ATLAS.SK: Pondelok, 27.3.2017
meniny má Alena

TEST: Renault Talisman Grandtour 1,6 dCi – Prakticky pútavý

28.7.2016 | Testy

Dlhá a elegantná karoséria, nové meno, vysoká výbava, automatická prevodovka, nafta a dve turbá. Uspeje nový Renault Talisman Grandtour s týmto receptom?

Nemám príliš pochybnosti o tom, čo chcel dosiahnuť Renault novým Talismanom a Talismanom Grandtour. Laguna bola síce relatívne pekným autom (a hlavne kupé), no teraz počúvam odvšadiaľ, ako dobre je ten Talisman vyzerá. A subjektívne musím súhlasiť. Viac sa mi však dokonca páči dnes testovaná kombi verzia.

 
 Renault Talisman Grandtour 1,6 dCi


Náš kus akoby zliezol z aktuálnej billboardovej kampane - efektná modrá farba a veľké kolesá mu dávajú veľmi elegantný vzhľad. Je však Talisman Grandtour len na pozeranie alebo je to aj praktické rodinné kombi?

Interiér, priestor a výbava

Podobne ako u Mégane a Espace, aj interiér Talismanu Grandtour obsahuje rovnaký digitálny prístrojový štít a (v závislosti od výbavy) dotykový displej v stredovej konzole. Kvalita materiálov je dostatočná, dizajn neutrálny a príjemný. Nechýba tradičný systém MultiSense, ktorý umožňuje voliť si profily nastavenia auta - od odozvy na plynový pedál po farby podsvietenia interiéru.

 
 Renault Talisman Grandtour 1,6 dCi


Aj vďaka pohodlným sedadlám je cestovanie v Talismane veľmi príjemné. Nám ho však mierne znepríjemňovalo vŕzganie plastu okolo spätného zrkadla. Na iných kusoch Talismanu sme ho však nespozorovali.

Že je Talisman Grandtour už celkom veľké auto (dlhé 4,86 m) si vďaka systému otáčania zadných kolies (štandard v najvyššej výbave Initiale Paris) ani neuvedomíte. Akoby mal o pol metra menej. Prijali by sme však lepší výhľad z auta - vo výhľade doľava doľava cez plece vám bráni B stĺpik a hlavová opierka. Chvíľu sme si zvykali aj na to, kde sú kraje auta. Zvyknete si však.

 
 Renault Talisman Grandtour 1,6 dCi


Možnosti nastavenia polohy za volantom sú vďaka veľkému rozsahu nastavenia výšky výborné a môžete si objednať aj masážne sedadlá. Pod lakťovou opierkou nájdete odkladací priestor s chladiacou časťou na dve pollitrové fľaše. Aby ste sa k nemu dostali, musíte však vybrať poličku a zaloviť dosť hlboko do útrob priehradky. A vrátiť však poličku naspäť môže byť počas jazdy celkom komplikované, nakoľko sa dá nasadiť len jedným smerom, aj keď to na pohľad nie je zrejmé.

Vďaka rázvoru 2,8 metra je Grandtour plnohodnotné štvormiestne auto. S priestorom na zadných sedadlách by nemali mať problém ani vyšší cestujúci a zhruba 1,8 metra vysoký človek si za seba sadne s rezervou 10 centimetrov na nohy aj na hlavu.

 
 Renault Talisman Grandtour 1,6 dCi


Kufor s objemom 572 litrov je viac ako postačujúci a po sklopení sedadiel vznikne celkom použiteľná rovina, hoci s menším hrbom v osi sklápania operadiel. Pod podlahou nájdete dva odkladacie priestory s odnímateľným krytom. Do jedného z nich viete skryť aj plato.

Motor, prevodovka a jazda

Momentálne najvýkonnejším naftovým motorom v ponuke Talismanu je práve ten náš - 1,6 litrový štvorvalec s dvoma turbami, výkonom 118 kW / 160 k a krútiacim momentom 380 Nm. Objednať si ho viete výlučne so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou Getrag. Ako inak, náš Grandtour bol v najvyššej výbave Initiale Paris, ktorej súčasťou je okrem iného aj systém otáčania zadných kolies 4control.

 
 Renault Talisman Grandtour 1,6 dCi


Renault sa rozhodol, že dvojlitrové naftové motory z ponuky úplne zmiznú. Ak teda chcete relatívne výkonný naftový agregát, toto biturbo je momentálne vašou jedinou voľbou. Na stovku to zvládne za 9,6 sekundy, čo by sme neoznačili práve za bleskové ale ani za nedostatočné. Jeho reakcia na plyn je väčšinou dobrá a prechody medzi turbami nepostrehnuteľné.

