Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Streda, 23.8.2017
meniny má Filip

PRVÁ JAZDA: Alfa Romeo Stelvio: prichádza zachraňovať no trúfa si na Macan

14.5.2017 | Testy

Tam, kam mieri Stelvio, je už pomerne plno. Od Audi Q5 cez BMW X3, X4 až po Porsche Macan, Alfa Romeo sa ale tvári že vie, čo robí.

 
 Autor: Anrej Ježo
Čo to je

Alfa Romeo Stelvio je pre Alfu Romeo niečo ako Cayenne bol pre Porsche. Nie je žiadnym tajomstvom, že bez Cayenne a samozrejme aj Cayenne diesel - Porsche by dnes možno vyrábalo už len náhradné diely na svoje klasické modely. To je síce tiež pomerne výnosná činnosť, no Alfa Romeo je na tom veľmi podobne.

Od čias 159 čakáme na nové auto, ktoré by vrátilo Alfu na výslnie, kam kedysi patrila. Veď len pri spomínaní na jej staré modely sa mnohým rozbúcha srdce. Mnohí dokonca tvrdia, že kto nemal Alfu - nevie čo je láska k autám.

Giulia síce prišla skôr, ale SUV je trieda, v ktorej sa naozaj zarába.Stelvio nastavili tak, aby zapadlo medzi tých najpredávanejších. Rozmerovo dosahuje dĺžky 4687 milimetrov, rázvor je slušných 2818 milimetrov a batožinový priestor poskytuje 525 litrov. Vizuálne ale pôsobí skromnejšie.

 
  Autor: Anrej Ježo
Ako to jazdí?

Pri prvej jazde sme bohužiaľ nemali veľa priestoru na jazdy a tak sme sa za volant oboch ponúkaných verzií (nafta aj benzín) dostali na pomerne krátky čas. Testovacie jazdy pozostávali najmä z rozbitých tatranských ciest, kde Stelvio dostalo šancu predviesť svoje schopnosti a s potešením môžeme konštatovať, že nesklamalo.

Napriek 20 palcovým kolesám, ktoré na sebe majú našťastie dostatok pneumatiky, bola jazda výborne nielen odpružená, ale aj odhlučnená. Nezvyk v tejto kategórii bude strmé riadenie, Stelvio svojimi reakciami na volant pripomína viac model 4C, než typické rodinné SUV.

Svoje spraví aj pohon Q4 - ktorým Alfa Romeo označuje pohon všetkých kolies. Ten totiž výkon posiela v štandardných podmienkach výhradne na zadné kolesá a v prípade potreby pripája predok.

 
  Autor: Anrej Ježo
Čo je na tom zaujímavé

Dizajn, nie však v prvom rade, aj keď ten dnes predáva. Zaujímavé sú nové agregáty, špeciálne vyvinuté pre nové modely ako Giulia a Stelvio. Naftový agregát s objemom 2.2 litra a výkonom 155 kW (210 koní) spolu s krútiacim momentom 470 Nm od 1750 otáčok bol pod kapotou veľmi tichý a podával adekvátne výkony, zaujal nás však najmä benzínový agregát s objemom 2 litre a výkonom 206 kW (280 koní). Aj vďaka krútiacemu momentu 400 Nm od 2250 otáčok agregát nemá s autom žiadnu prácu a to, čo predvádzal na ceste opäť skôr pripomínalo jazdnými výkonmi menšiu Giuliu, ako rodinné SUV.

Ocenili sme aj výborný brzdný účinok, ktorý dokázal krotiť Stelvio aj pri opakovaných ostrých brzdeniach.

Čo sa nepodarilo

Ťažko hľadať chyby pri tak krátkom zoznámení a do istej miery bude finálny verdikt pre Stelvio závisieť aj od možností personalizácie auta. Po technickej stránke nemáme žiadne výhrady, iba pokiaľ ide o interiér - na niektorých miestach by sme hľadali o niečo prémiovejšie materiály.

Záver

Stelvio má pred sebou náročnú úlohu, no do boja ide s obrovským sebavedomím, za ktorým stojí značka, ktorá má svoje miesto nielen v histórií. Vynikajúce jazdné schopnosti v atraktívnom balení sú veľmi dobrou kombináciou, ktorá nás napĺňa optimizmom a zároveň chápeme slová predstaviteľov značky, ktorí hovoria o Porsche Macan ako o najpriamejšom konkurentovi.

Aj keď ešte nepoznáme presné ceny na Slovensku, súdiac podľa zahraničných stránok na trhoch, kde bolo už Stelvio uvedené do predaja, Stelvio nebude autom úplne pre všetkých najmä kvôli cene - no pre spomínaných potenciálnych kupcov Macanu pôjde o veľmi príjemnú alternatívu.. 

Autor: Anrej Ježo 


TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.