ATLAS.SK: Utorok, 28.3.2017
meniny má Soňa

Prvá jazda: Nová Honda Civic zlepšila receptúru. Trojvalec prekvapil

14.2.2017 | Testy

Úplne nová Honda Civic dostala už len preplňované motory. Šoférovali sme jednolitrový trojvalec aj 1,5 litrový štvorvalec v kombinácii s manuálom aj CVT automatom a poznáme slovenské ceny.

Do dnešného dňa sa od roku 1963 predalo takmer 100 miliónov Civicov. Najnovšia, desiata generácia, je po dizajnovej stránke akousi kombináciou medzi americkým a európskym modelom a po prvý krát vznikol jeden model pre celý svet.

Myšlienkovým základom je Európa, pretože auto vyvinuté pre Európu znesú aj zákazníci v USA či Japonsku, no opačne to vraj nemusí platiť. Preto sa pre celý svet bude Civic vyrábať v anglickom Swindone.

 
 Honda Civic 2017


Nový Civic je o 20 mm nižší a o 13 cm dlhší ako jeho predchodca. Ťažisko kleslo o 34 mm a lepšie by malo byť aj vyváženie hmotnosti - teraz 61 % vpredu a 39 % vzadu. Nový tvar karosérie má zabezpečiť Civicu najnižšiu hlučnosť interiéru v triede. Hoci na fotografiách môže pôsobiť zvláštne, naživo je nová generácia celkom príjemná a ako exteriér, aj interiér je teraz o niečo konzervatívnejší.

Zmizol displej nad volantom a všetko sa presunulo v podobe farebného LCD displeja naspäť k ostatným budíkom. V strede palubnej dosky nájdete displej s najnovším infotainemnt systémom (stále je jeho základom Android). Vyskúšali sme si aj navigáciu - fungovala bez problémov.

 
 Honda Civic 2017


Známe flexibilné zadné sedadlá Magic Seats sú minulosťou a nádrž sa spod predných sedadiel premiestnila opäť pod zadné sedadlá. To znamená, že vodič teraz sedí o 35 mm nižšie, čo je veľkým pozitívom pre polohu za volantom aj priestor na hlavy predných cestujúcich.

 
 Honda Civic 2017


Kufor si zachoval veľkorysé druhé dno a celkový objem stúpol na 478 litrov. Hoci verzie so športovým výfukom vám z neho čosi ukroja, stále tam napcháte aj neplnohodnotnú rezervu. Na našom trhu ju však výrobca oficiálne neponúkne a musíte sa spoľahnúť na lepiacu sadu (ako u väčšiny áut v tejto triede). Klasické plato je teraz nahradené menším, ktoré naťahujete sprava doľava, vďaka čomu zaberie po odložení menej miesta. Na druhej strane sa naň nedá nič položiť.

 
 Honda Civic 2017


V každej výbave (aj v tej najnižšej) nájdete štandardne bezpečnostný balík Honda Sensing, ktorý obsahuje upozornenie na nebezpečenstvo kolízie, systém pre zmiernenie následkov nehody, systém pre udržovanie v jazdnom pruhu, inteligentný obmedzovač rýchlosti, inteligentný adaptívny tempomat, systém pre zmiernenie rizika opustenia komunikácie, systém rozpoznávania dopravných značiek a aistent pre pomalú jazdu v kolóne (verzia s CVT). Štandardom je aj elektronická parkovacia brzda a štyri elektricky sťahovateľné okná, LED svetlá, svetelný senzor a automaticky aktivované diaľkové svetlá.

 
 Honda Civic 2017


Novinkou je aj služba / aplikácia Honda Connect, ktorá vám pomocou pripojenia auta na internet dokáže napríklad poslať telemetriu do aplikácie v telefóne alebo vás upozorniť na manipuláciu s autom.

V crash testoch očakáva Honda maximálne hodnotenie 5 hviezdičiek. Aj vďaka špeciálnemu zváraniu karosérie (najprv vnútorný rám, potom vonkajší). 

1,0 turbo trojvalec a 1,5 turbo štvorvalec

Honda si často „dáva načas" (napríklad s motormi), no v konečnom dôsledku prinesie najlepšie riešenie na trhu. Nás preto celkom teší, že prioritami nového Civicu sa mali stať jazdné vlastnosti a dynamika.

