Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Piatok, 28.7.2017
meniny má Krištof

TEST: Ford Ranger 3,2 TDCi Wildtrack - Sadne k flanelovej košeli

30.12.2016 | Testy

Posledným pick-upom, ktorý sa snaží z tvrdej práce spraviť príjemnú skúsenosť je Ford Ranger Wildtrack. Najvyššia výbava a 3,2 litrový päťvalec. Môže byť?

Pohodlie a exkluzivita doháňa aj svet úžitkových vozov. Pick-upy sa snažia mierne dohnať prekombinovaný a luxusný segment SUV. Robia to ale značne svojským spôsobom a neskrývajú svoj drsný a úžitkový potenciál. Kožené poťahy palubných dosiek, či veľké displeje multimediálnych systémov už nie sú až takým zásadným prekvapením.


Ford Ranger 3,2 TDCi Wildtrack
Na druhej strane, nejdú luxusom a komfortom na úkor svojím úžitkovým danostiam. To je nutné povedať už na začiatku. Nech je v nich ľubovoľné množstvo kože a elektroniky, prvoradá je práca.Keď pick-up, tak blato. Keď pick-up, tak drevo na korbe. Keď pick-up, tak po tvrdej práci na dobrú večeru na salaši...žiadna kaviareň v „obchoďáku".Čo na to Ford Ranger Wildtrack? Nebude mi protirečiť?

Mini F-150

Kto sa už kedy stretol s „plnotučným" americkým pick-upom zistí, že tie predávané na našej strane veľkej mláky sú len ich menšími súrodencami. Ranger pôsobí tvárou v tvár síce masívne, no pri legendárnom Forde F-150 pôsobí o celé „číslo" menší. Európsky pick-up od Fordu taktiež disponuje už niekoľkú generáciu uhladenejším dizajnom. Oproti predošlej generácii, ktorá nemala na prvý pohľad príliš „forďácky" vzhľad, sa Ranger v poslednej iterácii plne priznal a začlenil do rodiny.

Ford Ranger 3,2 TDCi Wildtrack
Prišla typicky tvarovaná šesťuholníková maska, nové horizontálne orientované predné svetlá a celkovo „chlapskejší" výraz v tvári. Niečo podobné sa udialo na prednej maske nového Fordu Kuga a podobne dopadla aj dávnejšia novinka Ford Edge. Na rozdiel od týchto dvoch modelov však Ranger otvára absolútne rozdielne dvere pre svojho majiteľa.

Luxus chceme všade

Ako som spomínal už na úvod, svet SUV mierne tlačí na príchod kultivovanosti aj na pole úžitkových vozidiel. Nemusia za to byť však „vinné" len prekombinované a exkluzívne SUV-čka. Je to jednoducho evolúciou a stále dostupnejšie pohodlie a príjemné materiály chceme mať okolo seba aj v zdanlivo drsnom a pracovnom prostredí.


Ford Ranger 3,2 TDCi Wildtrack
Ranger vo svojej najvyššej výbave Wildtrack teda ponúka kožený volant obšitý kontrastnou niťou a taktiež hlavicu radiacej páky v koži. Na pick-up celkom netypicky ale v najvyššej výbave narazíte na kožou potiahnutú palubnú dosku a taktiež sedadlá. Miesta ktoré by ste však mohli zašpiniť, prípadne by mohli prísť do kontaktu s blatom či nečistotou, dostali plastovú úpravu. Čo sa teda týka spodnej časti palubnej dosky, tá je vyrobená z pomerne tvrdého plastu a v dosť drsnej úprave. V interiéri Rangeru Wildtrack sa teda strieda kožená úprava a tvrdé plasty. Pokiaľ by vám to prišlo akýmkoľvek spôsobom zvláštne, len sa zamyslite. Ford Ranger bude tráviť svoje dni na stavbe, v lese, na cestách bez asfaltovej úpravy, či prenášaním nákladu z „A do B". Aj robotnícke „kanady" sú vyrobené z kože a nenosíte ich na prechádzku od mesta.


Ford Ranger 3,2 TDCi Wildtrack
Priestoru v kabíne je samozrejme na rozdávanie. Okolo vodiča a celkovo v prednej časti auta sa dokáže aj skoro 1,90m vysoký človek celkom slušne stratiť. Kabína je teda priestranná a skrátka neprichádzajú ani zadní pasažieri. V mojom prípade mi po usadení na zadné sedadlá zostalo približne 10(+) centimetrov voľného priestoru na nohy. Verzia Double Cab teda zvládne plne obsadenú kabínu bez problémov.

Dobrý výhľad a silné ramená

Svetlá výška 229 milimetrov dodáva nie len dobrú priechodnosť terénom, ale aj dobrý výhľad spoza volantu. Počas týždňa som netrpel ani kvôli „A-čkovým" stĺpikom, čo sa týka výhľadu. Spätné zrkadlá môžem s kľudným svedomím označiť za lopaty a výhľad dozadu je cez kolmé zadné okno skvelý. Problémy sa nevyskytovali ani v oblasti parkovania, keďže bol testovaný Ranger vybavený ako senzormi, tak aj kamerou. Obavy, že by ste sa cítili s Rangerom v meste, či na bežých cestách ako slon v porceláne sú teda absolútne neoprávnené. Bez senzorov a kamery však môže byť život vzhľadom na rozmery auta mierne komplikovaný.


