ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

PRVÁ JAZDA: Nový Ford Kuga - Modrý ovál v mori konkurencie

10.11.2016 | Testy

Ford Kuga prichádza v novej generácii ešte inteligentnejšia, úspornejšia a v novom šate, ktorý dopĺňa dizajnérsku cestu značky. Ako sa Fordu darí držať svojho zástupcu v stále populárnejšom segmente malých SUV?

Kolínskej pobočke Fordu sa s predošlou generáciou Kugy podarilo niekoľko vecí. Podobne ako Fiesta alebo Focus, zapadá Kuga do každodennej premávky bez jediného povšimnutia. Taktiež, podobne ako pri súrodencoch z ponuky, má Ford aj pri malom crossoveri na konte výborný podvozok. Plus, čo sa týka dizajnu, v rámci triedy ho považujem od roku 2008 za najpodarenejší v triede. Poznáme však prípady, že nasledujúce generácie neopravia svoje chyby z minulosti, prípadne pridajú ďalšie. Ako si teda poradil Ford s neduhmi a prednosťami Kugy v novom prevedení?

„Americká" tvár v európskom svete

To, čo robí Ford posledné roky v oblasti dizajnu sa mi skutočne páči. Predné masky európskych modelov považujem za ukážku veľmi príjemnej éry, kedy sa začali zlievať svety „nedotknuteľných" exotických vozov, s dizajnom áut, patriacim „bežným smrteľníkom". Nová Kuga však pôsobí na pohľad masívnejšie a sebavedomejšie ako predošlé prevedenie a celkovo ide o relatívne zásadný facelift.


Zástup novinárskych Fordov Kuga na letisku vo Vilniuse


Pribudla šesťuholníková predná maska chladiča v niekoľkých grafických prevedeniach a celkovo čistejšie a maskulínnejšie tvary okolo optiky a dizajnu prednej časti. Zásadnejšie zmeny sa taktiež udiali v časti zadnej (aj keď veko kufra pôsobí veľmi povedome) a zasiahnutá bola hlavne grafika zadných svetlometov a chrániča nábehu v spodnej časti nárazníka. Z toho sa tvarom vykľul akýsi difúzor.


Vysoký profil dáva prednosť miestu na hlavu a pre batožinu


Na predné blatníky pribudli „vetracie otvory" s názvami verzií (ST-Line a Vignale) a menšími zmenami si prešli spätné zrkadlá. Pri zúčtovaní dojmov z estetiky nie som ohúrený, neodpadávam, ale ma ani neobchádzajú pochybnosti. Je to ten správny dizajn, ktorý mám u Fordu zaknihovaný za posledné roky a osobne som s ním veľmi spokojný. Taktiež ma teší, že európske modely obchádzajú hromady chrómu a roky sa voči invázii leštených povrchov z druhej strany Atlantického oceánu nemecké krídlo automobilky statočne bráni.

Dobré správy! Interiér komunikuje „ľudským hlasom".

Jednou z najdôležitejších správ spojených s novou Kugou je, že spleť malých a neprehľadných tlačidiel z palubnej dosky predošlých generácií Fordov nárazovo mizne. Do veľkej miery ich skonzumoval osempalcový dotykový displej a na ňom bežiaci multimediálny systém SYNC 3. Nová generácia infotainmentu spravila technologický, grafický a dizajnový pokrok, ktorý Ford v konkurenčom boji začínal mierne brzdiť.

Okrem toho, že je systém zásadne stabilnejší, prináša systémy Apple CarPlay a Android Auto. S nimi prichádza samozrejme pole aplikácií od Google, či priamo z vášho iPhonu. Na palube teda môžete používať Google Search, Google Maps, Google Play. Rovnako celkom spoľahlivo funguje aj hlasové zadávanie pokynov.


 Nový Fordu Kuga v prevedení Vignale


Taktiež môžete využiť systém AppLink, určený k ovládaniu aplikácií ako predpoveď počasia v AccuWeather, prehrávač Spotify, či Glympse. Vrchu palubovej dosky dominuje CD prehrávač, ktorý má svoje absolútne logické opodstatnenia. Prvým z nich je, že Compact Disky sú ešte aj dnes jedným z najpočúvanejších prenosných médií v autách a ich ústup nevonia určitej skupine zákazníkov. Taktiež, Kuga dostala vynikajúcu príplatkovú audio súpravu Sony, ktorá má veľmi solídne našliapnuté byť najlepšou v segmente a danej cenovej kategórii.


