ATLAS.SK: Piatok, 24.3.2017
meniny má Gabriel

TEST: Mitsubishi Outlander PHEV – Zásuvker Evo 1

11.11.2016 | Testy

Japonské SUV nájdete stále v ponuke aj ako „zásuvkový" hybrid. Ako to však vyzerá nielen so spotrebou a nabíjaním Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid (PHEV)?

Nakoľko sme už testovali Outlander s naftovým motorom (aj Outlander pred faceliftom), dnes sa budeme sústrediť hlavne na hybridné pohonné ústrojenstvo verzie Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle).

 
 Mitsubishi Outlander PHEV


Motory a prevodovka

Pohonné ústrojenstvo Outlanderu PHEV je na pomery bežných áut celom komplikované, preto vás prosíme o trochu trpezlivosti. Obsahuje totiž spolu až štyri motory - jeden spaľovací a tri elektrické. Pod prednou kapotou nájdete 2,0 litrový atmosférický benzínový štvorvalec (4B11) s variabilným časovaním sacích ventilov a výkonom 89 kW (120 k), ktorý slúži hlavne na generovanie elektrickej energie pomocou vlastného elektromotoru / genetárora. Pri vyšších rýchlostiach pomáha poháňať predné kolesá aj mechanicky - pomocou prevodovky s jedným nemenným prevodom a pomocou viaclamelovej spojky. Že je motor určený hlavne ako generátor elektrickej energie dokazuje aj maximálny výkon dostupný pri rovnakých otáčkach, ako maximálny krútiaci moment (4500 ot./min).

 
 Mitsubishi Outlander PHEV


Väčšinu času sú však predné kolesá poháňané 300 voltovým trojfázovým striedavým elektromotorom s maximálnym výkonom 60 kW a krútiacim momentom 137 Nm. Zadné kolesá zas poháňa elektromotor s rovnakým výkonom ale s krútiacim momentom 195 Nm a bez mechanického prepojenia so spaľovacím motorom vpredu (v preklade - nenájdete tu kardan).

Spoločný výkon tohto všetkého je spolu „v paralelnom režime" (spaľovací motor mechanicky prepojený s prednými kolesami, asistovaný elektromotormi) je 149 kW (204 k). Spoločný krútiaci moment sa odhadnúť neodvážili ani v Mitsubishi.

 
 Mitsubishi Outlander PHEV


Elektromotory dokážu auto poháňať bez pomoci benzínového generátoru do rýchlosti 120 km/h. Slúžia zároveň ako náhrada tradičného pohonu všetkých kolies a dokážu simulovať aj uzávierku stredného diferenciálu.

Batérie

Priestor pod kabínou bolo možné vďaka absencii kardanu vyplniť 80 článkami li-ion batérií v jednom púzdre, so spoločným napätím 300 voltov a kapacitou (na plug-in hybrid) úctyhodných 12 kW. Pre porovnanie, to je polovica plne elektrického Nissanu Leaf.

 
 Mitsubishi Outlander PHEV


Vďaka batériám je ťažisko auta nižšie o 3 cm. Hmotnosť auta však v porovnaní s benzínovým Outlanderom so štvorkolkou stúpla o nezanedbateľných 330 kilogramov. Tretí rad sedadiel padol za obeť priestoru pre zadný elektromotor a dno kufra je tak o niečo vyššie (ale stále dostatočne nízko).

Batérie viete nabíjať buď pomocou domácej 220 V zásuvky (naplno približne za 5 a pol hodiny), pomocou Mennekes konektoru (za 3 hodiny) alebo pomocou rýchonabíjacieho CHdeMO konektoru (do pol hodiny).

 
 Mitsubishi Outlander PHEV


Nakoľko funguje Outladner PHEV aj ako elektromobil, musí disponovať aj elektrickým kúrením. To sa vám však zíde aj pri jazde s (takmer) vybitými batériami, pretože si vďaka tomu zakúrite oveľa skôr. Hoci klimatizácia disponuje klasickým kompresorom, ten je poháňaný elektricky a tak môže chladiť kabínu aj počas jazdy na elektromotor.

Jazda

Pohonné ústrojenstvo je síce komplexné, ale Mitsubishi zrejme uhádlo, ako budú po technickej stránke vyzerať autá budúcnosti. Ako sa však reálne jazdí s Outlanderom PHEV?