Ford Ranger 3,2 TDCi Wildtrack
Pokiaľ chcete Ford Ranger vo výbave WIldtrack, dostanete ho jedine s motorom 3,2 TDCi Duratoq. Naftový radový päťvalec produkuje výkon 147 kW/200 koní pri 3 000 ot./min. Výkon je relatívne adekvátny k hmotnosti 2 194 kilogramov. Čo ale zásadným spôsobom dopomáha k pohybu vpred je krútiaci moment 470 N.m. Ten je k dispozícii od 1 500 - 2 750 ot.min. Pri rozbiehaní na spevnenej ceste úraduje krátky prvý prevodový stupeň, čo je pri pick-upe logické riešenie. To však znamená, že pri rozbehu z „jednotky" je pre plynulý pohyb vpred nutná istá dávka citu, no len v tom prípade, ak máte prázdnu kabínu a zároveň korbu.


Ford Ranger 3,2 TDCi Wildtrack
Šesťstupňová automatická prevodovka s meničom krútiaceho momentu radí rýchlosti plynule. K dispozícii máte samozrejme aj manuálny režim, no jeho odôvodnenie som našiel len za hranicami mesta a v „prírodných" podmienkach plných blata. Na ceste je Ranger značne kultivovaným vozom, no neskrýva svoju úžitkovú stránku. Pokiaľ sa potrebujete rozbehnúť v svižnom tempe, motor o sebe vo vyšších otáčkach (3 500 ot./min. a viac) dáva značne vedieť. Akonáhle však ukončíte predbiehací manéver, či zvoľníte do plynulého tempa, masívny päťvalec sa stíši na veľmi prijateľnú úroveň. Podobné črty sme však zaznamenali aj pri konkurenčných strojoch, čiže ide o istú daň za úžitkový charakter auta a ohromný ťah vychádzajúci spod kapoty.

Blato, práca a pohodlie?

Bohužiaľ, z dôvodu dlhodobo vrtkavého počasia na našom území sme nemohli Ranger vyskúšať v snehu. Počas testovacieho týždňa nám však niekoľko krát poriadne spŕchlo a poľné cesty sa zmenili na zdanlivo neprejazdné. Rozhodne to platilo pre autá s nízkou svetlou výškou a už dvojnásobne pre autá bez pohonu všetkých kolies. Ford Ranger má primárne poháňanú zadnú nápravu, no výhradne s pohonom zadných kolies ho dostanete len v základnej výbave a motorizácii s naftovým štvorvalcom 2,2 TDCi Duratorq.


Ford Ranger 3,2 TDCi Wildtrack
Wildtrack prichádza s plnou poľnou. Otočným ovládačom v blízkosti radiacej páky si vyberiete smerovanie pohonu buď na zadné kolesá (primárne), alebo na všetky štyri. V tretej polohe 4L uzamykáte stredový diferenciál a mierite vpred zablateným poľom. Ranger si aj napriek cestným pneumatikám dokáže poradiť s mazľavým povrchom a pomalým tempom prejsť veľmi nepríjemnými podmienkami. Brodenie mlák na poliach si však vyžaduje pohon smerujúci na všetky štyri kolesá a uzamknutý stredový diferenciál. V tejto polohe sa taktiež plne vypína protipreklzový systém. Prechod suchým, no nespevneným povrchom dokáže byť na palube Rangeru komfortným aj na vzdialenosť niekoľko kilometrov.


Ford Ranger 3,2 TDCi Wildtrack
Podvozok je pohodlný aj v prípade, že na korbe nemáte naložené nič a odhlučnenie je porovnateľné s dobre zvládnutým interiérom osobného auta. Čo sa týka nakladacieho priestoru, pojme bez problémov europaletu a s hĺbkou nákladného priestoru 511 mm rovno trojicu, s rezervou po vrchnú hranu nákladného priestoru. Maximálna hmotnosť nebrzdeného prívesu je samozrejme naprieč ponukou a bez ohľadu na motorizáciu 750 kilogramov. V prípade vyhotovení Double Cab však môžete ťahať až 3 500 kilogramov brzdeného nákladu.

Civilizovaný pracant

Je to u nás síce veľmi zriedkavý fenomén, no zopár ich už v mestách nájdeme. Tak ako sa z SUV stali módne doplnky a ukážka statusu majiteľa okoloidúcej verejnosti, aj z pick-upov sa stáva menší módny fenomén. Chvalabohu, v prvom rade slúžia na tvrdú prácu a fungujú so zašpinenými rukami lepšie než čokoľvek iné. „Mestskí kovboji" ho však používajú aj ako jednu z možností, čo môže zaujať okolie.


Ford Ranger 3,2 TDCi Wildtrack
Ranger dokáže „makať" na poli, na píle a zablatený až po strechu s korbou plnou nákladu. Ak s ním však vyjdete na diaľnicu, či si potrebujete v centre mesta vybaviť...doslova čokoľvek, nespôsobí vám bolehlav. Vie byť civilizovaný, nemá nezmyselné rozmery a ponúka strednú cestu v motorizácii. Päťvalcov už bohužiaľ toľko veľa na trhu nie je.

Spaľovací motor
Palivonafta
Valce5
Zdvihový objem (cm3)3 196
Prevodovkaautomatická šesťstupňová
Poháňaná náprava4x4
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)147 kW / 200 k
pri 3 000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)470 Nm
pri 1 500 - 2 750 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)175 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h10,6 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)11,4/ 7,4 / 8,9

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadilami) / výška (mm)5 362/ 1 860 / 1 848

Dĺžka, šírka a hĺbka nakladacej plochy (mm):1 549 x 1 560 x 511
Objem palivovej nádrže (l):80
Pohotovostná hmotnosť (kg)2 194
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

40 188,- €

Základná cena testovanej verzie (3,2 TDCi Wildtrack)

40 188,- €

Autor: Viktor Baláž

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.