ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Toyota Hilux 2,4 D-4D – od póla na pólo

30.1.2017 | Testy

Model, ktorý sa dokázal dostať na severný pól či „prežiť" pád spolu s poschodovou budovou. Aj to je pickup Toyota Hilux. Aká je jeho najnovšia, ôsma generácia?

Od momentu, čo v Top Gear zrútili panelák s 13 ročným hrdzavým Hiluxom na streche som si túžil tento pickup vyskúšať. Tento model si aj vďaka ich neúspešným pokusom o jeho zničenie vyslúžil prívlastok Invincible (neporaziteľný) a objavuje sa aj na samotnom pickupe dodnes. Britská relácia tým však s Hiluxom neskončila - predchádzajúcu generáciu po úprave islandskou firmou Arctic Trucks dostala až na severný pól ako prvé auto v histórii.

Japonský pickup sa vyrába od roku 1968 a aktuálna generácia je už ôsmou v poradí. Jej meno pochádza údajne z kombinácie slov High (vysoký) a Luxury (luxus). Hoci u prvej generácie sa o luxuse príliš baviť nemôžeme, dnes sa pickupy dostávajú nielen výbavou na úroveň osobných áut.

 
 Toyota Hilux 2,4 D-4D


Naživo je 5,33 metrový Hilux podobne rozmerný ako konkurenčné pickupy. Dizajn je (na pomery podobných áut) celkom príjemný a neutrálny. Markantný predný previs maskujú dlhé svetlá a čo sa farby a exteriérových doplnkov týka, táto kombinácia v červenej sa nám páčila. Hilux však môže stále vyzerať aj ako „stavbár", závisí len od vás - od účelu a vášho rozpočtu.

Hilux je dostupný ako verzia Single Cab (kabína s jedným párom dverí a dvoma sedadlami), Extra Cab (predĺžený single cab s dvoma „núdzovými" miestami) a Double Cab (štvordverová, päťmiestna verzia ako naše testovacie auto).

Interiér, priestor a výbava

Napriek tomu, že pickupy sa zrodili ako úžitkové autá, podľa interiérov tých novodobých by ste to možno ani neuhádli. To platí aj o Hiluxe. Vyhrievané sedadlá, automatická klimatizácia, dotykový displej infotainmentu s navigáciou, čítanie dopravných značiek či plejáda bezpečnostných systémov boli donedávna známa len z osobných áut. Napríklad aj (trochu priticho) pípajúci systém kontroly jazdy v pruhu.

 
 Toyota Hilux 2,4 D-4D


Aj materiály a dizajn interiéru korešpondujú v mnohom s osobnými Toyotami. Spracovanie je dobré a ergonómia známa z iných modelov výrobcu. Páčila sa nám vstavaná funkcia na počítanie ceny spotrebovaného paliva a pochváliť musíme aj výborné diaľkové svetlá. Auto okrem toho sleduje aj vaše pohyby volantom a keď si bude myslieť, že ste unavení, navrhne vám prestávku. V zime je príjemná funkcia Power Heat, ktorá po aktivovaní zvýši voľnobežné otáčky motora a aktivuje elektrické výhrevné teleso v kúrení. Vďaka tomu si zakúrite skôr, prípadne skôr odmrazíte kabínu a sklá.

 
 Toyota Hilux 2,4 D-4D


Čo sa miesta vzadu týka, približne 1,8 metra vysoký človek sa dozadu posadí s rezervou približne dva centimetre nad hlavou a 3 cm na nohy. Cestujúcich vzadu potešia vešiaky zo zadnej časti predných sedadiel a poťahy viete odzipsovať. V závislosti od výbavy môže byť zadné sedadlo aj delené a sklopné, dokonca s lakťovou opierkou a držiakmi na poháre.

 
 Toyota Hilux 2,4 D-4D


Korba s rozmermi 1525 x 1540 mm (a výškou 1170 mm ak máte aj kryt) odvezie náklad s hmotnosťou 1115 kilogramov alebo utiahne brzdený príves s hmotnosťou 3,5 tony, ktorý vám štandardne pomôže Hilux udržať na uzde pomocou elektroniky.

Čo nám u našej verzie subjektívne chýbalo je centrálne zamykanie zadných dvier nadstavby. Mechanický systém bolo totiž niekedy problém odomknúť alebo zamknúť a potrebujete na to samostatný kľúč. Na druhej strane, niekto možno preferuje takéto mechanické riešenie pre jeho jednoduchosť.

Motor, prevodovka a jazda

Ponuka motorov v Hiluxe je u nás „relatívne strohá". Pozostáva z jedného 2,4 litrového naftového štvorvalca v kombinácii so šesťstupňovým manuálom alebo automatom s meničom krútiaceho momentu (ako v našom aute). Vpredu nájdete dvojité lichobežníkové zavesenie kolies a vzadu klasickú tuhú nápravu s listovými pružinami.

 
 Toyota Hilux 2,4 D-4D


Okrem verzie Base majú všetky Hiluxy zadný náhon s manuálne voliteľným pohonom všetkých kolies s pevným rozdelením sily (50:50). Nechýba ani „low range" prevod a uzávierka zadného diferenciálu a všetko je aktivované elektronicky. Ak sa teda budete o niečo pokúšať pri príliš vysokej rýchlosti, auto vás nenechá nič poškodiť. Nápis na dverách vás upozorňuje, že uzávierka diferenciálu slúži v teréne len na vyhrabanie sa z toho najhoršieho.

