Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Piatok, 28.7.2017
meniny má Krištof

TEST: Renault Talisman Grandtour 1,6 TCe Initiale Paris - Pohodlné sako od Delona

24.8.2016 | Testy

Segment kombi vyššej strednej triedy, je ovplyvnený svetom nemeckých prémioviek. Za menej peňazí a bez zbytočnej prestíže, sa však môžete taktiež voziť pohodlne a priestranne. Spĺňa tieto parametre aj Renault Talisman Grandtour 1,6 TCe Initiale Paris, alebo je to len veľký voz, plný zmiešaných pocitov?

Veľkých kombi nie je nikdy dosť. Majú ich Japonci, v segmente sú doma Nemci a taká automobilová veľmoc ako Francúzsko samozrejme nesmie chýbať. Talisman prišiel v úzkom časovom závese za všetkými protagonistami z vyššie spomenutých zemepisných šírok. Typicky racionálne voľby z Nemecka a Japonska, nemajú však trh pre seba a krásny Talisman hrá na city. Tie však častokrát zavážia rovnako veľmi, ako všetky zaužívané postupy a zasadí zákazníkovi chrobáka do hlavy. Každý z nás je iný a máme slobodu výberu podľa našich vlastných preferencií a priorít.

Tajomný sympaťák

Prvé materiály s fotografiami Talismanu ma dostali. Nástupca Laguny dostal za vrece organických kriviek a dizajn Renaultu konečne spája masy, miesto toho, aby ich staval proti sebe. Ako už filozofujem vyššie, nemeckú strohosť by som na nových modeloch Renault nehľadal. Dominantou Talismanu Grandtour, je rozhodne predný a zadný svetelný podpis. Zbadáte ho už z diaľky a to pokojne aj cez deň. Predok je však do veľkej miery podobný novému Meganu, no tam sa podobnosť zužuje len na neskoršiu dennú dobu (dvojdielne LED svetlá). Prednú masku s večne narastajúcim logom považujem za podarenú a na jej strávenie nepotrebujete avantgardný vkus francúzskeho pôžitkára. Zadnej časti taktiež dominuje svetelný podpis a grafika koncoviek výfuku, z ktorej sa v automobilovom svete stala povinná dizajnérska jazda. Zadná časť vozu je o túto drobnosť ochudobnená len v prípade základnej výbavy Life. Verzie Zen, Intens a Initiale Paris po výbere 19 palcových diskov od seba prakticky nerozoznáte. Vrcholná verzia Initiale Paris má však dostatok štítkov a nápisov po celom obvode auta, aby ste vedeli, že stojíte pri tom najlepšom.


Renault Talisman Grandtour 1,6 TCe Initiale Paris


Keď však zameníme drobné na bankovky, jednoducho ide o krásne a veľké auto, ktoré nepôsobí na pohľad masívne a vulgárne. Má svoje kilá, ramená a so susedmi nakúkajúcimi do dvora a po ulici, nemám dojem, že by Talisman vyvolával negatívne reakcie. Tie som zachytil len od majiteľov a fanúšikov nemeckých značiek. Tým však všeobecne oblé tvary pochuti nie sú a kvôli rozšíreniu fanúšikovskej základne si myslím, že Talisman nemá dôvod emigrovať za hranice a môže zostať naďalej hrdým Francúzom. Najviac ma však bavili otázky okoloidúcich, „Čo je to za voz?". Záujem bol, pohľady boli. Tak, čo viac?

Menší byt v centre Paríža

Áno, reč je o interiéri. Na predných sedadlách máte priestoru doslova na rozdávanie a celkom vzdušný pocit. Ide o veľmi sympatickú kabínu a pýta si dlhé cesty. Priestoru v zadnou rade sedadiel je dosť aj pre vysokých jedincov, no nie je ho tam tak smiešne veľa, ako je tomu v prípade jeho severovýchodných susedov (...troška zemepisu, samozrejme, opäť hovorím o Nemcoch). Odvážny a krásny exteriér však vo mne nechal príliš veľké očakávania, že sa príbeh zvonka zopakuje aj vo vnútri. Vnútri nájdete jednoduchší dizajn. Mám menšie dé javú, prameniace z čias, kedy mal Megane kolmé zadné okno s hranatým zadkom. Veľmi zaujímavé dizajnérske obdobie (2002-2008, Megane II.), no nie každému pochuti. Človek by čakal podobnú výstrednosť aj v interiéri, no ten bol zdržanlivý a žiadne "citroenovské" šialenosti ste v ňom nenašli.