Koža či už na obložení dverí alebo na sedadlách bola príjemne mäkká a kvalitná


Problémy s kvalitou interiéru v modeloch Ford boli po predošlé generácie výnimočným javom. Práve naopak, keď si pozriete a prečítate ktorúkoľvek recenziu na Ford Kuga z predošlých rokov, novinári demonštrujú pocit kvality práve na páčkach smeroviek a tlačidlách. Tiahla smeroviek zmenili za posledné roky svoj tvar a materiál, no stále sa pri nich bavíme o veľmi príjemnom užívateľskom pocite. To isté platí pre plasty a celkovú kvalitu vyhotovenia interiéru. S príchodom nového Fordu Kuga sa aj do sveta malých SUV s modrým oválom na kapote vracia legendárne označenie prémiovej výbavy Vignale.

Charakter na želanie

Ford Kuga dostáva po vzore svojich väčších súrodencov z ponuky dve verzie výbavy a to Vignale a ST-Line. Verzia Vignale kraľuje výbavám vozov Ford na európskej strane veľkej mláky. Už dnes je k dispozícii v prípade modelov Mondeo, S-MAX a aj pri väčšom SUV Edge. Vrcholné vyjadrenie výbavy prináša do Kugy farbu Milano Grilio, ktorú dostanete výhradne v tomto stupni výbavy, sedadlá z mäkkej kože Windsor a tou istou kožou potiahnutý interiér. To platí samozrejme pre palubovú dosku a obloženie dverí. S verziou Vignale prichádza taktiež pole služieb, týkajúcich sa údržby vášho vozidla.


Ford Kuga ST-Line v červenom prevedení Racing Red


Ďalším stupňom, respektíve smerom výbavy, sa stalo prevedenie ST-Line, známe z modelov Fiesta, Focus a Mondeo. Taktiež nejde len o úpravu spojenú s agresívnejším zovňajškom. Tomu ale celkom výrazne dominuje športová mriežka chladiča v štýle ostrých modelov ST a na zadnej časti nájdete asertívnejšie pôsobiaci nárazník s dvojicou čiernych koncoviek výfuku. Interiér sa od bežných modelov v zásade nelíši a nie je obsypaný logami ST, ako tomu býva v prípade konkurenčných modelov. Od vrcholného modelu Vignale sa ale líši tvrdším koženým poťahom na volante, klasicky mäkkými plastami na palubovej doske a samozrejme obložení dverí. Sedadlá majú mierne športovejšiu náturu, no v zákrutách držia celkom podobne.

Konzervatívne kvartetá pod kapotou

Ford Kuga prichádza s päticou štvorvalcových motorov. V prípade benzínových jednotiek je objem obmedzený na 1,5 litra a tri výkonové verzie. V prípade naftových jednotiek TDCi sú k dispozícii verzie s objemom 1,5 litra a dve verzie dvojlitrového agregátu.Benzínové preplňované jednotky Ford EcoBoost disponujú technológiami ako priame vstrekovanie paliva, alebo dvojité nezávislé variabilné časovanie vačiek. V ponuke sú nasledovné prevedenia spojené so šesťstupňovou manuálnou, alebo šesťstupňovou automatickou prevodovkou

- 1,5-litrový motor EcoBoost vo výkonových variantoch 120 k a 150 k s pohonom predných kolies a spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, so spotrebou paliva 6,3 l/100 km a emisiami CO2 na úrovni 145 g/km

- 1,5-litrový motor EcoBoost s výkonom 182 k s pohonom všetkých kolies a spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, so spotrebou paliva 7,5 l/100 km a emisiami CO2 na úrovni 173 g/km.

Vznetových jednotiek je k dispozícii viac, vo výkonovom spektre od 88/120 do 132kW/180 konských síl. V tomto prípade sú však v ponuke objemy 1,5 a 2,0 litra na štyri valce. Rovnako je možné kombinovať naftový motor s pohonom predných kolies pohonom všetkých štyroch. Najúspornejším agregátom v ponuke je 1,5 litrový motor TDCi s výkonom 88 kW/120 koní. Katalógová spotreba sa v tomto prípade pohybuje na úrovni 4,4 l/100 km. Ďalšími naftovými agregátmi sú:

- 1,5-litrový motor TDCi s výkonom 120 k spojený so šesťstupňovou prevodovkou PowerShift a s pohonom predných kolies, ktorý má spotrebu paliva 4,8 l/100 km a emisie CO2 na úrovni 124 g/km.

- 2,0-litrový motor TDCi s výkonom 150 k spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a s pohonom predných kolies, ktorý má spotrebu paliva 4,7 l/100 km a emisie CO2 na úrovni 122 g/km, alebo spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a s pohonom všetkých kolies, ktorý má spotrebu 5,2 l/100 km a emisie CO2 na úrovni 135 g/km, alebo spojený so šesťstupňovou prevodovkou PowerShift a s pohonom všetkých kolies, ktorý spotrebuje 5,2 l paliva na 100 km a produkuje emisie CO2 na úrovni 134 g/km.

