ATLAS.SK: Piatok, 24.2.2017
meniny má Matej

TEST: Citroën C3 1,2 PureTech 82 – Nový uhol pohľadu

11.1.2017 | Testy

Nová generácia na Slovensku vyrábaného Citroënu C3 je teraz úplne o inom. Čím je inšpirovaná a čo sú jej prednosti a neduhy?

Je relatívne ľahké spraviť rýchle auto, luxusné auto či výkonné auto. Ale vyrobiť lacné, malé, pohodlné a zároveň cool auto je takmer nemožné. Sem tam sa to však podarí a dobre má nabehnuté aj Citroën s aktuálnym, na Slovensku vyrábaným, modelom C3.

 
Citroën C3 1,2 PureTech 82


Relatívne kontroverzný C4 Cactus sa mi subjektívne veľmi páči, preto nie je prekvapením, že sa mi páči aj ním inšpirovaný model C3. Ak chcete, od Cactusu si vie (v závislosti od verzie) požičať aj ochranné polyuretánové Airbumpy zboku auta a celkovo pôsobí nová generácia robustnejšie.

Kukuč is môžete prispôsobiť vašim predstavám - strecha môže mať jednu z troch farieb zatiaľ čo karoséria jednu z deviatich farieb. Celkový dojem - milé a zaujímavé malé auto.

Interiér, priestor a výbava

Farbami hrajúce vnútro C3 sa nesie v podobnom duchu ako u Cactusu. To znamená zaujímavý a subjektívne „cool" štýl typický pre nové Citroeny. Hoci pás pozdĺž stredu palubnej dosky je mäkký, zvyšok interiéru je väčšinou z tvrdého plastu, čo mne osobne vôbec neprekáža. Celkovo pôsobia ovládacie prvky aj samotný interiér dostatočne kvalitne (až na rezonujúci ľavý reproduktor).

 
Citroën C3 1,2 PureTech 82


Spoza volantu máte pocit, že sedíte v o niečo väčšom aute ako v skutočnosti sedíte. Predné sedadlá pripomínajú skôr kreslá a sedí sa v nich výborne. Aj keď sú skôr mäkšie, ani počas dlhej cesty ma nebolel chrbát. Vodič si pred sebou nájde zaujímavý čiernobiely displej a nechýba ručičkový otáčkomer, palivomer či teplomer. Palubný počítač teraz ovládate nielen pomocou páčky pod volantom, ale aj pomocou otočného kolieska na volante.

Automobilka si premyslela aj nové ovládanie audiosystému a palubného počítača. Jednému „osliemu uchu" pod volantom odzvonilo a audiosystém ovládate teraz priamo tlačidlami na volante. Medzi skladbami tak viete prechádzať efektne pomocou otočného kolieska.


Citroën C3 1,2 PureTech 82


Aj C3 dostal (v závislosti od verzie) dotykový displej, ktorým okrem iného ovládate aj kúrenie. Celkovo je teraz „infotainmento-vykurovací" systém citeľne rýchlejší, displej reaguje subjektívne lepšie na dotyk a tešíme sa, že ani raz nezamrzol. Vadilo nám len, že niektoré vizuálne tlačidlá v menu uprednostnili skôr vzhľad pred ergonómiou.

Naše C3 disponovalo aj ovládaním pomocou hlasových pokynov. Aj keď je len po anglicky, okrem navigácie vám pomôcť reálne vie. Stačí napríklad povedať „play" plus názov skladby a už počúvate čo ste chceli, bez potreby hrabať sa v USB kľúči. Systém podporuje aj Apple Carplay a Mirrorlink (ak nájdete telefón, s ktorým táto nešťastná technológia ešte funguje).

