Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Piatok, 28.7.2017
meniny má Krištof

TEST: Hyundai Elantra 1,6 GDI - príjemný sedan útočí cenou a atmosférou

28.4.2015 | Testy

Rodinný kórejský sedan dostal facelift, ktorý vylepšil viacero jeho vlastností. Model naďalej stavia na príťažlivých líniách, rozumnej cenovke a vnútornom priestore.

Názov Elentra v minulosti na päť rokov úplne vypadol z portfólia juhokórejskej automobilky. V roku 2011 sa objavil opäť, teraz však označuje lacný rodinný sedan, ktorý je elegantnou alternatívou pre tých, ktorí majú hlboko do vrecka.

 Hyundai Elantra

K nám do redakcie zavítal model po facelifte, ktorý síce z dizajnového hľadiska modelu nepriniesol žiadnu revolúciu, k pár zmenám však predsa len došlo. Jednou z nich sú aj modernejšie svetlomety s LED diódami.

K drobným zásahom dizajnérov prišlo aj v interiéri vozu, aj tu však došlo len ku kozmetickým zmenám v podobe umiestnenia výduchov či iným líniám centrálnej konzoly. Viaceré tvrdé plasty, ktoré imidž interiéru nezlepšujú, ostali na svojich miestach aj po modernizácii.

 Palubná doska síce nevyniká kvalitou plastov, rozloženie jednotlivých prvkov je však na jednotku

Rozloženiu prvkov na palubnej doske však treba zatlieskať. Všetko je na svojom mieste, vyhrievanie sedadiel a ovládanie klimatizácie nad radiacou pákou, ovládanie multimédií zasa v okolí dotykového displeja, nad ktorým svietia už len drobné digitálne hodiny. Displej infotainmentového systému má uhlopriečku len 4,3 palca, v tejto triede však nejde o nič výnimočné.

Facelift sa výrazne podpísal aj pod zmenu jazdných vlastností vozidla. Riadenie je o niečo presnejšie a aj odozva podvozka na výmoli je príjemne tlmená. Elantra však nikdy nebola šoférskym autom a zmena nenastala ani po facelifte. Šoféruje sa však príjemne a aj dlhá jazda za volantom vás neunaví. Posilňovač riadenia je príjemne naladený, na parkovisko priam ideálne, len v zákrutách by mohol vodičovi viac oznamovať, čo sa deje s prednou nápravou.

Elantra celkovo ťaží aj z pomerne nízkej pohotovostnej hmotnosti, len 1 193 kilogramov (podľa EÚ 1 268 kg). Tá síce faceliftom mierne vzrástla (o 30 kg), stále je však nižšia ako u priamych konkurentov.

Slovenských zákazníkov určite pritiahne aj objemný batožinový priestor, ktorý ponúka solídnych 485 litrov. Z tohto objemu mierne ukrajujú obrovské pánty veka kufra, ktoré sa v tomto prípade neskrývajú v stenách, ale vyčnievajú do priestoru. Na druhú stranu, poteší prítomnosť páčok na sklápanie zadných sedadiel priamo z priestoru kufra. Pod jeho dnom sa ukrýva aj priestor pre rezervu, ktorý môže budúcim majiteľom ideálne poslúžiť, napríklad, pri prestavbe na plynový pohon.

Spotreba

Hyundai Elantra nie je diaľničným hltačom kilometrov, i keď isté ambície a aj schopnosti v tomto smere má. Pri diaľničných 130 km/h však motor dáva na známosť svoju prítomnosť pomerne intenzívne, aj na šiestom prevodovom stupni však točí 3 500 otáčok za minútu. To sa odráža na výslednom v hluku v kabíne, ktorý nie je práve prínosom. Pozitívom však je spotreba, 6,6 litra pri testovacej jazde nás milo prekvapilo.

