ATLAS.SK: Piatok, 24.3.2017
meniny má Gabriel

TEST: Mercedes-Benz B250e (Electric Drive) – Neprebudené delo

23.1.2017 | Testy

Elektrický Mercedes-Benz B250e v sebe skrýva diely, ktoré nájdete aj v Tesle S. Zdieľajú spolu aj elektromotor. Nemecké elektrické MPV je však o inom...

Hoci nie sú elektromobily stále pre väčšinu reálnou alternatívou ku klasickým autám, sú tu a nikam sa nechystajú. Ponuka elektrických áut sa rozrastá a s aktuálnou štátnou dotáciou sú teraz o niečo lacnejšie.

Jedným z možno (z môjho pohľadu) nepochopených (alebo aj nepochopiteľných) modelov je Mercedes-Benz B250e. Elektrické béčko si môžete kúpiť už od roku 2013, no príliš ho nepropagujú. Možno je to tým, že pôvodne vsadili na vodík, možno je to komplikovanými vzťahmi s Teslou, ktorej dodávajú nielen elektromotory. Ktovie...

 
Elektrický Mercedes-Benz B250e


Po facelifte triedy B sa z „Electric Drive" stalo „B250e" a zmeny sú skôr kozmetické. Elektrické béčko sa na prvý pohľad od benzínového či naftového takmer nelíši. Chýba ale výfuk a pre elektromobil sú špecifické modré pásy na prednej maske, modré spätné zrkadlá a bočná nálepka Electric Drive. Konkrétne u našej verzie však modré detaily nevyniknú, pretože zvyšok auta má rovnakú farbu.

Interiér, priestor a výbava

Vnútro elektrického B250e je identické s ostatnými verziami. Čo sa dobrej kvality, pestrej výbavy aj veľkorysého priestoru týka. Dozadu sa stále posadí aj dospelý človek a batožinový priestor je pre túto triedu nadštandardný. Zostalo mu aj dvojité dno, ideálne na odloženie štandardného nabíjacieho káblu.

 
Elektrický Mercedes-Benz B250e


Vodou temperované batérie (aj keď je auto vypnuté) sú umiestnené v priestore pre nádrž a pod dnom batožinového priestoru. Nezasahujú však do priestoru v kabíne, ktorý je identický s klasickým béčkom. Špecialitou pre elektrickú verziu je elektricky poháňaná dvojzónová automatická klimatizácia Thermotronic.

 
Elektrický Mercedes-Benz B250e


Čo odporúčam každému záujemcovi nielen o B250e je aplikácia Mercedes Me. Pomocou smartfónu si cez ňu viete auto na diaľku zamknúť či odomknúť, skontrolovať či máte vodu v ostrekovačoch či pozrieť si zostávajúci dojazd. V zime oceníte aj možnosť auto na diaľku vykúriť (ak je práve pripojené na nabíjačke).

 
Aplikácia Mercedes Me


Funguje vďaka tomu, že samotné auto je pripojené do mobilnej siete pomocou vlastnej dátovej karty. Prvé tri roky máte túto službu zadarmo, potom je zahrnutá v servisných poplatkoch. Ide však o vec, za ktorú by sme u B250e zaplatili bez rozmýšľania.

Motor, batérie, dojazd a jazda

V B250e poháňa asynchrónny elektromotor (zdieľaný s Teslou S) predné kolesá a má výkon limitovaný na 132 kW (179 k) špičkovo a na 65 kW (89 k) trvalo. Aj vďaka krútiacemu momentu 340 Nm sa pri plyne na podlahe dopracuje B250e na stovku z pokoja za extrémne tichých a svižných 7,9 sekundy.

 
Mercedes-Benz B250e


V praxi je však auto vo väčšine situácií o dosť rýchlejšie ako klasické auto s podobnými parametrami, pretože reaguje okamžite a nemusí preraďovať (má len jeden prevod). Stručne - B250e je asi najrýchlejším „bežným" elektromobilom a cítite to aj spoza volantu.

