Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Pondelok, 22.5.2017
meniny má Júlia, Juliana

TEST: 2x Renault Scénic – Grand či „negrand“?

4.5.2017 | Testy

Zamávajte zbohom Renaultu Scénic MPV. Privítajte Scénic crossover. My sme si posvietili hneď na obe jeho verzie naraz - krátku päťmiestnu aj dlhú sedemmiestnu.

Nový Renault Scénic je tu a obe jeho verzie k nám do redakcie zavítali naraz. Čo sa dizajnu týka, nový Scénic je podľa nás možno aj najkrajšie MPV / crossover momentálne na trhu.

 
 Vľavo, Renault Scénic 1,6 dCi, vpravo Renault Grand Scénic 1,5 dCi


Môže za to efektná bočná línia aj veľké kolesá. Verte či nie, najmenšie a zároveň aj najväčšie dostupné kolesá majú rozmer práve 20 palcov. Ale k tomu neskôr.

Interiér, priestor a výbava

Vnútro oboch verzií nám bolo čiastočne známe z iných modelov Renault. Aj tu nájdete digitálne budíky a v závislosti od výbavy aj veľký dotykový displej v strede palubnej dosky. Ovládate ním okrem infotainmentu napríklad aj nastavenie kúrenia a klimatizácie. Nechýba príjemný volant a pohodlné predné sedadlá, ak si priplatíte, tak aj s masážnou funkciou.

 
Renault Scénic 1,5 dCi


Krátky Scénic má vo vnútornom priestore zopár menších mušiek. Oproti Grand Scénicu je kratší o 7 centimetrov a tie na zadných sedadlách chýbajú. Pokiaľ sa teda chce spolujazdec na prednom sedadle „rozvaliť" na dlhej ceste, pasažier za ním to celkom pocíti. Naopak, u Grandu máte v druhom rade sedadiel vďaka dlhšiemu rázvoru dostatok priestoru na nohy. Ak má vaše auto presklenú strechu, na hlavu zostanú 180 cm vysokému pasažierovi približne 2 cm.

 
 Renault Scénic


Tretí rad sedadiel je určený hlavne pre menších cestujúcich. Dospelý človek sa tam síce zmestí, ale sedadlo v druhom rade musí byť posunuté aspoň tak o 10 cm viac dopredu aby si tam bol vôbec schopný sadnúť. Vlasmi sa už tiež môže dotýkať stropu. Tak je to ale u väčšiny sedemmiestnych MPV / crossoverov na trhu. Aj s vytiahnutým tretím radom vám zostane aj časť kufra.

Aby sa vám ľahšie skladali sedadlá, Scénic ponúka aj možnosť elektrického sklápania sedadiel v druhom a treťom rade. Buď pomocou tlačidiel v batožinovom priestore alebo cez dotkový displej infotainmentu. Hore však musíte sedadlá zdvihnúť manuálne.

 
Kufor Renault Grand Scénic


Scénic je už tradične plný odkladacích priestorov. Nájdete ich vo dverách, v podlahe vpredu aj vzadu ale aj v posuvnej stredovej konzole. Škoda len, že si posunutím konzoly úplne dopredu zrušíte oba držiaky na poháre. Okrem nich tu však nájdete aj ďalšie dve odkladacie priehradky a nevídane veľká je aj priehradka pred spolujazdcom. Dajte si však pozor na jej dotykové otváranie - ak ju nepribrzdíte rukou, buchne vám citeľne do nôh.

 
Kufor Renault Grand Scénic


Sedadlá v strednom rade viete posúvať nezávisle dopredu a dozadu. Pomocou páčky viete u sedemmiestnej verzie jednoducho sedadlo v druhom rade odklopiť aby sa dalo nastúpiť do tretieho radu. Okrem toho je možné sedadlo posúvať a vytvoriť tak priestor pre nohy cestujúcim na sedadlách v treťom rade.

Samotné sedadlá tretieho radu sú v sklopenej polohe ukryté v podlahe. Batožinový priestor má objem 506 litrov alebo 750 litrov u (verzie Grand). K dispozícii máte dve výšky podlahy, pričom tá vyššia má mierny sklon smerom von z kufra.

