Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Piatok, 28.7.2017
meniny má Krištof

TEST: Mazda2 Skyactiv-G115 – záživný neoklasik

13.8.2015 | Testy

Nová generácia mini modelu japonskej automobilky kombinuje nové technológie s klasickými. Aký je v konečnom dôsledku výsledok menom Mazda2?

Na novú Mazdu2 sme sa zatiaľ pozreli v krátkosti na jej oficiálnej medzinárodnej prezentácii. Nič však nanehradí cesty, ktoré poznáme. Dnes sa tak na japonské supermini pozrieme podrobnejšie.

Vzhľad

Hoci nová Mazda2 je očividne nová, zároveň je to stále Mazda2. Dlhá kapota je v tejto triede skôr výnimkou, nám sa však práve takého riešenie páči viac.

 
 Mazda2
Vhodnosť zvolenej farby („fialovosivej") pre pánskeho vodiča je diskutabilná, podľa mňa však nevyzerá zle (hoci, priznávam, miestami som sa cítil... viete čo, ale nič...). Celkový vzhľad novej Mazda2 by sme označili za dynamický, príjemný a nie príliš extravagantný.

Interiér, výbava a priestor

 

V podobnom duchu sa nesie aj interiér. Mne osobne sa jeho dizajn veľmi páči. Napríklad efektne riešené výduchy ofukovačov (jeden spolujazdcov je akoby utajený). Je jednoduchý, elegantný ale zároveň akosi športovo „cool".

 
 Mazda2
Zaujímavé sú aj ostatné farebné kombinácie. Nájdete tu hlavne dva materiály - mäkkú imitáciu kože alebo tvrdý plast. Ich kombináciu by som označil za vhodnú, kvalita bola podľa nás väčšinou rozumná. Interiér však mohol pre niekoho voňať zvláštne.

Vodič pred sebou vidí prakticky rovnaké budíky, aké nájdete aj v Mazde3. V našej verzii (najvyššia Revolution Top) centrálny ručičkový tachometer vystriedal otáčkomer. Malý digitálny tachometer nájdete v rohu budíka. Rýchlosť spolu s ďalšími údajmi ale v našej verzii vidíte aj na head up displeji. Nemá síce najväčšie rozlíšenie ale svoju funkciu plní. Na tachometer sme sa vďaka nemu ani nepozerali.

Poloha za volantom je na auto v tejto triede veľmi dobrá, páčil sa nám aj tvar volantu. Celkovo pôsobí Mazda2 ako veľmi dospelé, i keď malé, auto.

V dolnej časti stredovej konzoly, pod jednoduchým ovládaním kúrenia a klimatizácie, nájdete otvorený odkladací priestor s dvoma USB konektormi, AUX vstupom, slotom pre SD kartu a 12V zásuvkou. Prijali by sme však nejakú formu podsvietenia konektorov alebo osvetlenia. Na konci stredovej konzoly sa nachádzajú dva držiaky na poháre.

 
 Mazda2
V strede palubnej dosky nájdete displej multimediálneho systému s navigáciou známeho tiež z ostatných modelov automobilky (napríklad dnes už spomínanej Mazda3 či CX-3 a CX-5). Automobilka tvrdí, že celé rozhranie je vymyslené tak, aby musel vodič čo najmenej odpútavať
svoju pozornosť od cesty a šoférovania. A podľa nás to funguje. Displej infotainment systému je vysoko pri čelnom skle a ergonómia jeho ovládania pomocou otočného ovládača (pri ručnej brzde) je ukážková. V dôsledku umiestnenia ovládania systému však absentuje lakťová opierka, čo nám osobne neprekážalo. Stále sme však podvedome hľadali ovládanie hlasitosti niekde v okolí displeja. Nepáčilo sa nám ani automatické prepínanie do nočného režime aj pri jazde cez deň v tieni.

Displej systému je dotykový, po pohnutí sa auta však prestáva na dotyk reagovať. Dôvodom má byť bezpečnosť vodiča. Samotný vizuálny systém má veľmi príjemnú grafiku a páčil sa nám aj po funkčnej stránke.

 
 Mazda2
Bez problémov fungovalo aj prepojenie s ipodom, hoci prvé načítanie chvíľu trvalo. Navigácia v ňom však bola výborná a veľmi chválime možnosť pretáčania pomocou otočného ovládača. Niekedy sme však zostali na chvíľu zaskočení vďaka nie vždy najšťastnejšiemu slovenskému prekladu funkcií.