Udávaná kapacita batérií je podľa výrobcu 28 kWh, no podľa niektorých nezávislých zdrojov je to až 36 kWh. To by vysvetľovalo, prečo je možné po priplatení si za pack Range Plus predĺžiť dojazd pri nabíjaní (pomocou tlačidla v aute) až o 30 kilometrov.

 
Mercedes-Benz B250e


Podľa budíku nahradzujúceho otáčkomer viete, či máte „naštartované", či rekuperujete alebo míňate elektrickú energiu. Palivomer bol nahradený budíkom so stavom nabitia batérie. Zvoliť si môžete jeden z troch režimov jazdy. Štandardne je to E (pre eco), potom S (pre sport) a E+ (eco plus). V poslednom spomínanom klesne výkon motora na 70 kW, maximálna rýchlosť približne na 110 km/h a odozva na plyn je citeľne otupená. Pri pohnutí musíte niekedy stlačiť nohu aj do trištvrte chodu pedálu. Toto je však údajne cesta k najvyššiemu dojazdu.

 
Mercedes-Benz B250e


Páčky pod volantom neradia rýchlosti ale vyberáte si nimi režimy rekuperácie. Štandardné „D" je miera rekuperácie podobná klasickému brzdeniu motorom, D+ je nulová rekuperácia (obdoba neutrálu), a „D-" je najsilnejšia rekuperácia. V tomto režime viete jazdiť takmer len pomocou plynového pedálu. Všimli sme si však, že pri silných mrazoch tento režim nie vždy fungoval. Podržaním páčky zvolíte režim „Auto", ktorý je akýmsi „polopredvídavým" adaptívnym tempomatom. Auto však úplne zastaviť nedokáže.

U mnohých elektromobilov vám po občasnom pridaní plného plynu dojazd klesne pokojne aj na polovicu, no po upokojení jazdy opäť stúpne. U B250e však klesol a potom sa už nevrátil na reálnejšiu hodnotu. Za každý kilometer dojazdu sme potom prešli odhadom aj tri reálne kilometre. A tak len rozmýšľame, či to s tými 50 kilometrami na 75 % nabité batérie myslí auto vážne.


Mercedes-Benz B250e


Na pocit je B250e relatívne ťažké, no stále dosť pohodlné. V porovnaní so základným benzínovým modelom váži zhruba o 300 kíl viac, no jeho rozloženie hmotnosti by malo byť rovnomernejšie. Podvozok elektrickej verzie triedy B je dobre odhlučnený no o niečo tvrdší ako u ostatných verzií. V zlom počasí majú však predné kolesá aj napriek zníženému výkonu elektromotora často problém s trakciou. Potešil nás však veľmi dobrý polomer otáčania, povedali by sme už tradícia väčšiny mercedesov.

Nabíjanie a reálna spotreba

V snahe udržať dojazd na čo najvyššej úrovni som po čase zabudol, že mám v aute rovnaký motor ako Tesla S. Každé pripomenutie bol malý šok, ktorý sa prejavil ako nepríjemne rýchlo miznúci dojazd. Berúc béčko z miesta požičania si vravím, odhadovaný dojazd 210 km, veď to je super. Som však upozornený, aby som sa netešil predčasne. Táto optimistická hodnota platí pre minimálnu spotrebu 16,6 kWh/100 km udávaných výrobcom, určite nie pre reálnu a zamrznutú Bratislavu. Ako veterán eko jazdy na elektromobiloch sadám do auta a po chvíli sa zamýšľam, či by som to nevydržal v prospech dlhšieho dojazdu bez kúrenia. Vzhľadom na vonkajších -9°C som bol zbabelý a kúrenie som si zapol.

 
Mercedes-Benz B250e na nabíjačke ZSE pred bratislavským Fresh Marketom


Jedným z najväčších nedostatkov B250e je z nášho pohľadu absencia rýchlonabíjania pomocou jednosmerných rýchlonabíjačiek („DC fast cahrger"). Tam by vám nabíjanie na 80 % percent trvalo do pol hodiny a táto funkcia je pre majiteľov bývajúcich v bytoch veľmi dôležitá. Nie každý si totiž vie auto nabiť cez noc tam kde býva a absencia tejto funkcie môže byť pre vaše denné fungovanie v tomto prípade limitujúca. Pomalšie nabíjanie je síce šetrnejšie k batériám, no niekedy by sme uprednostnili rýchlejšie nabitie (žijeme len raz).

