ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Renault Mégane Grandtour GT TCe 205 EDC – Rodinný pretekár

29.12.2016 | Testy

Dlhší rázvor, viac miesta pre zadných cestujúcich a väčší kufor. To pribudlo s menom Grandtour k receptu pre nový Renault Mégane GT. V čom všetko je lepší ako hatchback?

Kombi sa stávajú akýmsi vymierajúcim druhom. Respektíve mnohí ľudia začínajú často skôr bažiť po SUV autách. Ja k tejto skupine však nepatrím a nie som sám. Kombi má stále čo povedať a častou je tou lepšou voľbou ako nafúknutá štvorkolka.

Ani kombi však nemusí byť nudný a pomalý diesel. Kto vie ponúknuť veľa muziky za málo peňazí je už tradične Renault a terajší Mégane GT hatchback ja napchatý výbavou, ktorú v tejto cenovej kategórii inde nedostanete. Nehovoriac o výkone navyše. Ku GT hatchbacku sme však mali niekoľko výhrad, mnohé z ktorých však vyriešilo slovo Grandtour.

Ak si chcete prečítať podrobnú recenziu Méganu GT, prečítajte náš test hacthbacku. Dnes sa budeme venovať hlavne rozdielom, ktoré sa týkajú kombi Grandtour.

 
 Renault Mégane Grandtour GT TCe 205 EDC


Čo sa vzhľadu týka, silueta úplne nového Mégane Grandtour je podobná predchádzajúcej generácii. Najväčším rozdielom je čierny pás na C stĺpiku, no pribudlo aj „chrómové" lemovanie bočných okien. Malé detaily ale rozdiel je to veľký a zadná časť kombi vyzerá celkom „akčne".

U GT sú štandardom 17 palcové zliatinové disky a priplatiť si viete za väčšie, 18 palcové. Štandardom je aj špecifický predný a zadný nárazník GT. Celkový dojem z Grandtour GT je veľmi dobrý.

Interiér, priestor a výbava

Interiéry Renaultov postavených na novej podvozokovej platforme CMF sú si veľmi podobné. Kvalita interiéru je na dotyk dostatočná a dizajn príjemný. V našom aute zatiaľ (pri panenských 4000 najazdených km) nič nevŕzgalo ani nebúchalo. Koženkovo-látkový interiér špecifický pre GT pôsobí príjemne a športovo.

 
 Renault Mégane Grandtour GT TCe 205 EDC


Ako Talisman, tak aj Mégane hatchback a Grandtour disponujú digitálnym displejom pred vodičom a za dobre tvarovaným volantom sa dá usadiť aj pekne nízko a športovo. Športové sedadlá sú síce relatívne úzke, no nemali by byť problematické ani pre „lepšie živených". Prijali by sme však možnosť vybrať si aj menej „športové" sedadlá, ktorých prioritou je pohodlie. Podobne, ako je to teraz u Clia GT Line.

 
 Renault Mégane Grandtour GT TCe 205 EDC


Momentálne dostanete v GT kombi zadarmo aj najväčší variant dotykového displeja s infotainment systémom, ktorý tu obsahuje štandardne aj navigáciu. 

Hatchbacku sme vyčítali málo miesto na nohy zadných cestujúcich. To je u kombi minulosťou. Vďaka o 4,3 centimetra dlhšiemu rázvoru získali zadní cestujúci viac miesta a je to cítiť. Stále vám síce zavadzajú konce koľajníc na nastavovanie predných sedadiel, no na nohy má teraz 180 cm vysoký cestujúci tak 6 cm a na hlavu asi 5 cm, čo bude väčšine stačiť.

 
 Renault Mégane Grandtour GT TCe 205 EDC


Kombi je aj o batožinovom priestore. Ten v aktuálnom Grandtoure má síce objem 521 litrov, no čo sa reálneho tvaru týka, zažili sme aj väčšie kufre. Na druhej strane, do priestoru pod podlahou toho skryjete dosť, vrátane plata. Poteší aj podlaha zarovno s nakladacou hranou kufra. Na podlahe nájdete aj odklápaciu časť, ktorá dokáže nákladu zabrániť v poletovaní po kufri. Zadné sedadlá sklopíte jednoducho páčkami po bokoch kufra a pod dnom nájdete v našej verzii aj subwoofer (súčasťou packu, ktorý je momentálne zadarmo). Škoda len, že u verzie GT ho nemôžete kombinovať s rezervou.

 
 Renault Mégane Grandtour GT TCe 205 EDC


Jednou z najsinejších stránok Méganu Grandtour GT je bohatá štandardná výbava. Momentálne v nej nájdete infotainment s 8,7 palcovým dotykovým displejom a navigáciou, audiosystém Bose so subwooferom, systém varovania pred opustením jazdného pruhu, automatické prepínanie diaľkových svetiel, full LED predné svetlá, dažďový a svetelný senzor, systém Multisense s nastaviteľnými jazdnými režimami a farebným podsvietením interiéru, systém launch control a podradenie o viac prevodových stupňov naraz, dvojzónová automatická klimatizácia, zadné parkovacie senzory, systém rozpoznávania dopravných značiek, tempomat či športové sedadlá. Nie zlé za 23 190 eur.

