Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Utorok, 25.7.2017
meniny má Jakub

Sme vraj tak tlstí, že musia vznikať obézne crash test figuríny

13.2.2017 | Revue

Popredná firma vyrábajúca firugíny pre crash testy vytvorí nový typ. Ten má simulovať obéznych vodičov, stále sa zväčšujúcu skupinu.

Bezpečnosť nás ľudí a zachovávanie ľudského genómu ľudí, čo by inak vyhrali Darwingove ceny, sa akosi stáva posadnutosťou spoločnosti. Vďaka crash testom sa autá dostali do štádia, kedy vaša bezpečnosť za volantom závisí prakticky od vašej peňaženky, nie od jazdných schopností. Vonkajšie predné či bočné airbagy majú chrániť najnovšie aj chodcov.

 
 Takto priberie nový typ figuríny


Aj technika však môže zlyhať. Neopodstatnené výbuchy airbagov, desiatky ľudí usmrtených vinou výrobcu automobilov či od výroby vadné airbagy sú realitou. Napriek tomu sa výrobcovia snažia stále ponúkať čo najvyššiu úroveň bezpečnosti.

S dobou sa do istej miery menia aj ľudia. Nie vždy však k lepšiemu. Napriek tomu, že svet sa bojí pádov lietadiel a eboly, medzitým väčšinu civilizovaného sveta zabíjajú kardiovaskulárne problémy a obezita, za ktoré si väčšinou môžeme sami. A so zhoršovaním nášho životného štýlu sa budú zrejme meniť aj štandardy testovania áut.

Firma menom Humanetics, popredný výrobca figurín pre (dnes celkom zavádzajúce) crash testy, musela pristúpiť k vývoju ďalších typov. Dôvodom je stále sa zvyšujúci počet vodičov s nadváhou. „Obézni vodiči majú o 78 vyšší šancu zahynúť pri nehode," povedal pre CNN výkonný riaditeľ Humanetics Chris O' Connor.

Vodiči s nadváhou totiž vraj nesedia v sedadle kvôli ich postave tak, ako by mali. V snahe čo najbližšie replikovať reálne situácie tak vzniknú nové figuríny s váhou 123 kilogramov a indexom BMI 35. Ďalším novým typom má byť figurína simulujúca vek. Nové verzie budú disponovať aj ramennými snímačmi.

Že v USA priberajú potvrdzuje aj medicína. „Typický pacient má dnes nadváhu alebo je obézny," tvrdí doktro Stewart Wang, vedúci univerzity patriacej Medzinárodnému centru pre automobilovú medicínu v americkom Michigane. „Je to skôr pravidlo ako výnimka." Podobný trend by sme zrejme objavili aj v západnej Európe.

Nadváhu je potrebné brať do úvahy aj pri crash testoch. Minimálne jeden americký výrobca automobilov v USA musel preto vytvoriť prototyp novej figuríny o 45 kilogramov ťažší a predstavuje 70 ročnú obéznu ženu s hmotnosťou 124 kilogramov.

V budúcnosti by mohli byť crash testy realizované aj pomocou simulácie. Výrobcovia to už tak robia a teoreticky by mohli takéto testy zaviesť napríklad aj v Euro NCAP. Ide o citeľne lacnejší spôsob ako u figurín stojacich pol milióna dolárov.

Keby sme však žili zdravo a vedeli šoférovať, nemusel by to nikto riešiť...

Pod článkom nájdete aj video.

Autor: Daniel Krnáč
Zdroj: motortrend.com,
Foto: stthomastimesjournal.com


TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Video k tejto téme

Ďalšie články zo sekcie Revue