Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Streda, 23.8.2017
meniny má Filip

TEST: Dacia Sandero Stepway Outdoor 0,9 TCe - Dobrý pocit, za drobné

7.6.2017 | Testy

Dacia Sandero. Dve slová, ktoré dávajú nádej na kúpu nového auta aj tým najmenej majetným z nás. Dacia Sandero Stepway sú však tri slová, ktoré aj tým najmenej majetným a najmenej náročným z nás hovoria, že si dokážeme kúpiť SUV za skutočne rozumné peniaze. Čo sa ale zmenilo s faceliftom jeho druhej generácie? Pár malých drobností však bolo upravených na správnu mieru. A zaslúži si vôbec označenie SUV?

Ako som sa už v testoch niekoľko krát zmienil, myšlienkam rumunskej automobilky vcelku fandím. Páči sa mi, že nenaháňa žiadne trendy a že sa nesnaží z nás skrz reklamy a klipy v nočných mestách robiť generickú, slobodnú, energickú a zahojenú mládež, ktorou drvivá väčšina z automobilových zákazníkov nie je. Momentálne som však jednu tendenciu v myslení Dacie postrehol.


Dacia Sandero Stepway Outdoor 0,9 TCe


Či chcete alebo nie, Dacie Sandero stoja na desaťročnej platforme tretej generácie Renaultu Clio. Druhá generácia Sandera tak už logicky potrebovala facelift, no ako to v prípade Dacie býva, bol celkom skromný a výhradne kozmetický. Úplne by ma prekvapilo, ak by tomu tak nebolo. Dacia je a myslím, že aj bude posledným mohykánom, ktorá bude falošný nádych prémiových pocitov, nechávať na iné, hlavne marketingovo usilovné značky.

Čo sa teda zmenilo?

Je to veľmi jednoduché. Za čo najmenej peňazí, prišla Dacia s čo najväčšou porciou hudby. Dizajnéri Dacie pozmenili grafiku predných svetiel a evidentnou zmenou si prešiel aj dizajn prednej masky. Tá dostala mierne ligotavejší prejav, vďaka osmici obdĺžnikov na maske chladiča. Taktiež boli dizajnérmi zasadené hmlové svetlá hlbšie do spodnej časti masky. Spätné zrkadlá dostali farebnú úpravu rovnakú s chráničom nábehových hrán a tým by sme vpredu aj skončili. Nič zásadné sa teda neudialo, no trend udržiavania povedomia a sviežosti v modelovom rade uprostred cyklu je jednoducho vec, ktorej sa ani taký rebel, ako je Dacia nevyhne.


Dacia Sandero Stepway Outdoor 0,9 TCe


Vzadu sa pripravte na drobnú zmenu v grafike zadných svetiel a nové Sandero je takpovediac „vymaľované". Skromné úpravy s minimálnym náznakom technologického pokroku (denné LED-ky) na stranách predných svetlometov, no presne toto by malo udržať model svieži najbližších niekoľko rokov.

Minimálne zmeny pokračujú aj v interiéri

Musím byť úprimný a nikdy som to nespomínal ani pred kolegami, no jedna vec mi predsa vadila na modeloch Dacia. Tenučký volant so zvláštnym sklonom (typickým pre staršie modely Renault), bol skutočne komponentom, ktorý už potreboval zmenu ako soľ. Na volante pred faceliftom bol vek platformy citeľný najviac. Aj keď zmena tvaru volantu nebýva zrovna zvykom pri omladzovacích kúrach modelu, evidentne som nebol jediný, kto dúfal v nápravu. Nový volant dostal hrubšiu(!) obruč a tvar oválu. Ten mi popravde celkom príjemne sadol do dlaní a poďakoval francúzskej kase s rumunským manažmentom, že sa odhodlali ku zmene. Pokiaľ ste majiteľom Dacie, určite viete, že klaksón trónil na páčke smeroviek. To sa ale zmenilo taktiež, keďže s novým tvarom, prišiel airbag s klaksónom umiestneným v strede volantu. Drobnosť, no poteší.


Dacia Sandero Stepway Outdoor 0,9 TCe


Zmeny v interiéri som istým spôsobom zhrnul len opísaním zmien na volante. Sandero Stepway Outdoor taktiež prichádza s rozdielnymi látkovými poťahmi na sedadlách. Nechýbal nami viac krát pochválený, „blbuvzdorný" a ukážkovo jednoduchý systém, Media Nav Evolution. Malou a taktiež veľmi príjemnou drobnosťou je parkovacia kamera, aktivovaná zaradením spiatočky.

