ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Ford Mustang Ti-VCT V8 GT - Anti-Tesla

30.12.2016 | Testy

Osem valcov, päť litrov. Ford Mustang GT je tá správa „amerika", tak ako ju poznáme z filmov. Je to však taká „amerika" aj keď vrátite tankovaciu pištoľ naspäť na stojan?

Tak ako majú Nemci recept na kvalitné ľudové auto, Francúzi na extravagantné a pohodlné autá tak majú zas Američania recept na masívne a lacné V8 kupé. Podľa oficiálneho propagačného materiálu by ste si mali vybrať Mustang s 5,0 l V8, ak to máte radi „extra pikantné". Ó máme.

 
 Ford Mustang GT 5,0 V8


(Podrobne sme sa Mustangu ako takému venovali pri teste verzie Mustang 2,3 EcoBoost, preto sa dnes zameriame hlavne na rozdiely a motor).

Motor

Na niekdajšie ledva dvestokoňové sedemlitre zabudnite. Terajší 5,0 litrový celohliníkový Ti-VCT V8 motor s 310 kW (422 k) a 530 Nm je sofistikovanejší, ako by ste si mohli myslieť. Základ jeho modulárnej architektúry síce pochádza ešte z roku 1991, no posledná verzia s označením „Coyote" využíva dvojité variabilné časovanie ventilov s DOHC rozvodom a viacbodové nepriame vstrekovanie. Kompresný pomer je 11:1 a máte šancu sa dopracovať až k 7000 ot./min. Nebudete musieť, ale môžete. Do kabíny sa však od motora neprenášajú takmer žiadne vibrácie. V meste je naštartovaný motor na voľnobeh tak tichý, že sa nás jedna cestujúca po nasadnutí do auta spýtala, či je to elektromobil (ja viem, tiež nechápem...).

 
 Ford Mustang GT 5,0 V8


Pod typickým americkým V8 si väčšina predstaví akéhosi lenivého nízkootáčkového mastodonta. Tomuto „kojotu" sa však do otáčok chce rovnako ochotne ako hocijakému atmosférickému dvojlitru. Päť litrov je však päť litrov (alebo 502 ci - kubických palcov). Ak ste niekedy počuli hlášku objem ničím nenahradíš, tak toto je najlepší potvrdzujúci argument. Krútiaci moment je všade kam sa len roztočíte. Žiadne čakanie na turbo. Plyn dole a peniažky okamžite bublú preč.

Pred jedným však nie je úniku. Aj napriek búrlivej zvukovej kulise nie je Mustang V8 o toľko rýchlejší od EcoBoostu. Na stovku to stíha za 4,8 sekundy, len o 1 sekundu rýchlejšie ako „patetický" štvorvalec. Rozdiel však cítiť hlavne pri trojciferných rýchlostiach. A hlavne - ten zvuk!

 
 Ford Mustang GT 5,0 V8


Zrejme to znie banálne, ale jedným z dôvodov pre kúpu Mustangu s V8 je jeho zvuk. Už len naštartovanie je udalosť sama o sebe. Nenechajte sa zmiasť sivou farbou, toto nie je auto, v ktorom budete nenápadní. Vizuálne síce až tak nekričí, no stačí naštartovať. Keď sa päť litrov prebudí zo spánku, akoby ste všetky kone vyrušili uprostred nočnej mory a subtílne zvriesknu na celé sídlisko. Zreteľne počujem ako volajú moje meno: „Danodanodanodano...". A keď si pomaly a pokojne jazdíte po meste, ľudia naokolo cítia prichádzať búrku a páni súhlasne prikyvujú hlavami. Visí to vo vzduchu, blíži sa ... Mustang.

Prevodovka

A čo k V8, manuál či automat? V tom našom sme mali druhú spomínanú možnosť - šesťstupňovú automatickú prevodovku (Getrag 6R80), rovnakú ako nájdete aj v Rangeri. Podobne ako zvyšok auta, je nastavená celkom drsne. To znamená, že sa z križovatky pohnete pekne rýchlo, bez zaváhania a sem tam aj s pískajúcimi pneumatikami.

 
 Ford Mustang GT 5,0 V8


Ostré nastavenie meniča krútiaceho momentu však neprispieva k plynulosti radenia. Relatívne často drží prevodovka menič odomknutý, čo znamená konštantné otáčky ale akcelerujúce auto. Ak sa vám ale počínanie prevodovky nepáči, radiť viete aj páčkami pod volantom.

