ATLAS.SK: Piatok, 24.3.2017
meniny má Gabriel

TEST: Toyota Corolla 1,6 Valvematic - Viac ako 44 miliónov? Nečudujeme sa.

8.2.2017 | Testy

Toyota Corolla je pojmom samým o sebe. Patrí k velikánom ako Volkswagen Chrobák, či Ford Model T. S týmito (dnes už) veteránmi má však spoločnú len jedinú vec. Patrí s nimi do spoločnosti najpredávanejších modelov áut na svete. Corolla je však s úsmevom na perách absolútnym kráľom. Čím to je?

V našich končinách a aktuálnej ekonomicko-spoločenskej náture Európy, zápasí Corolla s praktickejším súrodencom menom Auris. Sme Európania, chceme hatchbacky a SUV. Malé sedany už akosi považujeme za vec minulosti a ak ich na cestách aj stretávame, patria najčastejšie do flotíl taxislužieb. Ako je však možné, že Toyota prekonala v roku 2013 hranicu 40 000 000 predaných kusov modelu Corolla a do dnes ich predala viac ako 44 000 000?...pokiaľ by mala Toyota rozdať všetky predané Corolly občanom Slovenska, každý jeden od novorodenca až po dôchodcu by disponoval približne osmicou kľúčov od áut. Chrobákov sa však predalo len(?) 21 miliónov. V dnešnej dobe už menej ako polovica.

Povedzme si to už na začiatku, že za volantom Corolly vás absolútne žiadne vzrušenie nečaká. Jednu vec som si ale celý týždeň nevedel dostať z hlavy a to bol práve enormný celosvetový úspech tohto modelu. Zaujímavosťou je taktiež tretia pozícia v rebríčku najpredávanejších produktov všetkých čias, podľa amerického magazínu Time. Na prvej priečke kraľuje konzola Sony Playstation s viac ako 320 miliónmi predaných jednotiek po celom svete (a štvrtá iterácia šliape statočne). Na druhej priečke je liek proti vysokému cholesterolu známy ako Lipitor, ktorý produkuje farmaceutický gigant Pfizer, ktorý vyprodukoval viac ako 140 miliárd v predajoch. Tretím fenoménom je teda spomínaná Toyota Corolla. Prečo?

Roky zostáva decentná

Spomeňte si na modely z 90-tych rokov. Boli synonymom pre auto ako také. Svojimi proporciami a extrémne jednoduchým (pozn. red.: neofenzívnym) dizajnom, pripomínali pohár vody. Boli pre každého a v dave sa strácali ako Frank Sinatra v klobúkmi posiatom New Yorku 60-tych rokov. Dnes je to ale o niečom inom. Každé, aj to najposlednejšie masové auto (česť výnimkám), má tendenciu stať sa výrazným a niečím zaujímavým v dave. O Corolle to ale neplatí.


 Toyota Corolla 1,6 Valvematic


Drží korporátnu formu, samozrejme. Nie je však funky a akoby vytrhnutá z kreslenky japonského žánru Manga (Yaris). Taktiež nežmúri ako digitálna šelma (Auris), či neblázni hlavy extrovertom (nový crossover CH-R). Jej dizajn je vo svojej podstate veľmi jednoduchý a nebyť veľkých predných svetiel, stratíte ju priamo v showroome pri kúpe. Ťažko niečo vytknúť, ťažko niečo pochváliť. Týmto štýlom však vyhovie širokému publiku. Napriek klasickému tvaru karosérie sedan, však disponuje koeficientom odporu vzduchu v hodnote 0,27. Len pre porovnanie, identickou hodnotou disponoval japonský expres Nissan GT-R pred posledným faceliftom. Čiže, ak vás dizajn neoslní, minimálne je skutočne funkčný.

Zaujímavý pocit z interiéru

Páči sa mi riešenie interiéru a to veľmi, no až na niekoľko drobností. Prvý krát sme sa s týmto interiérom mohli stretnúť po predvlaňajšom facelifte Toyoty Auris. Materiály sú výborné a kusy palubovej dosky potiahnuté kožou pôsobia (na môj dušu) zľahka prémiovo. Stredová konzola je síce z lesklého plastu a pri nevhodnej konštalácii slnka a interiéru odráža svetlo. Jej vyhotovenie je však veľmi príjemné a chod tlačidiel ventilácie má doslova uspokojivý účinok. Ako v prípade Aurisu, aj v prípade interiéru Corolly mi chýbajú "klasické" tlačidlá pre ovládanie funkcií infotainmentu. Lesklý plastový povrch v kombinácii s dotykovými tlačidlami nedáva na dotyk najavo, kde máte položený prst. Bez pohľadu sklonenému k displeju od cesty, s najväčšou pravdepodobnosťou netrafíte želané tlačidlo. Keď však so systémom pracujete, je veľmi intuitívny a jednoduchý. Má príjemnú grafiku ktorá tak ľahko nezostarne a displej skvele reaguje na dotyk. Po stránke jeho funkčnosti skutočne nie je čo vyčítať.