Motor, prevodovka a jazda

Scénic 1,6 dCi

Žltý Scénic bol poháňaný 1,6 litrovým dvojito preplňovaným naftovým štvorvalcom s výkonom 118 kW (160 k) a krútiacim momentom 360 Nm. Kombinovaný je výlučne s pohonom predných kolies a šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou EDC.

 
Renault Scénic 1,6 dCi


Kombinácia pohonnej jednotky a prevodovky milo prekvapila. Motor vďaka poctivému krútiacemu momentu rozbehne 1 540 kg vážiaci Scénic na 100 km/h za 10,7 sekundy. Relatívne bežné a vlažné číslo času zrýchlenia môže byť na najsilnejšiu naftovú verziu možno mierne zarážajúce. Nie je to ale tým, že by motor nevládal. Prevodovka spolupracuje s pohonným ústrojenstvom veľmi obozretne. Teda, žiadne trhané pohyby a žiadne neuvážené reakcie.

Pri bežnej mestskej, či mierne svižnejšej jazde za mestom, pracuje prevodovka EDC s dCi 160 Energy veľmi dobre. Prevodové stupne mení plynule, zbytočne nepodraďuje a nezvykne nezmyselne držať otáčky v zbytočne vysokých číslach. Akonáhle sa však ponáhľate a dávate vozu mierne za uši, prevodovka vás posadí späť na svoje miesto. Pracuje skôr na tom, aby bola jazda pohodlná a nie vzrušujúca a laserovo presná a rýchla. Aj keď ide paradoxne o dvojspojkový systém, prejav podporuje pohodlie.

 
Renault Scénic 1,6 dCi


Nie som si istý, ako sa inžinierom z Renaultu podarilo takto naladiť podvozok, no boli sme taktiež milo prekvapení. Od rýchlej jazdy vás neodradí šasi, ktoré zvládne s rezervou aj svižné prejazdy Štiavnickými vrchmi. Skutočne drží dynamiku auta na uzde práve prevodovka.

Spotreba v meste bola v krátkom Scénicu so silnejším motorom vyššia o viac ako liter na stovku. Scénic s 1,6 dCi si vypýtal rovných 6 litrov pri štandardne priemerných 32 km/h. Mimo mesta sa zas 1,6-tka uspokojila s rovnými 5 litrami pri priemernej rýchlosti 70 km/h. Na diaľnici mali čísla očakávanú tendenciu. Na 110 km/h sa motor uspokojil s 5,2 l/100 km, pri 120 km/h s rovnými 6 litrami a pri 130 km/h palubný počítač mierne atakoval 7,0 litra na 100 km. V porovnaní s Grand Scénicom je teda nižšia hmotnosť a kratší rázvor doplnený zvýšeným apetítom najsilnejšieho dieselu s dvojspojkovou prevodovkou.

Grand Scénic 1,5 dCi

Pod kapotou väčšieho, sivého Scénicu sa paradoxne ukrýval menší motor, dobre známy 1,5 litrový nafotvý štvorvalec s výkonom 81 kW (110 k) a krútiacim momentom 260 Nm. Cez šesťstupňový manuál poháňal predné kolesá.

 
Renault Grand Scénic 1,5 dCi


 

Hoci sa nám tento motor napríklad v Cliu veľmi páčil, na Grand Scénic je to už predsa len trochu málo. Stovku za 12,4 sekundy je akceptovateľná a po meste problém mať nebudete, no s plným autom mimo mesto by to chcelo viac koní. Príliš nás nepotešil ani relatívne obmedzený prístup k motoru. Potešilo nás však, že v zime začal z kúrenia fúkať teplý vzduch už pár sekúnd po naštartovaní studeného motora.

Radenie šesťstupňového manuálu s pákou pri palubnej doske je dostatočne presné no s o niečo väčšou vôľou. Čo sa sprevodovania týka, pri 90 km/h na šiestom stupni sa motor otáčal rýchlosťou 1550 otáčok. Prijali by sme však o niečo kratší tretí až piaty stupeň.

