Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Streda, 23.8.2017
meniny má Filip

V Austrálii zaviedli neobmedzenú rýchlosť a počet nehôd klesol

5.8.2017 | Revue

Na austrálskej diaľnici Stuart Highway už tri roky experimentujú s úsekmi, na ktorých zrušili obmedzenie rýchlosti a postupne ich rozširujú

V súvislosti so správami, ako sa po slovenskej diaľnici „rútil cestný pirát rýchlosťou prevyšujúcou 170 km/h" pri ktorých to vyzerá, akoby tým na živote ohrozil priajmenšom polovicu štátu nám nedá nespomenúť austrálsky experiment s neobmedzenou rýchlosťou, ktorý na tamojšej Stuartovej diaľnici križujúcej krajinu prebieha už ti roky.

 
 Na Stuart Highway je uť vyše 330 kilometrov bez rýchlostného obmedzenia


Úseky, kde neplatí žiadne rýchlostné obmedzenie sa totiž paradoxne ukazujú ako bezpčnejšie a počet nehôd na nich klesá. Najprv išlo o 200-kilometrový úsek, potom sa rozšíril približne o ďalších 60 km a najnovšie by už mal mať vyše 330 kilometrov, čo je už viac, než 10 percent z celkovej dĺžky diaľnice. Austrálčania sa pritom vyjadrili, že to nie je všetko a v dohľadnom čase pribudnú aj ďalšie úseky.

Dôvod je jednoduchý - od roku 2014 sa na „neobmedzených úsekoch" stalo len 11 nehôd, navyše bez smrteľného zranenia. Vážne zranenie bolo len jedno, v tomto prípade však úradoval aj alkohol a nezapnuté pásy. Štatistický prieskum navyše ukázal, že až 85 percent vodičov na týchto úsekoch jazdí rýchlosťami približne do 140 km/h.

 
 Na úsekoch bez rýchlostného obmedzenia sa za tri roky nestala ani jena smrteľná nehoda


Prirodzene, môžu sa objaviť argumenty, súvisiace napríklad s hustotou premávky, pravdou však je, že aj štatistiky z nemeckých úsekov s neobmedzenou rýchlosťou ukazujú, že odstránenie rýchlostného limitu nemalo vplyv na nárast počtu vážnych a smrteľných nehôd. Rýchla jazda na diaľniciach sa jednoducho priveľmi démonizuje. Pravdou je, že moderné nové auto s pokročilou elektronikou je na diaľnici aj pri stosedemdesiatke určite bezpečnejšie, než 20-ročný automobil, ktorý prešiel cez STK len na dobré slovo, idúci po tej istej diaľnici rýchlosťou o 50 kilometrov nižšou.

Treba si uvedomiť jednu dôležitú vec - nejde o maximálnu rýchlosť na diaľnici, tá zabíja iba výnimočne a väčšinou nie je jedinou príčinou tragickej nehody. Väčšina smrteľných nehôd, spôsobených rýchlou jazdou sa totiž stane na okreskách pri rýchlostiach podstatne nižších než na diaľnici a vo veľkej miere ich majú na svedomí začínajúci vodiči, ktorí často práve na starších autách v zlom technickom stave precenia svoje možnosti a schopnosti.

Autor: Martin Domček

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.