Naftový štvorvalec má síce na svoj objem relatívne „sparťanský" výkon, no dôležitý je u podobného auta priebeh krútiaceho momentu a spotreba. Tých 12,8 sekundy na stovku (s prázdnym autom) vám v praxi vôbec nepríde ako večnosť a nemáte problém ani predbiehať. Pri bežnej jazde otáčky málokedy prekročia 2000 ot./min. a motoru nevadí ani dlhodobých 1100 ot./min. Hoci „červené otáčky" sú pri hranici približne 4400 ot./min. nad 2500 ot./min. už motor aj tak stráca silu a maximálny výkon dosahuje už pri 3400 ot./min.

 
 Toyota Hilux 2,4 D-4D


K dispozícii máte dva režimy mapovania reakcie plynového pedálu - Eco a Power. Rozdiel je citeľný a v režime Power reaguje Hilux na malé pohyby plynu väčším zrýchlením. My sme však jazdili väčšinu času v Eco režime a spotrebu by sme označili za adekvátnu. V meste si Hilux vystačil s 8,7 l/100 km pri priemernej rýchlosti 30 km/h. Na diaľnici pri 110 km/h to bolo 8,5 l/100 km a pri 130 km/h 10,2 l/100 km. Mimo mesto sme namerali 7,6 l/100 km pri 70 km/h.

Šesťstupňový automat je spolu s jeho softvérom prispôsobený účelu vozidla (teda na prevoz ťažkého nákladu). U nášho auta bol menič je „silný" a po pustení brzdy sa auto relatívne svižne rozbehne dopredu. Pri jazde do kopca však prevodovka niekedy menič aj pri vyššej rýchlosti odomkne a otáčky mierne stúpnu. Radenie je však na pickup rýchle (hlavne podraďovanie) a prevodovka využíva aj režim plachtenia (teda automaticky zaradeného neutrálu pri brzdení motorom). Hoci sme na internete čítali veľa kritiky na tento automat, nás naopak príjemne prekvapil.

 
 Toyota Hilux 2,4 D-4D


Príjemne nás prekvapila jazda po diaľnici, kedy je Hilux takmer tak tichý ako osobné autá. Pruženie je na bežných cestách dostatočne pohodlné, neprekážalo nám ani o niečo pomalšie riadenie a nemali by ste problém odviesť sa ani na dovolenku k moru. Po meste však nosný rám a listové pružiny stále cítiť.

Dobre je na tom Hilux aj čo sa hlučnosti týka. Približne do 120 km/h a 2000 ot./min. motor pri pustenej hudbe prakticky nepočujete a ani potom nie je príliš hlasný. Dokonca sme neregistrovali ani hluk spôsobený pneumatikami. Po chvíli jazdy spoza volantu tak netušíte, že sedíte v pickupe - aj poloha za volantom je podobná ako v osobnom aute, hoci vyššia.

 
 Toyota Hilux 2,4 D-4D


Samozrejme, nie je to športové auto. Ak ste videli video z losieho testu Hiluxu, možno budete protestovať, že reakcia pri prudkých pohyboch volantu nie je ideálna. To je ale daň za ľubovoľné auto podobnej koncepcie a ostatné pickupy na tom nebudú lepšie, na to musíte myslieť. My sme však v praxi žiaden problém s jazdnými vlastnosťami Hiluxu nemali, práve naopak. A nielen na ceste, ale ani v teréne sa testovaný Hilux so svetlou výškou 225 až 293 mm a brodivosťou 700 mm určite nestratí.

 
 Toyota Hilux 2,4 D-4D


 

Záver

Toyota Hilux je dnes ešte lepšou kombináciou pohodlia, terénnych schopností a robustnosti. Ani na dlhých cestách vás z nej nebude bolieť hlava či uši, spotreba je na podobné auto dobrá a výbava sa blíži osobnému auta. Za konkurenciou nezaostáva ani nosnosťou, ani pohonom všetkých kolies.

Ak hľadáte podobný pickup, Toyota Hilux je veľmi dobrou voľbou a zrejme jedinou s takto dobrou povesťou čo sa spoľahlivosti týka. A ak ste nevideli spomínané video s pokusmi o zničenie starého Hiluxu, pridali sme ho pod článok.

Spaľovací motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)2 393
Prevodovkašesťstupňová automatická
Poháňaná nápravazadná a predná (na požiadanie)
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)110 kW / 150 k
pri 3400 ot./min
Krútiaci moment (Nm)400 Nm
pri 1600 až 2000 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)170 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h12,8 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

9,5 / 6,7 / 7,8

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadilami) / výška (mm)

5 330 / 1 855 / 1 815

Rozmery korby (mm):1525 mm x 1540 mm
Objem palivovej nádrže (l):80
Pohotovostná hmotnosť (kg)2 155
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

25 500,- €



Základná cena testovanej verzie (Double Cab automat Executive)



31 750,- €



 Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Video k tejto téme