Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Pondelok, 22.5.2017
meniny má Júlia, Juliana

TEST: Ford Focus 1,6 Duratec – rafinovaná elegancia

11.10.2011 | Testy

Po nedávnom teste najnovšej edície Fordu Focus, ktorý pod kapotou skrýval agregát s nálepkou EcoBoost, sme mali možnosť vyskúšať si verziu sedan s klasickým atmosférickým motorom a výkonom 105 koní.

Stále existuje pomerne vysoké percento vodičov, ktorí buď z finančnej, alebo z pocitovej stránky odmietajú prepĺňané motory. Sú zástancami klasiky a práve pre nich, z tovární Fordu schádzajú vozidlá vybavené jedným z rodiny motorov Duratec Ti-VCT. Všetky dostupné agregáty pre Focus majú rovnakú kubatúru, 1,6 litra, líšia sa len svojím výkonom - 63/77/92 kW (85/105/125 koní). Spolupracujú s päťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo šesťstupňovým automatom Durashift.

 

Focus v edícii sedan podľa mnohých nie je tým pravým Focusom. To sa však s najnovšou generáciou tohto úspešného zástupcu triedy C zmenilo, keďže verzia, ktorá má namiesto piatych dverí veko kufra vyzerá príťažlivejšie, ako kedykoľvek predtým. Staršia generácia sa výrazne ponášala na mohutnejšieho súrodenca, model Mondeo a povedzme si pravdu, sedanová verzia bola akosi navyše. Pri tvorbe novinky sa dizajnéri už evidentne nechceli hrať na napodobňovanie vyššej triedy, a nechali vyniknúť tie črty, ktoré predávajú Focus ako taký.
Predĺžený kufor vyzerá úprimne. Pri pohľade zboku sa stredová línia prirodzene stretáva s líniou strechy až na jeho veku, kde auto „ukončujú" podarené svetlá. Tie sa svojimi obrysmi držia novozavedených tvarov Fordu, aj keď so svetlometmi z verzie hatchback veľa spoločného nemajú. Skôr sa ponášajú na Mondeo. Celkovo tento sedan zapadá do kinetického dizajnu Fordu úplne perfektne, a vďaka odtieňu testovaného kusu ho len tak ľahko neprehliadnete.

Najväčšou devízou testovaného modelu automobilky Henryho Forda je zachovanie jeho vlastností napriek zníženiu výbavy a ceny. Focus napriek jednej z najnižších výbav ponúkal extravagantný dizajn (podporený lakom Mars Red), legendárne vlastnosti podvozku a kvalitu vyhotovenia.

Pri výbave Trend môžeme zabudnúť na palubnú dosku prešpikovanú elektronikou, ako aj napríklad na športové sedadlá. V princípe však zahŕňa všetko, čo môže bežný človek v automobile potrebovať. Vrátane klimatizácie či tempomatu. Palubná doska je de facto totožná s tou v krátkej verzii, až na použité tlačidlá. V tomto modely ich bolo podstatne menej - ovládanie rádia je predsa len menej náročné ako ovládanie navigácie. Miesto pred drobnou obrazovkou ukazujúcou čas a prehrávané rádio je úplne ideálne pre odloženie telefónu, pokiaľ ho máte v gumovom kryte.

Vzadu nájdu pomerne dosť miesta aj traja dospelí ľudia, nechýba ISOFIX na detské sedačky. Keďže 2. rad sedadiel neobsahuje lakťovú opierku, aj stredné miesto sa dá slušne použiť.

 50 km/h90 km/h 110 km/h130 km/h
3.205040005000 
4.1750300037504500
5.1450250030003500
 
Tabuľka zobrazuje otáčky motora (v ot./min.) pri daných rýchlostiach a zaradenom prevodovom stupni. Neprehliadnite galériu testovaného vozidla pod článkom.

