Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Streda, 23.8.2017
meniny má Filip

TEST: Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv – Celoročné radovánky

25.4.2017 | Testy

Plátená strecha Mazdy MX-5 je nepraktická? Máme odpoveď. Ako sa žije a jazdí s Mazdou MX-5 RF, plnohodnotne celoročným roadsterom s pevnou skladacou strechou?

U väčšiny áut sa mi v diktafóne nazbierajú počas týždňa jazdenia približne dve A4 plné poznámok. U MX-5 RF sa mi nazbieralo len 10 riadkov. Nebolo o čom? Práve naopak - príliš som si užíval každý moment na to, aby som ho kazil rozprávaním do telefónu. Ale nebojte sa, všetko dôležité si pamätám.

 
 Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv


Aktuálna štvrtá generácia Mazdy MX-5 (kód ND) má zatiaľ najkratší rázvor v histórii modelu. Aj to je jedn z dôvodov, prečo dostala verzia RF (skratka pre Retracted Fastback, skladací fastback) iný systém sklápacej strechy, ako jej predchodca. Teraz je to vlastne „targa", čo znamená, že diel so zadnými stĺpikmi zostáva na aute a skryje sa len časť nad hlavami pasažierov.

 
 Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv


Vďaka tomuto systému sa však dizajnéri mohli pohrať so siluetou auta a tá teraz s nasadenou strechou pripomína kupé. Subjektívne sa kukuč RF veľmi podaril a to je dobre, pretože väčšinu predajov predchádzajúcej generácie predstavovali práve modely s pevnou skladacou strechou.

 
 Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv


 

Interiér, priestor a výbava

Mazdu MX-5 si skôr obliekate ako si do nej sadáte. Vnútro je minimalistické, no napriek tomu moderne vybavené. Ak chcete, nájdete tu aj infotainment s veľkým displejom a navigáciou. Interiér je až na tlačidlo elektrického ovládania strechy identický s Mazdou MX-5 roadster s plátenou strechou. Ani tu nenájdete pred spolujazdcom odkladaciu priehradku - tá sa presunula medzi sedadlá.

 
 Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv


Polohu za volantom si budete zrejme chvíľu hľadať, no mali by ste si ju v konečnom dôsledku nájsť. Ako sa na roadster patrí, sedíte nízko. Aj samotné auto je nízke, vďaka čomu máte pocit, že okolitá premávka akosi narástla do výšky. Sem tam sa nám stalo, že náš drobný roadster prehliadli vodiči aj chodci.

Vďaka minimalistickému prístupu síce nemáte k dispozícii nastavenie výšky sedadla, no čím je viac dozadu ho posuniete, tým nižšie sedíte. Pomôže aj nastavenie výšky volantu, hoci by sme prijali aj nastavenie hĺbky.

 
 Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv


Verzia RF má však o niečo hrubšiu strechu (s viac odhlučnením) čo sa prejaví ako menej miesta na hlavu. Ak máte nad 185 centimetrov, možno sa tam ani nezmestíte. Samotná strecha pozostáva z niekoľkých materiálov: z hliníka, ocele a kompozitu. Puristom môže pevná strecha prekážať, no váži len 40 kilogramov a ak nemáte garáž, je to z praktického hľadiska lepšou (hoci drahšou) voľbou.

 
 Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv


Stiahnuť strechu trvá automatickému mechanizmu 13 sekúnd a počas procesu sa môžete hýbať rýchlosťou 10 km/h. Tomuto typu strechy neškodí ani klasická umyvárka či vrtochy počasia. V prípade problémov s vybitou batériou môžete strechu zložiť aj manuálne. Až tak jednoduché to síce nie je, no k autu dostanete aj potrebné náradie (sadu „imbusákov").

Čo sa kufru týka, ten zostal zachovaný a strecha doň vôbec nezasahuje. Jedinou zmenou je nový odkladací box.

Motor, prevodovka a jazda

Pod kapotou testovanej Mazdy MX-5 RF sa nachádzal 2,0 litrový atmosférický štvorvalec s výkonom 118 kW / 160 k a krútiacim momentom 200 Nm. Kombinovaný bol v našom prípade so šesťstupňovým manuálom a pohonom zadných kolies. Vybrať si môžete aj slabší 1,5 litrový štvorvalec so 131 koníkmi.

