Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Nedeľa, 30.4.2017
meniny má Anastázia

TEST: Mazda MX-5 2,0 Skyactiv G160 – Ťažko ju nechcieť

2.6.2016 | Testy

Nie, neodveziete na nej paletu s cementom a basketbalisti si za volant nesadnú. Tým ukončujem negatívnu časť recenzie o najnovšej generácii Mazda MX-5.

Nielen z mojej prvej jazdy na „miate" ste zrejme cítili „miernu zaujatosť". Skúsiť ju znamená chcieť ju. Drvivá väčšina bežných automobilistov ani len netuší, o čo prichádzajú. Pýtajú sa: „Na „kerý fras" by mi bolo dvojsedadlové „kadernícke" auto za 30 000 eur? Nikoho a nič to neodvezie, „žerie to" a nedostanem sa tým na ryby." Tak ako aj mne kedysi, aj im uniká pointa Mazdy MX-5, tohoročného Svetového auta roka (aspoň v americkom ponímaní).

O čom to je tento „prerastený fén na vlasy"?

Mazda MX-5 je každodenné auto. Môžete s ním ísť do práce, či sneží alebo prší. S tým rozdielom, že keď je pekné počasie, budú vám vaše bohémske vozidlo závidieť. A vy budete len ľutovať zvyšok premávky, že si vybrali nudné štvorkolesové plechovky.

 
 Mazda MX-5 2,0 Skyactiv G160


Manuálna strecha v najnovšej generácii je oproti všetkým elektrickým „svetelne" rýchla a doslova za 3 sekundy ju dáte hore alebo dole, pokojne aj počas jazdy po meste. Naučí vás užívať si každú sekundu, nielen sťažovať sa aké je to vlastne všetko celé zle. Prestalo pršať? Strecha dole. Do takých 10 stupňov vás pekelne silné kúrenie udrží v tepelnom komforte a zima vám bude len na hlavu. Nič, čo by baranica nevyriešila. Čoskoro tak zistíte, že tých príjemných chvíľ je vlastne oveľa viac, ako sa vám zdalo.

My sme si však chceli overiť, či je MX-5 skutočne na každý deň. Preto sme si toto nepraktické malé auto požičali aj u nás doma na Slovensku (vidíte, kvôli vám sme sa takto „obetovali").

Vzhľad

Mazda sa pokúsila najnovšiu generáciu akosi „zagresívniť". Napriek tomu je predná maska (citujem príslušníčku nežnejšieho pohlavia) „sympatická, nie moc drsná" ale zároveň „vidno, že sa jej niečo potmehúdske blyští v oku". Pohľad z profilu však odhaľuje drobnosť tohto len 3,9 metra dlhého auta.

Interiér, priestor a výbava

Minimalistický, funkčný a priestorový. To je v skratke interiér MX-5. Ani s nasadenou strechou však nemáte pocit, že by bol stiesnený (skôr „kompaktný"). Nájdete tu aj dva držiaky na poháre umiestnené medzi operadlami sedadiel, pričom jeden môžete premiestniť v prípade potreby k nohám spolujazdca. V stredovej konzole je umiestnená odkladacia priehradka, ktorá pojme stredne veľký telefón. Pred spolujazdcom však budete dvierka hľadať márne. Namiesto toho dostanete uzamykateľný priestor v stene medzi kufrom a kabínou. Vetrovky či veľké fľaše tak musia zostať v kufri.

 
 Mazda MX-5 2,0 Skyactiv G160


Najnovšia generácia MX-5 obsahuje (v závislosti od výbavy) takmer všetko čo zvyšné moderné Mazdy. Elektrické okná, infotainment s navigáciou, asistent rozjazdu do kopca, tempomat, kontrolu mŕtveho uhla... Jednu položku však nájdete len v tu - reproduktory v hlavových opierkach. Aby ste počuli letné hity a telefón aj so strechou dolu.

Ak meriate menej ako cca 185 centimetrov, poloha za volantom vám bude príjemne nízka a športová, zatiaľ najlepšia zo všetkých MX-5. Sedadlo pri pohybe dozadu zároveň klesá a nastaviť si okrem toho viete aj sklon sedáku. Polohu volantu si však viete prispôsobiť len na výšku a dvojmetroví vodiči to budú mať v sedadle vodiča, dajme tomu, náročnejšie. Ak sa tam vôbec napchajú.

 
 Mazda MX-5 2,0 Skyactiv G160


Keď sa pobalíte s rozumom a bez plastových kufrov, zmestí sa do 130 litrového kufra batožina pre dvoch aj na týždeň. Vianočný stromček odveziete bohužiaľ len na mieste spolujazdca. Nestačí? Prikúpte si karbónový nosič batožiny na veko kufra a nechajte ma prejsť k tomu dôležitému.

