Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Utorok, 25.7.2017
meniny má Jakub

EXKLUZÍVNE: Ako pokračuje stavba nového slovenského superauta

4.2.2014 | Koncepty

Prešiel už nejaký ten mesiac a boli sme zvedaví, ako to vyzerá v jednej slovenskej dielni, kde práve vzniká nové slovenské superauto menom Brutal.

V sobotu doobeda sadám do testovacieho auta a vyrážam smerom z Bratislavy. Po príchode ma vítajú (ako inak) vytrvalo pracujúci a zaprášení tvorcovia. Keď sme ich navštívili prvý krát, technika Brutalu bola skrytá pod modelom karosérie, pomocou ktorého boli vtedy vytvárané formy pre „sériovú" výrobu. Celá karoséria s dverami a kapotami však bola z jedného kusu. Až neskôr boli vyrezané jednotlivé diely ako kapoty a dvere.

 

Aktuálny stav výroby prvého auta



Vzniklo už niekoľko foriem a teraz je možné začať sériovú výrobu niektorých dielov - tie biele sú už vytvorené pomocou spomínaných foriem. Teraz sme mali možnosť vidieť verziu auta, ktorá pripomínala viac reálne auto, ako dizajnovú maketu.

Výroba dielov zo sklenených vlákien je však prácna, precízna a náročná na trpezlivosť. Hlavným dôvodom pre použitie tohto materiálu je jeho hmotnosť a pevnosť. Pre robotizovanú výrobu je zároveň tvar niektorých dielov príliš komplikovaný.

Prednú vysúvacia kapota, hoci je poriadne veľká, dokáže uniesť bez väčšej námahy jeden človek, podobne je to aj so zadnou (má vážiť len približne 20 kilogramov). Prístup k motoru je vďaka odklopeniu celej zadnej časti auta ukážkový. Aktuálne tam drieme len dočasný motor a v aute by sa mal objaviť preplňovaný boxer štvorvalec Subaru.

Na obnaženej prednej časti je vidno nezávislú prednú nápravu typu double whishbone. Medzi uložením sa nachádza pretekárska palivová nádrž. Batéria si zatiaľ našla miesto na strane spolujazdca. Do pléna sme predhodili aj nápad pokusne použiť superkondenzátory v kombinácii s veľmi malou batériou.

Využil som aj šancu sadnúť si za volant. Na moje prekvapenie bolo vďaka veľkému výrezu v streche nasadanie do auta napríklad v porovnaní s McLarenom 12C ľahšie, no ako u drvivej väčšiny športových áut sa budete trochu krútiť. V sedačke je však všetko v poriadku. Poloha je výborná, pedále tam kde ich chcete. Hoci na prvý pohľad je spojka veľmi ďaleko od brzdy, v prípade potreby je možné pedále posúvať prakticky ľubovoľne. Vzdialenosť, po ktorej je možné nastaviť sedadlo by mala byť dostatočná aj pre vyššieho človeka. Zaujímavý bude finálny výhľad z auta - A stĺpik je totiž v porovnaní s autami „bežných smrteľníkov" posunutá smerom pred vodiča.

 

Toto je aktuálny pohľad na motor cez zadnú kapotu



Až po pohľade na postup výroby niektorých kovových dielov si človek uvedomí, koľko času musia tvorcovia obetovať výrobe. Drvivá väčšina je totiž vyrobená na mieru a výnimkou nie je napríklad formovanie jednej časti trvajúce týždeň.

Nechceli sme ale pánov pri práci dlho vyrušovať, a tak dnes len stručne. Ako projekt pokračuje si môžete pozrieť na fotkách v galérii pod článkom. Medzičasom vznikla aj oficiálna stránka brutal.sk, kde nájdete ďalšie informácie. Náš prvý rozhovor s Lušpaiovcami nájdete v tomto odkaze.

Prajeme im za redakciu veľa energie, nemiznúcu motiváciu a dostatok financií.

Autor: DK

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Ďalšie články zo sekcie Koncepty