ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Škoda Fabia Scoutline 1,2 TSI - Útočí na naše "rozumné Ja"

20.2.2017 | Testy

Škoda Fabia. Či sa vám to páči, alebo nie, ide o jedno z najpredávanejších áut na Slovensku. Vo verzii kombi spadá do kategórie najmenších rodinných áut a taktiež je v hojnom počte využívaná firmami a obchodníkmi. Klasické malé hatchbacky však dostávajú v predajoch poriadne do zubov príchodom malých schopných SUV. Tak preto Scoutline? Či kvôli čomu by ste ju mali chcieť.

Chceme byť univerzálni. Pripravení ako švajčiarske nožíky na všetky prekážky, ktoré nám mesto, príroda, alebo vláda šmarí pod nohy. Ideálne by teda bolo, aby sme všetci jazdili na veľkých silných off-roadoch. To je však poriadne nákladná zábava. Aj keď je motorizmus mimo spevnené cesty dostupnejší ako kedykoľvek v histórii, predsa treba byť rozumný. Nemáme peňazí na rozdávanie a nie len naše autá potrebujú palivo.


Škoda Fabia Scoutline


S potrebou byť pripravený samozrejme súvisí aj pohon všetkých štyroch kolies. Aby ste náhodou na poľnej ceste k chate nezapadli. Pokiaľ si nedokážete urobiť zo seba srandu a zapadnete, ide o dosť boľavú záležitosť pre ego a pri neopatrnom zaobchádzaní aj pre samotné auto. Bez chodenia okolo horúcej kaše teda prezradím, že Fabia úpravou Scoutline nezískala pohon všetkých štyroch kolies. Modely SCOUT áno, ScoutLINE nie.

Psychológia vzhľadu

Akonáhle dostane auto plastové doplnky exteriéru, začne trpieť syndrómom horského bicykla. Máte dojem, že vďaka jeho názvu a terénnym pneumatikám sa s ním dostanete kdekoľvek. Opak je však mnohokrát pravdou. Budete na ňom chodiť na kolu s kamarátmi po miestnej hrádzi, prípadne prejdete z vlastného dvora po tráve k bráne domu. Pokiaľ nemáte kondičku a techniku jazdy v teréne zvládnutú, od asfaltu sa neodlepíte. V tomto prípade vám budú terénne pneumatiky zbytočné a kvôli nim sa len zbytočne našliapete po upravenej ceste. Ak nie ste nadšencom jazdy v teréne, do bicykla neinvestujete zbytočne veľa a chcete, aby toho vedel čo najviac. Aj keď len na papieri. Je to ukľudňujúci pocit, poznám to.


Škoda Fabia Scoutline


Fabia Scoutline teda útočí na naše „rozumné ja", teda za čo najmenej peňazí, pobrať čo najviac talentu. Plasty zachytia nečistoty, ktoré by mohli poškriabať lak okolo kolies. Svetlá výška narástla o drobných 15 milimetrov, aby sme off-road k bráne kamarátovej chaty zvládli lepšie ako jeho Octavia, ktorá pravidelne „chytá" spodok. Znie to nezmyselne, no ak to nemá narušiť jazdné vlastnosti vozu, zvýšiť jeho váhu a dramaticky navýšiť cenovku, prečo nie. Koľko krát sa vám stalo, že by ste tých 15 milimetrov potrebovali, no vaše auto už „ležalo na bruchu". Ak ste sa v takej situácii ocitli, viete o čom hovorím.

Hodnotiť vzhľad ma dostáva do klasicky subjektívnych vôd. Modely Škoda mi prídu sympatické práve kvôli ich hranám. Niekto má rád hrany, niekto nie. Proti tomu sa objektívne nedá nič namietať. S Fabiou Scoutline prišlo niekoľko malých detailov, ktoré neplnia žiadnu funkciu, no ani zbytočne neprekážajú.

Staré známe útroby

Všetko nájdete na svojom mieste. Ak ste niekedy vlastnili model Škoda alebo Volkswagen, pri sadnutí do interiéru nasledovnej generácie nemáte absolútne žiadne problémy s orientáciou. Orientačný chaos však často utíchne aj po presadnutí z modelu konkurenčnej značky. Jednoducho, všetko je na svojom mieste, de by to ľudský mozog podvedome hľadal. Na tom nie je nič vzrušujúce, no za volantom aspoň nehľadáte často používané ovládače a tlačidlá.

Menej príjemným bodom je ale fakt, že plasty v interiéri menších modelov Škoda evidentne tvrdnú. Ich úprava však zostáva na veľmi znesiteľnej úrovni. Dôležitou podmienkou použitia tvrdých plastov je však to, aby vám nehrkotal interiér. To sa vo Fabii Scoutline nedeje, aj napriek lacnejšej úprave plastov. Ak ste si však fenomén tvrdnúcich plastov nevšimli a celkovo vám nejak zásadne nebrnká do nosa, všetko je v poriadku.


