ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

Prvá jazda: Peugeot 5008 - Pripomína 3008? Chvalabohu!

28.2.2017 | Testy

Boj na poli crossoverov a SUV sa stupňuje. Peugeot s veľmi podareným 3008 stupňuje tlak a pridáva do portfólia zvýšených vozov experta na rodinu. Nový Peugeot 5008 sme prevetrali v a zistili, či podobne ako jeho menší braček, dáva novinárom a verejnosti akékoľvek dôvody pochybovať. Úprimne, nevyzerá to tak. Aj keď...

Peugeot rozohral s kompaktným crossoverom 3008 solídnu hru. Na nás novinárov často padajú otázky na konkrétne autá a ľudia sú zvedaví, čo si o nich myslíme. Strávime s nimi rádovo viac času, ako len jednu skúšobnú jazdu okolo showroomu. Jeden model však množstvu otázok kraľuje od svojho uvedenia na trh. Na Peugeot 3008 sú zvedaví všetci a ja len jednoducho odvetím, že ma to absolútne neprekvapuje.




Samozrejme, sedemmiestnych SUV sa nepredáva „na mraky" ako klasických kompaktov. Aj Peugeot 5008 teda čakajú rozhodne nižšie čísla predajov ako päťmiestny model 3008, ktorých by malo behať po svete dnes už okolo 80 000 kusov (vrátane objednávok). Námet na success story by tu ale bol. Chyby a nedostatky sa nám hľadali skutočne ťažko aj po dlhšej diskusii s kolegami.

Na pohľad veľká 3008

„Výborne, to by sme mali". Takto nejak si predstavujem sumár krátkeho pracovného stretnutia vedenia dizajnérskeho oddelenia. Nie je ničím výnimočným, že sa na seba modely automobilky náramne podobajú. Budúcnosť však naznačuje ústup tohto spôsobu práce s dizajnom. Peugeot 5008 neskrýva svoje rozmery tak dobre ako 3008. Vidieť to na širokých zadných dverách, či výrazne predĺženom rázvore kolies. Nafúknuť 3008 do rozmeru sedemmiestneho SUV bolo však to najlepšie, čo mohol Peugeot spraviť. Hromade ľudí sa malý kompakt páči a vedenie firmy to patrične využilo. Nie je čisto futuristický ako sesterský Citroen. K odvážnemu dizajnu ale pripája sympatickú dravosť. V tom je rozdiel minimálne na prvý pohľad.




Do veľkej miery ma potešil fakt, že sa Peugeot nesnažil vyrobiť MPV coupé, či iný dizajnérsky hybrid. Áno, dizajn dnes mierne ustupuje praktickosti (čo ma tak trochu teší), no mať sedem sedadiel v aute so strechou imitujúcou kupé od Aston Martin, rozumné rozhodne nie je. Zadok je teda pekne hranatý a o to aby ste si to nevšimli sa stará kovová lišta, ktorá kosí profil klasického MPV. Dlhé zadné dvere budú možno mierne vadiť v stiesnených priestoroch, no tie sme vyhľadávať príliš nestíhali. Odhliadnuc od toho, že by ste s nimi mohli tresnúť vedľa stojacemu autu po povrchovej úprave, majú jedno obrovské plus. O nich však ďalej v teste. V kocke, myslím, že sa v názore na dizajn zhodneme viacerí.

Ako vyzerala budúcnosť v minulosti? Skutočne štýlovo a neuveriteľne.

Spomeniete si na klasický Žurnál z kina, kde vám hovorili ako bude vyzerať budúcnosť o 50 rokov? Materiály z ktorých je poskladaný interiér pripomínajú oblek samotného Flasha Gordona. Dizajn a prostredie okolo vodiča a posádky je skutočne výnimočné. Ako niekto kto sa v móde absolútne nevyzná, by som si ale odvážne zatipoval, že z podobného materiálu a farby budú vyrábané drahé obleky o 10 až 15 rokov.




V kombinácii s veľmi príjemnými lesklými lištami (nie, nejde o kov), mäkkými plastmi a tlačidlami na pohľad pochádzajúcich z kokpitu helikoptéry, ide o veľmi príjemné a zaujímavé miesto pre trávenie času.




Čo býva často problém zaujímavých áut a novátorských riešení je, že nie vždy ich perfektný imidž dopĺňa aj ich dennodenná funkčnosť. Bláznivo a komplikovane vyzerajúca palubová doska je ale vymyslená skutočne dobre. Pokiaľ ste teda konzervatívny typ, zbystrite pozornosť. Drvivá väčšina tlačidiel funkcií sa nachádza vo fyzickej podobe nad ovládaním klimatizácie. Malý nedostatok ale evidujeme a boli sme viacerí.




