Články
Videá
Galérie

ATLAS.SK: Pondelok, 29.5.2017
meniny má Vilma

Galéria

 6/48 
5
   
 
TEST: Toyota C-HR 1,2 Turbo – Bezpečne „cool“
 
  
   
   
 
 
 
 
   
TEST: Toyota C-HR 1,2 Turbo – Bezpečne „cool“Pri pohľade na C-HR by ste si možno povedali, že to ani nie je Toyota. Pod netradičným exteriérom malého crossoveru sa však skrýva ešte niekoľko ďalších prekvapení. Pozitívnych, aj negatívnych.Keď som prvý krát videl podobizeň C-HR, hneď ma na nej čosi lákalo. Možno tá bočná línia pripomínajúca kupé. Nielen preto som sa na test tohto netradičného auta celkom tešil.

 
 Toyota C-HR 1,2 Turbo


Dizajn nesklamal ani naživo. Auto pôsobí netradične no zároveň „cool" a otočila sa za ním nejedna hlava. Veľký zadný spojler a netradičná zadná kľučka spolu celkom ladia a celkový dojem je subjektívne veľmi dobrý. Vieme si však predstaviť, že takto polarizujúci dizajn nemusí byť každého šálka kávy.

Interiér, priestor a výbava

Kvalitne a prémiovo pôsobiaci interiér sa nesie v o niečo tradičnejšom duchu. Príjemne nás prekvapili hlavne použité materiály. Škoda len nečakane „gumeného" chodu väčšiny tlačidiel.

 
 Toyota C-HR 1,2 Turbo


Po sadnutí do pohodlných sedadiel, za príjemne tvarovaný a za príplatok po bokoch vyhrievaný volant, sa vám naskytne relatívne zaujímavý výhľad dopredu. Výhľadu do strán však môžu mierne zavadzať B stĺpiky.

Ergonómia je miestami netradičná. Držiaky na poháre sú rozmiestnené v stredovej konzole, no nie klasicky vedľa seba - jeden je pred a druhý za radiacou pákou. Cestujúcich vzadu potešia vlastné držiaky na poháre umiestnené vo dverách.

 
 Toyota C-HR 1,2 Turbo


Veľký dotykový displej (o niečo pomalšieho) infotainment systému je umiestnený vysoko, aby ste nemuseli príliš sklápať zrak od cesty. Nechýbajú pre Toyotu už tradičné samostatné „retro" digitálne hodinky. Infotainment systém je relatívne dobre premyslený, no jeho reakcie by mohli byť o niečo rýchlejšie a nielen v tejto Toyote by sme prijali otočné koliesko na ovládanie hlasitosti.

Naša verzia disponovala aj na boku kufra vstavaným subwooferom JBL (pack prémium). Jeho hlasitosť však neviete nijako nezávisle regulovať. Preto môžu niektoré skladby znieť zvláštne - raz basové linky počuť citeľne viac ako inokedy. Kvalita je audioreprodukcie je však na dobrej úrovni a basový reproduktor uberá z kufra len 5 litrov.

Okrem o niečo menšej presklenej plochy zadných dverí dizajn negatívne neovplyvnil priestor pre zadných cestujúcich. S rezervou sa sem zmestí aj 180 cm vysoký človek, pričom mu na hlavu zostanú tak 2 cm a na nohy tak 7 cm. Kufor je pre túto triedu priemerný. Plato síce neviete skryť pod dno batožinového priestoru no zmestí na podlahu kufra.

 
 Toyota C-HR 1,2 Turbo


C-HR je už od základnej výbavy plná bezpečnostných systémov, čo je pozitívum, no niektoré z nich sa prejavovali celkom paranoidne. Na prekážku pred vami vás najprv systém PCS upozorní pípaním, ktoré však cez hlasnú hudbu nemusíte počuť. Ak nereagujete, začne auto samé brzdiť. Automatické brzdenie vás dokáže zachrániť, no niekedy sa mu nezdajú aj autá stojace vedľa cesty a má chuť vás samovoľne „zachrániť" aj pred nimi. Na druhej strane, systém dokázal predvídať autobus, ktorý sa nám z ničoho nič rozhodol vstúpiť zo zastávky do cesty. Že sa auto o vás „bojí" potvrdzuje aj to, že pri otvorených dverách vám nedovolí uvoľniť ručnú brzdu. Ustráži aj to, či sa držíte v pruhu a dokáže čítať niektoré dopravné značky.