- 2,0-litrový motor TDCi s výkonom 180 k spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a s pohonom všetkých kolies, ktorý má spotrebu paliva 5,2 l/100 km a emisie CO2 na úrovni 135 g/km, alebo spojený so šesťstupňovou prevodovkou PowerShift a s pohonom všetkých kolies, ktorý spotrebuje 5,2 l na 100 km a produkuje emisie CO2 na úrovni 134 g/km. Všetky naftové motory sú vybavené filtrom pevných častích a komponentmi so špeciálnym diamantovým povlakom.

Za volantom

Diaľničné úseky v Litve a Lotyšsku majú na európske pomery celkom nízke rýchlostné limity. Z Vilniusu do Rigy sme až po hraničný prechod jazdili konštantnou rýchlosťou 110 km/h. Po prechode hranicami na Lotyšskú stranu sme museli znížiť rýchlosť na 100 km/h a to taktiež na diaľničných úsekoch. Pri 110 km/h pôsobila Kuga kultivovane a v kabíne nebolo nutné zvyšovať hlas.


Palubová doska prišla o hromadu malých tlačidiel a nahradil ju čistejší dizajn s výrazne vylepšeným sysémom SYNC 3


Samozrejme, viac sa o hlukovej izolácii a spotrebe dozvieme z testu na našich cestách. Na cestách mimo mesta však zásadná kritika potrebná nebola. Sedadlá modelu Vignale sú vďaka mäkkej koži veľmi príjemné na dlhé cesty. Z auta je všeobecne dobrý výhľad a ergonómia v kabíne má za sebou zásadný pokrok. Máte oveľa väčší pocit, že vám auto sedí ako „ušité na mieru", oproti tomu, ako pôsobili Fordy v minulosti.


Šesťstupňová prevodovka s meničom krútiaceho momentu PowerShift radila plynule. Taktiež nebol problém s voľboujazdných režimov


Šesťstupňová prevodovka PowerShift radila plynule ako v zasneženej zápche hlavného mesta, tak aj na „okreskách" po ceste z Litvy do Lotyšska. Charakteristická je ale širokou prácou meniča krútiaceho momentu. Ten pri zrýchľovaní „natiahne" prevod a tým pádom sú zmeny plynulé a nespôsobujú pochyby. Systému za ostatné 2 dni za volantom nebolo čo vytknúť. Na druhej strane, Kuga je taktiež k dispozícii so šesťstupňovým manuálom, ktorý sme si ale nestihli vyskúšať.

V testovaných modeloch sme sa stretli s najvýkonnejším benzínovým motorom a so 180 koňovým naftovým agregátom TDCi. Pokým mala najvýkonnejšia benzínová verzia vcelku vyrovnaný prejav a ťah bol aj po pocitovej stránke citeľný, naftová verzia strácala vo vysokých otáčkach klasicky „paru". Pri pokojne jazde a plynulom zachádzaní však potiahne krútiacim momentom už od nízkych otáčok. Jej výkon je však pri prudkej akcelerácii citeľný slabšie, než by sa pri pohľade na čísle v papieroch mohlo zdať.


Stabilizačná kontrola vás nenechá vyviesť žiadnu hlúposť ani po jej vypnutí. Pri troche citu sa však viete s Kugou pobaviť na snehu aj v pretáčavom šmyku


Ľahký terén, sneh a rekonštruované úseky ciest musel Ford vybavovať doslova na objednávku. Posledný deň press drive sme sa v centre Rigy zobudili do mesta, zasypaného 15 centimetrami snehu. Pohon všetkých kolies dostával v kolónach poriadne zabrať a zaujímavé bolo sledovať jeho využitie v reálnom čase na displeji palubného počítača. Pohon dokonca zapriahne zadnú nápravu aj pri prudšej akcelerácii na suchej ceste. V teréne samozrejme dominuje predná náprava, no akonáhle ide do tuhého, systém vie rozdeliť krútiaci moment v pomere 50:50.

Resumé

Kuga pokračuje v zastupovaní modrého oválu v zdanlivo nekonečne rastúcom segmente. Ponúka však klasický a veľmi povedomí prístup, bez zložitých informačných systémov, obrazoviek a futuristických kriviek. Práve táto skutočnosť a zotrvanie pri jednoduchých a elegantných riešeniach, by sa mohli stať jej zbraňou proti masívnemu zástupu konkurencie.

Autor: Viktor Baláž

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.