V klasickom „D" drží prevodovka pokojne len 1100 otáčok a viete čo? Vôbec to motoru neprekáža. Nemá žiadne turbo, na ktoré by musel čakať a hocičo nad voľnobehom je dobré. Nízke otáčky sú cestou, ako u takéhoto auta znížiť spotrebu. Preto sa pri 90 km/h motor otáča len 1500 ot./min. Stačí však mierne pridať a prevodovka okamžite podradí.

 
 Ford Mustang GT 5,0 V8


Keď však dáte z ničoho nič plyn na podlahu, prevodovka rozmýšľa. Zvažuje čo je jej životnou úlohou. Som kvetináč? Som klobása? Som formulár daňového priznania? Keď si uvedomí, že je prevodovka, podradí o jeden stupeň. Pár sekúnd na to si to však rozmyslí a podradí o ďalší stupeň. Lenže v danom prevodovom stupni jej k maximálnym otáčkam zostáva len posledných pár stovák, a tak, krátko na to radí opäť o stupeň vyššie. Poviem to takto - chcem Mustang V8 s automatom, ale nie s týmto automatom. Ford si však potrebu novej prevodovky uvedomuje a dopočuli sme sa, že po facelifte sa v Mustangu objaví desaťstupňový automat.

Spotreba

Pre niektorých bude tento odsek irelevantný, no poďme sa pre tú srandu pozrieť na namerané spotreby. Zatiaľ čo s EcoBoostom sme mali šancu sa v každom režime bežnej jazdy zmestiť do 10 litrov, u V8 to bude „ein bischen" ťažšie. Po Bratislave sa nám v bežnej premávke pri priemerke 31 km/h podarilo jazdiť za 12,7 l/100 km, čo vzhľadom na objem a výkon a objem motora nie je vôbec zlé (a rovnaké, ako u M6 Grand Coupe). Na diaľnici pri 110 km/h sa nám podarilo udržať na 9,5 l/100 km a pri 130 km/h na 10,5 l/100 km. Na okresných cestách sa spotreba pohybovala okolo 8,4 l/100 km pri priemernej rýchlosti 70 km/h.

 
 Ford Mustang GT 5,0 V8


Mustang je asi jediné auto, kde každý pohľad na palivomer znamená inú polohu ručičky. Dlhodobé striedanie „kolotočárskej" jazdy (pre vytešené publikum a posádku) kombinované s presunmi z A do B znamenali počas 900 km priemernú spotrebu 15,2 l/100 km a spolu nás vyšli približne 200 eur. Na jednu nádrž prejdete približne 400 kilometrov alebo viac (ak jazdíte ako nemecký dôchodca). Spomínaný „desaťkvalt" však spotrebe mimo mesto určite o takého pol litra až liter pomôže. Ale spotreba Mustangu sa aj tak nemeria v litroch, ale úsmevoch na galón (u/g). My sme namerali približne 42,8 u/g.

Našli by sa určite aj blázni zvažujúci LPG či CNG. To vám však príliš nepomôže, pretože dostatočne veľká toroidná nádrž by sa do kufra nezmestila a dojazd okolo 200 kilometrov je v praxi už celkom otravný.

 
 Ford Mustang GT 5,0 V8


Jazda

Najpríjemnejšie sa v Mustangu cestuje po okresných cestách (keď si odmyslím občasné cestovanie v koľajach). Pri pokojnej jazde je v aute ticho a motor počujete len nerušiac bublať v pozadí. Pri 90 km/h rýchlosťou „lodných" 1500 ot./min. Najkrajšie však znie na diaľnici pri asi 110 km/h a podobne pokojných 2000 ot./min. Pri 120 km/h sa však hladina hluku začína zvyšovať a pri 130 km/h a 2800 ot./min. je už hluk v interiéri mierne vyšší. Nie to však nič strašné.

Mustangu ako takému sedia oveľa viac pohodlné, vyhrievané a vetrané sedadlá ako športové škrupiny. Preto sa na príplatkové Recará vykašlite a priplaťte si radšej za vyhrievanie a vetranie klasických sedadiel. Okrem toho sú kožené sedadlá upevnené nižšie, čo je pre športovú polohu lepšie.