C-HR s manuálnou prevodovkou disponuje aj funkciou automatického zvýšenia otáčok pred podradením (funkcia iMT). V štandardnej výbave nájdete aj adaptívny tempomat (pod 50 km/h sa automaticky vypne). Ak máte záujem, priplatiť si viete napríklad za kontrolu mŕtveho uhla a ďalšie nielen bezpečnostné prvky.

Motor, prevodovka a jazda

Pod prednou kapotou našej C-HR driemal 1,2 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 85 kW (116 k) a krútiacim momentom 185 Nm. Cez šesťstupňový manuál poháňal predné kolesá. Ak by ste špekulovali nad naftovou verziou, rovno vás zastavím. Máte na výber len toto alebo hybrid.

 
 Toyota C-HR 1,2 Turbo


Ale práve táto verzia nás lákala najviac. Turbo sa začína budiť približne do sekundy od stlačenia plynu, od okolo 1500 otáčok, a plynule „tahá" až do 5500 otáčok len s miernym ochabnutím sily. To aj vďaka maximálnemu krútiacemu momentu dostupnému až do 4000 otáčok.

A hoci ide o najlacnejšiu verziu C-HR, je zároveň najrýchlejšou (aj keď len o desatinky sekundy). Na stovku to zvládne za 10,9 sekundy a je celkom zábava motor vytáčať. Radenie je dostatočne presné, hoci s o málo väčšou vôľou.

 
 Toyota C-HR 1,2 Turbo


Zabavíte sa hlavne pri športovejšej jazde - pri rýchlejšom prejazde zákrut je auto na pocit ľahké a obratné. C-HR však zvláda pohodlne aj prejazd po nekvalitných cestách. K vyššiemu pohodliu prispieva dobre odhlučnený motor, ktorý nepočuť ani pri 2750 otáčkach a 130 km/h. Z okolia registrujete akurát hluk spôsobený pneumatikami.

Celkom nás ale prekvapila na podobný výkon relatívne vysoká spotreba. V meste sa nám podarilo jazdiť za 6,9 l/100 km pri priemernej rýchlosti 32 km/h. Na diaľnici pri 110 km/h to bolo 6,7 l/100 km a pri 130 km/h 8,1 l/100 km. Mimo mesto sa spotreba ustálila na 6,0 l/100 km pri priemernej rýchlosti 70 km/h.

 
 Toyota C-HR 1,2 Turbo


 

Záver

Toyota C-HR je unikátne auto, ktorého dizajn príliš negatívne nevplýva na jeho funkčnosť. Je dostatočne svižné, pohodlné aj priestranné. Kvalita spracovania je dobrá, hoci niektoré ergonomické riešenia a tlačidlá nám nie úplne vyhovovali. V princípe však C-HR veľa kvalitných konkurentov s podobne extravagantným vzhľadom a keď sa vám páči, zrejme nemáte o čom rozmýšľať.

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 197
Prevodovkašesťstupňová manuálna
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)85 kW / 116 k
pri 5 600 ot./min
Krútiaci moment (Nm)185 Nm
pri 1500 až 4000 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)190 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h10,9 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

7,4 / 5,1 / 6,0

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadilami) / výška (mm)

4 360 / 1 795 / 1 565

Batožinový priestor (l):372
Objem palivovej nádrže (l):50
Pohotovostná hmotnosť (kg)1500
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

 18 790,- €



Základná cena testovanej verzie (1,2 Turbo Executive)



23 790,- €



 Autor: Daniel Krnáč