Pomocou páčok pod volantom viete v piatich stupňoch voliť mieru rekuperácie elektrickej energie pomocou brzdenia elektromotorom. Škoda len, že si auto nastavenie nezapamätá a vždy sa po chvíli vráti do režimu s vypnutou rekuperáciou. Rekuperačné brzdenie je však veľmi dobre integrované spolu s klasickými kotúčovými brzdami a prechod medzi nimi prakticky necítite.

 

 
 Mitsubishi Outlander PHEV - režim rekuperácie


Súdiac podľa vizualizácie zobrazenej na infotainment systéme využíva Outlander PHEV za všetkých okolností predný aj zadný elektromotor naraz. Systém pohonu všetkých kolies je tu ale úplne iný, ako u klasických áut. Je vlastne permanentný, dokáže reagovať okamžite a preniesť všetku silu len na predné alebo len na zadné kolesá.

Spaľovací motor funguje v meste (odhadom) približne polovicu jazdného času ale vďaka dobrému a odhlučneniu ho okrem prudkej akcelerácie neregistrujete. Vtedy sa však správa ako u áut s CVT prevodovkou a pri pretrvávajúcej požiadavke na maximálnu akceleráciu sa drží v (akusticky otravných) maximálnych otáčkach. Na diaľnici beží spaľovací motor prakticky stále, no počuť ho do kabíny nie je.

 

 
 Mitsubishi Outlander PHEV - režim paralelného hybridu


Výrobca síce udáva celkový výkon okolo 200 koní, no koľko z nich je dostupných práve keď ich potrebujete je otázne. Na stovku by to mal Outlander PHEV zvládnuť za 11 sekúnd, čomu aj veríme, no reakcia na stlačenie plynu na podlahu nie je konzistentná. Niekedy auto akceleruje okamžite, niekdy rozmýšľa, potom naštartuje motor a až následne akceleruje. A niekedy zas akceleruje subjektívne slabšie. Možno by pomohlo pridanie režimu určeného na poskytnutie maximálneho dostupného výkonu.

Hoci na tlačidlo pre čisto elektrický režim v aute nenájdete, pochopili sme, že je vlastne skryté pod tlačidlom „Eco mode". Okrem toho máte ešte možnosť zvoliť si režimy Normal, Save (uchovanie nabitých batérií) alebo Charge (nabíjanie pomocou spaľovacieho motora). Pomocou displeja pred vodičom alebo pomocou infotainment systému môžete sledovať, v ako režime práve auto funguje.

 
 Mitsubishi Outlander PHEV


Spotreba sa drasticky odvíja od režimu jazdy. Na čisto elektrický pohon prejdete po meste alebo po okreskách približne 30 km. To platí pre jazdenie so zapnutým kúrením, ktoré vám skráti dojazd odhadom o 15 až 20 percent. Ak si však chcete odmerať spotrebu elektrickej energie, nie je to také jednoduché - máte síce k dispozícii nezvyklé množstvo údajov v podobe grafov, no auto vám nezmerá žiadne konkréte číslo. Preto sme našu spotrebu v elektrickom režime museli počítať pomocou prejdenej vzdialenosti a kapacity batérií. Nám sa podarilo jazdiť po meste s priemernou spotrebou elektrickej energie približne 37 kWh/100 km.

Ak sa batérie vybijú, auto bude jazdiť v režime „klasického" hybridu - pri brzdení bude rekuperovať a potom zozbieranú energiu zas míňať. V takomto režime sa nám podarilo jazdiť za 6,6 l/100 km pri priemernej rýchlosti 34 km/h. V režime dobíjania batérií a pohonu auta zároveň bol spaľovací motor v chode stále a auto malo spotrebu okolo 20 l/100 km. Za každé 4 kilometre jazdy po meste sa však batérie dobili na ďalších 7 „elektrických" kilometrov. Tento spôsob nabíjania nie je ekonomicky výhodný, no ak si prajete, dokáže podľa výrobcu za 40 minút státia nabiť batérie na 80 % kapacity.

 
 Mitsubishi Outlander PHEV


Jazdenie na elektrinu je skôr vhodné skombinovať s nabíjaním doma. Pointou je, že vrámci dochádzania do malých vzdialeností je to vlastne elektromobil. Ak ho však budete využívať väčšinou na dlhšie cesty mimo mesto alebo po diaľnici, je vám hybrid úplne zbytočný.

