Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Piatok, 28.7.2017
meniny má Krištof

TEST: Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi Premium - Rozumný obor

21.12.2016 | Testy

Fungujú teda tie sedemmiestne autá, alebo je to len nezmysel ako vytiahnuť z ľudí peniaze? Rozhodne záleží na tom, na ktorú značku sa obrátite. Poďme sa pozrieť na nový Hyundai Grand SantaFé. Je sedemmiestne a k tomu SUV. Tieto tri písmená sú dnes tiež len ďalším z dôvodov, ako vyhnať cenu auta do nebies. Zvláda tieto svoje prívlastky, alebo je to klasické moderné auto? Čiže, geniálne na papieri, vlažné v realite?

Keďže ide o SUV, nie je to žiadny drobec. Nie je však ozrutné a pri „čistokrvnom" americkom SUV (Na parkovisku pred supermarketom navštívil susedný box Lincoln Navigator) sa Grand SantaFé stráca svojou útlosťou. Je až vtipné, čo príde veľké nám a čo je za „veľké" považované na druhej strane Atlantiku. Keďže ide o sedemmiestne SUV, čísla ďalej pribúdajú. Necelých 5 metrov na dĺžku je už v uliciach mesta na zváženie a tento rozmer nepriamo vyháňa takto veľké autá z ulíc prepchatých metropol. To by sme však museli žiť v ideálnom svete...


 Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi Premium


Máte veľa priateľov, prípadne krásne rozsiahlu rodinu, alebo len svoje surfovacie dosky a bicykle nechcete pri ceste na dovolenku vystavovať vonkajším živlom (sme rôzni). Toto sú hneď tri dôvody, prečo sa človek obráti práve na Grand SantaFé, ktoré by už na pohľad malo vyššie spomenuté veci zvládnuť s prehľadom. Pozrime sa, či tomu tak je.

Plachý obrí sympaťák

Ťažko tomu uveriť, no Hyundai sa podarilo priam nemožné. Jednak si zachovalo svoju identitu v podobe organických kriviek, no dizajn Grand SantaFé zároveň nepôsobí rušivo. Predná maska netrpí pre krásu žiadnymi prekombinovanými krivkami a zadok nezaostáva taktiež. Osobne mi celkom ulahodilo aj tmavohnedé prevedenie, ktoré pôsobilo elegantne aj po prejdení zablateného jesenného poľa. Disky kolies v prívetivom rozmere nebránili funkčnosti a dopĺňali dobre zvládnutý dizajn. Nakoniec, pokiaľ máte na SUV k dispozícii rezervu (ktorú je zhodou okolností vidieť), prestávate sa hrať na kompresory a lepidlá, čo pri defekte na neupravenej ceste na horskú chatu môže byť výraznou devízou.


 Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi Premium


Otáznik s jednoduchou odpoveďou (interiér)

Nie je ničím zvláštnym, keď si sadnete do SUV (či už nového, či staršieho) a máte dojem, akoby ste si sadli do malého hatchbacku. Taktiež je to druhý koniec spektra, kedy sa v interiéri strácate a bolia vás ruky z načahovania sa za ovládačmi. Interiér Grand SantaFé je priestranný, no dobre premyslený. Z hľadiska funkčnosti má zopár mušiek, hlavne v oblasti ovládačov na stredovej konzole. Tlačidlá zvisle na pravej strane stredu palubnej dosky, to isté na ľavej v striebornej úprave, tri rady horizontálnych radov tlačidiel s ovládačom hlasitosti uprostred. Mierne prekombinované a neprehľadné riešenie pre šoféra, ktorý má na starosti skoro dve tony "živej váhy" so šiestimi pasažiermi na palube.


 Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi Premium


Nájsť prínos v množstve funkcií a tlačidiel (aj keď v nie príliš prehľadnom vyhotovení), spolujazdec vďaka nim môže pracovať s multimédiami, nastaviť vodičovi navigáciu za jazdy, prípadne spraviť "poriadok" s rôznymi nastaveniami. Nie je to žiadny talent tejto palubnej dosky, no ak výrobca na nej nechá také množstvo tlačidiel, človek sa snaží nájsť odôvodnenie. Vodič si však vystačí s rukami na volante, odkiaľ drvivú väčšinu základných nastavení bez problémov zmanažuje. Rozmiestnenie tlačidiel na volante a ich logiku naopak veľmi chválim.


 Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi Premium


Ľavé krídlo má na starosti multimédiá vo veľmi rozumnej miere a pravé obsahuje ovládače tempomatu. V ľavej časti tretieho lúča volantu nájdete ovládače súvisiace s telefónom a hlasovým vytáčaním. Jeho pravá časť ale robí jazde asi najväčšiu službu. Obsahuje totižto ovládače palubného počítača, ktoré sa zbytočne nehromadia na páčkach stieračov a smeroviek za volantom. Sú aj jednoduchšie riešenia ovládania funkcií auta, no po pár dňoch si postupy bez problémov zafixujete a nakoniec ste aj radi, že sa kvôli jednoduchým úkonom nemusíte hrabať v niekoľko úrovňových menu.

Rodina, nerodina, šport, či zážitky

Objem batožinového priestoru so zaklopeným tretím radom sedadiel číní 634 litrov. Pre porovnanie, to najväčšie čo si z hľadiska batožinového priestoru môžete zadovážiť v triede veľkých kombi, má objem 660 litrov. Priestoru je teda mnoho, no to sa bavíme o zadných sedadlách sklopených v podlahe.

Stôl pre siedmych?

Najčastejšími pasažiermi v treťom rade sedadiel sú samozrejme deti. Často je tomu prispôsobovaný aj priestor pre nohy pasažierov, ktorý nebýva zrovna štedrý. Úprimne, priestor v treťom rade sedadiel je u mnohých renomovaných MPV európskych, či japonských značiek, dosť na pováženie. Často je to vyložene núdzová možnosť, ako odniesť "z A do B" viac ako 5 pasažierov. Tu je ale Grand SantaFé trošku iné.


 Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi Premium


Pre experiment bolo nutné "nabehnúť" na narodeninovú oslavu k susedom a vyžiadať si šiestich dobrovoľníkov. Keďže sme dostali na test verziu so siedmimi sedadlami, nebolo nutné šetriť auto, ktoré o sebe prehlasuje, že odvezie daný počet ľudí. Otázkou je už len to, že či pohodlne. Testu sa zúčastnili dámy a páni v približnej výške od 170 do 185 centimetrov, ktorí sa rovnomerne rozložili do všetkých troch radov sedadiel. Možnosť posúvať zadné sedadlá však ponúka príležitosť, na prípadné zväčšenie priestoru pre pasažiarov v treťom rade. Všetci sa pohodlne(!) usadili a mohli sme sa vybrať na cestu.


 Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi Premium


Ulica so spomaľovačmi, zopár zákrut v kľudnom tempe a nakoniec, poľná cesta. V priebehu cesty sa sťažnosti pasažierov v treťom rade orientovali len na istú "izoláciu" od zvyšku auta. V priebehu cesty po nespevnenom povrchu sa však plne naložené Grand SantaFé správalo vyložene pohodlne a príjemne. Posádka nemala námietky. Sám som cestu späť do Bratislavy absolvoval v treťom rade sedadiel a bol som skutočne prekvapený, ako pohodlne mi ubehlo približne 120 kilometrov z Nových Zámkov. Osobne, pre maximálny komfort na zadných sedadlách je celkom vhodné usadiť do tretieho radu len jedného človeka. Zopár stoviek kilometrov je však v treťom rade aj s výškou mierne pod 190 centimetrov skutočne v poriadku. Zadný rad má k dispozícii vlastné výduchy vetrania aj s ovládaním teploty. Taktiež nájdete v treťom rade USB konektory, či zásuvku na 230V. Grand SantaFé teda považujem za plnohodnotné sedemmiestne auto a nepoznám silu, ktorá by po podobných skúsenostiach mala dôvod presvedčiť ma o opaku.

Má aspoň šesťvalec?