V interiéri chýbajú tlačidlá nastavenia teploty. Potrebujete stlačiť tlačidlo označujúce ventiláciu a a následne na to dotykom nastaviť teplotu na želanej strane kabíny. To však platí pre všetky ostatné funkcie. Chvalabohu, tlačidlo nastavenia hlasitosti rádia zostalo v kabíne vo fyzickej podobe. Zvyšok funkcií zo známeho multimediálneho systému od PSA ovládate buď z volantu, cez veľmi šikovný a atraktívny predný displej iCockpit, alebo z displeja v strede palubovej dosky.

Druhý rad...

Priestor v kabíne je skutočne bohatý, no najviac ťaží z dlhého rázvoru kolies. Oproti menšiemu modelu 3008 je o celých 19 centimetrov dlhší. Predĺžený rázvor o 16,5 centimetra sa samozrejme odzrkadľuje na extrémne pohodlnom priestore pre zadných pasažierov. Stredný rad sedadiel však viete posúvať a to každé jedno z troch sedadiel absolútne nezávisle.




Týmto pádom v prípade, keď nevyužívate tretí rad sedadiel, nemusíte podstupovať priestorový kompromis. Pasažierom v strednom rade môžete teda dopriať extrémne pohodlnú jazdu z miestom na nohy ako v prémiovom sedane. Doplním maličkosti, ktoré dokážu skutočne potešiť. Malý výklopný stolík, svetlo na čítanie a úložný priestor okolo vás, ktorý bol evidentne celkom dobre premyslený.

...a tretí rad?

Tretí rad sedadiel neprinesie svetu žiadne zázraky. Manipulácia súvisiaca s posledným radom sedadiel je praktická a v poriadku. Bez problémov ich vztýčite, či kompletne vytiahnete z auta a zabudnete vo svojej garáži. Zadný rad sedadiel je dostupný po odklopení sedadla z druhého radu.




Vyžaduje si však nasadanie „po hlave" a je určený skutočne pre nižších pasažierov. Pokiaľ by ste ale chceli posadiť do tretieho radu dospelého človeka a pred neho do druhého taktiež, priestor začína byť značne stiesnený a cesta nepohodlná.

Obrovská paleta pohonných jednotiek

Samozrejme, na začiatok sa poriadne zháčite. Peugeot totižto plánuje predávať 5008 s trojvalcom 1,2 PureTech. Kým však od zlosti na krásne platených „kravaťákov" z Bruselu zavriete okno prehliadača, majte chvíľku strpenia. Pokiaľ ste teda internetový diskutér so širokou paletou ostrých názorov na svet pohonných jednotiek 21. storočia, Peugeot ponúka k 5008 až 10 motorových prevedení a kombinácií:

Benzínové jednotky a prevedenia:

-1,2L PureTech 130 S&S so šesťstupňovým manuálom, výkon 95 kW/130 koní (trojvalec!)
-1,2L PureTech 130 S&S so šesťstupňovým automatom, výkon 95 kW/130 koní (trojvalec!)
-1,6L PureTech 165 S&S so šesťstupňovým automatom (v základe), výkon 121 kW/165 koní

Naftové jednotky s čerešničkou na torte:

-1,6L BlueHDi 100 S&S s päťrýchlostným manuálom (výhradne), výkon 73 kW/100 koní
-1,6L BlueHDi 120 S&S so šesťrýchlostným manuálom (štandard), výkon 88 kW/120 koní
-1,6L BlueHDi 120 S&S so šesťrýchlostným automatom (za príplatok), výkon 88 kW/120 koní
-2,0L BlueHDi 150 S&S so šesťrýchlostným manuálom (testovaný, ďalej nižšie), výkon 110 kW/150 koní
-2,0l BLueHDi 180 S&S so šesťrýchlostným automatom (vrchol ponuky, exkluzívne pre verziu GT), výkon 132 kW/180 koní

Testované prevedenie 2,0 BlueHDi sme prevetrali na miestnych cestách a treba uznať, že si so šesťstupňovým manuálom rozhodne rozumie. Autu nechýbala dynamika a celkom odvážne by som mohol označiť 150 koňovú verziu dvojlitrového naftového štvorvalca za ideálnu jednotku pre 5008. Samozrejme, je jednoduché označiť druhý najsilnejší motor z ponuky za ideálny.




Máme ale hromadu skúseností s naftovými motormi BlueHDi a nemám absolútne strach, že by sa 1,6 litrová verzia s relatívne ľahkým rodinným vozom trhttps://admin.atlas.sk/atlas/ápila. Samozrejme, benzínové verzie a slabšie naftové štvorvalce si bližšie predstavíme až v redakčných testoch.

Resumé...

Peugeot sa hrdinsky pozbieral po stránke dizajnu a dosť značne využíva trend SUV a reálnych požiadaviek zákazníka. Že nebude mať pohon všetkých kolies, sme si už v dnešnom svete oplastovaných objímačov mestského asfaltu celkom zvykli. 5008 však z prvých dojmov pripomína o číslo väčší model 3008 a to je vynikajúca štartovacia čiara do jeho budúcnosti.

Autor: Viktor Baláž

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.