 
 Ford Mustang GT 5,0 V8


V porovnaní s EcoBoostom je GT V8 na limite o niečo viac nedotáčavé. Môže za to aj ťažší motor ale aj užšie predné pneumatiky (255/45 R19 vpredu, 275/45 R19 mm vzadu). Stále je však do kritického momentu auto relatívne neutrálne a prvú jemnú nedotáčavosť v zlomku sekundy vyliečite pridaním plynu. Tak to má Mustang rád a tak si to pýta.

Najvtipnejšia je jazda na mokre alebo po snehu. Veľmi ľahko a veľmi rýchlo sa môžete dostať do situácie, kedy zadok poletí bokom, pokojne aj pri obyčajnom rozjazde či prejazde križovatky. Niekedy vás úplne nezachráni ani elektronika. V podobnom počasí je naozaj užitočný režim Snow, ktorý otupí reakciu plynového pedálu. Celé to beriem ako ďalšiu formu zábavy, ktorú Mustang poskytuje.

 
 Ford Mustang GT 5,0 V8


Ak si však poviete, že pôjdete „na slušáka" a ideálnu stopu, Mustang zvláda aj tento štýl. Veď ho najnovšie naučili pískať aj „po Európsky", tak bodaj by nie... Nie je to však tak precízne a ľahké auto, ako sme si zvykli napríklad u niektorých novodobých hothatchov. Rozhranie medzi vodičom a autom nemusí byť pre každého tak dobre čitateľné. Schopnosti samotného auta sú však prekvapujúce a ďaleko za mojim pudom sebazáchovy. Správny vodič vám však ukáže, že toto už vďaka nezávislému zaveseniu nie je len auto pre jazdu po rovinkách. Vďaka novej náprave stúplo aj pohodlie.

Line Lock

Len tak na okraj - v Mustangu GT s manuálnou prevodovkou by ste našli aj funkciu Line Lock, ktorá dokáže aktivovať iba predné brzdy a vy môžete zatiaľ spokojne páliť zadné gumy. Oficiálne slúži táto funkcia na zohriatie pneumatík pred šprintami. Oficiálne...

 
 Ford Mustang GT 5,0 V8


 

Záver

Ford Mustang GT V8 nie je len pekná a lacná tvár s výkonným motorom. Či viete šoférovať dobre alebo zle, Mustang je originálna zážitková forma, autom pre to decko vo vás. Jazda bokom a orgazmický zvukový prejav zamestnáva dostatok zmyslov na to, aby ste zabudli na všetko od čoho si utekáte cez víkend oddýchnuť.

Spotreba je adekvátna počtu úškrnov, no nie je to také tragické a stále tu máte Mustang 2,3 EcoBoost, ktorý so správnymi úpravami výkonový rozdiel pokojne aj dorovná. Ale prišiel by deň, kedy okolo mňa prefrčí bublajúce GT a ja by som si mal chuť otrepať hlavu o stôl. Na druhej strane, tvrdiť že V8 v Mustangu nie je dôležité je ako tvrdiť, že na Pamele Anderson sa vám páči hlavne jej osobnosť...

A pre všetkých odporcov podobných áut - takýto motor a auto sú niečo úplne iné, ako zažívate v bežných autách. V našich končinách je atmosférické V8 v osobnom aute nevídané a ťažko sa dá s niečím iným porovnať. Odporúčam každému, aby si túto modernú interpretáciu „pony / muscle caru" aspoň vyskúšal, kým začne frfľať koľko to žere aké to je zbytočné. Stačí si zaplatiť požičanie Mustangu na hodinu, za pár desiatok eur.

Pravdou zostáva, že za tieto peniaze nekúpite iné podobne výkonné kupé so zadným náhonom a takouto charizmou. A nezabúdajte: s príchodom Mustangu vznikne čoskoro aj trh s jazdenými Mustangami. Oči moje...

Ak máte radi Ford Mustang, pozrite si aj naše video.

Motor
Palivobenzín
ValceV8
Zdvihový objem (cm3)4 951
PrevodovkaAutomatická šesťstupňová
Poháňaná nápravazadná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)310 kW / 422 k pri 6 500 ot./min 
Krútiaci moment (Nm)530 Nm pri 4250 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)250 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h4,8 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

18,6 / 8,2 / 12,0

Rozmery
Dĺžka / šírka / výška (mm)4 784 / 1 916 / 1 381
Batožinový priestor (l):408
Objem palivovej nádrže (l):

61

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 693
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu   

47 490,- €



Základná cena testovanej verzie (GT 5,0 V8 automat)    

47 490,- €


Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.