...kdeže. A na čo? Prvé otázky po prinesení auta domov a zdieľaní fotiek na facebooku, padali do mojej súkromnej správy ohľadom motorizácie. Dĺžka viac ako 4,9 metra, šírka atakujúca 1,9 metra a výška rovných 1,7 metra, evokujú v ľuďoch naokolo obrovsky silný motor pod kapotou. Samozrejme, žijeme v Strednej Európe a dinasaury žuvajúce šesť a osemvalce u nás strácajú značným spôsobom trhový podiel. Grand SantaFé sme dostali s najsilnejšou motorizáciou 2,2 CRDi. Výkon 147 kW/200 koní bol doslova a do posledného písmena adekvátny vzhľadom na rozmery a hlavne hmotnosť auta. Naftová jednotka samozrejme ponúka zdravých 441 N.m. medzi 1 750 a 2 750 otáčkami za minútu.


 Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi Premium


S posádkou na palube má auto hmotnosť prevyšujúcu dve tony. Zvedaví sme boli samozrejme aj na číslo spotreby. Mimo mesta nebol problém jazdiť pri priemernej rýchlosti 70 km/h pod 7l/100 km (presnejšie 6,8 v priemere). Diaľničná rýchlosť 110 km/h si zažiadala 7,5l/100 km a pri 130 km/h sme namerali priemerných 9,3 l/100 km. V meste sme sa ale v hustejšej premávke už nad 10 litrov dostali bez problémov. Nočným mestom si ale prefrčíte pokojne aj za rovných 8. Dvojspojková šesťstupňová prevodovka veľa problémov nenarobila a bolo ťažké ju vyviesť z miery. Jediné mierne neohrabané správanie som zaznamenal len pri prudkom stúpaní a náhlej potrebe preradiť. V tomto však mávajú moderné dvojspojkové prevodovky často nevýhodu oproti systémom s HD meničom s ich hladkým chodom.

Celkový dojem?

Ponúka veľmi zaujímavé možnosti. Nemá však prémiový nádych, to je nutné spomenúť hneď na začiatok. S interiérmi nemeckých, či švédskych SUV ho porovnať nedokážeme. Prémiový pocit je ale často krát len POCIT. Platíte za dotyk s drevom a kožou miesto plastov a umelých materiálov. Materiály a celkový dojem z kabíny však považujeme za veľmi pozitívny a ak by ste si predsa len na kvalitnú kožu potrpeli, priplatíte si 1 000 eur za prémiové čalúnenie.


 Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi Premium


Hyundai aktuálne ponúka Grand Santa Fe len v jednom prevedení a s jedným motorom. Za výbavu PREMIUM s motorom 2,2 CRDi a dvojspojkovou prevodovkou zaplatíte 49 990€. S akciovým bonusom vám však Hyundai odráta z ceny 2 000 € a dostávate auto prakticky v plnej výbave. Jediné dve príplatkové položky sú metalický lak (600€) a spomínané prémiové čalúnenie (1 000 €). 10 reproduktorový systém Infiniti hrá vo svojej triede veľmi obstojne a máte ho rovno v cene. To je pre prípadných majiteľov "papierových uší" veľmi dobrá správa, keďže štandardné reproduktory ktoré Hyundai používa, dokážu pri neopatrnom zaobchádzaní spôsobiť bolesti vo vašich bubienkoch.

Grand Santa Fe je skvelé na dlhých cestách, svižné a na svoju masu celkom obratné auto. Ničím nepríjemným vás neprekvapí a postupne na vás narastie príjemný hrejivý pocit dobrého výberu a kúpy. Test ukončím slovami kolegu Dana, "...človeče, dobré auto".

Motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)2199
Prevodovkadvojspojková šesťstupňová
Poháňaná nápravapredná a zadná (AWD)
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)147 kW / 200 k pri 3 800 ot./min 
Krútiaci moment (Nm)441 Nm pri 1750 až 2 750 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)200 km/h (est.)
Akcelerácia z 0 na 100 km/h8,2 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

8,3 / 6,3 / 7,0

Rozmery
Dĺžka / šírka / výška (mm)4 915 / 1 885 / 1 700
Batožinový priestor (l):634/1842(!)
Objem palivovej nádrže (l):

71

Pohotovostná hmotnosť (kg)2 132
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu   

49 990,- €



Základná cena testovanej verzie (2,2 CRDi, Premium)    

49 990,- € (aktuálne s bonusom 2000€) - 47 990€


Autor: Viktor Baláž

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.