ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Ford Mustang 2,3 EcoBoost – polovica valcov, trištvrte zábavy

28.12.2016 | Testy

Mustang (konečne!) dorazil aj na Slovensko a aj so štvorvalcom. Je však „polovičnovalec" to pravé orechové alebo sa musí Ford Mustang spomínať v jednej vete povinne len s V8?

Trvalo to polstoročie, ale dočkali sme sa. Ford Mustang už kúpite oficiálne aj u nás na Slovensku. Na čo? Poviete si. V končinách kde stojí benzín toľko koľko stojí je americký „muscle car" alebo „pony car" úplne irelevantný, nie? Dovolím si nesúhlasiť. Záujem o Mustang je taký veľký, že ho nestíhajú vyrábať. A to sa napríklad verzia GT350 k nám ani nedováža.

Prečo to trvalo 50 rokov, prečo teraz... a prečo vôbec?

Svet sa globalizuje a väčšina svetových výrobcov sa snaží predávať svoje autá na čo najviac trhoch. Mnoho modelov má rovnaké motory aj podvozkové platformy čo umožňuje znížiť cenu. Ford však ako jeden z prvých výrobcov zašiel ešte ďalej. Ich autá spĺňajú len s malými zmenami legislatívne požiadavky v USA aj v Európe, niečo čo bolo doteraz skoro nemožné dosiahnuť. To je jeden z hlavných dôvodov, prečo sa Mustang u nás donedávna nepredával (to a možno v tom malú, malinkú, malinkatú rolu hrala aj spotreba...).

 
Pôvodný Ford Mustang GT350 z roku 1965


Rozdiely medzi americkým a európskym Mustangom však stále sú. Náš nemá na kapote výduchy, americký áno, rozdielny je prevod diferenciálu, farba zadných svetiel, európske spätné zrkadlá sú väčšie (ale stále relatívne malé) a briti nemôžu mať príplatkové Recaro sedadlá. Tiež musia „prežiť" aj menší výkon osemvalca, nakoľko riadenie na pravej strane (aj to je novinka) obmedzuje priestor pre výfukové potrubie, ktoré musí mať kvôli tomu iný tvar. Výsledkom tohto všetkého však je, že teraz si Mustang kúpite v rovnakej predajni ako Fiestu či Transit.

Mustang sa vyrába v meste Flat Rock v americkom Michigane. Receptúra na kedysi najrýchlejšie sa predávajúce auto na svete sa za vyše 50 rokov príliš nezmenila. Hoci Mustang mal vždy dvojo dverí, existovalo niekoľkotypov karosérií a aktuálny Mustang viete kúpiť ako kupé (označené ako fastback) alebo ako kabriolet. 

 
Ford Mustang 2,3 EcoBoost 2016


O čom však bol a je Mustang? Vznikol hlavne ako dobre vyzerajúce, dostupné (a ak ste chceli) aj výkonné auto. Hoci cenový ekvivalent niekdajšej základnej verzie s radovým šesťvalcom a trojstupňovým manuálom dnes v cenníku nenájdete, stále patrí k najlacnejším autám v tejto kategórii.

Vzhľad

Nebudeme si klamať - Mustang je do veľkej miery aj o tom, ako vyzerá. Ak by sa vrátil vzhľad tých z osemdesiatych rokov, zrejme by to nedopadlo dobre. Ford však správne usúdil, že sa musia vrátiť k dizajnu pôvodného Fastbacku a toto je výsledok:

 
Ford Mustang 2,3 EcoBoost 2016


Myslím, že môže byť a čo budete potenciálne úplne milovať, je pohľad cez čelné sklo. Dlhá kapota s ...ehm, pahorkami, dáva tušiť, že toto nebude asi úplne obyčajné „TDI približovadlo". Náš biely fastback s modrými pásmi bol okrem toho akýmsi vizuálnym odkazom na populárnu vizáž niekdajšieho Shelby GT350.

Interiér, priestor a výbava

Z dobových propagačných videí by ste sa dozvedeli, že Mustang mal od začiatku sériové „športové" kožené sedadlá. Toho sa Ford drží aj dnes a sú súčasťou základnej výbavy, aj s elektrickým nastavením.

