Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Utorok, 23.5.2017
meniny má Želmíra

Opel Kadett/Astra: Do 10 generácií a ešte ďalej!

27.3.2016 | Revue

Opel Astra prišiel koncom roka vo svojej desiatej generácii. Na nedávnej prezentácii novej Astry Sports Tourer nám páni z tejto nemeckej značky vnukli nápad na rekapituláciu histórie pre nás tak známeho vozu.

Opel Astra momentálne valcuje a pozbieralo dôležité ocenenia, ktoré čo to značia o jej dobrom mene. Bolo tomu tak vždy, či je to len fenomén posledných rokov života tohto modelu? Samozrejme, ak hovoríme o desiatich generáciách, musíme medzi predkov Astry priznať aj modely Kadett. Pri nich sa to vlastne všetko začalo. Aké boli Astry a Kadetty od roku 1962 až po dnešok? Popravde, história Kadettu siaha až do roku 1937. Model vychádzajúci zo známej Olympie mal karosériu „kabrio-limuzíny". Prvá éra Oplu Kadett skončila v roku 1940 a meno zapadlo na 22 rokov prachom.

1. Kadett A (1962 - 1965)

Novodobá história Kadettu prichádza s alfabetickým značením generácií. „Áčkový" Kadett si dokonca strihol rolu povozu Richarda Hammonda z Top Gearu, v špeciálnej epizóde z cesty naprieč Botswanou. Prvú generáciu si mohli zákazníci prebrať od 2. októbra 1962. Kombi verzia mala len dvoje dvere a bola jedným z prvých áut, ktoré niesli označenie príznačné pre autá s veľkými priestrannými kuframi.


Opel Kadett A


Názvom „Kombiwagen", alebo „Kombinazione wagen" sa označovali vozy, ktoré mali rozbehnúť firmy malých podnikateľov, zatiaľ čo nepotrebovali druhé auto na prevoz rodiny za voľným časom so všetkou batožinou sveta na palube. Tu to všetko začalo.

2. Kadett B (1965 - 1973)

Dlhých 8 rokov slúžiaca generácia B sa predstavila na autosalóne vo Frankfurte v roku 1965. O 5% dlhší, o 7% širší a o 9% ťažší od predošlej „áčkovej" generácie. S rozmermi vo verzii kombi narástol aj objem motora na 1,1 litra.


Opel Kadett B


Malá pohonná jednotka produkovala 35 kW/45 koní. Generácia B zaznamenala v priebehu ôsmich rokov produkcie úctyhodných 2,6 milióna predaných jednotiek. Opel vyvážal „Béčko" do 120 krajín sveta a 50% vyrobených jednotiek skončilo za hranicami jeho rodnej krajiny.

3. Kadett C (1973 - 1979)

Posledný malý Opel s pohonom zadných kolies sa dostal na verejnosť v auguste roku 1973. Z generácie C sa dohromady predalo 1 701 076 kusov a export narástol oproti „béčku" o dve percentá. Jednej z najkrajších generácií sa ušli tri karosárske úpravy a to sedan, kombi a sympatické kupé.


Opel Kadett C


Motor narástol na 1,2 litra, výkon poskočil zo 45 koní na 46 kW/60 koní a maximálny krútiaci na 88 N.m.

4. Kadett D (1979 - 1984)

Generácia D sa predstavila v auguste roku 1979. V Spojenom kráľovstve sa už pri tomto modeli začalo používať meno Astra, no vo východnejších končínách sa stále držalo už 17 rokov používané označenie Kadett. Déčková generácia už „hrabala" na predné kolesá a tomu zodpovedalo aj uloženie motora, priečne v motorovom priestore. Generácia rozmermi podobná tej predošlej však dostala výrazne viac vnútorného miesta, vďaka prepracovanej ergonómii.


Opel Kadett D


Ponuka motorov sa výrazne rozšírila. K dispozícii bolo až 6 pohonných jednotiek poháňaných benzínom. 5 zážihových agregátov sa objemom pohybovalo od 1,0 po 1,8 litra. Po prvý krát sa však v Kadette objavuje tzv. hladký diesel s obejmom 1,6 litra. Okrem širokej ponuky motorov prišlo Déčko aj v šiestich karosárskych úpravách. Hatchback s tromi a piatimi dverami, fastback s dvomi a štyrmi dverami a kombi s tromi a piatimi dverami.

5. Kadett E (1984 - 1991)

Prvý z predkov Astry, ktorý stihol získať ocenenie Európskeho auta roka za rok 1985. General Motors sa taktiež celkom slušne rozbehlo s lepením rôznych značiek na prednú kapotu tohto vozu. Predávalo sa ako Opel Astra, Chevrolet Kadett, Daewoo LeMans a Racer, Opel Monza, Passport Optima, Pontiac LeMans a v Británii ako Vauxhall. Ponuka motorov narástla do obrovských rozmerov. Benzínových agregátov ste si mohli zakúpiť pod kapotu 7 s objemom od 1,2 po dva litre.


Opel Kadett E


Ponuka sa rozrástla aj v oblasti naftových motorov, v ktorej boli k dispozícii 3 „hladké" agregáty a pre Kadett aj prvý turbo diesel. Rok 1988 priniesol taktiež ostrú verziu GSi/GTE, ktorej dvojlitrový motor DOHC produkoval 115 kW/156 koní. Rovnako ako s motormi sa roztrhlo vrece s karosárskymi úpravami. Éčko sa predstavilo ako 3 a 5 dverový hatchback, klasický sedan, 3 a 5 dverové kombi, trojdverový van s názvom Combo a taktiež kabriolet. Posledná z verzií bola dokonca navrhnutá dizajnérskym štúdiom Bertone.

