Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Piatok, 23.6.2017
meniny má Sidónia

TEST: Toyota C-HR 1,8 Hybrid – Mestský vesmír

10.5.2017 | Testy

Toyota a hybrid už akosi idú dokopy. A keď si k tomu pridáte „vesmírny" vzhľad modelu C-HR tak je to celkom zaujímavá kombinácia. Aká je ale prax?

Nakoľko sme už Toyotu C-HR podrobne testovali s benzínovým štvorvalcom, dnes sa budeme venovať hlavne hybridnej motorizácii.

 
 Toyota C-HR 1,8 Hybrid


Motor, prevodovka a jazda

Hybridnú C-HR poháňa 1,8 litrový atmosférický benzínový štvorvalec s výkonom 72 kW (98 k) v kombinácii s vpredu umiestneným elektromotorom s výkonom 53 kW (72 k) a vysokokapacitnými NiMH batériami (6,5 Ah) umiestnenými pod zadnými sedadlami. Celkový maximálny výkon systému je 90 kW (122 k) a hybidná verzia je dostupná len v kombinácii s automatickou prevodovkou e-CVT a pohonom predných kolies.

 
 Toyota C-HR 1,8 Hybrid


Hybridný systém je síce komplexný, no o všetko sa auto stará samo. Vy len zaradíte D a idete. Kvôli tomu, že hybrid využíva elektrický pohon vždy keď je to možné (kontinuálne aj 2 km), musí byť zohrievanie spaľovacieho vyriešené inak ako len chladiacou kvapalinou. Na to používa C-HR sofistikovanú recirkuláciu výfukových plynov, vďaka ktorej dosiahne motor prevádzkovú teplotu veľmi skoro. V praxi si zakúrite už po 200 metroch.

 
 Toyota C-HR 1,8 Hybrid


Najnovšia generácia hybridného systému využíva menšie elektromotory, ktoré spolu s ďalšími zmenami znížili hmotnosť celého systému. Ni-MH (nickel-metal hydride) batérie sú umiestnené pod zadnými sedadlami a nezasahujú do interiéru.

Namiesto otáčkomeru nájdete pred vodičom budík s režimami hybridného systému. Podľa neho viete, či energiu využívate alebo rekuperujete energiu. Že využívate spaľovací motor si bez neho v meste možno ani nevšimnete. Ako je však už pri CVT prevodovkách zvykom, aj tu si pri prudkej akcelerácií užijete pár sekúnd motora hučiaceho v maximálnych otáčkach. Väčšinu času je však motor odhlučnený dobre. Na stovku to Toyota C-HR Hybrid stihne za 11 sekúnd. Výhodou je bezprostredná reakcia elektromtora na pohyb plynového pedálu.

 
 Toyota C-HR 1,8 Hybrid


Vo väčšine prípadov sa auto rozbieha za pomoci elektromotoru. Ak akcelerujete jemne, auto sa snaží využívať len elektromotor no v prípade potreby automaticky naštartuje aj spaľovací motor. Mimo mesto pri vyšších rýchlostiach auto poháňa hlavne spaľovací motor, ktorému asistuje elektromotor. Buď pomáha s pohonom alebo prebytočný výkon ukladá do batérií. K dispozícii máte aj tzv. brake režim s agresívnejšou rekuperáciou. V praxi tak v meste viete jazdiť len s minimálnym použitím klasických bŕzd. V tomto režime však neviete použiť tempomat.

 
 Toyota C-HR 1,8 Hybrid


Čo sa spotrieb týka, v meste si hybrid vypýtal 5 l/100 km pri priemernej rýchlosti 32 km/h. Na diaľnici pri 110 km/h to bolo 4,8 l/100 km a pri 130 km/h 6,2 l/100 km. Mimo mesto sa nám podarilo jazdiť za 3,8 l/100 km pri priemernej rýchlosti 70 km/h.

 

Záver

Toyota C-HR hybrid je zaujímavý a úsporný crossover. Osvedčený pohonný systém je plne automatický a batérie nezasahujú od priestoru kabíny. Najviac s ním ušetríte pri jazde mimo mesto. Akcelerácia je dostatočná a jej typická hlučná zvuková kulisa nie je síce každému príjemná, no väčšinu času o spaľovacom motore ani netušíte.

Ak teda uvažujete o zaujímavom mestskom crossoveri s čo najlepšou spotrebou benzínu, C-HR hybrid je výbornou voľbou. Nehovoriac o „cool" dizajne.

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce4


Zdvihový objem (cm3)

1 798
Najvyšší výkon (kW/k)72 kW / 98 k pri 5200 ot./min.
Krútiaci moment (Nm pri ot./min.)142 Nm pri 3600 ot./min
Prevodovkae-CVT
Poháňaná nápravapredná
Elektromotor
Najvyšší výkon (kW/k)53 kW / 72 k
Krútiaci moment (Nm)163 Nm
Poháňaná nápravapredná
Spoločný výkon
Najvyšší spoločný výkon (kW/k)90 kW / 122 k pri 5200 ot./min
Krútiaci moment (Nm)(?) Nm pri (?) ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)170 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h11,0 s
Priemerná udávaná spotreba
mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100 km)

3,9 / 3,5 / 4,1

Rozmery
Dĺžka / šírka / výška (mm)4 360 / 1 795 / 1 555
Batožinový priestor (l):372
Objem palivovej nádrže (l):

43

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 535
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu   

23,990,- €



Základná cena za testovanú verziu (C-HR 1,8 Hybrid Executive) 

26,790,- €
Autor: Daniel Krnáč 

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Ďalšie články zo sekcie Testy