 
Ford Mustang 2,3 EcoBoost 2016


Niektoré časti interiéru ale až tak luxusne nepôsobia. Napríklad tvrdé plasty na palubnej dosky sú mierne... „americké". Na druhej strane, toto je zatiaľ najlepší interiér, aký kedy Mustang mal, po dizajnovej stránke je zaujímavý a tlačidlá v stredovej konzole vám dajú pocit, že sedíte v rakete. Tak prečo nie...

Ak budete sliediť po interiéri, možno spozorujete aj páčky pod volantom známe napríklad z Fiesty či Focusa, čo výrobcovi zjednodušuje situáciu pri výrobe. Zvyšok interiéru je však špecifický pre Mustang, vrátane tradičnej symetrickej palubnej dosky.

 
Ford Mustang 2,3 EcoBoost 2016


Ford však myslel aj na praktickosť a v interiéri nájdete dostatok odkladacích priestorov, vrátane zaujímavej zásuvky naľavo od volantu. Máte si kam odložiť aj poháre, aj kde nabiť a odložiť telefón. Prístup do priehradky pod lakťovou opierkou je však pre predných cesutjúcich mierne obmedzený.

Poloha za relatívne tenkým volantom je v našej verzii vďaka príplatkovým športovým Recaro sedadlám o niečo vyššia ako by sme si predstavovali. Celkovo nám takýto typ sedadiel k Mustangu nesedí a preferovali by sme klasické (príplatkové) chladené a vyhrievané sedadlá. Ak totiž chcete auto na trať, Mustang zrejme nebude vašou prvou voľbou a my by sme radšej preferovali pohodlnejšie cestovanie.

 
Ford Mustang 2,3 EcoBoost 2016


Hoci je Mustang oficiálne štvormiestny, cestou na dovolenku posaďte dozadu radšej len ľudí, ktorých nemáte príliš radi. Približne 180 cm vysoký človek sa tam totiž zmestí len tak tak, s nohami natlačenými o predné sedadlo a hlavou tesne nad sklom kufrových dverí. Deti by však nemali mať problém zniesť aj dlhšiu cestu. Na druhej strane, 408 litrový kufor vystačí dvojčlennej posádke na celomesačnú dovolenku pri mori.

Motor, prevodovka a jazda

Terajší Mustang si u nás môžete kúpiť buď s 2,3 litrovým preplňovaným štvorvalcom alebo s 5,0 litrovým atmosférickým V8 motorom. Pod kapotou Mustangu sa však už objavilo všeličo, vrátane preplňovaného dvesto koňového štvorvalca v osemdesiatych rokoch. Výkony dnešných štvorvalcov ale prekonávajú výkony niekdajších osemvalcov a pri oveľa nižšej spotrebe.

 
Ford Mustang 2,3 EcoBoost 2016


No a aktuálny Ford Mustang s 2,3 litrovým preplňovaným štvorvalcom má viac koní, ako prvé Shelby s 4,7 litrovým V8. Takže by sme mu mali dať aspoň šancu. Ale už vás aj tak niektorých vidím ako frflete, že načo je komu Mustang bez V8 (a zvyšok už dávno frfle prečo o tom vôbec píšeme, keď to nie je Dacia alebo Škoda...). Skúsme sa na Mustang s EcoBoostom teda pozrieť objektívne.

Pre mňa bola úplne prvým kontaktom s touto legendou práve verzia s 2,3 litrovým preplňovaným štvorvalcom s výkonom 233 kW (317 k) a krútiacim momentom 432 Nm. Presnejšie so šesťstupňovým manuálom, zadným náhonom a mechanickým samosvorným diferenciálom typu torsen. Ten je spolu s lepšími prednými brzdami a prídavným olejovým chladičom súčasťou v Európe štandardného Performance Packu.

 
Ford Mustang 2,3 EcoBoost 2016


Čo sa výkonu štvorvalca týka, stovka za 5,8 sekundy je „rozumná" a dostatočne rýchla aj pre vaše senzorické vnemy (V8 je len o sekundu rýchlejší). Turbo sa prebudí asi po sekunde od stlačenia plynu. Motor je však asi najmenej drsným aspektom celého auta. Štvorvalec známy aj z Focusu RS má tak tichý chod, že ho pri normálnej jazde takmer nepočujete. Aj napriek prídavnému zvuku z reproduktorov. Simulácia zvuku nie je zlá (ak sa už musíme baviť o zvukových simuláciach vo Forde Mustang...), ale... je to skutočne nevyhnutné?

