Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Utorok, 25.7.2017
meniny má Jakub

Svetová premiéra: Hyundai i30 N!

13.7.2017 | Modely

N ako tvar šikany, N ako Namyang a nakoniec N ako Nürburgring. Nová trieda N je dielom Alberta Biermanna, ktorý kvôli tejto misií opustil divíziu BMW M! Prvý dojem je viac ako dobrý. Zmeny spredu sú síce veľmi decentné a okrem tenkej červenej linky na podnárazníku si človek všimne iba prepracovanú masku a tri väčšie otvory na vstup vzduchu, v ktorých sú funkčné cesty pre vetranie bŕzd.Zboku žiadne agresívne rozšírenia blatníkov, iba väčšie, 18 alebo 19 palcové disky kolies, ktoré nesú tiež nenápadné logo „N".

 
 
Zadná časť kričí najviac. Dve koncovky výfukov, medzi nimi červená linka na „difúzore", malé žiabre po bokoch zadného nárazníka a najmä veľké krídlo s tretím brzdovým svetlom, ktoré je milým detailom zo sveta okruhov. Pod veľkými kolesami obutými do špeciálne vyvinutých pneumatík Pirelli P Zero (s označením HN) sa ukrývajú aj slušné brzdy, ktoré majú čo krotiť.

 
 
Dvojlitrový agregát T-GDi posiela na predné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej mechanickej prevodovky a elektronicky kontrolovaného samosvorného diferenciálu v prípade balíku Performance Package až 275 koní (202 kW) a 353 Nm krútiaceho momentu. „Obyčajná" verzia bez Performance Package má menšie kolesá (obuté do pneumatík Michelin Pilot SuperSport), je ľahšia, no chýba jej eLSD a jej výkon je iba 184 kW, teda 250 koní, čo zhoršuje zrýchlenie z 0 na 100 z 6,1 na 6,4 sekundy.

 
 
Prv ako nám dnes Hyunda predstavil i30 N, viackrát ho potrápil nielen v domácom vývojom stredisku Namyang, ale najmä pri 24 hodinových pretekoch na nemeckom okruhu Nürburgring, ale aj ďalších miestach na celom svete (Kalifornia, Austrália, Švédsko či Rakúsko, kde sa testovala výdrž motora i bŕzd aj pod mimoriadnou záťažou. Aj preto by sa vám nemalo stať, že vás i30 N sklame pri jazde na okruhu. Hyundai tvrdí, že aj verzia bez Performance Package by mala vydržať niekoľko kôl na okruhu bez vädnutia bŕzd, či iného brzdenia zábavy. Interiér prešiel najmenej radikálnymi zmenami, čo nám je trochu ľúto.

 
 Autor: Hyundai
Športové sedačky vyzerajú fantasticky a sú dostatočne nízke na to, aby ste nemali problém s prilbou. Na volante pribudol pár tlačidiel pre voľbu jazdných režimov a displej na palubnej doske vie zobrazovať po novom aj rôzne dáta z jazdy vrátane preťaženia, či stopiek. Na potrebu preradenia vás upozorní nielen zvuk, ale aj svetelné diódy.Ako sme už spomínali, podvozok má i30 N elektronicky nastaviteľný a tak sa nemusíte báť, že vás cestou z okruhu vytrasie. Stačí si prepnúť do režimu komfort. Na záver máme dve dobré správy. Naštartované N-ko znelo výborne, po krátkej statickej prezentácii s ním ľahko ozvučili aj obrovské priestory, v ktorých sa odohrávala svetová premiéra. Druhou dobrou správou je, že Hyundai i30 N sa bude vyrábať v Nošoviciach. Tá horšia je, že nemáme čakať žiadne špeciálne regionálne zľavy.

 
 Autor: Hyundai
Autor: Andrej Ježo

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.