Toyota Corolla 1,6 Valvematic


Z hľadiska cestovného komfortu má Corolla rokmi overený recept. Dostatok miesta na zadných sedadlách, dobrý výhľad z predných a možnosť posadiť do vozu päticu ľudí v akceptovateľnom pohodlí. Na zadné sedadlá usadíte pohodlne aj dlháňov. Pokiaľ si "za seba" sadne človek s výškou 190 centimetrov, má pre svoje dlhé nohy priestor približne 6 centimetrov. Relatívne priestranný interiér pokračuje aj za zadnými sedadlami. Batožinový priestor pojme až 452 litrov a už len na pohľad budí dojem pohodlnej rezervy.

Slušný office

Posed za volantom je jedným z dôvodov úspechu modelu Corolla. Do akejkoľvek generácie sa posadíte, máte skvelý výhľad, nič vás netlačí a všetko máte logicky po ruke. Ide však o rozdielny prístup oproti nemeckému "establišmentu". Výnimkou nie je ani verzia oslavujúca 50 rokov najpredávanejšieho modelu. Volant, tlačidlá a periférne ovládače sú na správnom mieste, pod čím myslím fakt, že si nepotrebujete zbytočne dlho zvykať na šoférske prostredie. Jedna zvláštnosť, ktorá sa týka dokonca aj prémiového krídla modelov Toyota, je podivne tvrdý plast na volante, presne v mieste kde ho šofér drží. Na takto exponovanom mieste by človek tvrdý plast nečakal. Stretlli sme sa s ním však aj v modeloch Lexus a aj keď nejde o nekvalitný materiál, je zvláštne tvrdý.


Toyota Corolla 1,6 Valvematic


Pod kapotou operuje atmosférický štvorvalec s objemom 1,6 litra. Výkon jednotky pracujúcej v dnešnej dobe výnimočne bez turbodúchadla, je 97 kW/132 koní. Motor s technológiou Valvematic dosahuje 160 N.m. pri 4 400 N.m. Maximálny výkon servíruje 1,6 litrová jednotka až pri 6 400 ot./min. Agregát má typicky lineárny ťah a prejavuje sa skutočne vysokou mierou kultúry. V meste sa Corolla predviedla spotrebou 7,8 litra a na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h spotreboval atmosférický štvorvalec rovných 8 litrov "na stovku". Mimo mesta a pri presune z Bratislavy do Nových Zámkov spotrebovala Corolla 5,4 litra na 100 km.

Toyota Corolla 1,6 Valvematic


Keď však potrebujete na do dupnúť, motor od 4 000 otáčok krásne ťahá až po limiter. Výkon 97 kW/132 koní je skutočne adekvátny. Taktiež spod kapoty nevychádza príliš veľké množstvo hluku. Samozrejme, atmosférický motor potrebuje pre svoje fungovanie poriadne otáčky. Tie však neprekážajú komfortu ani v diaľničnom tempe a rozhodne z jeho fungovania nie ste ohučaní. Kabína je teda odhlučnená na jednotku.

50 rokov priebežného dozrievania

Tento model síce prichádza v dobe oslavy 50 rokov Corolly na trhu. Nebyť však tlačových materiálov, ani si to neuvedomím. Úspechom takto populárnych produktov je vyhovenie všetkým. V dobe, kedy často nemáme čas a chuť už ani len uvažovať nad tým, aké auto si kúpiť, sú "istotky" ako Corolla doslova spásou v našich uponáhľaných životoch. Nepriestrelný atmosférický motor, rodokmeň plný zdravia a dlhovekosti...aj keď bez zmyslu pre humor. Osobne si myslím, že časy bestsellerov tu boli a budú s nami naďalej. Toyota Corolla má dobré vyhliadky dosiahnuť ako prvé auto v histórii na hranicu 50 miliónov predaných kusov po celom svete. Som si istý, že to bude skutočne onedlho.



Motor

Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 599
Prevodovkamanuálna šesťstupňová
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )

97 kW / 132 k
pri 6 400 ot./min.

Krútiaci moment (Nm)

160 Nm
pri 4 400 ot./min.

Maximálna rýchlosť (km/h)200
Akcelerácia z 0 na 100 km/h10
Spotreba
Udávaná výrobcom: kombinovaná (l/100km)6,0
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 870 / 1 450 / 1 840
Batožinový priestor (l):452
Objem palivovej nádrže (l):

50

Ceny
Cena základného modelu s rovnakou motorizáciou v deň zverejnenia testu13 690,- €
Základná cena testovanej verzie (1,6 Valvematic - ACTIVE)

16 490 (edícia Family - 15 990€) ,- €



Autor: Viktor Baláž
Foto: Toyota


TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.