Na základe tých desiatok až stovák videí a filmov s Mustangom som mal približnú predstavu o tom, čo čakať spoza volantu. A nebol som sklamaný. Nič podobné som však dovtedy nešoféroval. Nehľadajte tu nemeckú sofistikovanosť či britskú rafinovanosť ani ľahkosť novodobých hot hatchov. Je to Mustang. Drsný kus sexy Ameriky so zadným náhonom, ktorý vám kašle na nejaké móresy, tfuj. A tak sa mi to páči.

 
Ford Mustang 2,3 EcoBoost 2016


Riadene má dobrú odozvu no vyslovene precíznym by som ho nenazval. Viete si síce zvoliť aký vám kladie odpor, no či ste v režime Normal, Sport či Comfort, je to skoro jedno. Celé auto je na pocit surové a tupé, radenie ide celkom stuha a so spojkou sa musíte zladiť, inak vám môže pri pohnutí pokojne skapať motor (och tá hanba...). Ale pedále vám umožňujú ľahko sa učiť techniku „heel and toe".

Preto keď to za volantom viete a prekonáte senzorický klam, budete šokovaní, ako dobre tento Mustang jazdí. S vyše 1 600 kilami to nie je najľahšie ani najobratnejšie kupé na svete, no trakcia je prekvapujúca, možno až šokujúca. Zrejme aj vďaka novej nezávislej viacprvkovej zadnej náprave, prvej v histórii Mustangu. Auto mení smer jazdy veľmi pekne a na povel, hoci na pocit je skôr ťažšie. Limit trakcie a limit schopností auta sú oveľa vyššie, ako sa väčšina bežných vodičov odváži vyskúšať. Rozhranie medzi vodičom totiž nemusí byť pre každého dostatočne čitateľné a nemusí dodať vodičovi dostatočné sebavedomie. Auto síce zvládne veľa (možno aj toľko ako niekoľkonásobne drahšie autá), no gule dostať Mustang k úplnému, nehulvátskemu limitu, budú mať zrejme len tí bez pudu sebazáchovy. 

 
Ford Mustang 2,3 EcoBoost 2016


Na jazdenie po okruhu je však veľa lepších áut ako Mustang (napríklad taký Ford Focus RS). Jazdu na Mustangu si užívate preň špecifickým spôsobom a tak to má byť, pretože je takmer jediným autom, ktoré dokáže takýto zážitok poskytnúť.

Keby ste ma postavili k múru pred popravčiu čatu a donútili ma prirovnať Mustang k nejakému „Nemcovi", je to niečo ako šoférovať BMW radu 4 v chňapkách - úplne iný, v Európe nový level zábavy. Ak však chcete, aj štvorvalcový Mustang vie ísť bokom. Musíte to však vedieť, inak pomôžete vodičom Mustangu vytvoriť si tu v Európe rovnakú reputáciu, akú už majú v USA. Nerobte to (prosím, prosím).

 
Podvozok Ford Mustang 2,3 EcoBoost 2016


Ak sa rozhodnete ísť s EcoBoostom napríklad na dovolenku, nemali by ste v destinácii z predných sedadiel vypadnúť úplne dolámaní. Pruženie je dostatočne pohodlné aj na dlhšie cesty, hoci podvozok je o niečo hlučnejší a relatívne tvrdý. Stále však viac ako akceptovateľný. Vďaka širším pneumatikám (255 mm vpredu aj vzadu) sa na okresných cestách pripravte, že auto bude niekedy ťahané do vyjazdených koľají. Aerodynamický hluk aj hluk spôsobený pneumatikami je o niečo vyšší ako by sme čakali, no stále na dobrej úrovni.

Okolo 100 km/h sme na našom kuse spozorovali zvláštny zvuk akoby pokazeného ložiska, ktorý pri vyššej alebo nižšej rýchlosti zmizol. Od jedného majiteľa Mustangu sme sa dozvedeli, že ide zrejme o rezonanciu kardanu, ktorá zmizla v jeho prípade po úprave / výmene kardanu. Druhý kus Mustangu, ktorý sme testovali, už tento zvuk nevydával, preto ide zrejme o už adresovanú záležitosť.