Motor, prevodovka a jazda

„Jednapäťku" či „dvojliter"? Toť jediná otázka pri výbere motorizácií. Naša MX-5 mala pod kapotou výkonnejší motor z ponuky: 2,0 litrový atmosférický štvorvalec s výkonom 118 kW / 160 k a krútiacim momentom 200 Nm. Kombinovaný je výlučne s (fantastickým) šesťstupňovým manuálom a pohonom zadných kolies. Ak chcete tento motor, musíte si priplatiť aj za výbavu, nakoľko je dostupný až od druhej najvyššej výbavy Revolution. Získate tým aj tlmiče Billstein a samosvorný torsen diferenciál (a ten chcete mať, verte mi).

 
 Mazda MX-5 2,0 Skyactiv G160


Koncept MX-5 sa od prvej generácie nezmenil, len vylepšoval. Motor pozdĺžne vpredu, spevňovací rám od prevodovky až po diferenciál, sklápacia strecha. Všetko je ale lepšie ako u predchádzajúcej generácie. MX-5 je vlastne Golfom medzi roadstermi. Prečo meniť, čo funguje? Stačí to vylepšiť. Čo sa týka tuhosti karosérie, kabriolety sa zrejme niekdy nevyrovnajú autám s pevnou strechou. Musíte však veľmi pozorne sledovať, aby ste u MX-5 postrehli to typické kabrioletové „vlnenie" (alebo ako by som to nazval). Na jazdné vlastnosti však negatívny vplyv absolútne nemá. A bezpečnosť? MX-5 získala v crash testoch Euro NCAP štyri hviezdičky, pričom ju od maximálneho hodnotenia delili len prídavné asistenčné systémy.

 
 Mazda MX-5 2,0 Skyactiv G160


Na dnešnú dobu sa s MX-5 nespájajú žiadne závratné výkonové čísla. Ale s 1000 kilami vie narobiť slušný cirkus aj málo výkonu. Vo väčšine situácii by ste si vystačili so slabším 1,5 litrovým štvorvalcom. Ale 160 koní je nielen pri predbiehaní o niečo príjemnejších, ako 130 koní. Zaujímavosťou je, že svetlá výška výkonnejšej MX-5 (135 mm) je o 1 cm vyššia ako u slabšej verzie.

Pre tých čo ešte nevyrástli zo slintania nad maximálnymi rýchlosťami na tachometroch - čísla nie sú všetko. Áno, 7,3 sekundy na stovku nie je brutálna akcelerácia, ale ani zlá. Proste tak akurát. O rovinkách však MX-5 nie je, ani nikdy nebola. Je o rozložení hmotnosti 50:50, nízkej hmotnosti, zadnom náhone, „prdeli pri zemi" a kľukatej ceste pred vami. Tu žiadne turbo nenájdete, ani žiadne oneskorené reakcie na pohyb pravej nohy. Plyn na podlahu, ideme. Okamžite. Krútiaceho momentu síce nie je „veľa", ale narastá plynule a kontinuálne. Nemáte problém akcelerovať ani v meste na piatom prevodovom stupni, ani na šestke po diaľnici.

 
 Mazda MX-5 2,0 Skyactiv G160


Aj najnovšia MX-5 je zároveň akýmsi cestovaním v čase. Pripomína mi, aké to bolo, keď s vami autá mechanicky komunikovali. Ľahko sa tu naučíte „cítiť" čo sa s autom deje, pochopíte pôsobenie síl a dostanete chuť aj na špeciálne techniky. Aj vďaka výborne rozmiestneným pedálom je tu radosť učiť sa brzdiť špičkou pravej nohy a zrovnávať otáčky pätou na plyne. A radenie? Krása - pevné, presné, ľahšie ako u predchádzajúcej generácie.

Hoci je podvozok relatívne mäkký, vďaka nízkemu ťažisku ani tvrdým byť nemusí. Oceníte to hlavne na rozbitých cestách. Akoby však jediným dôvodom jemného náklonu auta v zákrute bolo informovať vás o miere odstredivej sily. Aj gumy spolupracujú - pískať začínajú síce veľmi skoro ale to len tak, informatívne, aby ste vedeli, že ste na dobrej ceste. A sedadlo blízko pri zadnej náprave vám pomáha registrovať každú malú zmenu trakcie. Všetko je precízne a okamžité, mäkké a zároveň pevné.

