Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Nedeľa, 30.4.2017
meniny má Anastázia

TEST: Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D105 AWD – stvorená vyzerať

12.1.2016 | Testy

Mazda sa tiež vezie na crossoverovej vlne. Aj vďaka modelu CX-3, okrem iného s novým naftovým motorom, automatom a štvorkolkou. Aká je najdrahšia verzia v ponuke?

Napriek trojke v názve, Mazda CX-3 v skutočnosti využíva techniku modelu 2. Podľa exteriéru by ste to však možno neuhádli. Rovnako zavádzajúci môže byť aj pohľad na fotografiu, kde vyzerá väčšinou CX-3 väčšia, ako v skutočnosti je.

 
 Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D105 AWD


Hoci všetky nové Mazdy sa môžu pochváliť dlhou kapotou, u tohto malého crossoveru pôsobí v pomere ku karosérii najdlhšie. Práve dizajn je podľa nás jednou z najsilnejších stránok CX-3. A to platí ešte o niečo viac u nášho farebného prevedenia. To sa očividne páči aj Mazde, pretože každé auto vystavené v ich stánku na ženevskom autosalóne bolo práve bordovo-červené.

Interiér, priestor a výbava

Ďalší dôkaz o podobnosti nie čisto náhodnej prezrádza interiér akoby vymontovaný z Mazdy2. Od palubnej dosky cez budíky pred vodičom a ovládanie klimatizácie až po radiacu páku. To je však pozitívna správa, nakoľko ide po ergonomickej a dizajnovej stránke o jeden z najpodarenejších interiérov v triede. Aj keď je to len tenká falošná „koženka" doplnená tvrdým plastom, pohľad na palubnú dosku je aj tak príjemný. V strede jej hornej časti sa nachádza displej infotianment systému, ktorý môžete ovládať buď dotykovo (keď auto stojí) alebo pomocou otočného kolieska a tlačidiel pri ručnej brzde. Toto ovládanie je podľa nás ideálne a dokonca lepšou možnosťou ako dotykový displej. Používanie však môže skomplikovať zavadzajúci kabát spolucestujúceho. Za ovládaním nájdete dva držiaky na poháre.

 
 Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D105 AWD


Ukážková je poloha za volantom. V tejto triede áut sa aj napriek o niečo vyššiemu posedu športovejšie ako v CX-3 neusadíte. A určite nie za takto dobre tvarovaný hrubý volant a tak dobre sprevodované riadenie. V ponuke je aj head up displej využívajúci výklopné sklíčko. Dostupný je však až od druhej najvyššej výbavy. Príjemne pôsobí pohľad na dlhú kapotu, ktorá navodzuje dojem, že je CX-3 väčšia ako v skutočnosti je. A podľa všetkého zákazníci od crossoverov chcú.

Vzhľadom na vonkajšiu siluetu by ste si zrejme povedali, že vzadu sa pohodlne odvezú dvaja dospelí. Bohužiaľ, zdanie klame. Ak máte meter osemdesiat, za pre vás nastavené predné sedadlo sa posadíte len tak tak, asi s centimetrovou rezervou na hlavu aj nohy. Vyššia posádka si tak na menej kvalitnej ceste užila aj pár rán hlavou do strechy.

 
 Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D105 AWD


Podobným sklamaním je aj batožinový priestor. Jeho objem 350 litrov by bol akceptovateľný skôr v menšej dvojke. Naša verzia síce disponovala druhým dnom, no objem ukrytý pod podlahou bol vďaka malej výške dobrý akurát tak na pivové fľaše a plechovky.

Čo sa ponuky prvkov výbavy týka, k dispozícii máte okrem iného aj full LED svetlá, bezkľúčový vstup, head up displej, udržiavanie v jazdnom pruhu či kontrolu mŕtveho uhla. Ako je však u japonských značiek zvykom, vyberanie si konkrétnych prvkov výbavy je problematické a budete sa musieť uspokojiť s kompromisom v podobe predkonfigurovanej výbavy.

 
 Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D105 AWD


Nezávisle si však viete priplatiť za lakťovú opierku či LED hmlovky. Poteší aj pestrá ponuka dizajnových príplatkov ako hliníkové pedále či špeciálny spojler.

Motor, prevodovka a jazda

Pod dlhou kapotou našej CX-3 sa nachádzal nový naftový motor - štvorvalec s objemom 1,5 litra a výkonom 77 kW / 105 k a krútiacim momentom 270 Nm. Kombinovaný bol s automatickou šesťstupňovou prevodovkou s meničom krútiaceho momentu a permanentným pohonom všetkých kolies.