 Nová optika svetiel sa Hyundaiu naozaj podarilo

So znižujúcou rýchlosťou klesajú otáčky i spotreba, a tak spomalenie na 110 km/h znamená len 2 900 ot./min. a spotrebu o viac ako liter nižšiu, než pri plnom diaľničnom tempe. Mimomestská deväťdesiatka uberie z otáčok ešte rovnú päťstovku, v týchto otáčkach už motor nepočuť a v kabíne je hluk minimálny.

Medzi obcami sme pri snahe o úspornú jazdu bez problémov pokorili hranicu piatich litrov na sto kilometrov a jazdili ešte úspornejšie. V bežnej praxi si však motor za priemerne rýchlu jazdu vypýta asi 5,1 litra na sto kilometrov. Pre jazdu v meste k tomuto číslu prirátajte ešte aspoň liter.

Ceny

Ponuka modelu Elentra je tak, ako v minulosti, výrazne oklieštená. V cenníku nájdete jediný (testovaný) motor, ktorý spaľuje benzín, má štyri valce a objem 1,6 litra. Ten je možné kombinovať iba s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a troma stupňami výbav. Za šesťstupňový automat si Hyundai pýta príplatok 1 200 eur, v každej jednej výbave.

 

Testovaný agregát 1,6i produkuje 132 atmosférických koní a 158 Nm krútiaceho momentu

Základná cena modelu v najnižšej výbave Classic je pritom stanovená na 14 490 eur, ak však odpočítate aktuálny bonus vo výške -1 500 eur, dostanete sa k číslu 12 900 eur. A to je naozaj konkurencie schopná cenovka.

Za vyššiu výbavu Comfort, ktorá obsahuje už aj diaľkové ovládanie, vyhrievané spätné zrkadlá či USB, si treba priplatiť ešte tisícku. Najvyššia výbava Style do kabíny prinesie kožu na volant a radiacu páku, na prednú masku projektorové svetlomety s LED svietením a vodičovi niekoľko obľúbených systémov - tempomat, dažďový či svetelný senzor a vyhrievanie predných sedadiel. Takto vybavená Elantra vyjde na 15 990 eur (po odčítaní bonusu).

Záver

Hyundai Elantra je milým sedanom s mimoriadne príťažlivým zovňajškom. Na prvý pohľad pôsobí ako auto z vyššej triedy, než do akej v skutočnosti zapadá a myslia si to aj naši náhodní hodnotitelia. Tí najčastejšie Elantru hodnotili ako nenápadné, ale zároveň elegantné a príjemné auto. Suma sumárum, s Elantrou sa nemusíte hanbiť prísť nikam, jej oválne tvary zaujmú každého.

Z hľadiska jazdného komfortu nie je Elantra zážitkovým autom, poteší však podareným odhlučnením, či už motora, alebo podvozka. Za pozitívum pre šporovlivých považujeme aj prítomnosť atmosférického agregátu, ktorý sa už pomaly, ale iste stáva raritou v záplave modelov s turbodúchadlami.

V prospech Elantry hovoria aj ceny, ktorými chce Hyundai prebrať zákazníkov nielen francúzskym automobilkám (C-Elysse, 301, Fluence), ale aj Škode. Štandardná cena síce začína na 14 490 eurách, s akčným bonusom sa však bavíme o 13 tisíckach eur, čo je viac než zaujímavá ponuka.

Motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 591
Prevodovkašesťstupňová manuálna
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)97 kW / 132 k pri 4 850 ot./min
Krútiaci moment (Nm)158 Nm pri 4 850 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)200 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h10,1 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)8,7  / 5,2 / 6,5
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 550 / 1 775 / 1 445
Batožinový priestor (l):485
Objem palivovej nádrže (l):

50

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 193
Ceny
Cena základného modelu

12 990,- €

Cena testovanej verzie (príplatky za metalický lak - 430€, integrované rádio s farebným 4,3-palcovým displejom - 500€, 17-palcové ALU disky - 500€)17 420,- €
Autor: MB

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.