ATLAS.SK: Štvrtok, 30.3.2017
meniny má Vieroslava

MINITEST: BMW M2 – len pretekár alebo aj cestovateľ?

28.9.2016 | Testy

Je 14 500 eur a 30 koní naviac hodných veľkého M v M2, alebo je to len predražené M240i? Odpoveď sme hľadali a našli v reálnom svete - na českých cestách.

Vieme, že BMW M2 je svojimi schopnosťami na trati veľmi blízko BMW M4. Ašpiruje tak na titul najlepšie BMW, aké si môžete dnes kúpiť. Ale čím je vlastne M2? Okruhovou špecialitou? Krpatým drifterom? Každodennou raketou? Vybrali sme sa to zistiť cestou do Prahy. Diaľnicu sme, samozrejme, zďaleka obišli.

Deň pre odchodom nám to však nedalo a zmerali sme si zo srandy spotrebu po meste - 11,8 l/100 km pri priemernej rýchlosti 30 km/h. Prekvapujúco o 2 litre viac ako kedysi testované M235i. Tým končím faktografickú časť tejto recenzie.

Český vidiek sa ozýval šesťvalcom

Oplotený svet okruhov je síce krásny, ale aj drahý a okruhy v strednej Európe spočítate na pár rukách. Majiteľ hocijakého rýchleho auta určeného aj na denné jazdenie tak strávi väčšinu času na normálnych cestách. Je 7 hodín ráno a oči mi rozlepuje energeťák na poslednej bratislavskej benzínke. Smer - české hranice.

 
 BMW M2


Netrvalo dlho a M2 si užilo prvé „prirodzené spomaľovače" deravého českého asfaltu. Aj napriek 19 palcovým kolesám a nízkemu profilu pneumatiky je však pohodlie pruženia stále viac ako akceptovateľné. Až prekvapivo. Stačí pár sekúnd cesty cez prvú dedinu a zabúdam, že sedím v 370 koňovom kupé, ktoré dá stovku za 4,3 sekundy. Teda dalo by, keby nebola na semafore červená a za ním tridsiatka nasledovaná rozkopávkou. A vďaka twinscroll turbu by reagovalo na pohyb pravej nohy veľmi poslušne. Nepochybne.

 
 BMW M2


Príplatková sedemstupňová prevodovka si dokáže poradiť aj s posúvaním v zápche. Chcel by som vlastne manuál? Nechcel? Neviem... asi ani nie. Veď ani ten rev matching mi to už nedovolí skúšať a akurát by som pretočil na okruhu nechtiac motor. Automat má síce vlastný rozum ale často svojou inteligenciou prekonáva tú moju (vidíte, aspoň si to priznám). Napríklad si počká kým bude moju predčasnú požiadavku na podradenie možné realizovať. Nie, vlastne nechcem manuál. Nechajte si ho aj s tou nešťastnou bavoráckou spiatočkou. Aj to horšie parkovanie prežijem. Zelená, rozbieham sa na zúrivých 30 km/h, slalomujem cez vyfrézovaný asfalt. Kochám sa interiérom.

Najmenšiemu M autu nebolo dopriate klasické M tlačidlo na volante. Máte však k dispozícii režimy Comfort, Sport a Sport plus známe z „civilných" verzií. Nechýba však M volant a, konečne, výborné riadenie. Mnoho riadení nových áut je v stredovej polohe proste tupých. Nie však to u M2. Vlastne to v M2 je asi najlepším riadením, aké som u BMW zažil. Pomáha vám čítať cestu a čo sa s autom deje, preto mu odpustíme o niečo vyššiu silu potrebnú na pohyb volantom.


 BMW M2


Preškrtnutá značka dediny. Plný kotol. Predsa len, nemôže to byť taká úplne obyčajná cesta do Prahy. Na M2 sa to vlastne ani nedá. Skúsime predbiehanie. Dá sa. Povedal by som, že predbiehanie bolo vďaka výkonovému potenciálu nad očakávania bezpečné. Ha, to čumíš, čo?! Vravím si hmlisto identifikujúc Zetor na úvode obiehanej kolóny. Alebo to bol kombajn?

