Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Piatok, 28.7.2017
meniny má Krištof

TEST: Seat Leon ST TGI (CNG) – ťažko jazdiť lacnejšie a ekologickejšie

25.5.2015 | Testy

Aj kombi Leon ST dostalo pohon na zemný plyn. Ako (a za koľko) však jazdí v praxi a komu sa Seat Leon ST TGI vlastne oplatí kúpiť?

Seat Leon ST nie je pre nás (ako samotný model) novinkou. Testovali sme už verziu s motorom 1,6 TDI, aj Leon ST X-perience a krátko ochutnali aj kombi Leon ST Cupra. Nevynechali sme ani päťdverový hatchback s 1,4 TSI, ani Cupru s 2,0 TSI či trojdverový Leon SC. Preto sa dnes budeme hlavne venovať pohonnému ústrojenstvu a integrácii výbavy potrebnej k jazde na zemný plyn (CNG). Interiéru či výbvave sme podrobnejšie venovali s spomínaných recenziách.

Vzhľad

Seat Leon ST je príjemne a relatívne nenápadne vyzerajúce kombi. Pomaly sa stáva relatívne bežnou súčasťou ulíc. My sme budili pozornosť hlavne špeciálnymi „nálepkami" podčiarkujúcimi pohon na zemný plyn.

 
 Seat Leon ST TGI
Interiér, výbava a priestor

Vnútro Leonu je celkom príjemným miestom pre cestovanie. Kvalita spracovania je na dobrej úrovni, nič nevŕzgalo a nepraskalo, chod tlačidiel bol podľa našich predstáv. Jediné, čo nemusí vyhovovať každému, je dizajn.

 
 Seat Leon ST TGI


Predné sedadlá chválime za dobré bočné vedenie, aj keď šlo len o základné, nie športové. Sú však dostatočne pohodlné aj počas dlhšej cesty.

Naša verzia disponovala základným multimediálnym systémom s dotykovým displejom. Po funkčnej stránke je vyhovujúci, viac sa nám však páči novšia verzia s väčším displejom. Po stránke zvukovej reprodukcie však šlo o mierny nadštandard. Páčilo sa nám aj upozornenie na vybíjanie sa spárovaného mobilného telefónu. Prijali by ale menej uši píliaci tón potvrdzujúci dotyk obrazovky, ktorý sme preto vypli.

Približne 180 cm vysoký cestujúci bude mať vzadu za (pre seba nastaveným) predným sedadlom rezervu približne 5 cm na nohy a 8 cm na hlavu. Potešili nás dva dozadu ústiace ofukovače na konci stredovej konzoly. Priestor na zadných sedadlách je príjemne presvetlený a bočné vedenie je aj tu veľmi dobré.

 
 Seat Leon ST TGI


Batožinový priestor je vďaka nádrži mierne obmedzený, tá je však umiestnená pod dvojitým dnom. Na rozdiel od Octavie na CNG (s ktorou zdieľa TGI motor aj nádrž) je použiteľný aj priestor okolo nádrže, hoci plato tam už neodložíte.

Samotná nádrž je umiestnená pri zadnom nárazníku, nie pri zadných sedadlách. Teoreticky by tak malo TGI dosiahnuť lepšie rozloženie hmotnosti, ako bežné ST. Leon TGI okrem toho využíva na rozdiel od rovnako výkonného 1,2 TSI aj 1,6 TDI nezávislé zavesenie zadnej nápravy, čo by malo okrem iného prispievať k nižšej hlučnosti podvozka.

Pochváliť musíme príplatkové predné full LED svetlomety, ktoré v noci svietia veľmi dobre.

Motor, prevodovka a jazda

Seat Leon ST TGI poháňa 1,4 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec TSI prispôsobený pre chod na zemný plyn. Aj preto je táto verzia s výkonom 110 konských síl slabšia, ako jej čisto benzínové verzie - na úrovni 1,2 TSI 110 k. Motor je kombinovaný výlučne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies.

 
 Seat Leon ST TGI


Agregát síce patrí medzi tie slabšie v ponuke Leonu, v praxi však stačí. Problém nebol ani s predbiehaním. Aj vďaka slušnému krútiacemu momentu 200 Nm.

Turbo sa relatívne citeľne prebúdza okolo 2000 otáčok a jeho oneskorenie je približne sekunda. Krútiaci moment začína postupne opadať okolo 4000 otáčok. Motor však znesie aj konštantných 1200 otáčok. Pochváliť musíme rýchly štart stop systém a v interiéri veľmi kultúrny a tichý zvukový
prejav. Chvíľu sme si však zvykali na pedál akcelerátoru pri pohýnaní.

Radenie je už tradične ľahké a presné s krátkymi dráhami. Páka vďaka lanovodu neprenáša takmer žiadne vibrácie a pohyby motora. V meste viete piaty stupeň zaradiť približne od 55 km/h, šiesty od 65 km/h.