Naše auto disponovalo aj ďalšou výbavou. Napríklad príplatkový adaptívny tempomat vás dokáže udržať do rýchlosti 40 v prednastavenej vzdialenosti od auta pred vami. Úplne zastaviť auto však nedokáže. Za 350 eur si môžete dokúpiť aj head-up displej a za 200 eur máte predné parkovacie senzory a kameru.

Motor, prevodovka a jazda

Rovnako ako v hatchbacku aj v testovanom kombi Mégane GT nájdete 1,6 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec, sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku a pohon predných kolies. Zostalo aj 151 kW (205 k), aj 280 Nm, aj systém otáčania zadných kolies 4control. Najnovšie do ponuky pribudla aj GT verzia s 1,6 litrovým naftovým bitrubo štvorvalcom a 160 koníkmi. Dnes to však bude o benzíne.

 
 Renault Mégane Grandtour GT TCe 205 EDC


Otáčanie zadných kolies je na autách v tejto kategórii unikát. Vďaka o 4,3 cm dlhšiemu rázvoru v porovnaní s hatchbackom vám u kombi pomôže 4control pri parkovaní viac ako u hatchbacku. V meste je auto obratnejšie a aj jeho priemer otáčania je menší. Na diaľnici ho však príliš necítiť - tam sa zadné kolesá otáčajú rovnako ako predné a cieľom je zvýšiť stabilitu auta. V tom pomáha Grandtour GT aj dlhší rázvor.

Okrem obratnosti Grandtouru GT v meste nás tešila aj jeho obratnosť na okresných cestách. Do 80 km/h sa zadné kolesá otáčajú opačne ako predné, čo pomáhloa radikálne eliminovať nedotáčavé správanie sa typické pre limit trakcie áut s predným náhonom. Musíte si však zvyknúť, že auto si stále robí v pozadí niečo po svojom a čítať, čo sa s ním a s kolesami deje, nebude niekedy tak jednoduché. Keď si však zvyknete, viete sa pekne zabaviť.

 
 Renault Mégane Grandtour GT TCe 205 EDC


Hoci je 205 koní dosť, motor nepôsobí počas jazdy možno tak silno, ako by ste čakali. Dôvodom je o niečo nižší krútiaci moment. Na stovku však auto zrýchli za 7,4 sekundy, čo je o 0,3 sekundy pomalšie ako hatchback.

Z čoho sa však teším je, že prevodovka v tomto GT kombi reagovala oveľa lepšie ako v testovanom GT hatchbacku. Netrhala, radila rýchlo a na stlačenie plynu na podlahu reagovala promptne. Pohnutie z križovatky bolo ako sme si predstavovali a problém nebudete mať ani pri parkovaní, hoci dvojspojkový charakter prevodovka stále má. Je inak celkom zaujímavé, že sa nám najlepšie jazdilo v režime Eco. Na prudké stlačenie plynu reagovalo auto rýchlo aj s týmto nastavením, a tak sme nevideli dôvod voliť iný režim.

 
 Renault Mégane Grandtour GT TCe 205 EDC


Spotrebu by sme vzhľadom na výkon nazvali adekvátnou. Po meste sa nám s Méganom Grandtour GT podarilo jazdiť za 7,2 l/100 km pri priemernej rýchlosti 31 km/h. Na diaľnici pri 110 km/h to bolo 6,1 l/100 km a pri 130 km/h 7,5 l/100 km. Mimo mesto sa nám podarilo jazdi za 5,3 l/100 km pri priemernej rýchlosti 69 km/h.

Hluk v aute na diaľnici je priemerný a pruženie dostatočne mäkké aj pre pohodlnú jazdu. Pomohli by však menej „športové" sedadlá a o palec menšie kolesá. To je však na vás, či si zvolíte dizajn pred o niečo väčším pohodlím.

 

Záver

Renault Mégane Grandtour GT je zaujímavým a príjemne vyzerajúcim autom. Poskytuje dostatok priestoru a bohatú výbavu a vďaka unikátnemu systému otáčania zadných kolies je v meste ukážkovo obratný. Na kľukatých cestách sa zabavíte tiež. Motor je dostatočne výkonný, hoci pár koní naviac by to ešte znieslo.

Na druhej strane, skúste mi ukázať kombi s takouto výbavou a výkonom v tomto cenovom horizonte. Renault Mégane Grandtour GT je lákavou voľbou. Povedal by som, že lákavejšou ako hatchback. Ak chcete rodinné kombi, ktoré nebude nudné ako pozerať trávu rásť a nezruinuje váš rozpočet, Grandtour GT je momentálne zrejme vašou najlepšou voľbou.

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1618
Prevodovkadvojspojková sedemstupňová
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)151 kW / 205 k
pri 6 000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)280 Nm
pri 2400 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)230 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h7,4 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

7,8 / 4,9 / 6,0

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadilami) / výška (mm)

4 626 / 2 058 / 1 449

Batožinový priestor (l):521
Objem palivovej nádrže (l):50
Prevádzková hmotnosť (kg)1 467 až 1 538
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

23 190,- €



Základná cena testovanej verzie (2,0 TCe 205 EDC)



23 190,- €



 Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.