Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Utorok, 25.7.2017
meniny má Jakub

Nové BMW X3, väčší rázvor, viac luxusu a silnejší motor!

28.6.2017 | Novinky

Tretia generácia priekopníckeho prémiového športovo-aktívneho vozidla (SAV) sa už tradične tvári aj ako športovec aj ako milovník terénu zároveň. Tak to aspoň vidí automobilka, nám stačí ale jeden pohľad na kolesá, druhý na tie nalakované diely karosérie a iba sa usmievame.

 
Zdroj: BMW
 
BMW tvrdí, že rozmery sa veľmi nezmenili, rázvor však narástol o päť centimetrov. Dlhá kapota a extrémne krátky predný previs s vyváženejšími proporciami zlepšujú rozloženie hmotnosti na prednú a zadnú nápravu v pomere 50 : 50 a vytvárajú tak najväčšie rozdiely oproti predchodcovi.

Prednej časti dominuje nová maska chladiča a hmlovky, ktoré po prvý raz v histórii modelov BMW X dostali šesťuholníkový dizajn. Združené svetlomety zadnej časti môžu byť taktiež vybavené iba LED-kami (za príplatok) a BMW sa pustilo aj do nových výbav interiéru.

Verzia xLine s mriežkou chladiča a s ostatnými exteriérovými detailmi so vzhľadom lešteného hliníka a so špecifickým dizajnom diskov kolies z ľahkých zliatin by mali zvýrazniť robustnosť. Luxury Line zase ponúka chrómovanú mriežku chladiča, či dvojfarebnú ochranu spodnej časti, ladiac X3 skôr pre vodičov, ktorí uprednostňujú luxusnú výbavu.

 
Zdroj: BMW
 
Modely M Sport sa venujú dynamickým vlastnostiam, čomu pomáhajú aerodynamické prvky, športový brzdový systém s modrými lakovanými strmeňmi, výnimočný výrazný dizajn diskov kolies a na želanie dodávaný modrý lak exteriéru Phytonic Blue.

Nové BMW X3 sa na želanie môže dodávať aj s prvkami z ponuky BMW Individual ako napríklad exkluzívny lak Sunstone.Interiér sa zameriava sa na vodiča a ergonomicky upravuje kokpit tak, aby odrážal viacero prvkov exteriéru. Dôležitú rolu zohrávajú v interiéri šesťuholníkové tvary a skosené plochy.

 
Zdroj: BMW
 
Interiér sa chváli špičkovou kvalitou materiálov, spracovaním a doplnkami a zároveň aj funkčným zameraním. Jedným z príkladov je detailne premyslený koncept odkladacích priestorov, ktorý ponúka viac a lepšie dostupných schránok a priečinkov.

Medzi novinky patrí napríklad aj 3-zónová automatická klimatizácia, ktorá okrem samostatného ovládania priestoru pre vodiča a spolujazdca rozširuje možnosť nastavenia teploty aj pre zadných pasažierov. Vodič a predný spolujazdec si môžu sadnúť na perforovanou kožou potiahnuté sedadlá s odvetrávaním či vyhrievaním. Okrem toho ponúkajú aj aktívnu ventiláciu na zvýšenie komfortu v horúcich dňoch.

 
Zdroj: BMW
 
K zvýšeniu komfortu na zadných sedadlách prispieva aj individuálne nastavenie sklonu operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 do viacerých polôh. Operadlá sa dajú navyše aj na diaľku sklápať z batožinového priestoru, čím sa zvýši jeho objem zo základných 550 dm3 na 1 600 dm3. Záujemcovia si môžu interiér presvetliť a prevzdušniť veľkým panoramatickým strešnými oknom.

K extrémne nízkej úrovni hluku v interiéri prispieva aj špeciálna akustická úprava čelného skla. Na želanie sa táto úprava môže dostať aj na predné bočné okná, čím sa vo vysokých rýchlostiach razantne zníži prenikanie nežiaducich zvukov do interiéru.

Nové BMW X3 sa na požiadanie môže odomykať a zamykať pomocou kľúča BMW Display Key známeho z modelov BMW radu 7 a BMW radu 5. Kľúč napríklad informuje vodiča o množstve paliva či o nevyhnutnosti servisnej prehliadky a zároveň dodáva informácie o tom či sú bočné a strešné okná zatvorené. Okrem toho sa dá používať na ovládanie nezávislého kúrenia.

Pokiaľ ide o technológiu podvozka, tak tretia generácia BMW X3 pokračuje vo využívaní osvedčeného konceptu s dvoma trojuholníkovými ramenami na prednej náprave a z 5-prvkovým zavesením zadnej nápravy. Konštruktérom sa podarilo znížiť hmotnosť neodpružených hmôt použitím hliníkových prvkov a ľahších stabilizátorov ako aj úpravou umiestnenia predného kolesa.

