Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Utorok, 23.5.2017
meniny má Želmíra

Z emisného škandálu sa postupne stáva groteska, na koberček ide Opel a Mercedes

26.1.2016 | Revue

Začalo to Volkswagenom, pokračovalo prehľadávaním fabrík Renaultu a najnovšie majú vo Francúzsku problém s emisiami Mercedes a Opel.

Francúzsky minister energetiky Segolene Royal zostavil špeciálnu vyšetrovaciu komisiu, tá náhodne vybrala 100 rôznych automobilov rôznych značiek a nechala premerať ich emisie v reálnej premávke. Niektoré z nich samozrejme vykázali vyššie hodnoty, než pri laboratórnych testoch. Ide o autá značiek Mercedes a Opel.

Ak sa niekto chce pozastaviť nad faktom, že Francúzi namerali vyššie emisie pri nemeckých autách, treba pripomenúť, že najprv tak spravili pri automobilke Renault, ktorá má problém s naftovými motormi v modeloch Captur, Espace a nešpecifikovanej dodávke. Pri Capture sa dokonca rozhodla vykonať nápravu na 15 800 nových autách a ponúkne dobrovoľnú aktualizáciu pri ďalších 700-tisíc už predaných autách.

 
 S emisaimi už má problém aj Renault, Opel a Mercedes


Pri Mercedesoch sa vraj vyššie emisie objavili nielen pri modeloch s naftovým motorom od renaultu, ale aj pri triede S, aj keď prekročenia neboli tak zásadné, ako pri Espace a Capture. Pri Opli zas padlo podozrenie na motor 1,6 CDTi v Zafire, pričom pre tento model je naplánovaná aj zvolávacia akcia. Opel však odmieta akúkoľvek súvislosť s emisným škandálom, tvrdí, že ide iba o „servisnú aktualizáciu".

Dovolíme si subjektívny komentár. Problém s emisiami v žiadnom prípade netreba zľahčovať. Pravdou však je, že súčasné ukazovanie prstom v štýle „Aj on je v tom namočený!" je kontraproduktívne. To najdôležitejšie je totiž už dávno známe. Systém bol nastavený tak, že automobilkám umožňoval viac či menej kreatívnym spôsobom emisie upravovať, vo veľkej väčšine prípadov bez toho, aby akýmkoľvek spôsobom obchádzali zákon. Dôležité je niečo iné - nastaviť emisné normy tak, aby boli pre automobilky reálne splniteľné a nesnažili sa ich oklamať a pripraviť testovaciu metodiku, ktorá sa bude snažiť v maximálne možnej miere priblížiť objektivite.

Nafukovanie emisného škandálu automobiliek do obludných rozmerov totiž funguje ako zástupný problém, umožňujúci skutočne veľkým znečisťovateľom životného prostredia fungovať nerušene ďalej. Najväčším znečisťovateľov sú autá v prípade emisií NOX. No aj tak sa na celosvetovo produkovaných emisiách NOX doprava podieľa len 40-timi percentami, aj to do veľkej miery nákladná, nie osobná.

Pokiaľ ide o oxid siričitý, 15 najväčších námorných tankerov ho do ovzdušia vypustí viac, než za rovnaký čas všetky autá so spaľovacími motormi na svete. Na celosvetových emisiách uhlíka (CO2) sa doprava podieľa len necelými 16-timi percentami, pri výrobe energie, najmä v uhoľných elektrárňach, ich vzniká dvakrát toľko.

 
Automobilová doprava sa z hľadiska znečisťovania prostredia občas zbytočne démonizuje


Komplexne najviac skleníkových plynov vzniká pri výrobe elektriny, druhým najväčším znečisťovateľom je v tomto smere poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo, tretím priemysel - spolu sa na ich produkcii podieľajú 70-timi percentami. Doprava štrnástimi.

Znečisťovanie prostredia automobilmi netreba zľahčovať, ale ani zbytočne démonizovať. Treba sa na veci dívať v súvislostiach a rovnako intenzívny tlak ako na automobilový priemysel by ekológovia mali vyvíjať aj na ďalších, častokrát nebezpečnejších znečisťovateľov, o ktorých sa v mainstreamových masmédiách hovorí a píše oveľa menej.

Autor: Martin Domček

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.