A čo také obligátne rýchlejšie prejazdy zákrut? Tie sú u BMW celkom problémom, pretože vrámci rýchlostných limitov to vlastne ani nie je zábava. Tak im to ide dobre. U M2 je to však trochu iné - krátky rázvor a technika z M4... viete kam to povedie. Potenciál je cítiť, och ako je ho cítiť. A masívny krútiaci moment vám v krotení sa vôbec nepomáha. Stačí na 500 newtonmetrov len pomyslieť a už vás ťahajú za tričko ako malé decko pred zmrzlinárom. „Nó, poď!" opakuje sa mi v hlave. „Vieš, že nemusíš ísť ani na podlahu, len ma poštekli, len trochu stoč volant..." Dobre teda. Skrývam ruženec, prepínam na Sport plus, naťahujem pravú nohu. Rehot. Rehot. Rehot. Potmehúdsky úsmev. Nič ste nevideli.

 
 BMW M2


Ďalšia kolóna. Frustrovane konštatujem a nečakane prudko brzdím. Hm, ani brzdy nie sú zlé. V porovnaní s M4 je však M2 pri brzdení o niečo nervóznejšie a celkom vrtí zadkom. Ale určite menej ako vodič sediaci v aute predomnou, sledujúci rýchlo sa blížiacu modrobielu vrtuľu na špičke bielej kapoty. Pokoj. To sú dobré brzdy, šéfe. Teraz to už mám aj v praxi overené.

Opäť stojím na červenej, asi na milióntej rozkopávke. Ale stále lepšie ako D1. Tak si aspoň popočúvam radové šesťvalcové otáčky. Drsné, ale zároveň tlmené. A trochu umelé. Moment, čo... Nie, aj ty M2? Aj ty si pomáhaš reproduktormi?! A ja som ti veril! Tak to neviem či ti odpustím ten olej, ktorý budeš určite žrať na litre... Zelená, ideme. Snáď už bez kolón.

Vyšlo to. Praha. Dali sme to, a na dve tretiny nádrže, to nie je zlé. Odovzdávam kľúčiky posledný krát sa otáčam, usmejem sa, uvedomujem si, že asi nestíham vlak, bežím, naozaj vlak nestíham. A je mi to jedno. Prežil som deň s BMW M2. Bol to dobrý deň. Veľmi dobrý deň.

 
 BMW M2


Len ty, Brutus?

Hocijak sa na to pozriete, nemôžeme si zatvárať oči pred nasledujúcim problémom. Ak je niekto, kto dokáže byť vhodným konkurentom pre BMW, je to práve BMW. V tomto prípade BMW M240i kedysi známe ako M235i. Pod kapotou má rovnaký motor, a hoci s deficitom 30 koní, na stovku to s príplatkovou štvorkolkou xDrive zvláda za 4,6 sekundy. Teda len o 0,3 sekundy pomalšie ako M2. A situácia by sa otočila na mokrej ceste. Ďalšou výhodou pri dennom jazdení nielen po meste je výborný osemstupňový automat. A vďaka nemu je spotreba nižšia oficiálne až o liter.

Áno, M2 vyzerá, že požralo viac stereoidov ako M240i, ale rozdiel medzi základnými verziami je 14 500 eur a to nie je v tejto cenovej kategórii málo. Vlastne je to jedna celá Octavia...

 
 BMW M2


BMW sa však rozhodlo, že sa vám rozhodovanie pokúsi uľahčiť a postrelilo M240i do nohy. V jeho príplatkovej výbave totiž nenájdete jednu z najdôležitejších položiek - aktívny M diferenciál. Niekdajšie M235i však týmto elektronicky riadeným zázrakom za príplatok disponovalo.

Chápeme však čo sa stalo - všetci, čo by si povedali „stačí mi M240i so samosvorom" sú odkázaní na staré auto alebo M2, prípadne dodatočne namontovaný mechanický samosvorný diferenciál a stratu záruky.


 BMW M2


 

Záver

Ak je trať vašim prvým domovom, BMW M2 je jedným z najlepších áut, aké si môžete kúpiť. A nielen vtedy - aj denné jazdenie do obchodu či po rozbitom vidieku aj zápchy zvláda výborne. Ak by mi hodil kľúčiky od M2, vystúpil by som z neho len tankovať.

Ale pre nás, ktorí nežijeme v Gymkhane, a vo svete deravých ciest by mohlo byť lepšou voľbou M240i. Vie 90 % toho čo M2, má nižšiu spotrebu, je pohodlnejšie, lacnejšie, viete si ho kúpiť aj so štvorkolkou aj ako hatchback M135i. Dokonca si môžete priplatiť aj za adaptívne tlmiče, čo sa u M2 nedá.

Jedno je ale jasné - obe tieto autá sú výborné a ľutovať nebudete ani u jedného z nich.

Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.