Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Utorok, 25.7.2017
meniny má Jakub

EXKLUZÍVNE: Nové slovenské superauto - informácie zo zákulisia

22.4.2013 | Novinky

Podarilo sa nám nazrieť do zákulisia veľmi zaujímavého projektu, z ktorého by malo vzniknúť nové slovenské superauto. Možno viac slovenské ako by ste čakali... Názov projektu znie Brutal.

V dnešnej marketingom riadenej dobe praje šťastie (= zákazníci) hlavne dobrej biznis stratégii. Stačí sa pozrieť do Veľkej Británie. Z pôvodných desiatok automobiliek prežilo málo. Kto nevyrobí presne to, čo chce trh, je často odsúdený na zánik. Doba praje biznismenom, nie inžinierom a nadšencom.

3D model Brutal
O to viac si cením snahu dvoch slovenských nadšencov, otca a syna, Mariána a Mariána Lušpaia, ktorí sa rozhodli za pomoci niekoľkých ďalších expertov splniť si sen - vyrobiť vlastné auto. A nie hocijaké. Bol som zvedavý a tak som sadol do auta a vyrazil na 30 km dlhú cestu mimo Bratislavu. Na jej konci ma čakala malá dielňa s veľkým pokladom. Pojazdným rámom a karosériou, na základe ktorej momentálne vznikajú formy pre „sériovú" výrobu.

Vítajú ma dvaja sympatickí páni. Obaja v pracovnom odeve (tak to má byť, autá sú zatiaľ o mechanike, nie o kravatách), ochotne vyrušení v práci. Po boku ich výtvoru sme oboch Mariánov vyspovedali.

DK: Začnem obligátnou otázkou: prečo si niekto povie, že si chce postaviť vlastné auto a prejsť všetkými útrapami a problémami, ktoré takýto proces obnáša?

ML: Len 2 typy ľudí sa na to môžu podujať. Prvý netuší, koľko problémov ho čaká, nuž a ten druhý je tiež blázon...

DK: Koľko času prešlo od prvých myšlienok až kým ste sa dostali do tejto fáze?


ML: Nuž vzhľadom na to, že som muž činu, asi mesiac.

DK Kto sa vlastne skrýva pod menom Brutal a prečo ste zvolili práve tento názov?

ML: Pod menom Brutal sa skrýva veľmi úzky okruh ľudí: Marian Lušpai st., Klaudia Lušpaiová, Marian Lušpai ml. , Jakub Štarman , Peter Zelman ,Tomáš Krajčovič ,Martin Benkovič a desiatky našich priaznivcov, ktorí nám priamo aj nepriamo pomáhajú. Osobitne musím spomenúť ako veľkú pomoc konzultanta Juraja Mitra /dizajnér auta Attack/. Názov nášho auta by mal vystihovať jeho podstatu a tou je brutalita, surovosť, strohosť, extrémna sila a nadštandardné jazdné vlastnosti.

DK: Máte nejaký automobilový vzor, auto či filozofiu, ktorá by mala vystihovať vaše auto?

ML: Prvotný impulz bol pre mňa Ariel Atom ale ja som nechcel stavať veľkú motokáru. Auto bez čelného skla a dverí je stále len motokára... Vzor pre Brutal je jednoznačne Ferrari F40. Ikona, o ktorej sa sám nebohý Ferrari vyjadril, že je to najlepší voz aký kedy spravil. Takže BRUTAL ide jednoznačne myšlienkovo cestou F40.V každom prípade Brutal je viac závodným ako športovým vozom, aj keď s možnosťou ísť s ním do práce alebo na zmrzlinu...

Pôvodné skice modelu
DK: Kto je zodpovedný za dizajn vozidla?

ML: Dizajn auta má na svedomí veľmi talentovaný Jakub Štarman.

DK: Do akej miery je auto vašou vlastnou prácou? Odkiaľ sú nápravy, karoséria, rám, motor a prevodovka?

ML: Všetko okrem motora a prevodovky je nami vyrábané. Žiadne kompromisy.

DK: Aká je principiálna konštrukcia rámu a karosérie? Aké využívate materiály?

ML: Rám je rúrkový priestorový a karoséria bude z kompozitov.

DK: Akého motoru sa v Brutali dočkáme?

ML: V každom prípade benzínového, v strede vozidla.

DK: Tipujem, že pôjde o prepĺňaný benzínový motor. Aký výkon máme približne očakávať? Resp. koľko konských síl na kilogram by ste chceli dosiahnuť?


