ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Renault Clio 1,2 TCe – Hip hip manuál!

23.12.2016 | Testy

Clio 1,2 TCe dostalo konečne aj manuálnu prevodovku. A nielen to. Čo všetko zlepšil Renault po nedávnom facelifte a prečo nám konečne začalo dávať Clio GT lepší zmysel?

Ako majiteľ prechádzajúceho Clia som sa kedysi tešil na terajšiu, štvrtú generáciu malého „chic" Francúza. Bezprostrednou reakciou však vtedy bolo skôr sklamanie. Z dospelého Clia sa stalo síce oveľa krajšie, no pubertálne auto, s mnohými ťažko pochopiteľnými drobnými nedostatkami. Našťastie Renault veľmi dobre počúval, čo nám na aute vadilo, a po facelifte Clia väčšinu neduhov odstránil.

 
 Renault Clio 1,2 TCe GT Line


Vzhľad exteriéru však medzi negatíva Clia nepatril, preto vítame, že aj s novými príplatkovými prednými full LED svetlami sú zmeny vzhľadu minimálne. Mierne pozmenená predná maska, zadný nárazník, nová ponuka kolies a farieb a to stačí.

Clio podľa mňa stále patrí medzi najlepšie vyzerajúce malé autá dnes na trhu, o to viac u testovanej verzie s GT Line packom. Takto teraz môže vyzerať takmer každé Clio, nielen s motorom 1,2 TCe (GT) ako doteraz. Nový pack GT Line je rozdelený nezávisle na exteriérové a interiérové prvky s novými možnosťami kombinácií vizuálnych prvkov.

 
 Renaul Clio 1,2 TCe GT Line


Interiér, priestor a výbava

Vnútro Clia sa dočkalo len malých zmien dizjanu - napríklad opierka na dverách je teraz kompletne čalúnená a priplatiť si viete za lakťovú opierku zboku vodičovho sedadla. Pribudli však ďalšie možnosti personalizácie a prvky výbavy ako automatické parkovanie či parkovacia kamera.

 
 Renault Clio 1,2 TCe GT Line


Dobrá poloha za volantom bola zachovaná no (našťastie) zmizla plastová „okrasa" volantu, vďaka ktorej sa vám akurát šmýkal v rukách. Z niekdajšieho R.S. tlačidla (vedľa radiacej páky) sa teraz stalo klasické Eco tlačidlo.

Vynovené sú infotainment systémy - naše auto obsahovalo najvyšší systém R-Link Evolution s dotykovým displejom v stredovej konzole. Ovládate ho aj (stále nepodsvietenými) tlačidlami na volante. Tlačidlo na hlasové pokyny je pri nastavenej slovenčine však stále na okrasu, pretože po našom systém nerozumie. Ak ste však ochotní trénovať vašu angličtinu, hlasové pokyny fungovať budú. Potešil nás aj USB konektor, ktorý sa spolu Aux konektorom presunuli pred radiacu páku. Ani tu však stále nie sú podsvietené.

 
 Renault Clio 1,2 TCe GT Line


Najdôležitejšou zmenu však u tohto motora je, že si môžete Clio s 1,2 TCe kúpiť už aj bez GT (line) doplnkov. To znamená, že eugenticky nedokonalým vodičom nebudú povinne vnútené úzke športové sedadlá, ako to bolo doteraz. Tým zároveň ušetríte.

Celkovo máme pocit, že, hoci to nie je vidno, Renault si dal teraz záležať na kvalite interiéru aj tam, kde ju nevidíte. Zatiaľ nič nevŕzgalo, nebúchalo a priestor pre posádku nám teraz prišiel o niečo lepšie aktusticky izolovaný, od motora aj od vonkajšieho hluku.

 
 Renault Clio 1,2 TCe GT Line


Priestor vzadu zostal zachovaný. Približne 180 cm vysoký človek sa sem zmestí tak akurát a batožinový priestor má stále objem 300 litrov. Pod jeho dnom môžete v závislosti od výbavy nájsť aj podlhovastý subwoofer Bose, ktorý príjemné zvyšuje spodný frekvenčný rozsah audiosystému. Do rezervy ho výrobca umiestniť nemohol, pretože tá je uchytená zo spodnej časti kufra. Potešila nás aj taká drobnosť ako plynová vzpera na prednej kapote.