Čo sa spotrieb pri klasickej rovnomernej jazde mimo mesto týka, na diaľnici si Outlander PHEV pri rýchlosti 110 km/h vypýtal 9,8 l/100 km a pri 130 km/h 11 l/100 km. Na okresných cestách sa spotreba ustálila na 6,8 l/100 km pri priemernej rýchlosti 72 km/h.

 
 Mitsubishi Outlander PHEV


Outlander PHEV je doteraz jediným plug-in hybridom na našom trhu, ktorý ponúka možnosť rýchlonabíjania. Vďaka rovnakým verejným rýchlonabíjačkám, aké využíva Nissan Leaf, tak viete auto nabiť približne za 20 minút. Problémom však bude, že sieť kompatibilná s konektormi CHAdeMO sa už zrejme rozširovať nebude, pretože EÚ schválila ako nový štandard tzv. Typ 2.

Verzia Outlanderu pre mimoeurópske trhy obsahuje aj 1500 wattový menič na 220 Voltov, ktorý dokáže v prípade potreby pomocou vstavanej batérie na pohon auta poháňať aj domácnosť. Podľa Mitsubishi vie dodať energiu pre „typickú rodinu" počas jedného dňa.

Wifi aplikácia

Mitsubishi poskytuje k autu aj aplikáciu Remote Control, pomocou ktorej dokážete kontrolovať stav nabíjania, zapnúť či načasovať kúrenie ak limatizáciu alebo zapnúť a vypnúť svetlá. K autu sa pripájate cez smartfón pomocou wifi a v praxi je dosah tohto spojenia niekoľko metrov.

 
 Mitsubishi Outlander PHEV - aplikácia Mitsubishi Remote Control


Aplikácia preto skôr určená na to, aby ste nemuseli kvôli zisteniu stavu nabitia prechádzať z rodinného domu fyzicky do garáže. Stačí vám pripojiť sa na auto a pozrieť sa do aplikácie.

Záver

Mitsubishi Outlander PHEV je zaujímavou voľbou pre záujemcov o plug-iny hybridné SUV. Technologicky je zaujímavý, pretože funguje hlavne ako sériový hybrid a ako jediný z konkurencie má možnosť rýchlonabíjania. Niektoré drobnosti by ale ešte chceli doladiť.

Ak chcete teda ochutnať, ako chutí svet elektromobilov ale nebyť sankcionovaní stresom z malého dojazdu, Outlander PHEV môže byť zaujímavou voľbou. Spoľahlivosti sa zrejme príliš báť nemusíte, pretože výrobca poskytuje záruku 3 roky alebo 100 000 kilometrov na samotné auto, 12 rokov na karosériu a 8 rokov alebo 160 000 km na batérie.

Pod článok sme pridali aj oficiálne video s vysvetlením fungovania Outlanderu PHEV.

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce4


Zdvihový objem (cm3)

1 998
Najvyšší výkon (kW/k)89 kW / 121 k pri 4500 ot./min.
Krútiaci moment (Nm pri ot./min.)190 Nm pri 4500 ot./min
Prevodovkajednostupňová s viaclamelovou spojkou
Poháňaná nápravapredná
Elektromotor (predný)
Najvyšší výkon (kW/k)60 kW / 82 k
Krútiaci moment (Nm)137 Nm
Poháňaná nápravapredná
Elektromotor (zadný)
Najvyšší výkon (kW/k)60 kW / 82 k
Krútiaci moment (Nm)195 Nm
Poháňaná nápravazadná
Spoločný maximálny výkon: spaľovací motor + elektromotory
Najvyšší spoločný výkon (kW/k)149 kW / 203 k pri (?) ot./min
Krútiaci moment (Nm)(?) Nm pri (?) ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)170 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h11,0 s
Priemerná udávaná spotreba
benzín (l/100 km/h) / elektrická energia (kWh /100 km)


1,8 l/100 km / 13,4 kWh/100 km 

Rozmery
Dĺžka / šírka / výška (mm)4 695 / 1 800 / 1 710
Batožinový priestor (l):451
Objem palivovej nádrže (l):

45

Prevádzková hmotnosť (kg)1 920
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu   

45,500,- €



Základná cena za testovanú verziu (Outlander PHEV Instyle) 

45,500,- €
Autor: Daniel Krnáč 

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Video k tejto téme