 
Renault Talisman Grandtour 1,6 TCe Initiale Paris


Väčšinu ovládacích prvkov pohltil 7 palcový displej infotainmentu, ktorý túžil byť tabletom, no nakoniec skončil v palubovke Talismanu. To so sebou prináša niekoľko pre a proti. Používanie dotykového displeja za jazdy je celkom nepraktické a kto už mal tú česť, určite so mnou bude súhlasiť. Na druhej strane, k infotainmentu viete pristupovať cez otočné "joystick", podobne ako v BMW alebo v Mazde. Dôležité ovládacie prvky ako otočné ovládače automatickej klimatizácie a jej ďalšie funkčné tlačidlá, zostali v hmatateľnej podobe na palubovej doske.


Renault Talisman Grandtour 1,6 TCe Initiale Paris


V spodnej lište displeja však drieme kompletné ovládanie klimatizácie, ktoré si viete podobne ako v mobilných operačných systémoch Android, alebo iOS vysunúť. Tento krok vás však presvedčí, že sa počas jazdy nemáte "hrať" s displejom a sledovať pekne krásne cestu pred sebou. Presvedčí vás o tom aj samotná ergonómia systému, na ktorú si treba chvúľku zvykať. Všetko podstatné, nezahrnúť nastavenie intenzity masážnych sedadiel (...a pod.), máte k dispozícii poruke v hmatateľnej forme. Ak vás prepadne zákerná informácia z dopravného servisu a vám vystrelia uši do stratosféry, stíšite ju ovládačom pod pravou stranou volantu. Pokiaľ sa vám zahmlieva sklo, riešite to tlačidlom. Pokiaľ pred vami dymí stará LIAZ-ka, riešite to tlačidlom a pokiaľ ste leniví parkovať do rady, taktiež sa nemusíte vŕtať v menu. Dôležité je, aby boli prioritné ovládače dostupné a neohrozoval ich zložitý systém v momente, keď ich potrebujete. Toto Renault dodržal a dennodenný vodič to pochopí a ocení.


Renault Talisman Grandtour 1,6 TCe Initiale Paris


Konštatovanie, že sa mohli dizajnéri Renaultu na interiéri "vyblázniť" trošku viac vyvažuje fakt, že ste obklopení veľmi príjemnými materiálmi. Plasty sú mäkké, matné prevedenia jemné a kvalitné na dotyk. Nenájdete tu teda jednoduché nemecké priamky a ani japonské origami. Pokiaľ vám ale zatiaľ nič od konkurencie neulahodilo, máte o dôvod viac sa do Talismanu posadiť, aj keď len nezáväzne v predajni. Dlhá palubová doska potiahnutá kožou a s dreveným detailom dáva pocítiť, že sedíte vo veľkom aute a s tým ide ruka v ruke pocit bezpečia a pohodlia.


Renault Talisman Grandtour 1,6 TCe Initiale Paris


Hra na city sa teda presunula z exteriéru dovnútra a poslednou otázkou je, či sa dostala aj pod krásnu modrú kapotu.

Bod zlomu

Dostala, no vo forme, ktorá rozdeľuje spoločnosť na tri tábory. Najväčšie kombi od Renaultu si totižto nekúpite s motorom väčším, než s objemom 1,6 litra. Univerzálny objem poháňa motory v najsilnejších modeloch Clio, športovejší Megane GT, alebo aj najsilnejší Renault Espace. Malý 1,6 litrový štvorvalec dosahuje maximálny výkon 147 kW/200 koní a maximálny krútiaci moment 260 Nm. Tieto čísla stačia najsilnejšiemu prevedeniu Talismanu na zrýchlenie z 0 na 100 km/h tesne pod 8 sekúnd. Môžete však byť meditujúci majster v Kung Fu, alebo mať najcitlivejší zadok na svete, toto zrýchlenie nepocítite. Dvojspojková 7-stupňová prevodovka sa stará skôr o plynulosť radenia, než pretekárske reakcie a šírka auta opticky klame pri interpretácii rýchlosti cez čelné sklo. 200 koní nie je málo, no v plávajúcom a pohodlnom Talismane vzrušenie z rýchlosti nečakajte. Radenie dvojspojkovej prevodovky je v plynulej premávke v poriadku a bežný vodič sa športového režimu ani len nedotkne. Diaľničné presuny absolvujete v tichosti a pokiaľ budete potrebovať z času na čas niekoho predbehnúť, motor si vaše želanie s radosťou odmaká. Na druhej strane, jeho tvrdá práca je evidentná hladom po otáčkach. Sprevodovaný je však štandardne a pri diaľničných rýchlostiach a konštantnom pohybe vpred je v kabíne príjemné ticho, hodné veľkého sedanu/kombi.