 
Citroën C3 1,2 PureTech 82


Pod dotykovým displejom nájdete šikovnú poličku na odloženie telefónu - telefón je tam po ruke, vidíte naň a môže sa odtiaľ priamo nabíjať bez toho, aby kábel zavadzal radiacej páke. Pod poličkou je ukrytý USB konektor, AUX konektor a 12 V zásuvka. Ceníme si, že držiaky na poháre sú pred radiacou pákou a neprekážajú pri radení. Vyšším pohárom v pravom držiaku si však môžete zahatať prístup k 12 V zásuvke a v noci nie je žiaden z konektorov podsvietený. Niektorým bude možno chýbať lakťová opierka, no na druhej strane vám v strede nič nezavadzia a vzadu máte tretí držiak na pohár.

Ak ste vysokí tak „meter osemdesiat", zmestíte sa aj dozadu, pričom na nohy vám zostanú približne 2 cm a na hlavu tak 3 až 4 cm. Kufor s objemom 300 litrov je na túto triedu dostatočne veľký, aj keď nemá druhé dno. Jednu drobnosť som však nepochopil. Prečo po boku kufra nenájdete ani jeden vešiak na tašku, keď je to zaužívané už snáď 10 rokov a práve Citroën takéto veci do sveta automobilov väčšinou prináša (viď. odnímateľná baterka).

 
Citroën C3 1,2 PureTech 82


V C3 nájdete teraz sériovo aj upozornenie na opustenie jazdného pruhu a na prekročenie povolenej rýchlosti. V kombinácii s tempomatom vám systém hneď navrhne nastavenie povoleného limitu pomocou tlačidla memory. Ak máte tempomat nastavený na vyššiu ako povolenú rýchlosť, bude vám displej stále blikať, čo môže byť po čase otravné.

Connected Cam

Špecialitou Citroënu C3 je príplatková kamera ConnectedCam, ktorá sa nachádza na čelnom skle. Pomocou wifi pripojenia a aplikácie v telefóne si z nej môžete nahrať automaticky zaznamenané videá (rozdelené na dvojminútové kúsky). Tie sa vám môžu zísť napríklad ako dôkaz v prípade nehody. Pomocou tlačidla na kamere dokážete zhotoviť aj fotografie, ktoré sa vám automaticky prenesú do telefónu. Toto sme si počas našej krátkej jazdy s novým C3 odfotili my:

 
Citroën C3 1,2 PureTech 82 - Conncected Cam


Kamera dokáže zapísať pomocou GPS aj miesto fotenia. Ak nemáte kompatibilný smartfón, viete k záznamom pristupovať aj pomocou USB konektora priamo na kamere.

Kamera ConnectedCam je nezávislá na ďalšej vstavanej kamere, ktorá je určená pre systémy automatickej aktivácie stieračov a svetiel, rozpoznávanie dopravných značiek a pre systém udržiavania v jazdnom pruhu.

 
Citroën C3 1,2 PureTech 82 - Connected Cam


Aplikácia, ktorú sme použili k spojeniu s kamerou sme mali v Beta verzii, a zatiaľ nemusí byť dostupná bežným používateľom (napíšte ním či je, my ju už máme nainštalovanú a tak to nevieme skontrolovať).

Motor, prevodovka a jazda

Náš C3 poháňal 1,2 litrový atmosférický benzínový trojvalec s výkonom 60 kW (82 k) a krútiacim momentom 118 Nm. Kombinovaný je výlučne s manuálnou päťstupňovou prevodovkou a pohonom predných kolies. Ak chcete, viete si ho kúpiť od výroby aj s pohonom na LPG.

 
Citroën C3 1,2 PureTech 82


Toto je najvýkonnejšia kombinácia benzínového motora a manuálnej prevodovky, akú výrobca (zatiaľ) ponúka. Preplňovaná verzia s výkonom 110 k je totiž rezervovaná pre verziu s automatickou prevodovkou a to je podľa nás škoda. Z testu C4 Cactus totiž vieme, že s týmto motorom by to bola iná káva. V C3 sa však musíte uspokojiť s 82 koníkmi a mierne letargickými 14,9 sekundami na stovku (v porovnaní s 9,8 sekundami u turbo verzie s automatom).

