Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Pondelok, 22.5.2017
meniny má Júlia, Juliana

Takto bude vyzerať interiér áut v blízkej budúcnosti

12.5.2017 | Koncepty

Adient sa vo svojom koncepte zameral na autonómne vozidlá, ktoré dosiahnu 3. a 4. stupeň autonómnosti.Adient, najväčší dodávateľ automobilových sedadiel na svete, predstavil koncept AI17, ktorý reaguje na zmeny vo využívaní áut a postupný príchod autonómnych a čiastočne autonómnych vozidiel, s 3., respektíve 4. stupňov autonómnosti.

 
 Otočné predné sedadlá sa v automobilových štúdiách objavujú čoraz častejšie, vyzerá to, že to bude už čoskoro jedna zo zásadných inovácií interiéru nových automobilov.
Adient sa vo svojom koncepte zameral na autonómne vozidlá, ktoré dosiahnu 3. a 4. stupeň autonómnosti. Tretí stupeň dosahujú automobily, schopné sa automaticky pohybovať v kolónach, v režime autopilota prejsť niektoré úseky diaľnic, držať sa v jazdnom pruhu alebo sa naopak vyhýbať a predbiehať, automaticky vyhľadávať voľné parkovacie miesta, automaticky na ne vchádzať a vychádzať z nich.

Štvrtý stupeň značí, že autá sú schopné takmer úplne samostatnej jazdy,  s výnimkou veľmi zlých vonkajších podmienok, vodič v autonómnom režime už nemusí auto vôbec kontrolovať. V čom teda budú najväčšie zmeny?

Keďže vodič sa už nemusí sústrediť výhradne na jazdu, prispôsobia sa tomu aj sedadlá. V ich nastaveniach by mal pribudnúť tzv. „konverzačný mód“. V ňom sa pasažieri na predných sedadlách môžu pohybovať vďaka rotačnej platforme, ktorá vytáča sedadlo až o 70 stupňov do vonkajšej strany (uľahčuje nastupovanie a vystupovanie) a o 15 stupňov do vnútornej strany, čo podporuje vzájomnú interakciu  posádky pri rozhovore. Pozície sedadiel sa vzájomne synchronizujú a integrovaná elektronika si pamätá využívané polohy sedadiel.

 Opierky na nohy by mali byť vyrobené z pružinovej ocele a ohýbať sa pod tlakom lýtka cestujúceho.
Zároveň sa zmení aj ergonómia sedadla vodiča. To sa bude naklápať podľa polohy tela pasažiera – tvarované je tak, aby chrbtici poskytlo dostatočnú oporu aj v komfortnom nastavení, keď nešoféruje.  Umožňuje to patentovaná technológia sedenia "Comfort Shell".

Vzadu by mali pribudnúť opierky na nohy, mali by byť vyrobené z pružinovej ocele a ohýbať sa pod tlakom lýtka cestujúceho.

 Lakťová opierka by mala poskytovať adekvátnu oporu v každej polohe sedadla.
Novinkou je vankúšová opierka „Cushion Console“, ktorá  je úložná a tvarovaná tak, aby poskytovala oporu celému ramenu. Všetky opierky rúk by mali byť konštruované tak, aby sa ich poloha automaticky prispôsobila polohe tela pri naklápaní sedadla v plnom rozsahu, ktorý umožňuje.

Opierky na ruky, ktorých poloha sa prispôsobuje polohe tela pri naklápaní sedadla a vo všetkých rotačných pozíciách.

Zmeny sa týkajú aj hlavovej opierky. Tá by mala byť  polohovateľná v štyroch osiach elektricky alebo manuálne, tak, aby taktiež poskytovala oporu pre cestujúceho vo všetkých pozíciách sedadla.

Autor: Martin Domček

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.