Skromná porcia pod kapotou

Naše Sandero Stepway po facelifte poháňal známy trojvalec 0,9 TCe. Absolútne štandardný výkon 66 kW/90 koní dopĺňalo 140 N.m. krútiaceho momentu. Práve v tomto má turbom preplňovaný trojvalec obrovskú výhodu, proti atmosferickému „litru". Ten však v Sandero Stepway Outdoor ani nedostanete. K dispozícii pre tento model je len to najlepšie z ponuky. To znamená, buď spomenutý trojvalec 0,9 TCe, alebo už na dnešné pomery relatívne veľký naftový štvorvalec 1,5 dCi. S tým máme hromadu skúseností z predošlých modelov Dacia, no rovno ho pre podaktorých zhrniem zo stola. V základnej verzii je totiž o 1 900(!) eur drahší, než malý preplňovaný štvorvalec.


Dacia Sandero Stepway Outdoor 0,9 TCe


Prejav malého benzínového agregátu je typický na éru downsizingu. Záťah sa dostavuje až nad úrovňou 2 000 ot./min. a motor si týmto pádom žiada vyššiu pozornosť v oblasti udržiavania otáčok. Koniec koncov, je to samozrejme o niekoľko poschodí lepší pocit, ako vytáčať atmosférický motor. Z hľadiska spotreby sa Sandero Stepway predviedlo nasledovne. V mestskej premávke sme s malým 0,9 TCe jazdili za hodnotu mierne pod 7 litrov na 100 kilometrov. Pri diaľničnom tempe vrcholila spotreba na hodnote 6,8 litra pri 130 km/h a pri 110 km/h z Bratislavy do Trnavy si motor vypýtal pri plynulej jazde len 5,2 litra na 100 km. Na cestách mimo mesta sme očakávali spotrebu mierne na 5 litrov a tak sa aj stalo. Pri priemernej rýchlosti 70 km/h malo Sandero apetít na 5,1 litra na 100 km.

Čo s tým SUV?

Úprimne, bol som milo prekvapený. Poviem to takto. Modely českej automobilky z takzvanej „skautskej lajny" série modelov, majú podvozok oproti bežným modelom zdvihnutý o 15 milimetrov. V prípade modelov Stepway ide až o 40 mm. Rozhodne tento parameter nepomáha jazdným vlastnostiam, no schopnosť prejsť neupravenými cestami bez zbytočného strachu týmto pádom rozhodne klesá.


Dacia Sandero Stepway Outdoor 0,9 TCe


Sandero Stepway je najdostupnejšou alternatívou na poli crossoverov a modelov do „zlého počasia". Treba taktiež uznať, že kým pri absencii pohonu štyroch kolies budete musieť na zlých cestách použiť vo väčšej miere svoje šoférske schopnosti, 40 milimetrov svetlej výšky navyše, už nemusí byť tak zanedbateľnou úpravou. Samozrejme, hovoríme o rozumnom zaobchádzaní. Chata, poľná cesta, neupravená hrádza. Žiadne rally Paríž-Dakar.

Resumé

Facelift priniesol skutočne drobné zmeny. Tie sú však v konečnom súčte a v tom, na čom záleží, celkom rozumným ternom pre vás a aj pre značku. Nový volant, parkovacia kamera, na môj vkus trošku ligotavá predná maska a veľmi príjemná grafika zadných svetiel. Koniec koncov, Dacia spravila správny krok k predĺženiu mladosti svojho najmenšieho modelu do „zlého počasia". Dôkazom toho je aj mnoho modrých (Azurite) Dacií Sandero Stepway na našich cestách. V čiernej Nacré (+400 eur), či v sivej farbe „Island" vyzerá Sandero na 16 palcových diskoch Flexwheel celkom drsne. Nejde o zábavné, no o rozumné a praktické auto rozhodne.

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce3
Zdvihový objem (cm3)898
Prevodovkamanuálna päťstupňová
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)66 kW / 90 k
pri 5 000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)140 Nm
pri 2250 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)171 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h11,1 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

5,8 / 4,3 / 4,9

Rozmery
Dĺžka / šírka (bez zrkadiel) / výška (mm)

4 081 / 1 733 / 1 618

Batožinový priestor (l):320
Objem palivovej nádrže (l):50
Prevádzková hmotnosť (kg)1 055
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

10 340,- €



Základná cena testovanej verzie (Sandero Stepway Outdoor 0,9 TCe)



10 340,- €



Autor: Viktor Baláž

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.