Chceli sme si vyskúšať aj facebookovú aplikáciu, ktorá má umožniť aj čítanie statusov. V našej verzii sme ju však nemali nainštalovanú, rovnako ani navigáciu. Tú si však viete dokúpiť dodatočne aj do jazdeného auta, ktoré bolo pôvodne bez navigácie.

 
 Mazda2
Priestor na zadných sedadlách predstavuje pre človeka s výškou približne 180 cm zhruba 2 cm na nohy pričom sa bude s najväčšou pravdepodobnosťou dotýkať vlasmi stropu. Ak sa „spustí" nižšie, získa nad hlavou možno tak centimeter. Tvar zadného okna môže pre niekoho pôsobiť mierne klaustrofobicky.

Že bola nová Mazda2 predmetom znižovania hmotnosti zistíte, napríklad keď zatvoríte zadné dvere alebo veko batožinového priestoru. Na pocit sú veľmi ľahké. Samotné auto váži len 980 kilogramov.

Batožinový priestor je na túto triedu čo sa objemu týka zhruba priemerný (280 litrov). Nakladacia hrana je o trochu vyššie, ako sme zvyknutí.

Testované auto disponovalo aj výbavou akou je kontrola udržovania v jazdnom pruhu či automatické prepínanie diaľkových svetiel. To musíme pochváliť za veľmi dobrú identifikáciou protiidúceho auta. S autom vo vašom smere jazdy to až taká sláva nebola.

Motor, prevodovka a jazda

Testovanú Mazdu2 poháňal 1,5 litrový atmosférický benzínový štvorvalec s výkonom 85 kW (115 k) a krútiacim momentom 148 Nm. Aj tento Skyactiv-G motor je typický vysokým kompresným pomerom 14:1. Kombinovaný bol s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a pohonom predných kolies.

 
 Mazda2
Hoci v tejto triede sú atmosférické benzínové motory ešte bežné, nie o toľko vyššie, v nasledujúcom segmente, už hromadne miznú. Dá sa tak očakávať, že čoskoro (okrem základných motorizácii) budete mať na výber len preplňované motory.

Mazda si však (zatiaľ) zvolila svoju cestu - vysoký kompresný pomer a atmosférický tlak. Čo to znamená v praxi? Starú dobrú klasiku. Ak ju máte radi, treba brať, kým je. Naša verzia Mazdy2 bola najvýkonnejšou z ponuky všetkých motorizácií. U benzínových agregátov to znamená prakticky len jeden fyzický motor ale s rôznymi úpravami. Tento agregát je zároveň aj základom pre Mazdu3 (s výkonom 100 koní) a novú MX-5 (s výkonom 131 koní).

Atmosférický motor so sebou prináša ako výhody tak aj nevýhody. Nástup krútiaceho momentu je plynulý a lineárny, reakcia na pohyb pedálu akcelerátora je takmer okamžitá. Samotného krútiaceho momentu však nie je toľko ako u preplňovaných motorov. Preto sa budete musieť celkom spriateliť s radiacou pákou (čo je pre niekoho satisfakcia, pre niekoho zas otrava). Na atmosférický motor je však relatívne vysoká časť krútiaceho momentu dostupná v nezvykle širokom spektre otáčok (zrejme dôsledok vysokého kompresného pomeru). Preto je agregát celkom flexibilný a nenazvali by sme ho vyslovene vysokootáčkovým. Jeho beh je dostatočne kultúrny, na voľnobeh sú však v interiéri citeľné slabšie vibrácie.

 
 Mazda2
Výkon motora je dostačujúci aj na diaľnici, musíte však vrámci plánovania akcelerácie podradiť. Ak ale nemáte lenivú pravú ruku, zrýchlenie je viac ako dostatočné. Oficiálne zvládne zrýchliť na stovku za 8,7 sekundy (hoci sa vám to spoza volantu nemusí vždy zdať).

Motorizácia disponovala aj systémom štart / stop, ktorý fungoval väčšinu času korektne. Niekedy však zaváhal a museli sme čakať na naštartovanie motora so spojkou na podlahe.

Všimli sme si aj jednu malú zvláštnosť pri brzdení motorom - po krátkej chvíli sa akoby veľmi jemne zmení sila brzdného účinku. Ide zrejme o aktivovanie rekuperácie elektrickej energie pomocou alternátora.