 
Renault Grand Scénic 1,5 dCi


V meste sa nám s Grand Scénicom podarilo jazdiť za 4,9 l/100 km pri priemernej rýchlosti 32 km/h.Na diaľnici pri 110 km/h to bolo 4,8 l/100 km a pri 130 km/h 6,1 l/100 km. Mimo mesto si veľký Scénic vystačil s 4,2 l/100 km pri priemernej rýchlosti 70 km/h.

Povinných 20 palcov - áno či nie?

Veľmi príjemne nás prekvapili jazdné vlastnosti Scénicu. Možno aj vďaka veľkým diskom (a tým pádom nízkej bočnici) sa auto pri rýchlej jazde zákrutami správa veľmi sebavedome a bleskovo mení smer. Vzhľadom na rozmer kolies je pohodlie pruženia veľmi dobré a príliš negatívne sa neprejavujú ani na spotrebe.

 
Renault Scénic


Nevadí nám teda, že Renault ponúka pre Scénic 20 palcové disky, ale to, že zákazníci nemajú na výber žiadne menšie. Predsa len, je to stále hlavne dostupné rodinné auto. Momentálne si máte možnosť zaobstarať pneumatiky s vhodným rozmerom (195/55 R20) len od troch výrobcov a aj tá najlacnejšia guma stojí vyše 100 eur. Citeľne viac ako u menších rozmerov.

 
Renault Scénic 1,6 dCi


Okrem toho niektorí výrobcovia u takto veľkých diskov upozorňujú, že „čím menší je pri určitej veľkosti kolesa profil pneumatiky, tým horší je komfort jazdy na nekvalitných cestách" a, že „komfort odvaľovania a komfort tlmenia ubúda". Okrem toho narastá riziko, že pri prejazde prekážok príde „k poškodeniu pneumatík alebo diskov". Keď si však budete dávať pozor, tak by ste sa mohli problémom vyhnúť.

 
Renault Grand Scénic 1,5 dCi


 

Záver

Renault Scénic a Grand Scénic patria po dizajnovej stránke zrejme medzi to najlepšie, čo segment poskytuje. Zachovali si množstvo odkladacích priestorov a kufor je u oboch áut veľký, hoci tretí rad sedadiel v Grand Scénicu je stále len pre menších pasažierov. Naftové motory majú rozumné spotreby, no ich servis môže byť vďaka horšiemu prístupu náročnejší a pekné 20 palcové kolesá nemusia z praktického hľadiska vyhovovať každému.

Nič to však nemení na tom, že Scénic je momentálne jedno z áut, ktoré by sme zaradili v triede MPV / rodinných crossoverov do nášho užšieho výberu. Dokonca by sme ho možno uprednostnili aj pred drahším Espaceom.

Scénic 1,6 dCi EDC 
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 598
Prevodovka
dvojspojková šesťstupňová
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)118 kW / 160 k
pri 4000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)360 Nm
pri 1750 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)

200 km/h

Akcelerácia z 0 na 100 km/h10,7 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

5,0 / 4,3 / 4,5

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadlami) / výška // rázvor (mm)

4 407/ 2 128 / 1 645 // 2 734

Batožinový priestor (l):506
Objem palivovej nádrže (l):52
Prevádzková hmotnosť (kg)1 614
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

27 890,- €



Základná cena testovanej verzie (Scénic 1,6 dCi Bose)



27 890,- €



 

 

Grand Scénic 1,5 dCi EDC 
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 461
Prevodovka
manuálna šesťstupňová
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)81 kW / 110 k
pri 4000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)260 Nm
pri 1750 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)

183km/h

Akcelerácia z 0 na 100 km/h12,4 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

4,4 / 3,8 / 4,0

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadlami) / výška // rázvor (mm)

4 634/ 2 128 / 1 660 // 2 804

Batožinový priestor (l):533 - 718
Objem palivovej nádrže (l):52
Prevádzková hmotnosť (kg)1 614
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

22 990,- €



Základná cena testovanej verzie (Grand Scénic 1,5 dCi Intens)



24 990,- €

Autori: Daniel Krnáč, Viktor Baláž

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.