ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Ford S-Max 2,0 TDCi Biturbo - Turbo k turbu, budú kone

26.10.2016 | Testy

Najvýkonnejší naftový S-Max s dvojspojkovou prevodovkou dostal turbo navyše. Je však tento veľký 210 koňový Ford skutočne takou rodinnou raketou, ako vyzerá na papieri?

Minulý rok sme testovali naftový Ford Focus ST s manuálom a priali sme si, aby mu pribudlo ešte jedno turbo. Turbo naftovému motoru síce pribudlo, ale nie vo Focuse. Biturbo totiž nájdete v najväčšom MPV výrobcu, v modeli S-Max.

Ford S-Max sme už podrobne testovali s benzínovým motorom 1,5 EcoBoost a šesťstupňovým manuálom aj s naftovým štvorvalcom 2,0 TDCi, dvojspojkovou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Biturbo verzia však vymenila štvorkolku za 30 koní a 50 Nm navyše.

 
 Ford S-Max 2,0 TDCi Biturbo
Najväčšie MPV Fordu síce na fotke nevyzerá príliš mohutne alebo stojac vedľa normálneho hatchbacku je to už riadny kus auta. Na rozdiel od mnohých SUV však ponúka pri veľkých vonkajších rozmeroch aj kráľovský vnútorný priestor. Aj pre pasažierov, aj pre náklad. Samotný interiér je kvalitný a v aute nájdete množstvo odkladacích priestorov. S-Max tak pohodlne odvezie piatich dospelých aj s batožinou, ale to sme vedeli aj predtým.

Sync 3

Novinkou je očakávaný infotainment systém Sync 3. Na predchádzajúci Sync 2 sme totiž mali ťažké srdce a boli sme zvedaví, či bude „trojka" vytúženou zmenou k lepšiemu.

 
 Ford S-Max 2,0 TDCi Biturbo
Sync 3 je nielen po vizuálnej aj ergonomickej stránke úplne iný ako pôvodný systém. Virtuálne tlačidlo „domov" sa teraz presunulo do ľavého horného rohu obrazovky, takže je ho ľahšie trafiť prstom. V hornom riadku nájdete aj nastavenie kúrenia a klimatizácie. Väčšina funkcií je stále dostupná aj cez klasické tlačidlá, no napríklad vyhrievanie volantu či zmenu režimu ventilácie je možné vykonať len pomocou dotykového displeja. Virtuálne tlačidlá sú však teraz väčšie a displej reaguje na dotyk oveľa citlivejšie a rýchlejšie ako u Syncu 2. Vyššiu rýchlosť systému sme si všimli aj vďaka efektným animáciám. A najnovšie podporuje systémy Apple CarPlay aj Android Auto a vie rozprávať aj počúvať pokyny po česky (oproti pôvodne povinnej angličtine).

Jediné, čo mne osobne chýbalo, je možnosť zvoliť si farebnú tému. Väčšinou som spokojný s ľubovoľnou ale tá v Sync 3 mi prišla na môj vkus príliš svetlá. Preto som mal dobrovoľne stále zapnutý nočný režim. Ale to je skôr subjektívna preferencia ako výčitka.

 
 Ford S-Max 2,0 TDCi Biturbo
Pochváliť musíme novú navigáciu - páčilo sa nám jednoduché a prehľadné ovládanie, jednoducho dostupné tlačidlo na stíšenie pokynov či jasne označené zrušenie trasy. Navigácia si pamätá všetky predchádzajúce ciele je ich možno jednoducho opäť nastaviť, čo vám často uľahčuje hľadanie.

Našli sme však aj drobné chybičky. Nastavenie pomeru hlasitosti predných a zadných reproduktorov je preložené ako „dozvuk" čo je nezmysel a počas režimu CarPlay a zapojeného iOS zariadenia zas nie je možné zrušiť RDS hlásenie. A do horného USB konektoru zapojí bez frustrácie kábel len človek s extra tenkými prstami. Na druhej strane - máte dva USB konektory, čo je lepšie ako jeden.

Celkovo však hodnotíme Sync 3 ako radikálnu zmenu k lepšiemu a tento infotainment systém patrí dnes jednoznačne k tým lepším. Kiež by malo každé odstránenie nápisu Microsoft tak blahodárne účinky aj na systémy mimo áut.

 
 Ford S-Max 2,0 TDCi Biturbo
Naše auto disponovalo aj niekoľkými zaujímavými funkciami. Napríklad bezpečnostným systémom, ktorý vás pomocou červeného svetla zobrazeného na čelnom skle upozorní na blížiacu sa prekážku či rozoznávaním dopravných značiek. Najviac sme však ocenili príplatkové kožené masážne predné sedadlá s vyhrievaním aj chladením. Na rozdiel od väčšiny konkurencie dokážu tieto masírovať nielen chrbát ale aj.... ehm, sedacie svaly.

Motor, prevodovka a jazda

Testovaný S-Max bol poháňaný 2,0 litrovým dvojito preplňovaným naftovým štvorvalcom s výkonom 154 kW (210 k) a krútiacim momentom 450 Nm. Kúpiť si ho momentálne môžete výlučne s pohonom predných kolies a šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou Getrag (mimochodom vyrábanou na Slovensku).