Radenie šesťstupňovej manuálnej prevodovky má relatívne krátke dráhy a dobrý chod. Neprotestovali by sme však o niečo ľahšiemu radeniu, trochu menej gumovému dorazu a (subjektívne) inému spôsobu radenia spiatočky. Radenie Mazda2 však aj napriek tomu patrí medzi tie najlepšie v triede. Chválime aj chod spojky a flexibilné sprevodovanie. Piaty stupeň viete zaradiť približne od 45 až 50 km/h a šiesty od približne 60 km/h (a 1500 otáčok). Aj samotná prítomnosť šiesteho stupňa je pozitívom a v tejto triede vôbec nie štandardom.

 
 Mazda2
V meste si auto vypýtalo 5,3 l/100 km pri priemernej rýchlosti 33 km/h a plynulej premávke. Na diaľnici pri 110 km/h bola spotreba 4,7 l/100 km, pri 120 km/h 5,3 l/100 km a pri 130 km/h 6 l/100 km. Mimo mesto sme dokázali jazdiť za 4,5 l/100 km pri priemernej rýchlosti 75 km/h.

Na diaľnici sa zvuková kulisa javila byť podobná väčšine iných áut v tejto triede, resp. o málo vyššia, čo sa týka aerodynamického odporu aj hluku spôsobeného valivým odporom kolies. Naše auto však malo (z nám neznámeho dôvodu, v auguste) obuté zimné pneumatiky. Tie zrejme spolu s len približne 3000 najazdenými kilometrami ovplyvnili do istej miery aj spotrebu.

Čo sa týka odhlučnenia motora, prekvapilo nás, že sme ho počuli hlavne pri jazde mimo mesto. Na diaľnici väčšinou zanikol s okolitým hlukom a v meste sme ho registrovali len pri prudkej akcelerácii.

Pri jazde po nekvalitnej vozovke sa auto správa dobre. Podvozok je od karosérie izolovaný priemerne no pohodlie pruženia je na túto triedu dobré.

Ak sa chcete za volantom vyžiť, Mazda2 je správna voľba. Hoci motor nemá toľko sily, vytáčať ho na maximum prináša zvláštnu satisfakciu. Okrem toho sú celé rozhranie a ovládacie prvky orientované na vodiča. Vďaka tomu vám auto akoby padne do ruky. Okrem toho pôsobí aj, ako som spomínal, veľmi dospelo.

 
 Mazda2
Rýchle prejazdy zákrutami sú isté a s autom sa viete na limite trakcie krásne hrať (aj so zimnými gumami v auguste). Na prudké pustenie plynu v zákrute auto reaguje pokojne a po jemnom náznaku pretáčavosti sa vracia do pôvodnej stopy. Príliš vysoká nájazdová rýchlosť ústi väčšinou v nedotáčavosť. Dobrému pocitu spoza volantu pomáha aj (hlavne v strednej polohe) výborne vyvážené riadenie. Neprekážali nám ani bubnové brzdy vzadu.

Záver

Nová Mazda2 je dospelé malé auto. Dizajn je „tak akurát" a silnou stránkou sú jej zadné vlastnosti. Atmosférický benzínový motor nemusí byť pre každého, väčšina sa s ním však aj poriadne „vyšalie".

Ak hľadáte auto v tejto triede a chcete „čo najlepšiu klasiku", Mazda2 je výbornou voľbou. Potešujúce pre väčšinu je aj, že Mazda stále ponúka ako základný motor štvor- a nie trojvalec ako sa stáva v poslednej dobe trendom. Na druhej strane, nevýhodou je dostupnosť dnes testovanej verzie agregátu len v najvyššej výbave.

Motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1496
Prevodovkašesťstupnová manuálna
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)85 kW / 115 k pri 6000 ot./min 
Krútiaci moment (Nm)148 Nm pri 4000 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)200 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h (s)
8,7 s
Spotreba
Udávaná výrobcom (l/100km):
mesto / mimo mesto / kombinovaná
6,4 / 4,1 / 4,9

Rozmery
Dĺžka / šírka / výška (mm)4 060 / 1 983 / 1 495
Batožinový priestor (l):280
Objem palivovej nádrže (l):

44

Pohotovostná hmotnosť (kg)980
Ceny
Cena základného modelu s testovanou
motorizáciou  dph v deň zverejnenia testu   

17 790,- €

Základná cena testovanej verzie
(Skyactiv-G115 Revolution Top)    

17 790,- €
Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.