 
Ford Mustang 2,3 EcoBoost 2016


S Mustangom si srandu užijete aj pri každodennom jazdení. Vďaka dobrej trakcii sa viete z križovatky pohnúť...celkom svižne (ak viete ako to myslím). Udržať priamu trajektóriu je aj napriek dymiacim zadným pneumatikám veľmi jednoduché... Napísal som dymiacim? Myslel som otáčajúcimi sa. To som myslel. Áno, otáčajúcim sa pneumatikám. V žiadnom prípade nie dymiacim...

Spojiť slová Mustang a spotreba do jednej otázky väčšinou znamenalo vyhýbavú alebo nelichotivú odpoveď. Preplňovaný štvorvalec však dokáže byť aj úsporný (ak to vydrží vaša pravá noha) a viete sa udržať aj v jednociferných hodnotách. Aj napriek absencii systému štart / stop. V meste sa nám podarilo jazdiť za 9,7 l/100 km pri priemernej rýchlosti 32 km/h. Na diaľnici pri 110 km/h to bolo 6,7 l/100 km a pri 130 km/h 8,7 l/100 km. Mimo mesto si štvorvalcový Mustang vystačil so 6,5 l/100 km pri priemerke 70 km/h. V momente, ako si však spomeniete, že sedíte v Mustangu a prispôsobíte tomu aj štýl jazdy, jednociferná spotreba sa stane minulosťou rýchlejšie, ako „letná expressovka".

 

Záver

Pre koho vlastne Mustang je? No podľa amerického Fordu - pre každého. A z istého uhla pohľadu majú pravdu. Neexistuje dostupnejšie športové kupé (ak sa to tak dá nazvať). Ak chcete pútavé a charizmatické auto, ktoré je dostatočne rýchle ale nezruinuje vás spotrebou, ani nákupnou cenou, ani servisnými nákladmi a ak chcete auto, ktorým sa dostanete bez ujmy na chrbtici do chorvátska, ktoré je zábava na okresných cestách a nesie legendárne meno, ta dá - Ford Mustang. To zrejme konkurencia len tak neprebije. Musíme sa však niekedy pre istotu spýtať na názor aj Camara...

Tak ako, mám si teda kúpiť ten EcoBoost či nie?

Všetko to dáva zmysel. Za cenu základného 317 koňového EcoBoostu si síce kúpite BMW radu 4 či Mercedes-Benz C kupé, no s polovičným výkonom a vybavené asi ako dedinské potraviny. Za rovnaké peniaze máte v Mustangu xenóny, farebné podsvietenie interiéru, dažďový senzor, tempomat, parkovaciu kameru, infotainment s 8 palcovým displejom a 9 reproduktormi a 19 palcové zliatinové disky. Skúste si podobnú výbavu a výkon„vyklikať" na nejakom nemeckom kupé. Všetko dáva na papieri zmysel. Ale...

Človek je tvor hlúpy a dámy mi toto určite potvrdia: chlap je len viac zarastená verzia decka a keby sme boli zvieratká, tak niekedy asi naháňame tú laserovú bodku (no a čo...). Ak by som si kúpil 2,3 EcoBoost užíval by som si nízku spotrebu, ticho na diaľnici, nižšiu cenu. Ale v momente ako by okolo mňa preletel Mustang s V8, dostal by som chuť rozmlátiť si hlavu o stôl a rozplakal sa ako štrnástka na koncerte Luneticu.

Nehovoriac o tom, že by ma stále lákal aj cenovo podobný Ford Focus RS. Ford, prečo nám to robíte? Prečo?!

Ak máte radi Ford Mustang, pozrite si aj naše video.

Motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)2 300
Prevodovkamanuálna šesťstupňová
Poháňaná nápravazadná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)233 kW / 317 k pri 5 500 ot./min 
Krútiaci moment (Nm)432 Nm pri 3000 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)233 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h5,8 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

10,1 / 6,8 / 8,0

Rozmery
Dĺžka / šírka / výška (mm)4 784 / 1 916 / 1 381
Batožinový priestor (l):408
Objem palivovej nádrže (l):

59

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 606
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu   

37 990,- €



Základná cena testovanej verzie (2,3 EcoBoost manuál)    

37 990,- €


Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.