Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Pondelok, 22.5.2017
meniny má Júlia, Juliana

Prvá jazda: BMW radu 5 je opäť zábavné

12.12.2016 | Modely

BMW radu 5 malo odjakživa dve úlohy. Jedno z nich bolo konkurovať Mercedesu-Benz triedy E a Audi A6 a tou druhou bolo obštastniť šoféra po stránke jazdných vlastností. Obe úlohy sa podarili, „Päťka" od BMW je stále jazdecké auto.

Nová päťka? A ako ju rozoznám od tej starej?

Treba postaviť obidve generácie vedľa seba a rozdiely vidíte ihneď. A áno, nová generácia sa podobá na predchodcu, na druhej strane je to evolúcia namiesto revolúcie. A je to dobré. Rozdiely si všimnete najmä na predných svetlách, línie denných svetiel je šesťuholníkové a svetlá plynulo nadväzujú na typické „ľadvinky" od BMW. Tie sú výraznejšie, hmlovky tvoria LED svetlá sú súčasťou nasávacích otvorov pre brzdy. Zboku identifikujete otvor pre odvzdušnenie priestoru blatníkov. Strecha je dlhšia a veko batožinového priestoru je nižšie a vďaka užším zadným svetlám pôsobí auto širšie. Niektoré línie a prelisy si všimnete až na druhý raz, ale to je dôkaz toho, že auto je v skutočnosti prémiové. iPhone tiež nie je extravagantný a predsa je to dizajnérska ikona.

A čo vnútri?

To isté, tu má Mercedes-Benz triedy E náskok. Kým v Stuttgarte sa rozhodli pre štýlový a futuristický interiér, BMW vsadilo na klasiku. Teda ak nerátame dotykové tlačidlá, na klimatizácii a autorádiu. Ich rozmiestnenie však dodržiava logiku doterajších modelov, takže v tomto smere vás nečaká nijaké prekvapenie. Samozrejme materiály sú prémiové, sedadlá mimoriadne komfortné a športové zároveň, množstvo odkladacích priestorov je samozrejmosťou. Vnútri sú priestorové pomery identické s predchodcom, našťastie nové BMW radu 5 zbytočne nerástlo, takže si zachová všetky atribúty obratnosti doterajšej verzie. A vnútri bola už predchádzajúca generácie dostatočne priestranná.

Niečo čo by som ešte mal vedieť?

Nová generácia zhodila z pohotovostnej hmotnosti vyše 100 kilogranmov, pričom sa nespolieha na služby karbónových dielov ako väčší model radu 7. Stačí mu hliník a vysokopevnostná oceľ. Prirátajte k tomu aj natáčanie zadnej nápravy adaptívny podvozok a dostanete mimoriadne komfortný podvozok, ktorý však zvládne slovenské cesty s komfortom, prípadne perfektný asfalt v športovom nastavení. A po novom si nemusíte nastavovať podvozok sami, režim "Adaptive" si nielen načíta váš jazdný štýl ale informácie získava aj z navigácie takže vie, čo bude nasledovať. Riadenie je veľmi presné, no elektrický posiľňovač riadenia predsalen nesprostredkuje ten cit, čo rokmi vyladený elektrohydraulický posiľňovač.

xDrive alebo sDrive?

Počas prezentácie sme skúšali dve motorizácie 530d a 540i. Obe verzie sú šesťvalce, pričom verziou 530d sme skúšali v trojkombinácii šťastia slovenského motoristu. To znamená diesel-automat-štvorkolka. xDrive však v tomto prípade nekazí zábavu je tam, aby svojho majiteľa dostal aj do horského hotela v januári. Ak sa cítite na deaktiváciu stabilizačného systému, máme pre vás dobrú správu, pohon tradične favorizuje zadnú nápravu, takže si môžete na zasneženej vozovke užiť. A ak sa ocitnete na suchej vozovke nebudete sa sťažovať. Z 0 na 100 km/h zrýchlite za 5,4 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. A to sú údaje, ktorá Ferrari a Lamborghini až okolo roku 1982.

Ak chcete štandardné BMW s klasickými jazdnými vlastnosťami, stavte na verziu BMW 540i sDrive. Pod kapotou máte trojlitrový šesťvalec dopovaný turbodúchadlom. Jazdné vlastnosti sú dokonalejšie aj vďaka natáčaniu zadnej nápravy a aktívnemu prevodu riadenia. Maximálny výkon 340 koní smeruje na zadné kolesá, takže môžete rátať s driftovaním. Hoci na to budete potrebovať hladký asfalt a kruhový objazd a prvý prevodový stupeň. Ak chcete driftovať vo vyššej rýchlosti budete potrebovať okruh. Alebo dážď a samozrejme aj vypnutý stabilizačný systém. Mimochodom, toto privilégium ponecháva BMW pre všetkých majiteľov.

Driftovanie ma nezaujíma, čo asistenčné systémy?

Tými je nové BMW doslova nabúchané. Aktívny tempomat so sledovaním jazdných pruhov je aktívny do 210 km/h, je doplnený aktívnym snímaním mŕtveho uhla, ktorý nedovolí zmenu pruhu ak sa v ňom nachádza auto, pri brzdení vám systém pomôže aj s vyhýbacím manévrom. Systém sníma križujúca premávku a nemal by dovoliť vodičovi vojsť do protismeru na diaľnici. Adaptívne LED svetlá majú prisvecovanie zákrut, chodcov aj zvierat a novinkou je aj hodnota aerodynamického odporu vzduchu, ktorá je iba 0,22, čo šetrí spotrebu na diaľnici. Systém by mal byť schopný aj zmeny jazdného smeru jednoduchým aktivovaním smerovky, táto funkcia však počas testov nefungovala, hoci sme boli na diaľnici, ktorá bol veľmi dobre označená.

Kto by si ho mal kúpiť?

Tím ktorí majú radi diskrétnu limuzínu, ktorá má športové jazdné vlastnosti a svojho majiteľa obslúži po všetkých stránkach. A svoj športový charakter nestratí ani v prípade, že hio skombinujete s úsporným naftovým šesťvalcom. A to je pozitívna správa, napokon pre tieto hodnoty sú súčaťou BMW radu 5 už od jeho počiatku. Ale to vie už minimálne 5,5 milióna majiteľov.

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Ďalšie články zo sekcie Modely