Renault Talisman Grandtour 1,6 TCe Initiale Paris


V pomalej mestskej premávke zas Talisman žehlí nerovnosti a pokiaľ nie ste priatelia so spomaľovačmi na cestách, v tomto voze si ich zamilujete. Hlavne tie širšie, vykladané zámkovou dlažbou. Len sa prehupnete cez nerovnosť a idete ďalej bez povšimnutia. O dobrú priľnavosť v zákrutách sa starajú široké pneumatiky, ktoré majú pri voľbe 19 palcových diskov rozmer 245 mm. To však spôsobuje tendenciu Talismanu nasledovať koľaje vo vozovke a hlavne na dlhých trasách mimo diaľnice môže byť táto danosť celkom vyčerpávajúcou. Testovaný model sme dostali so systémom 4Control, ktorý natáča zadné kolesá vzhľadom na volant až do uhla 3,5 stupňa. Túto drobnosť si voľným okom nevšimnete, no na parkovisku budete mať pocit, akoby ste sedeli v "o číslo" menšom aute, než je Talisman. Riadiaca jednotka v spolupráci s elektromotorom zatáča zadnými kolesami až do rýchlosti 60 km/h v protismere k predným. Práca systému je najviac evidentná pri prechode, či skôr výjazdoch z križovaniek a pravouhlých odbočiek. Vtedy sa zadná náprava dorovnáva vo vzťahu k prednej a prejdením pravouhlej zákruty cítite prácu systému. Život vám však najviac zmení pri parkovaní a pri bezmála 5 metrovom aute sa zíde každý jeden centimeter dolu.


Renault Talisman Grandtour 1,6 TCe Initiale Paris


Po celom týždni sme samozrejme čakali na ukazovateľ spotreby, či je malý benzínový štvorvalec v Talismane dobrý nápad. Spotreba pri presunoch mimo mesta a diaľnic sa pohybovala tesne pod hranicou 6l/100 km pri priemernej rýchlosti 70 km/h. Diaľničná spotreba pri priemerných 122 km/h sa ustálila na hodnote 7,7l/100 km a 7 l/100 km sme namerali v meste pri priemernej rýchlosti nad 30 km/h. Po celom týždni na rôznych cestách od Bratislavy až po Staré Hory si Talisman pýtal v priemere 7l/100 km. V kopcoch, v meste, či na diaľnici sme s ním problémy nemali. Na dobrom renomé mu však uberala prevodovka, ktorá pôsobila v prudších stúpaniach mierne zmätene.

Objekt obdivu a svojská cesta k cieľu

Krásny modrý Talisman som zaparkoval vo dvore rodičovského domu. Keď som však videl, ako ho susedia obdivujú cez bránu, vyparkoval som ho na ulicu. Autá spomaľovali a zastavovali, ľudia si ho obzerali ako novinku zo showroomu, alebo autosalónu. Je to pohodlné auto, ktoré klame telom a malým objemom motora blázni oči pri pohľade na brožúru. V skutočnosti je to statný konkurent pre Japoncov a Nemcov, ktorý väčšinu svojho vkladu investoval do pohodlia. Pokiaľ si však zvolíte menšie disky (nami testovaný model jazdil na 19"), jazda bude ešte pohodlnejšia. Je však nutné sa preniesť cez ponuku motorov, ktorej vládne objem 1,6 litra. Jazdí dobre, spotreba je v poriadku a pomalý nie je. Treba len zahodiť predsudky.

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 618
Prevodovkasedemstupňová dvojspojková
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)147 kW / 200 k pri 6000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)260 Nm pri 2500 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)231 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h7,9 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

7,6 / 4,8 / 5,8

Rozmery
Dĺžka / šírka / výška (mm)4 865 / 2 081 / 1 465
Batožinový priestor (l):572
Objem palivovej nádrže (l):

47

Prevádzková hmotnosť (kg)1615
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu   

37 490,- €



Základná cena testovanej verzie (1,6 TCe EDC Initiale Paris)



37 490,- €



Autor: Viktor Baláž

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.