To, čo sa na najnovšej generácii Fordu Focus jednoznačne nevydarilo, je batožinový priestor. Objem kufru 421 litrov v sedanovej verzii síce nie je až taký zlý, keby nakladací otvor nemal na výšku len okolo 30 centimetrov. To znamená, že sa do kufra toho vtesná pomerne dosť, no s obmedzenými rozmermi. Principiálne tam síce vložíte všetko, ale zabudnite na pohodlie pri nakladaní, vykladaní a pripravte sa na kalkulácie „ako to tam správne naložiť". Netreba zabudnúť ani na profily, ktoré držia veko kufra na svojom mieste a umožňujú mu pohyb. V priestore, kam sa zasúvajú, nesmie byť nič položené - inak kufor proste nezavriete. O ďalších pár litrov menej. Nechránený plech na konci kufra si po tomto všetkom ani nevšimnete.
 


Poďme sa však povenovať motorizácii. Pod kapotou nášho Fordu tĺkol benzínový motor s výkonom 105 konských síl a maximálnou rýchlosťou 189 kilometrov za hodinu. Krútiaci moment tohto agregátu dosahuje hodnotu 150 Nm avšak, až vo vysokých otáčkach - keďže motor nie je prepĺňaný. Z pohľadu bežného užívateľa cestnej premávky, niet motoru čo vyčítať. Pri asketickom prístupe k zrýchľovaniu sa kombinovaná spotreba pohybovala tesne nad 6 litrov. Ak naopak obľubujete dynamiku, rátajte s podstatne vyššou spotrebou - motor vtedy potrebuje poriadnu porciu otáčok. Nástup rýchlosti síce príde, no neskôr, než by sa patrilo. Päťstupňová manuálna prevodovka nie je mimo diaľnice žiadnym obmedzením, aj keď šiesty stupeň by spotrebu pri 130 km/h potlačil dole. Čo treba jednoznačne vyzdvihnúť, je odhlučnenie motorového priestoru a kultúra chodu agregátu. Na voľnobehu sa nám neraz stalo, že sme nevedeli či je motor zapnutý - do vnútra nepreniká takmer žiadny zvuk. Až po otvorení okna započujete jemný šepot štyroch valcov.

 

Focus vo verzii sedan nedá v porovnaní s „krátkou" verziou zákazníkovi nič, len pár litrov batožinového priestoru navyše. Ak však nie ste fanúšikom hatchbackov a túžite po Focuse, novou verziou nič nepokazíte, práve naopak. Nejde už len o zaplátanie diery na trhu ako pri predošlých verziách, ale o dizajnovo plnohodnotné vozidlo s charakterom. Testovaná motorizácia s objemom valcov 1,6 litra a výkonom 105 konských síl bude pravdepodobne jednou z najpredávanejších, vďaka pomeru ceny a výkonu. Treba oceniť kultúru chodu tohto motora a jeho skutočne nízky apetít. Na druhej strane, ak máte radi dynamiku budete musieť držať pedál na podlahe dlhšie, ako by ste si predstavovali. Z nášho pohľadu, je však motor EcoBoost podstatne vhodnejšou voľbou do tohto, takmer 1,5 tony vážiaceho, vozidla. Za rovnakú spotrebu jazdíte podstatne svižnejšie a pohodlnejšie.

Motor
PalivoBenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 593
PrevodovkaPäťstupňová manuálna
Poháňaná nápravaPredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )77/105
Krútiaci moment (Nm)150
Najvyššia rýchlosť (km/h)189
Spotreba
Udávaná výrobcom - mesto / mimo mesta / kombinovane (l/100km)8,1 / 4,8 / 6,0
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 534/2 010/1 484
Hmotnosť1463
Batožinový priestor (l)421
Rozmery pneumatík (vpredu, vzadu)215/55 R16
Prevádzková hmotnosť (kg)1 463
Objem palivovej nádrže (l)55
Ceny
Cena základného modelu (€)18 280,00
Cena verzie s danou motorizáciou (€)18 280,00

MB

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.