Škoda Fabia Scoutline


Batožinový priestor Fabie sa úpravou Scoutline nijakým spôsobom nezmenil. K dispozícii máte 530 litrov objemu a so sklopenými sedadlami 1395. Chybička krásy však prichádza v prípade, ak by ste chceli na zadné sedadlá posadiť dvojicu pasažierov a do kufra uložiť lyže. Fabii Scoutline chýba „kukátko" v strednej opierke. Tak teda buď naložíte lyže na strechu a zaobstaráte si už dnes celkom dostupné nosiče, alebo sa na sezónu vybavíte menej náročnou zimnou zábavkou. Miesta pre zadných pasažierov nie je zrovna na rozdávanie, no to by ani nikto nečakal. Mojich približne 190 centimetrov som poskladal za mnou nastavené vodičovo kreslo celkom bez problémov a s rozumnou rezervou. Nečakajte však zázraky. Fabia nie je o zadných sedadlách.

Jednou z fantastických devíz s postupným rozširovaním kvalitných infotainmentov v malých autách, sú multimediálne služby. Apple CarPlay rozhodne stojí za hriech a pokiaľ máte telefón tejto značky (podľa možností nie príliš starý), rozhodne túto možnosť pri kúpe zaškrtnite v brožúrke ako žiadanú. Infotainmenty koncernu VW Group si so systémom od Apple rozumejú skvele. Je tomu tak od Superbu, cez Golfy, Audi, či malé Škodovky. Nie je tam s čím vymýšľať. Keď ešte nebodaj v najbližšej dobe rozšíria v Kalifornii množstvo podporovaných aplikácii (...za redakciu obaja orodujeme za Waze! Prosím, Apple!), pár eur za CarPlay vás bude bolieť o to menej. Vo výbave Style máte Smartlink s funkciou Apple CarPlay v cene výbavy, no vo výbave Ambition si priplatíte 156 eur. Výbava Active túto funkciu nedostane ani v príplatkovej podobe.

Jeden z posledných

Technológia TSI je tu s nami už niekoľko rokov a chystá sa podľa všetkého zostať ešte poriadne dlho. Čo sa však začne postupne vytratí z modelov Fabia sú ale štvorvalcové motory. Správy o downsizingu sú zmätočné. Končí, nekončí, dobieha...nikto netuší. Keď sme si už mysleli, že nám dajú automobilky po sérii škandálov chvíľku pauzu so znepokojujúco sa zmenšujúcimi motormi v extrémne krátkej dobe, Fabie postupne prejdú na liter objemu v trojvalcovej konfigurácii. V kategórii do ktorej spadá samozrejme aj Fabia s tým osobne problém nevidím. Hlavne v prípade, ak je 90% času na palube vozu výhradne vodič.


Škoda Fabia Scoutline


Testovaný model pracoval s notoricky známym agregátom 1,2 TSI. Ide o najsilnejší sériový agregát, ktorý momentálne dostanete pod kapotu Fabie. Testovaný motor môžem s kľudným svedomím označiť za doslova adekvátnym pohonným ústrojenstvom pre Fabiu „s kufrom". Výkon 81 kW/110 koní a krútiaci moment 170 N.m. nerobil vôbec žiadny problém. Treba však podotknúť, že ak Fabiu poriadne naložíte a vyberiete sa s ňou na lyže skrz horské prechody, dáte motoru poriadne zabrať. Skúsenosť však vraví, že nedostatok výkonu nebol problémom. Len bolo v okolí Donovalov nutné využiť väčšie spektrum dostupných otáčok. Krútiaci moment dosahuje svoje maximum v spektre od 1 400 do 4 000 ot./min. Týmto pádom motor po „červenú" zbytočne trápiť nemusíte.

Motor dosahoval až predvídateľné výsledky spotreby. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h si motor vyžiadal 7,2 litra na 100 kilometrov. Pri spomalení na 110 km/h si 1,2 TSI žiadalo 5,5 litra na 100 km a pri presune medzi mestami a primernej rýchlosti 70 km/h sa spotreba ustálila na 5,2 l/100 km. Relatívne menšou palivovou nádržou sa teda prepracuje vo veľmi znesiteľnom čase.

Tak ako? Oplatí sa zvážiť? Pre koho je Scoutline?

Scoutline je následkom trhového trendu, ktorý rozbíja automobilové segmenty doslova na atómy. Nejde o prevedenie Scout, s ktorým dajme tomu v Octavii môžete vyliezť do ľahkého terénu a so štvorkolkou zdolať zopár hlbokých mlák, či kamenistých podlaží. V tomto prípade nečakajte zázraky. Fabia Scoutline vyzerá s plastovými doplnkami veľmi sympaticky. V reálnom svete vám ale 15 milimetrový nárast svetlej výšky príliš nepomôže, povedzme si na rovinu. Pokiaľ vás však trápi, že vaša stará Fabia škrie podvozok pri jazde neupravenou cestou smerom na vašu chatu, malo by ísť o riešenie pre vás. V týchto prípadoch padne každý milimeter vhod.



Motor

Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 197
Prevodovkamanuálna šesťstupňová
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )

81 kW / 110 k
pri 4 600 - 5 600 ot./min.

Krútiaci moment (Nm)

170 Nm
pri 1 400 - 4 000 ot./min.

Maximálna rýchlosť (km/h)199
Akcelerácia z 0 na 100 km/h9,6
Spotreba
Udávaná výrobcom: kombinovaná (l/100km)6,1 / 4,1 / 4,8
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 257 / 1 732 / 1 488
Batožinový priestor (l):530
Objem palivovej nádrže (l):

45

Ceny
Cena základného modelu s rovnakou motorizáciou v deň zverejnenia testu12 090,- €
Základná cena testovanej verzie (Scoutline 1,2 TSI - 110 kW)

14 590,- €



Autor: Viktor Baláž

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.