Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Utorok, 25.7.2017
meniny má Jakub

Exkluzívna ochutnávka toho najlepšieho z dieľní španielskeho SEATu

17.7.2017 | Novinky

Miestom konania bolo stredisko NAVAK pri Belehrade, ktoré je podobné výcvikovému stredisku pri okruhu Slovakiaring, či podobnému miestu v rakúskom Pachfurthe. Navak ponúka testovací polygón s viacerými konfiguráciami, z ktorých dokážu vytvoriť až takmer trojkilometrový okruh.

 
 Seat Leon Cupra 300, autor:autor
Na ňom sme mali príležitosť otestovať SEAT Leon Cupra 300, ktorý s pohonom 4drive predáva SEAT iba vo verzií kombi. Hatchback má iba predný náhon. V troch testovacích vozidlách sme sa niekoľko kôl snažili dobehnúť šikovného Jordiho Gené, brata slávneho pretekára Marca, ktorý jazdí vo Formuli 1.Jordi mal ale veľkú výhodu, sedel vo svojom špeciálnom Leone Racer, v ktorom jazdí sériu medzinárodných pretekov TCR. Keď už sme ho nevedeli dobehnúť, za odmenu nás aspoň neskôr povozil.

 
  SEAT Leon Cupra 300 a SEAT Leon Racer, autor:autor
Za volantom SEAT Leon Cupra 300 4drive sme mali ale výrazne väčší zážitok. Krúžiť na okruhu s praktickým rodinným kombíkom, ktorého dvojlitrový agregát posiela na všetky kolesá 221 kW (300 koní) je skutočným zážitkom. Aj vďaka DSG prevodovke jazdec nemusí dávať ruky z volantu vôbec dole, iba v ostrejších zákrutách si musí dať pozor a nepodradiť priveľmi, elektronika má predsa len isté oneskorenie za myšlienkami a potrebami jazdca. Prekvapili nás veľmi silné brzdy, ktoré sa ani neunúvali naznačiť vädnutie, čo je častým neduhom v tejto triede a cenovej kategórií. Leon Cupra 300 4drive sa celý čas správal tak, že sme nemali ani chvíľu pocit, že auto nepatrí na okruh. Skvelé Michelinky spolu s elektronickým diferenciálom ponúkali dostatok trakcie, silný motor akceleroval z každej zákruty a my sme ani nemali čas postrehnúť, že sedíme v kombíku!

 
 SEAT Ateca na off-road trati, autor: SEAT
Druhou disciplínou boli jazdy na off-roadovej trati. Klasické náklony, stúpanie aj klesanie, či prejazd bazénom a lesom. Tu trochu Ateca podvádzala a mala pre istotu obuté pneumatiky do terénu, ktorými zákaznícke auta nie sú bežne vybavené, ale je možné si ich samozrejme na auto dokúpiť. Aj po diskusiách s inštruktormi sme sa ale zhodli na tom, že s pripravenými prekážkami by nemala Ateca ani na sériových cestných pneumatikách, ktoré by mohli mať citeľnejšie problémy iba v prípade daždivého počasia, ktoré by výrazne zmenilo podklad. Na to, aké auto Ateca je a kto sú jej zákazníci však zvládne skutočne veľa. Sme si istí, že do podobných podmienok ako tých, v ktorých sme jazdili my, sa asi žiadna iná Ateca nedostane, čo je ale škoda.

 
 SEAT Ateca na off-road trati, autor: SEAT
Majiteľ by bol totiž veľmi príjemne prekvapený tým, ako si so všetkými nástrahami auto poradí. Výhodou elektronických systémov dneška je najmä to, že aj keby ste spanikárili a auto vo svahu zastavili, auto sa nepohne naspäť smerom dole bez vášho príkazu. Rovnako pri prudkom zraze stačí pustiť brzdu a systém kontroly zjazdu si rýchlosť zreguluje tak, aby návrat na rovinu prebehol bez ďalších komplikácii a tempom, ktoré nikoho nevystraší.

 
 SEAT Ibiza FR 1,5 TSI EVO, autor: autor
Predposlednou disciplínou bolo zoznámenie s novým 1,5 litrovým agregátom v SEATe Ibiza FR. Jeho výkon 110 kW (150 koní) je v aute tejto veľkosti viac ako dostatočný, jedinú kritiku by sme mali ku krátkosti testovacej trate a nie k autu. Za jej volantom sme totiž strávili necelú hodinu, čo je veľmi málo.Napriek tomu, že išlo o prvú skúsenosť s týmto motorom, nemôžeme ho neodporúčať. Jeho výkon aj prejav v Ibize bol nadmieru kultivovaný a vďaka dostatočnej sile nevadili ani väčšie disky obuté do nízkoprofilových 18-palcových pneumatík, ktoré zvyknú pri menších motoroch výrazne vplývať na dynamiku vozidla.Nová Ibiza naozaj ponúka veľa nielen priestoru, ale aj po jazdnej stránke.

 
 SEAT Ibiza FR 1,5 TSI EVO, autor: autor
Poslednou čerešničkou na torte bola Ateca FR, ktorá mala iba nedávno svetovú premiéru na autosalóne v Barcelone. Takto má vyzerať pohodová kombinácia. Žiaden downsizing. Dvojlitrový benzínový agregát s výkonom 140 kW (190 koní) je pre Atecu tým pravým orechovým. Bez akejkoľvek námahy a s príjemným zvukovým sprievodom sympaticky rieši každú situáciu na ceste a spolu s prevodovkou DSG je naozaj dobrým partnerom. Ideálna kombinácia. Bez diskusie.

 
 SEAT Ateca FR, autor: autor
Autor: Andrej Ježo

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.