ATLAS.SK: Pondelok, 27.3.2017
meniny má Alena

TEST: Citroën Grand C4 Picasso 2,0 HDi Exclusive - Myslite mimo "krabicu"

21.9.2016 | Testy

Zdá sa vám, že aktuálna generácia Citroën Grand C4 Picasso je medzi nami už približne tri roky? Keď ho vídam na cestách, rozhodne sa mi tomu nechce veriť. O tom, že je Grand C4 Picasso schopné odolávať konkurencii, myslím nie je pochýb. Je nadčasový dizajn stále kľúčom k dobrým predajom, či je to skutočne tak dobré auto?

Keď tak uvažujem, vozy Citroën dokázal len málokedy strhnúť prúd všednosti automobilového sveta. Samozrejme, časy 2CV, DS, či SM sú preč a treba myslieť na čísla predajov a efektivitu. Myslím si však, že svet potrebuje šialené tvary a odvážny dizajn aj v denno denných chvíľach. Bláznivé farby, krivky, tvary a k tomu inteligentne vyrešený priestor a ergonómia. V dnešnom pestrom svete, v ktorom sa za rozumné peniaze vybavíte dizajnérskym skvostom napojeným na vagón osobitosti, je skutočne ťažké vyberať. Pokiaľ ste fanúšikom tradičnej ergonómie, ostrých tvarov a nemeckej strohosti, pokojne zamierte na iný článok. Bláznivé denné svetlá, línie, interiér a celkový dojem sú o niečom úplne inom.

Uhladený a zároveň bláznivý

V Automixe fandíme odvážnym a netradičným riešeniam. Samozrejme, do toho patrí aj otázka dizajnu a tam u nás Picasso skutočne vyhráva. Kolega Dano označil pri prvom teste Grand C4 Picasso za auto pre "rodinných kozmonautov" a kolega Majo zas zaradil aktuálnu generáciu Picassa do rebríčka 10 najkrajších Citroënov. Ako som už minule spomínal, keď som prvý krát zbadal Picasso na billboarde svietiacom z bratislavskej SAV-ky, nechcel som veriť. Francúzi skutočne dokazujú svoje silné stránky práve na poli dizajnu a rožky vytŕčajú práve v segmente, ktorý to vždy potreboval najviac.


Citroën Grand C4 Picasso 2,0 HDi Exclusive


Z trojice Grand C4 Picasso, Renalut Espace a Peugeot 5008 vyzerá práve auto s levom na kapote ako človek z trojice kamošov, ktorý trávi víkendy pokojne a tak, ako sa na usporiadaného otca rodiny patrí. Espace si uletel kompletne vlastným smerom a plní si 15 rokov staré sny z mladosti, kedy mal hlavu v oblakoch a jeho dnešný dizajn bol iba nereálne šialeným konceptom. Tomu taktiež fandím, no na svoju krásu mierne trpí. Grand C4 Picasso zostalo uhladené, zároveň bláznivé a s iskrou v očiach (denné "LED-ky"). Patrí ľuďom, ktorí chcú niečo iné, majú zaujímavý vkus, no potrebujú veľké auto kvôli svojim koníčkom a hromade detí. Je to všetko subjektívne a dizajn ničím neodmeriate. Ak sa vám Grand C4 páči, no odrádza vás nie príliš konzervatívny dizajn, snažím sa len vo vás podporiť myšlineku, že sa toho netreba absolútne báť.

Zázračný panoramatický autobus

Grad C4 vyniká svetlosťou interiéru. Tej napomáha do veľkej miery vysoké čelné sklo a presklená panoramatická strecha. Svetlo vo voze teda nechýba a človek by sa za jasnej letnej noci najradšej posadil na zadné sedadlá a sledoval pohybujúcu sa oblohu. Pokiaľ vám slnečný svit naopak prekáža, viete si výhľad cez rozmerné čelné sklo zmenšiť pomocou clony. To isté platí pre panoramatickú strechu, no vitamín D zo slnečného svetla nebude rozhodne nikomu na škodu. Interiér je celkovo zaujímavým miestom, s mäkkými materiálmi a dizajnérskymi nuánsami.


Citroën Grand C4 Picasso 2,0 HDi Exclusive


Obrovký displej uložený na vrchu stredovej konzoly má perfektnú pozíciu, je výborne čitateľný a viete si vybrať až z troch motívov "prístrojovej dosky". K dispozícii sú dva futuristické a jeden retro motív, z ktorých je práve ten posledný, tým najprehľadnejším. V "retro" režime máte k dispozícii klasickú palubovku pripomínajúcu prístrojové dosky amerických áut z konca 50-tych a začiatku 60-tych rokov. Farebne je však vyladený celkom veselo, tak vám nepôsobí v modernom prostredí ako päsť na oko. Keď si prepnete zobrazenie motívov na niektorý z dvoch futuristických, dajte si načas, aby ste sa s nimi zoznámili. Vertikálne, či horizontálne ukazovateľe otáčok a rýchlosti sú veci, na ktoré už roky nie sme zvyknutí a podvedome hľadáme okrúhle budíky. Je to ale vec, v ktorej sa viete vyžiť. Prečo byť konzervatívny? Prečo sa trošku nezblázniť a spraviť veci inak?