 
 Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D105 AWD


Takáto kombinácia nie je v podobnom aute takou samozrejmosťou, ako by ste si mohli myslieť. Menší nafťák v japonskom aute - skôr realita posledných pár rokov, dlho za európskou konkurenciou. A dobrý automat s meničom sa v malom aute často nevidí.

Ako prvý malý diesel značky nie je tento štvorvalec zlý, má však svoje muchy. Čo sa výkonu týka, 105 koní je postačujúcich vo väčšine situácií. Na diaľnici by sme však prijali aj nejaké kilowatty v zásobe. Oficiálne je totiž táto motorizácia s 11,9 sekundami na stovku najpomalšou v ponuke napriek (paradoxne) najvyššej cene. V praxi nám však táto CX-3 vôbec neprišla ako vyslovene pomalé auto. Motoru by sme však vytkli nekultúrny chod za studena, vyššiu hlučnosť a vyššiu spotrebu.

 
 Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D105 AWD


Na druhej strane, automatickú prevodovku nemôžeme iné len pochváliť. Pohnutie sa s križovatky je ukážkové, parkovanie bezproblémové a v manuálnom režime vás bez preradenia podrží aj na limiteri. Radenie je plynulé a sprevodovanie rozumné. Jednoducho jazdíte a nestaráte sa. Prevodovku chválime aj za veľmi inteligentné a predvídavé podraďovanie. Napríklad pri jazde z kopca sa nebojí podržať motor ani na pre diesel relatívne vysokých 2500 otáčkach.

V meste sa nám podarilo jazdiť za 6,8 l/100 km pri priemernej rýchlosti 32 km/h. Na diaľnici v hustom daždi a pri priemernej rýchlosti 110 km/h sme namerali 6,1 l/100 km, pri 120 km/h 6,8 l/100 km a pri 130 km/h 7,4 l/100 km. Mimo mesto sa spotreba ustálila na 5,1 l/100 km pri priemernej rýchlosti 74 km/h.

Úprimne, spotreba nás trochu prekvapila (aj napriek nepriaznivému počasiu). U podobných objemov a výkonov sme zvyknutí tak na o štvrtinu nižšie hodnoty. Pritom počas našej prvej jazdy na CX-3 v zahraničí boli spotreby aj o 2 litre nižšie. Svoju rolu tu zrejme zohrali zimné pneumatiky - rozdiel medzi suchou a mokrou cestou totiž predstavoval aj vyše 1 l/100 km.

 
 Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D105 AWD


Jazdný komfort CX-3 bol na prijateľnej úrovni, no subjektívne by stúpol použitím menšieho priemeru diskov. Okrem toho neboli podľa nás najšťastnejšou voľbou zimné pneumatiky Toyo, ktoré spôsobovali pri jazde po diaľnici vyššiu hlučnosť aj spomínanú spotrebu. Čo sa týka pruženia, označili by sme ho za mierne tvrdšie. Vďaka tomu sú však jazdné vlastnosti CX-3 vhodnejšie pre športovú jazdu. Pri menej kvalitnej ceste (a s našimi 18 palcovými kolesami) však už bola niekedy CX-3 nepohodlná.

Pohon všetkých kolies (odvodený z modelu Mazda CX-5) síce nemá žiadne voliteľné nastavenia, no vďaka automatickému prenosu sily v prípade potreby na zadné kolesá sa pohnete rýchlo aj na povrchu s horšou trakciou. Za normálnych okolností je 98% sily motora prenášanej cez predné kolesá. Systém dokáže predvídať, kedy bude potrebné preniesť silu aj na zadnú nápravu. Spolu je tam medzinápravová spojka schopná preniesť maximálne 50 percent sily motora.

 
 Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D105 AWD


 

Záver

Mazda CX-3 je malý crossover, ktorý zaujme dizajnom. Jeho jazdné vlastnosti sú veľmi dobré, rovnako aj automatická prevodovka. Motor má však vyššiu spotrebu a kufor je spolu s priestorom na zadných sedadlách obmedzený. Toto je však auto, ktoré si kupujete z iracionálnych pohnútok. A takej motivácie budete mať u CX-3 habadej.

Spaľovací motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 499
Prevodovkaautomatická šesťstupňová
Poháňaná nápravapredná a zadná (automaticky)
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)77 kW / 105 k
pri 4 000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)270 Nm
pri 1600-2500 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)172 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h11,9 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

5,6 / 4,9 / 5,2

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadilami) / výška (mm)

4 275 / 1 535 / 1 765

Batožinový priestor (l):350
Objem palivovej nádrže (l):44
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 295
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

24 790,- €



Základná cena testovanej verzie (1.5 Skyactiv-D105 AWD Revolution Top)



26 190,- €



 Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.