V praxi vám ale auto nepríde príliš pomalé. Krútiaceho momentu má dostatok a vyhovujú mu hlavne nižšie otáčky a jazda po meste. Ani na diaľnici sme na o niečo nižší výkon príliš nenadávali. Pri 110 km/h sa motor otáča rýchlosťou 3000 ot./min. a pri 130 km/h rýchlosťou 3800 ot./min. a má dostatok sily aj na zrýchľovanie. Najväčšiu silu má do 3500 otáčok, no pri nižších rýchlostiach si to bude pýtať štvorku. Aj pri vysokých otáčkach je ale motor veľmi dobre odhlučnený.

 
Citroën C3 1,2 PureTech 82


Radenie päťstupňového manuálu je (bohužiaľ) „klasika". Aj keď sa nám u tohto kusu pri pár najazdených kilometroch zdalo, že sa to zlepšilo, po pár tisíc najazdených kilometroch je to to isté. Nepresné radenie s dlhými dráhami a veľkou vôľou v zaradenej rýchlosti. Pomýliť by ste sa pri radení nemali, no je to podobný pocit ako miešať puding. Na druhej strane prenáša páka od motora málo vibrácií.

Tradične sme si zmerali aj spotreby. V neprospech C3 však hrala o niečo tuhšia zima (okolo -8 °C), kvôli ktorej sme mali často zapnutý režim kúrenia Auto (pomáha si aj klimatizáciou). Napriek tomu sa spotreba počas testu v meste pohybovala na úrovni 5,7 l/100 km pri priemernej rýchlosti 33 km/h. Na diaľnici pri 110 km/h to bolo 6,0 l/100 km a pri 130 km/h 6,6 l/100 km. Mimo mesto si C3 vystačil so 4,9 l/100 km pri priemernej rýchlosti 71 km/h.

 
Citroën C3 1,2 PureTech 82


Podvozok C3 je naladený skôr mäkko, čo sa prejavuje aj jemným zdvihnutím prednej časti pri prudšej akcelerácii a jeho klesnutím pri brzdení. Ide však o jedno z najpohodlnejších malých áut aké dnes kúpite. Zvláda aj športovejšiu jazdu, no oveľa viac mu vyhovuje „lážo plážo". Jeho silnou stránkou je dobrá akustická izolácia podvozku od kabíny pri jazde po nekvalitnej ceste. Príplatkové zliatinové kolesá však mali niekedy tendenciu na nerovnostiach odskočiť, preto by som pri kúpe možno zvážil menší rozmer kolies. Okrem toho negatívne ovplyvňujú aj maximálnu rýchlosť auta aj akceleráciu.

 

Záver

Nový Citroën C3 je zaujímavé a originálne malé auto. Interiér je dobre premyslený a sedadlá pohodlné, hoci niektoré riešenia majú svoje nevýhody. Podvozok je skôr o pohodlí a najvýkonnejší benzínový motor s manuálom nie je zlý, no akceleráciou môže sklamať, pričom absenciu výkonnejšej verzie nechápeme.

Celkovo je však nové C3 sviežim a originálnym závanom, ku ktorému dnes vlastne nenájdete alternatívu a to sa nám na bláznivých Citroënoch vždy páčilo a vďaka tomu sme im tých pár neduhov vždy odpustili.

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce3
Zdvihový objem (cm3)1 199
Prevodovkapäťstupňová manuálna
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)60 kW / 82 k
pri 5750 ot./min
Krútiaci moment (Nm)118 Nm pri 2750 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)168 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h14,9 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

5,7 / 4,1 / 4,7

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadilami) / výška (mm)

3 996 / 1 749 / 1 474

Batožinový priestor (l):300
Objem palivovej nádrže (l):45
Prevádzková hmotnosť (kg)1 112
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

9 390,- €



Základná cena testovanej verzie (1,2 PureTech 82 Shine)



11 790,- €



 Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Ďalšie články zo sekcie Testy