 
 Mazda MX-5 2,0 Skyactiv G160


Mohlo by sa zdať, že MX-5 je len na efekt, že so strechou hore a vyššou polohou za volantom by bola pomalá a nudná. Omyl. Napriek tomu, že je najnovšia generácia asi najpohodlnejším roadsterom, aký som zažil, dobrý vodič to v zákrutách „natre" nejednému „egohoničovi". Limitom sme často skôr my, vodiči. Ani amatér však sem neodolá nutkaniu ísť trochu bokom (ten zadok sa ostýchavo ale stále pýta von). A na rovinke? Strecha dole a nech je tá štvorkolka už oddymená v nedohľadne. Veď bez strechy sa nikam ponáhľať nemusíte. Ja osobne som zniesol tak 110 km/h. Pre rýchlejšie cestovanie je lepšie ju vytiahnuť. So strechou hore nie je ani 130 km/h po diaľnici tragédiou, ale aerodynimackého hluku si užijete viac ako v hathcbacku. Ak preferujete čo najväčší pokoj, skúste počkať na verziu MX-5 RF s pevnou sklápacou strechou.

Vďaka môjmu šťastiu na antikabrioletové počasie som si mal MX-5 šancu overiť aj (alebo skôr hlavne) na mokre. A viete čo? To je ešte väčšia sranda ako na suchu. Má totiž úplne vypínateľnú stabilizačnú kontrolu (a viete čo to u zadokolky znamená). Vďaka krátkemu rázvoru ide na mokrom povrchu MX-5 do šmyku ochotne, skoro ale zároveň postupne a kontrolovateľne, len na pokyn pravej nohy. Obozretnosti však nikdy nie je dosť. Nie že skončíte pozerajúc sa na premávku v protismere (čo sa mi samozrejme nikdy nestalo).

 
 Mazda MX-5 2,0 Skyactiv G160


Ak vám však počasie praje, užijete si dobre vymyslený aerodynamický dizajn - pri jazde so strechou dole je v aute prekvapivo malý prievan. Zrejme v tom pomáha malý ale účinný odnímateľný deflektor. Môžete si tak plne vychutnať okolité grilovačky a „čipnuté nafťáky". Počas výletov je to bohužiaľ väčšinou to druhé.

Spotreba nie je síce u týchto áut až tak podstatná ale na druhej strane ani nepodstatná. Nikto si síce nekupuje roadster, pretože je úsporný, ale cestou na dovolenku k moru by vás nemalo auto finančne zruinovať. Dvojliter v MX-5 je niekde v strede tohto intervalu. V meste sa nám podarilo jazdiť za 6,3 l/100 km pri priemernej rýchlosti 35 km/h a závisti okolia. Pri diaľničných 110 km/h to bolo 5,6 l/100 km a pri 130 km/h zas okolo 7 l/100 km. Mimo mesto sa nám počas opaľovania plešiny podarilo jazdiť za 5,3 l/100 km pri priemernej rýchlosti 75 km/h. Povedali by sme - spotreba adekvátna výkonu a akcelerácii.

 
 Mazda MX-5 2,0 Skyactiv G160


 

Záver

Najnovšia Mazda MX-5 je zatiaľ najlepšia Mazda MX-5. Po (takmer) všetkých stránkach. Niekomu bude síce chýbať roztomilý kukuč, no ďalším sa páči práve tento. Stále má však perfektný podvozok, ktorý z vás nevytrasie dušu, zábavný zadný náhon a najnovšie aj plno modernej výbavy.

No a čo, že je len dvojmiestna a má malý kufor? S Mazdou MX-5 si kupujete aj možnosť využiť každý moment naplno a zatiaľ som nezažil človeka, ktorému by tento roadster nevyčaril úsmev na tvári. Nech už je dôvod aký chce.

Stále však platí: ak nemáte peniaze na najnovšiu MX-5, tie ostatné poskytujú podobný zážitok, a za pár tisíc. Táto je však tá do dnešného dňa tá najlepšia. Ako vravia anglickí kolegovia, odpoveďou na každú otázku je vždy „miata" (teda po našom MX-5). A odpoveďou B sa zrejme čoskoro stane Mazda MX-5 RF. Ostatné odpovede sú (očividne) nesprávne. Ticho! Nesprávne!

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 998
Prevodovka
manuálna šesťstupňová
Poháňaná nápravazadná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)118 kW / 160 k
pri 6000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)200 Nm
pri 4600 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)

214 km/h

Akcelerácia z 0 na 100 km/h7,3 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

9,3 / 5,5 / 6,7

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadlami) / výška (mm)

3 915 / 1 735 / 1 230

Batožinový priestor (l):130
Objem palivovej nádrže (l):60
Prevádzková hmotnosť (kg)1 000
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

27 790,- €



Základná cena testovanej verzie (2,0 Skyactiv G160 Revolution Top)



31 490,- €



 Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.