 
 Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv


Po pohľade do cenníka zistíte, že okrem manuálnej prevodovky si viete RF na rozdiel od roadsteru objednať aj so šesťstupňovým automatom. Viem, že pre mnohých bude táto možnosť lákavá a zrejme ten automat nie je zlý, ale, prosím, kúpte si manuál. Máloktoré auto na svete má také presné a príjemné radenie a tak dobre rozložené pedále. Preto by bola obrovská škoda vybrať si automat...

MX-5 RF s dvojlitrom je na stovku o 0,2 sekundy pomalšia ako roadster, čo je v praxi zanedbateľné. Tých 7,5 sekundy je tak akurát a vďaka lepšej aerodynamike stúpla maximálna rýchlosť oproti roadsteru o „celý" jeden km/h.

 
 Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv


RF má byť autom určeným skôr na pohodlnú jazdu. Preto má viac odhlučnenia a mäkší podvozok. Zatiaľ čo úroveň hluku je o niečo nižšia (nie však radikálne), podvozok je u verzie Revolution príjemne mäkký. Vďaka tomu ide zatiaľ o najpohodlnejší roadster, aký sme kedy testovali.

Mäkký podvozok má však aj svoje nevýhody. Pri rýchlej jazde zákrutami si musíte zvyknúť, že pri zmenách smeru a pustení plynu si auto akoby chvíľu hľadalo polohu. Akoby si „sadalo". Mäkký podvozok je zjavný aj vďaka zdvihnutiu kapoty počas akcelerácie. Je to však skôr o zvyku a MX-5 RF stále dokáže v zákrutách ponaháňať nejedno výkonné auto. Ak si ale plánujete kúpiť MX-5 RF hlavne na ostré jazdenie, odporúčame priplatiť si za tvrdší podvozok s Billstein tlmičmi. Tie pomôžu podčiarknuť výborné rozloženie hmotnosti a ukážkovú ovládateľnosť.

 
 Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv


Mazda MX-5 nebola prioritne vymyslená ako úsporné auto. Napriek tomu jej spotreba vašu peňaženku príliš nezaťaží. V meste sa nám podarilo jazdiť za 6,5 l/100 km pri priemernej rýchlosti 30 km/h. Skúsili sme si aj jazdu po diaľnici. So strechou hore aj dole. Pri 110 km/h si aj napriek zvýšenému odporu vzduchu so strechou dole vypýtala MX-5 len 5,8 l/100 km a pri 130 km/h 6,8 l/100 km. So strechou na aute to bolo 5,4 l/100 km pri 110 km/h a 6,4 pri 130 km/h. Mimo mesto sme sa zmestili do 5 l/100 km pri priemernej rýchlosti približne 70 km/h.

Pri diaľničnej rýchlosti je už hluk so strechou dole markantný (ako inak) a hudbu musíte mať poriadne „vypeckovanú". Bez problémov som však zvládol 100 kilometrovú cestu pri 12 stupňoch a so zapnutým kúrením.

 
 Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv


V závislosti od smeru vetra môže byť hlučnosť so strechou dole o niečo vyššia, ako u roadsteru - prúdiaci vzduch vám bude totiž narážať na priestor za sedadlami. V aute je však menej vetra, pretože pri vytiahnutých oknách ste lepšie chránení. S nasadenou strechou je, opačne, hlučnosť na diaľnici nižšia.

 

Záver

Mazda MX-5 RF ponúka lákavý dizajn so strechou hore či dole a také jazdné vlastnosti, aké od MX-5 očakávame. Je však o niečo pohodlnejšia, tichšia a vďaka trvácnejšej streche praktickejšia.

Verzia RF vám teda poskytne 95 % pôžitkov roadsteru ale môžete s ňou v zime parkovať aj mimo garáže, čo môže byť na nezaplatenie. Väčšina ľudí však stále netuší, že tento malý roadster je presne to, čo potrebujú (minimálne vyskúšať).

 

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 998
Prevodovka
manuálna šesťstupňová
Poháňaná nápravazadná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)118 kW / 160 k
pri 6000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)200 Nm
pri 4600 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)

214 km/h

Akcelerácia z 0 na 100 km/h7,5 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

8,7 / 5,4 / 6,6

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadlami) / výška (mm)

3 915 / 1 735 / 1 236

Batožinový priestor (l):130
Objem palivovej nádrže (l):60
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 130
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

32 090,- €



Základná cena testovanej verzie (2,0 Skyactiv RF G160 Revolution)



32 090,- €



 Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.