Citroën Grand C4 Picasso 2,0 HDi Exclusive


Priestor na predných sedadlách je typický vozom MPV. Palubná doska je v týchto vozoch dostatočne veľká na poriadnu "partičku žolíka". Pri takomto priestore mi dokonca nerobilo problém položiť na palubovú dosku otvorený(!) 14 palcový notebook a zo sedadla spolujazdca pracovať. Viditeľnosť je vďaka deleným "A" stĺpikom dobrá a problémom moderných áut sa vyhýba, aj pri dostatočnej pevnosti strechy. Nie je ničím zvláštnym, že v modernom aute prehliadnete prichádzajúce auto do kruhového objazdu, práve kvôli širokým "A" stĺpikom. Citroën si však s touto konštrukčnou otázkou evidentne poradil a z auta je vďaka tomu bezpečný a čistý výhľad.

Zadní pasažieri majú k dispozícii stolíky skladajúce sa do predných operadiel. Okrem nich si môžu nastaviť každé jedno z trojice sedadiel zadného radu. Veľkým plus Grand C4 sa stáva dvojica širokých bočných dverí, ktoré sa budú pri montáži detských sedadiel a nakladaní detí do auta náramne hodiť. Veľkou otázkou je však tretí rad sedadiel, ktorý je uložený v inak veľmi rozmernom batožinovom priestore. Sedadlá sa rozkladajú veľmi jednoducho a prístup k nim je taktiež vyriešený rozumne a s myšlienkou denno denného využitia. Čo sa však týka ich využitia, je tu menší háčik. Pokiaľ beriete na tréning polovicu žiackeho futbalového tímu, problém mať nebudete. Mladé dámy či páni si vystačia so stredným radom sedadiel posunutým značne vpred a tým pádom vytvoria miesto pre nohy spoluhráčov sediacich v treťom rade.

 
Citroën Grand C4 Picasso 2,0 HDi Exclusive


Problém však môže nastať, keď posadíte do stredného radu dospelých ľudí. Týmto pádom už priestoru na zvyš v treťom rade nezostáva a ľudí o výške do 160 centimerov zvládne tretí rad len so zloženými nohami. Zadné sedadlá však tak ako aj ostatné pasažierske, obsahujú poistky Isofix, čiže ak by sa vo voze stretlo pestrejšie vekové zloženie osadenstva vrátane kojencov, konfiguráciu už hádam nájdete.

Z hľadiska motorizácie a prevodovky mali Grand C4 Picasso pod kapotou to najlepšie. Naftový dvojliter HDi s výkonom 110 kW/150 koní vynikal kultúrou a výborným odhnučnením. Z rodiny HDi sme posledné týždne vystriedali niekoľko motorizácii vo vozoch Peugeot a Citroën. Ako 1,6 litrový, tak aj dvojlitrový naftový štvorvalec majú výborný krútiaci moment v nízkych otáčkach, tichý chod a veľmi dobrú spotrebu. V prípade voľby manuálnej prevodovky je cítiť vplyv emisných noriem, čo sa prejavuje tým, že motor si žiada k chodu vašu pozornosť a zdravé otáčky. To v prípade šesťstupňovej automatickej prevodovky problém nie je. Prevodovka radí veľmi plynule a tiež nebol problém s jej ovládaním, ktoré je rovnako netradične umiestnené za volantom. Systém adekvátne reagoval na polohu plynového pedálu, prevýšenie, či potrebu po vyšších otáčkach. "Kickdown" s nohou na podlahe reagoval bleskovo a jemné parkovacie manévre boli vďaka meniču krútiaceho momentu (na rozdiel od mnohých dvojspojkových prevodoviek) manažovateľné výborne.

 
Citroën Grand C4 Picasso 2,0 HDi Exclusive


Spotreba sa po celom týždni v kombinovaných podmienkach ustálila na hodnote 6,4 l/100 km. Motor s prevodovkou sa zaslúžili v meste o hodnotu 6,8 l/100 km v celkom prejazdnej premávke a mimo mesta sme namerali pri pokojnej jazde rovných 5 litrov na 100 km. Po tomto teste si môžete taktiež prečítať článok z predošlého testu Grand C4 Picasso od kolegu Dana Krnáča, alebo moje dojmy z kratšej verzie C4 Picasso spred pár týždňov.

Je to auto pre vás? Položte si pár otázok.

Ste ten typ človeka, ktorý hotením ruky hádže všetky autá do jedného vreca? Máte pocit, že si neviete vybrať a že všetky automobilky si horúčkovito pozerajú na prsty a kopírujú sa do poslednej skrutky? Príde vám zlatý retriever ako absolútne klišé z rodinných fotografií v katalógu Shutterstock-u? Jednoducho, máte pocit, že je ten svet niekedy skutočne jednotvárny a potrebujete stretnúť niečo, čo vás vytrhne z generickej reality nudných tvarov? Mali by ste si ísť pozrieť Grand C4 Picasso a opraviť ma, ak som vás poslal na zlú adresu.

Motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1997
Prevodovkašesťstupňová automatická
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon

110 kW / 150 k pri 4000 ot./min.

Krútiaci moment

370 Nm pri 2000 ot./min.

Maximálna rýchlosť (km/h)207
Akcelerácia z 0 na 100 km/h10,2
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)5,4 / 4,2 / 4,6
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 597 / 1 826 / 1 634
Batožinový priestor (l):645 až 725 / 1 843
Objem palivovej nádrže (l):

55

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 635
Ceny
Cena základného modelu s danou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

26 240,- €



Základná cena testovanej verzie (2,0 BlueHDI 150, automat, Exclusive)        

(akciová cena v rámci limitovanej ponuky - 27 990,- €)

(štandardná cena - 30 990,- €)



Autor: Viktor Baláž

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.