 
Zdroj: BMW
 
Ovládateľnosť, stabilita v priamom smere a pocit z riadenia zlepšilo upravenie kinematiky nápravy ako aj elektrický posilňovač riadenia s funkciou Servotronic.Pri zlepšovaní jazdnej dynamiky sa upravilo aj nastavenie pohonu všetkých kolies BMW xDrive a zároveň sa zvýšil pomer krútiaceho pomeru v prospech zadných kolies.Ovládanie inteligentného pohonu všetkých kolies umožňuje nastavenie, ktoré za každých okolností prospieva maximálnej trakcii.

Nové BMW X3 prichádza v základnej výbave na 18-palcových diskoch (predtým na 17-palcových), pričom v závislosti od motora a výbavy môže priemer na želanie narásť až na 21 palcov. Športové pruženie, ktoré tvorí súčasť balíka M Sport, sa dá objednať aj ako samostatný prvok. Vášniví vodiči tak dostanú tuhšie odpruženie a vylepšené stabilizátory. Alternatívu predstavuje

Dynamická kontrola tlmičov s elektronicky ovládanými tlmičmi. Tie prispôsobujú svoje pôsobenie aktuálnym jazdným podmienkam a povrchu. Vodič môže zároveň použiť Ovládač režimu jazdy a zmeniť ním základné nastavenie odpruženia medzi komfortným a športovým. Na požiadanie sa samostatne dodáva aj športový brzdový systém, ktorý tvorí súčasť balíka M Sport. Napriek nízkej hmotnosti sa namodro nalakované štvorpiestikové pevné hliníkové brzdiče a primerané brzdové kotúče na prednej náprave s vysokou teplotnou odolnosťou starajú o vynikajúci brzdný účinok.

Pre celý modelový rad je na požiadanie k dispozícii aj variabilné športové riadenie pochádzajúce z modelu BMW X3 M40i.Nové BMW X3 zlepšuje terénne schopnosti svojho predchodcu. Vysoká svetlá výška až 204 milimetrov pomáha pri prekonávaní prekážok.

 
Zdroj: BMW
 
Vďaka tomu vozidlo zvláda jazdu po vyjazdených štrkových koľajach a po piesku, po blate, v hlbokom snehu, ale aj v mestách plných spomaľovacích prahov. Nájazdový uhol 25,7° a odjazdový uhol 22,6° nového BMW X3, spolu s prejazdovým uhlom 19,4°, vytvárajú dostatočnú rezervu na pokojnú jazdu v ostrých stúpaniach či na vrcholkoch. BMW X3 zvláda aj prejazd brodmi s hĺbkou vody až do 500 milimetrov.

Ponuka motorizácií bude pri príchode na trh pozostávať zo 4-valcovej naftovej verzie xDrive20d a z verzie xDrive30d s radovým naftovým 6-valcom. Špičkou bude benzínová verzia BMW X3 M40i. Čoskoro ich doplnia verzie BMW X3 xDrive30i ako aj 20i. Obe sa budú dodávať s pohonom zadných kolies (sDrive, nie na európskom trhu) alebo všetkých kolies (xDrive).

BMW X3 M40i predstavuje rozšírenie modelového radu o prvú verziu s označením M Performance. Špičkové vozidlo poháňa benzínový radový 6-valcový motor M Performance, ktorý sa vyznačuje spojením výnimočného ťahu s ukážkovou jemnosťou a účinnosťou. Pohonná jednotka s objemom 3 litre dodáva výkon 265 kW (360 k) pri kombinovanej spotrebe 8,4 - 8,2 l/100 km.

Oproti predchádzajúcemu najvýkonnejšiemu motoru (BMW X3 xDrive35i) ide o nárast o 40 kW (54 k), čo predstavuje + 18 %. Krútiaci moment 500 Nm znamená nárast o 100 Nm alebo o 25 %. Nové BMW X3 M40i dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Napriek vysokému výkonu spotrebuje kompaktné SAV v priemere iba 8,2 l benzínu na 100 km.

 
Zdroj: BMW
 
BMW X3 M40i opúšťa fabriku vybavené osemstupňovou prevodovkou Steptronic Sport doplnenou o funkciu Launch Control. Prevodovka dokonale využíva dynamické vlastnosti motora a zmena prevodových stupňov dá sa ovládať aj pádlami pod volantom. Pohon všetkých kolies xDrive je nastavený tak, že na rozdiel od ostatných modelov presúva väčšiu porciu krútiaceho momentu na zadné kolesá. Program Performance Control, integrovaný do systému Dynamickej kontroly stability DSC a pôsobiaci na zadné kolesá, bol upravený tak, aby podporil označenie modelov písmenom M lepšou dynamikou, obratnosťou a trakciou.

Autor: Andrej Ježo

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.