6. Opel Astra F (1991 - 1997)

Model, ktorý čítal 4,13 milióna predaných kusov po celom svete. Generácia F je do dnešného dňa najlepšie predávaným kompaktným Oplom všetkých čias. Taktiež, do úzadia vchádza model Kadett a prichádza dnes aktuálne označenie Astra, už aj pre kontinentálne verzie. Začiatok 90-tych rokov sa niesol s príchodom bezpečnostných a environmentálnych opatrení.


Opel Astra F


Všetky Astry sa predávali s nastaviteľnými samonavíjacími pásmi a bočná časť karosérie nabrala na tuhosti kvôli bezpečnosti. V Efkovej generácii sa objavuje katalyzátor v základnej výbave. História karosárskych verzií sa zopakovala z poslednej generácie Kadettu, no 90-te roky ukončili výrobu trojdverových úprav Caravan (combi). Čo je ale vcelku zarážajúce, ostrá verzia GSi dostala o 5 kW slabší motor, než prvá generácia ostrého Kadettu.

7. Opel Astra G (1998 - 2004)

Najsilnejšou stránkou druhej generácie s označením Astra, bola zdvojnásobená torzná tuhosť karosérie. Rázvor kolies zväčšený o 11 centimetrov ponúkol viac priestoru v interiéri, čo pomohlo inžinierom z Oplu použiť platformu Astry pre vytvorenie 7 miestnej Zafiry. Nemci nechceli nechať nič na náhodu a tak dali podvozok Novej generácie vyladiť tej najvhodnejšej firme na svete, norfolkským expertom z Lotusu.


Opel Astra G


S ponukou motorov sa roztrhlo vrece. Do géčkovej Astry ste si mohli vybrať z katalógu až 20-tich motorov, kým najväčší z nich disponoval objemom až 2,4 litra. Verzií bolo ponúkaných taktiež neúrekom. Troj a päťdverový liftback, klasický sedan, verzia Caravan s piatimi dverami, donáškový van a kupé s kabrioletom, o ktorých dizajn sa opäť postarali umelci zo štúdia Bertone. Táto generácia Astry sa objavila aj v seriáli DTM, kde ju poháňal štvorlitrový motor V8 s výkonom 370 kW/500 koní.

8. Opel Astra H (2004 - 2010)

Ďalší úspešný model s celkovým počtom 2,7 milióna predaných jednotiek. Generácia H začala trend, ktorý pretrváva do dnes a to používanie prémiovej výbavy v kompaktnom segmente strednej triedy. Inteligentné svetlomety, adaptívny podvozok IDSPlus s elektronickým systémom tlmičov CDC a hromadu bezpečnostných prvkov. Tieto vymoženosti sa v polovici minulého desaťročia nachádzali len v exkluzívnych sedanoch a športových vozoch.


Opel Astra H


Opel šokoval výkonom najostrejšej verzie Astry s označením OPC/GTC. V čase, kedy mal konkurenčný Mégane R.S. výkon 163 kW/222 koní a legendárny Golf GTI 154 kW/210 koní, vydolovala divízia OPC z dvojlitrového štvorvalca až 177 kW/240 konských síl. Naftový hothatch z háčkovej generácie prišiel s výkonom 160 koní a s krútiacim momentom 320 N.m. Rozbehy z križovatiek sa v každej situácii niesli v duchu akčných filmov (pískanie pneumatík).

9. Opel Astra J (2009 - 2015)

Astra s titulom Auto roka, zo sezóny 2010. Nie, Opel nemá problémy s abecedou. Generácia J dostala o písmeno vyššie označenie z dôvodu, aby sa písmeno I nezamieňalo za číslovku 1. Prichádza doba infotainmentov a digitálnych hračiek. Astra do veľkej miery zdieľa možnosti konfigurácie výbavy s väčšou sestrou s označením Insignia. Najväčším prekvapením J-čkovej generácie bola verzia OPC/GTC.


Opel Astra J


Nad Méganom a Golfom víťazila opäť ponúkaným výkonom (206 kW/280 koní), no inžinieri posunuli Astru ďalej aj po iných stránkach, než v priamom šprinte napred. Úprava OPC/GTC disponovala aktívnymi tlmičmi FlexRide (podobnú technológiu používalo Ferrari) a medzi prednými kolesami dirigoval distribúciu krútiaceho momentu samo svorný diferenciál. OPC/GTC sa priblížilo veľkým chlapcom, keď bolo nutné jeho maximálnu rýchlosť obmedziť na 250 km/h a šprint na 100 km/h bol hotový za rovných 6 sekúnd.

10. Opel Astra K (2015 - dnešok)

O tomto modeli sa môžete na našich stránkach dozvedieť prakticky všetko. Testovali sme naftovú verziu 1,6 CDTI, benzínové 1,4 Turbo a litrový 1,0 Turbo EcoFlex. Pred dvoma týždňami sme sa taktiež zúčastnili prezentácie nového Opel Astra Sports Tourer s naftovým 1,6 BiTurbo. Kombík sa nám do redakcie dostane v priebehu niekoľkých týždňov, kedy si o tejto verzii povieme viac. Taktiež sme boli prítomní pri voľbe Slovenského auta roku 2016 a tu je zoznam kandidátov, ktorým to tento rok Astra natrela.


Opel Astra K


Autor: Viktor Baláž

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.