ML: Správne, momentálne je v ráme osadený motor VW 1.8 turbo s výkonom 150 koní, avšak máme nachystaný motor Subaru - štvorvalcový dvojlitrový preplňovaný boxer s výkonom 300 koní. V budúcnosti uvidíme, čo s motorizáciou, pretože koní nikdy nie je dosť. Hodnotu 0.75 k/kg si vieme predstaviť. Avšak už s motorizáciou od Subaru bude zrýchlenie pod 4 sekundy.

DK: Koľko čakáte, že bude dokončený voz vážiť? Približne 800 kg ak si dobre spomínam.

ML: Je to tak.

DK: Myslíte si, že je to reálne dosiahnuteľné použitím technológií, ktoré sú vám k dispozícii? Akým spôsobom sa chcete k tak ľahkému autu dopracovať?

ML: Ja pevne verím, že áno. Všetky tieto technológie sú pre nás dostupné. Trik je v použití vysokopevnostných materiálov, znalosti v oblasti kompozitov a Sparťanskej výbave. Žiadne posilňovače, žiadne ABS, ESP, žiadny airbag.

DK: Tipujem, že v aute sa budú nachádzať len nevyhnutné prvky a spotrebiče. Čo napríklad také autorádio, či klimatizácia?

ML: S klimatizáciou nerátame a rádio je ešte otázne. Veď v superšporte by najkrajší zvuk mal ísť z motora...

Marián zároveň prezradil, že kúrenie bude pravdepodobne realizované pomocou tzv. bufíka. Dôvodom je práve úspora hmotnosti.

Pohľad do dielne
DK: Ste nejakým spôsobom časovo viazaní? Kedy by ste chceli auto dokončiť?

ML: Časovo nie sme viazaní, avšak dokončiť by sme ho chceli do roka. Hotový je model karosérie, ktorý sme už začali odformovávať.

DK: Ako je to so schvaľovaním vlastných vozidiel na prevádzku po bežných komunikáciách? Počul som, že slovenská byrokracia robí podobné schvaľovanie veľmi komplikovaným.

ML: Je to presne tak, robia z toho obrovský problém. Ale aby som bol spravodlivý, tak isto sú na tom všetky štáty EÚ okrem kolísky automobilizmu a tou je Anglicko.

DK: Máte aj komerčné ambície? Ak áno, plánujete aj predaj mimo Slovenskej republiky?

ML: Je samozrejmé, že komerčné ambície máme, ale všetko závisí na ohlase medzi motoristami. Nemáme žiadny problém predávať Brutal v prípade záujmu hocikde na svete.

DK: Koľko kusov ročne by mala predstavovať sériová výroba?


ML: Určite nie sériová ale kusová. Koľko záväzných objednávok ročne dostaneme je ťažko predpovedateľné, treba si uvedomiť, že nejde o bežný voz z ktorým sa „fúrikujem" do práce...

DK: Viete aj približnú cenu?

ML: Suma závisí na použitej motorizácii avšak mala by byť na úrovni cca 50000 eur.

(Pre porovnanie, Ariel Atom začína od približne od 35000 eur podľa aktuálneho kurzu.)

DK: Ešte je síce skoro bilancovať, no šli by ste do toho znovu?

ML: Určite (...avšak nesmel by som vedieť čo všetko ma čaká).

DK: Za redakciu Automixu vám teda prajem veľa energie a aby ste to dotiahli do úspešného konca.

ML: Ďakujeme.

Zrejme viem, aké budú po prečítaní tohto článku reakcie mnohých z vás - skeptické. Treba si ale uvedomiť, ako začínalo obrovské kvantum automobiliek. Aj Laurin a Klement, kníhkupec a zámočník, to dotiahli celkom ďaleko. Pritom popudom na začiatok výroby ich bicyklov bola neúspešná reklamácia Klementovho bicyklu. A keby sa Ferruccio Lamborghini nebol pohádal s Enzom Ferrarim, nikdy by sa z výrobcu traktorov nestal stvoriteľ Miury, Countach, Diabla, Murcielaga, či Aventadoru.

Aktuálny stav - vytváranie foriem
Čo z Brutalu nakoniec vznikne, ukáže až čas. Tak či onak, budeme dianie v dielni Lušpaiovcov sledovať a priebežne vás informovať. Ak sa chcete dozvedieť viac, nájdite si Brutal na facebooku alebo na adrese brutal.sk.

A dúfame, že sa dočkáme aj jazdy na dokončenom výtvore. Zatiaľ veľa energie a nech vás neopúšťa motivácia, páni.

Autor: DK
Zdroj: brutal.sk


 

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.