 
 Ford S-Max 2,0 TDCi Biturbo
S vodičom váži tento S-Max približne 1800 kilogramov, čo nie je v dnešnej dobe znižovania hmotnosti málo. Má však 210 koní a na stovku mu to trvá mu to 8,8 sekundy, o 0,7 sekundy rýchlejšie ako slabšia 180 koňová verzia. Na pocit to však nie je veľký rozdiel. S pohonom všetkých kolies by však bolo biturbo (hlavne na mokrej ceste) ešte rýchlejšie.

Hlavná výhoda tohto bitruba však spočíva v rozšírení pásma využiteľných otáčok. Zatiaľ čo predchádzajúci motor strácal dych ešte pred 3000 otáčkami, biturbo ťahá citeľne takmer po 4000 otáčok. Spoza volantu však vôbec necítite, že má auto dve turbá - prechody sú plynulé, nepostrehnuteľné. Pohon predných kolies však má čo robiť. Keď sa roztočí prvé turbo, auto často bojuje s nedostatkom trakcie. Preto musíte s plynom narábať opatrne, hlavne keď naprší.

 
 Ford S-Max 2,0 TDCi Biturbo - systém dvojitého preplňovania
Ako však tie dve turbá vlastne fungujú? S-Max využíva systém dvoch turbokompresorov Borg Warner fungujúcich tzv. sekvenčne. V nízkych otáčkach prechádzajú výfukové plyny najprv cez malé vysokotlakové turbo a potom aj cez väčšie turbo. Od vyšších otáčok sa otvorí ventil, ktorý prepustí výfukové plyny priamo do väčšieho turba a obíde tak menšie turbo. To platí o prietoku výfukových plynov aj o kompresii nasávaného vzduchu. Vďaka tomu má motor stále silu aj v otáčkach, kedy verzia s jedným turbom už stráca dych. Koniec technického okienka.

Dvojspojková prevodovka v S-Maxe má síce „len" šesť stupňov, no momentálne je jednou z najlepších na trhu (ak nie najlepšou). Pohnutie sa z križovatky zvláda ukážkovo, rovnako aj jemné pohyby plynu pri parkovaní. Radenie v automatickom režime je plynulé a radenie v sekvenčnom režime rýchle. Pochváliť musíme aj veľmi promptný režim štart / stop a rýchle reakcie na pustenie a opätovné pridanie plynu. Kiež by to tak bolo u každého auta s dvojspojkovou prevodovkou...

 
 Ford S-Max 2,0 TDCi Biturbo
Vyššé výkon a hmotnosť sú mierne cítiť aj na spotrebe. V meste sme namerali 7,9 l/100 km pri priemernej rýchlosti 31 km/h, zatiaľ čo na diaľnici pri 110 km/h sa spotreba ustálila na 6,4 l/100 km a pri 130 km/h na 7,8 l/100 km. Mimo mesto sme dokázali jazdiť za 5,7 l/100 km pri priemernej rýchlosti 70 km/h.

K pohodliu cestovania prispieva veľmi dobré odhlučnenie motora a aerodynamický hluk vďaka dobrej izolácii minimálny. Jednou zo silných stránok S-Maxu zostáva okrem praktickosti aj dobrý podvozok. Neoznačili by sme ho síce vyslovene za mäkký, no nerovnosti filtruje nadpriemerne dobre, aj čo sa týka hluku.

 
 Ford S-Max 2,0 TDCi Biturbo
Špecialitou nášho S-Maxu bolo aj adaptívne riadenie. Funguje pomocou prevodu priamo vo volante a v závislosti od uhla otočenia akoby aktívne mení prevod riadenia. Zatiaľ čo v modeli Ford Edge sme systém jasne cítili pracovať, v S-Maxe bol jeho efekt postrehnúť o niečo ťažšie.

S-Max sa nestratí ani v zákrutách a na suchej ceste si počína na podobné auto prekvapivo dobre. Prudké brzdenie či pohyby volantom však odhalia, že s nákladom a posádkou váži aj cez dve tony. Predsalen, je to stále MPV.

 

Záver

Ford S-Max 2,0 TDCi Bitrubo je priestranné, praktické a pohodlné rodinné auto. Dve turbá pomohli zlepšiť odozvu motora a akcelerácia je na ťažké MPV výborná. Škoda ale, že táto verzia nie je dostupná s pohonom všetkých kolies. Na druhej strane, dvojspojková prevodovka patrí k tomu najlepšiemu, čo sa dnes predáva.

S-Max je teda výborným kompromisom medzi priestorom, komfortom a jazdnými vlastnosťami. My by sme si však (medzi rečou) pozreli, čo by tento motor spravil napríklad s naftovým Focusom ST...

Motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 997
Prevodovkadvojspojková šesťstupňová
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)154 kW / 210 k pri 3 750 ot./min 
Krútiaci moment (Nm)450 Nm pri 2000 až 2250 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)218 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h8,8 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)6,3 / 5,1 / 5,5

Rozmery
Dĺžka / šírka (so spätnými zrkadlami) / výška (mm)4 796 / 2 173 / 1 658
Batožinový priestor (l):700
Objem palivovej nádrže (l):

68,1

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 816
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu   

38 830,- €

Základná cena testovanej verzie (2,0 TDCi Powershift Biturbo Titanium)

 38 830,- €
Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.