Pocitu plynulosti z jazdy po meste však nepomáha niekedy nerozhodný softvér prevodovky, ktorý vyčkáva, prípadne spôsobuje trhanie. Nejak sme sa s týmto pohonným ústrojenstvom proste nevedeli stotožniť. Spomíname si totiž na naftovú Lagunu GT, ktorá bola ako rýchla, tak aj výkonná a úsporná (a v ponuke s manuálnou prevodovkou). Tak prečo nedopriať podobný výkon aj novej vlajkovej lodi automobilky? Pravdepodobne, stručne - emisie... Snáď sa v budúcnosti dočkáme aj výkonnejšej naftovej verzie, ideálne aj s manuálnou prevodovkou.

 
 Renault Talisman Grandtour 1,6 dCi


Talisman je však aj o subjektívnych pocitoch. Vrámci (už tradičného) systému MultiSense dokážete zvoliť aj zvukovú kulisu motora. V nastavení Sport sa auto pokúša zvuk naftového štvorvalca vylepšiť pomocou reproduktorov, čo sa mu do istej miery darí. Stále je to však len naftový štvorvalec.

Nášmu Talismanu Grandtour vyhovovala najviac cesta po diaľnici. Tam radila prevodovka plynulo a potešila nás aj spotreba. V meste sme namerali 5,5 l/100 km pri priemernej rýchlosti 33 km/h. Na diaľnici pri 110 km/h to bolo 4,8 l/100 km a pri 130 km/h 6,4 l/100 km. Mimo mesto si Talisman Grandtour vystačil so 4,5 l/100 km pri priemernej rýchlosti 69 km/h.

 
 Renault Talisman Grandtour 1,6 dCi


Pred časom sme testovali aj Renault Talisman sedan (1,6 TCe), ktorý nás veľmi príjemne prekvapil pohodlím pruženia. To sa dá stále povedať aj o testovanom Grandtoure, ale 19 palcové kolesá na pohodlí citeľne uberajú. Ak teda nie ste zaťažený na vzhľad, zvoľte radšej menšie kolesá. Talisman však aj s nimi stále patrí k najpohodlnejším autám v triede. Aj bez adaptívnych tlmičov. Aerodynamický hluk pri jazde po diaľnici je priemerný a hluk spôsobený pneumatikami nízky. Vďaka dlhému rázvoru a otáčaniu zadných kolies je stabilita aj pri vyššej rýchlosti veľmi dobrá. V najvyššej výbave si môžete bez príplatku zvoliť, či chcete klasický alebo adaptívny tempomat (vrámci Safety Technology Packu). My máme osobne radšej ten klasický - teda ak nemáme možnosť prepínania medzi režimami (čo tu nemáme). Adaptívny tempomat funguje od 40 km/h vyššie a po klesnutí pod túto hranicu sa automaticky vypne oznamujúc vám to zvukom pripomínajúcim tetris hry spred pár rokov (príjemná nostalgia).

 
 Renault Talisman Grandtour 1,6 dCi


Aj keď je toto kombi skôr diaľničný koráb, svoje si (do istej miery) užijete aj na okresných cestách. Pomôže v tom aj 4control, vďaka ktorému sa do 80 km/h zadné kolesá otáčajú opačne ako predné. Potom zas opačne. Rýchly prejazd zákrutou je stabilný a elektronické otáčanie zadných kolies dobre eliminuje do 80 km/h nedotáčavosť. Veľkosť auta je však už cítiť a na návrat zadnej časti do trajektórie si pri prudkom pohybe zlomok sekundy počkáte. To sa však bavíme o extrémnych manévroch.

 

Záver

Renault Talisman Grandtour je veľké, praktické, priestranné, pohodlné, pekné a dobre vybavené auto. V najsilnejšej naftovej verzii by sme však prijali výkonnejší motor a prevodovka by mohla mať o niečo plynulejšie reakcie. Inak nemáme príliš čo vytýkať.

Francúzi teda vsadili hlavne na dizajn a podarilo sa im to. Talisman kombi sa páčil prakticky každému, koho sme sa pýtali na názor. Ak zvažujete väčšie rodinné kombi, určite si vyskúšajte aj Talisman Grandtour. Je to auto, za ktorým sa počas kráčania od neho určite ešte otočíte.

Spaľovací motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 598
Prevodovkašesťstupňová dvojspojková
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)118 kW / 160 k pri 4000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)380 Nm pri 1750 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)213 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h9,6 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

5,0 / 4,2 / 4,5

Rozmery
Dĺžka / šírka / výška (mm)4 865 / 2 081 / 1 465
Batožinový priestor (l):572
Objem palivovej nádrže (l):

47

Prevádzková hmotnosť (kg)1615
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu   

30 890,- €



Základná cena testovanej verzie (1,6 DCi EDC Initiale Paris)



38 390,- €



 Autor: Daniel Krnáč 

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.