 
Trojvalcový preplňvoaný motor Honda Civic 1,0 turbo


Niektorí fanúšikovia Civicu sa zrejme báli príchodu preplňovaného litrového trojvalca s výkonom 95 kW (129 k). Môžeme vás však upokojiť - ak by ste si zapchali uši, ani nebudete tušiť, že je to trojvalec. Motor má dostatok výkonu, auto vôbec nevibruje, spojka ide ľahko a motor „ťahá" až do vysokých otáčok. Na stovku to zvládne za 11,2 sekundy s manuálom a s CVT automatom dokonca o 0,2 sekundy rýchlejšie. Vďaka krútiacemu momentu 200 Nm má silu aj ťah prakticky v celom pásme otáčok. Stručne, toto je najlepší preplňovaný trojvalec, aký sme kedy zažili. Porovnateľný so štvorvalcom.

Pomáha si variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov a (na preplňovaný motor) vysokým kompresným pomerom 10:1. Klepanie ventilov sa inžinierom podarilo eliminovať aj vďaka špeciálnymi sodíkom plnenými ventilmi a novým chladiacim „vačkom". Motor zvyšuje svoju efektivitu použitím sacieho potrubia s vysokou vírivosťou, elektrickým termostatom či olejovým čerpadlom s variabilnou kapacitou. Využíva rozvodový remeň so servisným intervalom 120 000 kilometrov.

 
Štvorvalcový preplňovaný motor Honda Civic 1,5 turbo


Nový 1,5 litrový preplňovaný štvorvalec disponuje chladením piestu striekaním oleja z jeho spodnej. Aj vďaka tomu dosahuje výkon 134 kW (182 k) a krútiaci moment 220 až 240 Nm (v závislosti od verzie). V porovnaní s jednolitrom má menší zdvih piestu, čo (okrem iného) viedlo k priebehu krútiaceho momentu podobnému motoru 2,0 turbo zo Civicu Type-R. Budí sa približne od 3000 otáčok, pričom prakticky nikdy necítite to známe „turbo kopnutie". Stovku zvládne Civic s týmto motorom za 8,4 sekundy. Poteší aj, že motor má bezúdržbovú rozvodovú reťaz.

Prevodovky

Hoci aj predchádzajúcu generáciu Civicu chválili mnohí za dobré manuálne radenie, teraz má byť ešte o 40 % ľahšie a prevodovka má lepšiu synchronizáciu. CVT automat s hydrodynamickým meničom disponuje dvoma dynamickými tlmičmi a dokáže údajne akcelerovať plynulejšie ako dvojspojkové prevodovky.

 
Honda Civic


Najprv sme sa báli klasického prejavu CVT prevodovky (motor dlho vo vysokých otáčkach), no ukázalo sa, že zbytočne. Nakoľko má teraz Civic u oboch nových motorizácii k dispozícii vyšší krútiaci moment ako doteraz, nemusí prevodovka motor držať v tak vysokých otáčkach. Ak chcete, môžete si zvoliť športový režim so simuláciou sekvenčného radenia a rýchlejšími reakciami na pohyb plynu.

Technologických zvedavcov zrejme potešíme fotografiami nielen prierezov motorov v galérii pod článkom.

Variabilné riadenie a nezávislá zadná náprava

Nový je okrem iného aj podvozok Civicu. Vpredu síce zostalo zavesenie MacPherson, vzadu však teraz nájdete aj nezávislé viacprvkové zavesenie kolies a (v závislosti od verzie) adaptívne tlmiče (vpredu aj vzadu). Celkovo vážia spolu diely podvozku o 8 kilogramov menej ako u predchádzajúcej generácie. Novinkou je aj riadenie s dvojitým pastorkom a variabilným prevodom, ktoré je štandardnom na všetkých Civicoch.

 
Variabilné riadenie Honda Civic 2017


Spolu to všetko vedie k veľmi istým jazdným vlastnostiam. Samotné riadenie je veľmi príjemné, nepôsobí vôbec neprirodzene a prispieva k športovému zážitku z jazdy aj ľahšiemu parkovaniu. Pri rýchlych prejazdoch zákrut je auto isté a nikdy vás neprekvapí nečakaným vyletením zadnej časti pri prudkom pustení plynu. Auto sa jednoducho „zrovná". Podvozok je však zároveň aj pohodlný (aspoň na španielskych cestách).

Ceny

Ako sme sľúbili, prinášame aj ceny nového Civicu (platné od marca). Naftový motor sa v ponuke objaví neskôr.

 
Úvodný cenník Honda Civic 2017


Neskôr príde na náš trh aj verzia sedan, no podľa odhadov Hondy sa jej u nás predá v porovnaní s hatchbackom len asi štvrtina. Nakoľko nového kombi sa nedočkáme, to aktuálne zostane zatiaľ vo výrobe.

Autor: Daniel Krnáč 

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.