Motor, prevodovka a jazda

Facelift sa mierne dotkol aj motorizácie 1,2 TCe (H5Ft), ktorej síce zostal výkon pôvodných 87 kW (120 k), no dostupný je o 700 otáčok vyššie a krútiaci moment súpol na 205 Nm. Ale hlavne - teraz si tento motor môžete objednať nielen s dvojsposjkovým „automatom" ale aj so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Konečne! Prečo až teraz? Možno si v Renaulte uvedomili, že konzervatívny zákazník pre manuálne Clio 1,2 TCe naozaj existuje (viem o niekoľkých) alebo v tom bol až doteraz technický problém...

 
 Renault Clio 1,2 TCe GT Line


A prečo sa tak teším? Ak šoférujete radi, jednou z foriem podpory zábavného zážitku zo šoférovania je manuálne radenie rýchlostí. Ak je slašie a má automat, akurát si jeho pomalosť budete viac uvedomovať. Ale ak má manuál, môže byť dokonca zábavou. Na stovku to Clio 1,2 TCe s manuálom zvládne za príjemných 9 sekúnd, teda o 0,2 sekundy rýchlejšie ako EDC automat ale na pocit je ešte rýchlejšie. Aj jemné pišťanie turba pôsobí „športovo". Je teda nový manuál zmenou k lepšiemu? Ani neviete ako! Toľko srandy som si nielen v meste už dávno neužil.

Šoférovanie Clia je ľahké. Spojka ide príjemne, radenie je dostatočne presné a ľahké, s krátkymi dráhami. Chvíľu trvá, kým sa malé turbo roztočí, no keď si nohy a ruky správne zosynchronizujete tak vďaka celkom presnému radeniu je jazda s týmto Cliom dobrou satisfakciou. Nevadilo nám ani radenie ľadovou alebo vrelou radiacou pákou (v závislosti od počasia).

 
 Renault Clio 1,2 TCe GT Line


Asistent radenia má trochu silnejšie ekologické cítenie, ako by bolo pre chod motora z môjho pohľadu zdravé. Pri piatom prevodovom stupni je preň pri 50 km/h v poriadku aj 1300 otáčok. Šiesty stupeň vám „radí radiť" už od 61 km/h. Pri 130 km/h sa motor otáčal rýchlosťou 3000 otáčok.

V dnešnej záplave preplňovaných trojvalcov je štvorvalcové Clio dnes už jedno z mála. Motor má plynulých a tichý chod no vedeli by sme si predstaviť aj lepšiu spotrebu. S testovaným autom sme v meste pri priemernej rýchlosti 32 km/h dosiahli spotrebu 6,7 l/100 km. Na diaľnici pri 110 km/h to bolo 5,7 l/100 km a pri 130 km/h 7,3 l/100 km. Mimo mesto pri priemernej rýchlosti 65 km/h a relatívne hustej premávke sa spotreba ustálila na 4,9 l/100 km.

 
 Renault Clio 1,2 TCe GT Line


Podvozok je teraz subjektívne o niečo mäkší, ako u niekdajšieho GT, no stále sa viete s Cliom na kľukatých cestách výborne vyblázniť, hlavne vďaka novému manuálu. Je prijemne neutrálne, a zároveň z vás nevytrasie dušu.

 

Záver

Najvýkonnejšie „neostré" Clio dostalo konečne čo si zaslúžilo. Vítame možnosť zvoliť si typ sedadiel, aj vzhľad exteriéru nezávisle na sebe a manuál svedčí tomuto auto viac ako „automat". Klesne s ním spotreba, stúpne zábava a ako bonus vás vyjde lacnejšie.

Ak hľadáte malé svižné benzínové auto, ktoré vyzerá dobre, jazdí dobre a poriadne sa v ňom zabavíte, toto Clio je výbornou voľbou. A s takým dobrým „čiptuningom" by možno uhasilo aj smäd po neexistujúcom Twingu Sport. Nás však teraz zaujíma, či sa šesťstupňový manuál náhodou neobjaví aj v Cliu Sport. Čo vy na to, Renaultsport?

 

Motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 197
Prevodovkašesťstupňová manuál
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )88 / 120 pri 5500 ot./min
Krútiaci moment (Nm)205 pri 2000 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)199
Akcelerácia z 0 na 100 km/h9,0
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)6,8  / 4,5 / 5,4
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 062 / 1 945 / 1 448
Batožinový priestor (l):300
Objem palivovej nádrže (l):

45

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 165
Ceny
Cena základného modelu s rovnakou motorizáciou

12 790,- €



Základná cena testovanej verzie (Clio GT Line pack 1,2 TCe manuál) v deň zverejnenia testu

14 780,- €


Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.