 
Mercedes-Benz B250e


Viete sa však nabiť pomocou striedavého napätia a vďaka 11 kW palubnej nabíjačke vám približne za jeden a pol minúty pribudne 1 % dobitia batérie. Podľa výrobcu dokážete za dve hodiny pridať 100 km dojazdu. Pomocou trojfázovej zásuvky alebo Typ 2 konektoru (na rýchlonabíjačke) trvá nabitie auta v praxi približne tri hodiny. Z domácej zásuvky to má byť približne päť a viac hodín.

 
Mercedes-Benz B250e


Počas tradičného vyše 20 kilometrového okruhu pre meranie spotreby sa nám s elektrickým B250e pri zapnutom kúrení podarilo jazdiť pri spotrebe 29,4 kWh/100 km pri priemernej rýchlosti 27 km/h a vonkajšej teplote -4 °C. Zatiaľ čo pred začiatkom testu bol odhadovaný dojazd 190 km, po 23 prejdených kilometroch klesol na 114 kilometrov. Batéria bola pritom stále nabitá na približne 75 %.

Po ďalšom nabití už auto nebolo také optimistické a maximálny dojazd pri 98 % odhadovalo len na 129 kilometrov (veľký rozdiel oproti pôvodným 210 km). Po klesnutí na 54 % bol odhadovaný dojazd len 37 kilometrov. V praxi by sme však prešli odhadom okolo 50 kilometrov, zrejme aj viac. Za celý test nám palubný počítač ukazoval priemernú spotrebu 45 kWh po prejdení približne 130 kilometrov a po približne štyroch nabíjaniach.

 
Mercedes-Benz B250e


 

Záver

Mercedes-Benz B250e je praktické, pohodlné a kvalitné auto. Tichý interiér je dobre spracovaný, priestranný a batérie doň nezasahujú. Akcelerácia je nad naše očakávania a potešili nás možnosti nastavenia rekuperácie. Spotrebu ani dojazd si ale vzhľadom na nezvykle chladné počasie hodnotiť nedovážime.

Prakticky jediným technických deficitom B250e je absencia DC rýchlonabíjania dostupná aj u mnohých lacnejších elektromobilov. Ak bývate v rodinnom dome pár desiatok kilometrov od práce, táto funkcia vám možno chýbať nebude. Na druhej strane dnes už nevidíme dôvod, prečo by u elektromobilu v tejto cenovej kategórii mala chýbať - je to plus nielen ak chcete príležitostne vyraziť aj za hranice mesta.

Toto je prakticky jediná vec, ktorá nám na B250e prekážala a ak máte záujem, v USA ponúkajú neoficiálny kit na prestavbu pre rýchlonabíjací konektor CHAdeMO označený ako „JdeMo".

Elektrický motor
Umiestnenie motora, poháňaná náprava
vpredu, predná
Špičkový výkon (kW/k)132 kW / 179 k
Dlhodobý výkon (kW/k)
65 kW / 89 k
Krútiaci moment (Nm)340 Nm
Batérie
Typ / celkové napätieli-ion
Kapacita (kWh)28 kWh (oficiálne)
Umiestnenie pod zadnými sedadlami
a kufrom
Chladenievodné
Záruka 8 rokov alebo 100 000 km
(za príplatok 160 000)  
Dynamika
Maximálna rýchlosť (km/h)160 km/h
(elektronicky obmedzená)
Akcelerácia z 0 na 100 km/h7,9 s
Priemerná udávaná spotreba
minimálna oficiálna spotreba elektrickej energie (kWh /100 km)


16,6 kWh/100 km 

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadlami) / výška (mm)4 358 / 2 010 / 1 599
Batožinový priestor (l):501
Prevádzková hmotnosť (kg)

1725

Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu   

39,480,- €



Základná cena za testovanú verziu (B250e) 

39,480,- €
Autor: Daniel Krnáč 

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.