ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Honda HR-V 1,5 i-VTEC CVT – Zúrivo úsporná

9.3.2017 | Testy

Praktickú Honda HR-V viete kúpiť aj s (pre niekoho) kontroverznou automatickou prevodovkou typu CVT. Možno jej však mnohí krivdia - ako sa s ňou jazdí v praxi?

Doteraz sme si mali šancu podrobnejšie otestovať HR-V s 1,5 litrovým benzínovým motorom a manuálom a HR-V s 1,6 litrovým naftovým štvorvalcom. Chýbala nám teda už len jedna jediná - benzínové HR-V s CVT automatom, ktorého pohonnému ústrojenstvu sa budeme venovať v tomto teste.

 
 Honda HR-V 1,5 i-VTEC CVT


Motor, prevodovka a jazda

Pod červenou kapotou nášho HR-V sa skrýval 1,5 litrový atmosférický benzínový štvorvalec kombinovaný s automatickou prevodovkou s kontinuálne variabilným prevodom (známejšej ako CVT) s meničom krútiaceho momentu. Pre zaujímavosť - táto verzia je len o 9 kilogramov ťažšia ako verzia s manuálom.

 
 Honda HR-V 1,5 i-VTEC CVT


Atmosférický motor má 130 koní a na stovku dopraví HR-V s CVT za 11,4 sekundy. Ide tak o najpomalšiu motorizáciu pre tento model. Napriek tomu sme nikdy nemali pocit, že auto nestíhalo. Možno aj vďaka pre CVT typickej, príležitostne „zúrivej" zvukovej kulise. Aj samotný motor znie relatívne drsne, zrejme vďaka pre benzín vysokému kompresnému pomeru 11,5:1.

Chválime však rýchle reakcie systému štart / stop. Ten je nastavený tak, že sa aktivuje až pri o niečo silnejšom stlačení brzdového pedálu, na čo vás upozorní aj displej pred vodičom.

 
 Honda HR-V 1,5 i-VTEC CVT


Za normálnych okolností a pri pokojnej jazde po meste otáčky motora neprekročia hodnotu približne 2000 až 2500. Udržať ich pod touto hranicou pomáha aj o niečo tvrdší plynový pedál, ktorý akoby vás odrádzal stlačiť plyn hlbšie.

 
 Honda HR-V 1,5 i-VTEC CVT


Vďaka meniču krútiaceho momentu je pohnutie sa z miesta plynulé a jednoduché a parkuje sa vám tiež ľahko. Prevodovka disponuje simuláciou sekvenčného režimu klasickej prevodovky s fixnými prevodmi. Ovládate ju páčkami pod volantom. V tomto režime to však nie je ani ryba ani tak, preto nám prišla simulácia zbytočná. Vystačíte si s režimom S (ako Sport).

 
 Honda HR-V 1,5 i-VTEC CVT


Špecifikom CVT automatu je, že pri jazde do kopca a udržiavaní konštantnej rýchlosti sa môžu otáčky motora meniť. Softvér prevodovky sa totiž snaží nájsť čo najoptimálnejší pomer otáčok a prevodového pomeru. Preto napríklad pri 110 ot./min. drží prevodovka 2000 až 2200 otáčok ale pri jazde do kopca stúpnu pri rovnakej rýchlosti na 2700 otáčok. Pri 130 km/h na rovinke udržuje približne 2500 ot./min. Pokiaľ je to možné, prevodovka sa snaží držať otáčky motora na tak nízkej úrovni ako 1000 otáčok, napríklad pri konštantných 60 km/h. Pri 90 km/h je to zas 1500 ot./min.

 
 Honda HR-V 1,5 i-VTEC CVT


Ak však stlačíte plyn na podlahu, otáčky vyletia na 5600 a pomaly stúpajú k 5800. Zvukový prejav motora a CVT prevodovky pri prudkej akcelerácii môže síce pôsobiť iritujúco, no efektívnosť tejto kombinácii uprieť nemôžeme - aj oficiálne má HR-V s CVT lepšiu spotrebu ako verzia s manuálnou prevodovkou. V meste stačilo HR-V 6,5 l/100 km pri priemernej rýchlosti 32 km/h. Pri 110 km/h to bolo 5,4 l/100 km a pri 130 km/h 6,2 l/100 km. Mimo mesto si auto vystačilo so 4,5 l/100 km pri priemernej rýchlosti 70 km/h. Aerodynamický hluk bol priemerný a motor pri pokojnej jazde po rovinke príliš nepočuť.

Záver

Honda HR-V s CVT automatom je zaujímavou voľbou. Pri bežnej jazde ani netušíte, že máte tento typ prevodovky, pri akcelerácii si však vypočujete aj typický kontinuálny vysokootáčkový hluk. V takejto situácii sa však ocitnete skôr výnimočne a vynahradí vám ju na automat veľmi dobrá spotreba, plynulé pohnutie sa a plynulé parkovanie.

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 498
Prevodovkaautomatická CVT s meničom
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)96 kW / 130 k
pri 6 600 ot./min
Krútiaci moment (Nm)155 Nm
pri 4600 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)187 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h11,4 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

6,3 / 4,8 / 5,4

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadilami) / výška (mm)

4 294 / 2 019 / 1 605

Batožinový priestor (l):448 - 470 (podľa výbavy)
Objem palivovej nádrže (l):50
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 320 - 1393 (podľa výbavy)
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

21 290,- €



Základná cena testovanej verzie (1,5 i-VTEC Executive)



24 290,- €



 Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.