Integrácia pohonu na stlačený zemný plyn je veľmi dobrá. Prepínanie palív je automatické a pokiaľ systém registruje CNG v nádrži, automaticky využíva tento pohon. Na plyn rovnako aj štartuje, až na extrémne nízke teploty. Všetky hodnoty palubného počítača (dojazd, priemerná spotreba, spotrebované palivo...) sú k dispozícii pre práve používané palivo (teda aj plyn, aj benzín). Namiesto budíka teplomeru tu nájdete palivomer CNG. Teplotu chladiacej kvapaliny viete zistiť pomocou palubného počítača.

 
 Seat Leon ST TGI


Po spotrebovaní CNG sme si všimli, že sa systém po každom naštartovaní snažil využiť CNG, po chvíli sa však prepol na benzín. Vyčerpané CNG vám bude pripomínať neustále svietiaca výstražná kontrolka.

Tankovanie zemného plynu je jednoduché a otvor do nádrže je umiestnený hneď vedľa toho pre benzín. Rozdiel v chode motoru pri rôznych palivách sme nepostrehli.

Pri jazde na CNG si auto počas jazdy v meste vypýtalo 4 kg/100 km pri priemernej rýchlosti 32 km/h a plynulej premávke. Na diaľnici pri rýchlosti 110 km/h to bolo 3,2 kg/100 km, pri 120 km/h 3,6 kg/100 km a pri 130 km/g 4,1 kg/100 km. Mimo mesto sme jazdili za 2,9 kg/100 km pri priemernej rýchlosti 72 km/h.

Dojazd na plnú nádrž CNG je približne od 300 kilometrov (po diaľnici) do 400 kilometrov (mimo mesto). Jedno tankovanie plnej nádrže (cca 15 kg CNG) vás vyjde približne na 18 eur. Pozitívom je aj oficiálna možnosť parkovať legálne v podzemných garážach.

 
 Seat Leon ST TGI


Po prejazdení nádrže plynu (inak vám totiž auto nedovolí jazdiť na benzín) sme si zmerali aj spotrebu klasického 95 oktánového naturalu. V meste sa nám podarilo jazdiť za 6,4 l/100 km pri priemernej rýchlosti 27 km/h a hustej premávke. Pri plynulejšom pohybe premávky by ste sa nemali mať problém dostať pod 6 l/100 km. Pri 110 km/h to bolo 4,8 l/100 km, pri 120 km/h 5,3 l/100 km a pri 130 km/h 5,8 l/100 km. Mimo mesto sa nám podarilo jazdiť za 4,5 l/100 km pri priemernej rýchlosti 74 km/h.

Pomer absolútnych hodnôt spotrieb CNG a benzínu je podľa našich meraní približne 1,42 : 1. Teda ak vynásobíte spotrebu CNG v kg konštantou 1,42, vyjde vám približne ekvivalentná spotreba benzínu v l/100 km a opačne.

Aerodynamický hluk je priemerný, podobne aj ten spôsobený valivým odporom pneumatík.

Pruženie je o niečo mäkšie ako u športovejšej verzie FR, celkovo by sme ho označili za stredne tvrdé. Hlučnosť podvozku je priemerná a celkovo bolo naše auto aj vďaka relatívne menším diskom orientované skôr na pohodlie.

Pri športovejšej jazde sa auto na limite správa neutrálne, hoci je viac hmotnosti v zadnej časti v istých špecifických situáciách mierne cítiť. Na druhej strane vďaka pridanej hmotnosti mal Leon TGI vzadu subjektívne lepšiu trakciu.

 
 Seat Leon ST TGI


Stále je však ST príjemným autom aj na športovejšiu jazdu. Volili by sme však viac na rýchlu jazdu orientované pneumatiky, ako tie, ktoré malo obuté testovacie auto. Auto sa však nenakláňalo a stopu držalo sebavedome.

(sekcia Návratnosť bude doplnená po oprave)

 
 Seat Leon ST TGI


Pre niekoho bude však možno škoda, že sa na Slovensku oficiálne nepredáva TGI hatchback. Hoci model existuje napríklad v susedných Čechách. 

Záver

Seat Leon ST TGI je praktickým a úsporným autom. Zachováva si jazdné a praktické vlastnosti klasického kombi a dobre integruje pohon na plyn. Návratnosť je relatívne rýchla, hoci sieť CNG staníc stále riedka (a všetky sme si boli pozrieť osobne).

Leon na CNG by mohol byť vhodný pre každého. To by však najprv musela vyrásť hustejšia sieť plniacich staníc. Ak však bývate v meste kde sa nejaká z nich nachádza, Leon ST TGI, môže byť veľmi zaujímavá voľba.

Motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1395
Prevodovkašesťstupňová manuálna
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)110 k / 81 kW pri 4800 ot./min 
Krútiaci moment (Nm)200 Nm pri 1500 - 3500 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)194 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h10,9 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

6,9 / 4,4 / 5,3
(3,2 kg/100 km u CNG)

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 543 / 1 816 / 1 439
Batožinový priestor (l):587
Objem palivovej nádrže (l):

50 (+15 kg CNG)

Pohotovostná hmotnosť (kg)1351
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu   

17 080,- €

Základná cena testovanej verzie (ST TGI Style)     18 310,- €
Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.