ATLAS.SK: Štvrtok, 30.3.2017
meniny má Vieroslava

TEST: BMW i8 - Pán Bruce Wayne? Vaše auto je pripravené

26.7.2016 | Testy

Budúcnosť prichádza postupne a do futuristických zajtrajškov sa budíme stále menej šokovaní. Niekedy sa však stane, že včerajšok pôsobí na druhý deň akosi z dávnejšej minulosti. V tomto prípade to zapríčinilo BMW i8 ergo, film Metropolis v tvare auta.

Dnes ráno ste sa zobudili a na sklenenej ploche vo vašej ruke kontrolujete správy uložené na serveroch z druhej strany zemegule. Vstávate a idete si zaliať kávu, ktorá za vami v cene zopár eur docestovala tisíce kilometrov. Zapínate veľkú obrazovku, ktorej existencii by ste ešte 20 rokov dozadu neverili a pozeráte priamy prenos z opačnej strany sveta, kde ste nikdy v živote neboli. Svet sa zmenšuje a sme otupení každodennými šokujúcimi správami. Je stále ťažšie nás nadchnúť a zdvihnúť „zo stoličky". Idete po ulici na autobus a okolo vás v absolútnej tichosti prejde auto, ktoré akoby vypadlo z posledného komixu o Batmanovi. Pochybujete o účinkoch rannej kávy a vyťahujete fotoaparát, z ktorého ste ráno čítali maily.

Stretli ste BMW i8 a faktu, že toto auto brázdi svetové cesty už od roku 2014, sa verí skutočne ťažko. Mníchovský „batmobile" strávil v redakcii Automixu celý víkend a od zvedavých detí, policajtov a majiteľov BMW prenasledujúcich nás celé kilometre, nebolo na okolí príliš mnoho ľudí, ktorí by neotočili krkom.


BMW i8


Pokiaľ ste naším pravidelným čitateľom, s BMW i8 ste sa na našich stránkach už stretli. Minulé leto sme s ním strávili niekoľko hodín a kolega Dano Krnáč vám vysvetlil, ako celý mechanizmus pod karbónovo-plastovou konštrukciou spolupracuje na pohybe vpred. Taktiež sa vo veľkej miere povenoval číselným hodnotám a pokiaľ by aktuálny test trpel nedostatkom faktov, prosím, pokojne prejdite na Danov test BMW i8.

BMW i8


Po rýchlej akcii sme však tento impozantný trojvalec(!), prehnali bežným víkendom a zistili, čo dva roky po uvedení robí so svojím okolím. Pokým vlani sme sa preháňali na voze v bielo-čiernej kombinácii, na tento test sme dostali čiernu „i-osmičku". Baby šaleli, decká púšťali z rúk hračky s prstom vztýčeným smerom k autu a každá návšteva pumpy znamenala hlúčik ľudí, ktorí nechávali na bavoráku vyvalené oči.

Necháva za sebou aj tých najodvážnejších

Automobilový dizajn sa posledných niekoľko rokov uvoľňuje z dlhodobého kŕča a zo strachu, že by sa kontroverzný dizajn nepredával. Na ulici môžete vidieť stále viac a viac úderných a moderných kriviek, veľkých diskov, či okázalých sériových farieb. Zopár lastovičiek nám taktiež ukázalo, aké to je, keď sa koncept s minimálnymi dizajnérskymi úpravami dostane na cesty. Koncept EfficientDynamics síce nemá dvere a vízia samotného BMW i8 ich má celé zo skla, no konečný produkt nemá ďaleko od vysnívaných kriviek dizajnérov. Pokiaľ ste ešte tento hybrid nevideli na vlastné oči, vidieť ho na ceste je samo o sebe zážitkom.


BMW i8


Na rozdiel od Ferrari alebo Lamborgini (čo sa týka dizajnu, hovoríme o tej istej lige), vám i8 neroztlčie srdce ako pri prvom rande. Skôr neveriacky pozeráte a cítite sa ako malé dieťa, pri vašej premiére filmu Návrat do budúcnosti. Keď sa mi auto podarilo vidieť prvý krát, skutočne ma ovládol podobný pocit, ako keď som ako malý videl v televízii DeLorean „tankovať" blesky z radničnej veže. Apropo, každá jedna krivka má svoj význam. Stabilizujú obtekajúci vzduch a pracujú na dokonalom konsenze medzi prítlakom a efektívnou aerodynamikou šetriacou energiu rovnako, ako na vašej padajúcej sánke. Plus, čierno-sivá úprava s malými modrými prvkami. Videli ste niekto Tron Legacy? Lebo mám pocit, že viac už dodať netreba.

Futuristicky povedomé,...

Pokiaľ máte pocit, že vnútri i8 by ste sa zbláznili z komplikovaných obrazoviek a laserových skenerov očných sietnic, ukľudním vás. Prvky ako tlačidlá, páka radenia rýchlostí a samotný systém iDrive, pochádza zo sériových BMW. Všetko je však zabalené vo futuristickom dizajne a malé detaily okolo štandardných prvkov dokážu navodiť pocit výnimočnosti. Taktiež mám však odjem, že odvážny interiér padá „do ruky" vodičovi ešte lepšie, ako je tomu v štandardných modeloch.


BMW i8


Už dôverne známa filozofia BMW, ktorá sústreďuje pozornosť palubovej dosky na vodiča, sa prejavuje v i8 ešte výraznejšie. Kdekoľvek položíte ruku máte dojem, že s vaším pohybom tím inžinierov jednoducho počítal. Jediný problém nastáva vtedy, keď si chcete vyložiť ruku z okna. To sa z dôvodu nízkych dverí nespúšťa úplne na spodok a tým pádom sklo mierne trčí. Frajerský posed však oželiete, keďže na vás aj tak všetci civejú, ako na rockovú hviezdu.

Systém iDrive je však mierne upravený na mieru hybridného ústrojenstva a grafikou sekunduje dizajnu vozu. Z hľadiska multimédií sa zmeny neudiali. Keď začnete používať mierne upravený iDrive, v sekunde ho máte „v ruke" a nájdete čokoľvek. Kabína je výborne odhlučnená a aj keď nejde o žiadnu koncertnú sieň typu 640i GranCoupé, svoju hudbu si v elektrickom režime vychutnáte vynikajúco.

...no na dovolenku skromne.

Strojovňa za vodičom je na rozmery veľmi skromná, no do priestoru za vodičom vmestíte len dvojicu batohov s počítačmi a fotoaparátmi. Zadné sedadlá dodávajú vozu status konfigurácie 2+2, čo je vo voze s motorom uprostred veľmi výnimočné. S nízkou strechou a zanedbateľným miestom na nohy, ako taxík i8 rozhodne neuspeje.


BMW i8


Malá drobnosť však úplne stačí, aby ste mohli na zadných sedadlách nosiť svoje ratolesti. Tie sú vybavené poistkami Isofix, vďaka ktorým môžete na zadnú lavicu namontovať detské sedačky. Drobci budú mať o zábavu rozhodne postarané.

Budí unikátne dojmy

To platí všetkými desiatimi na exteriér a k nemu sa už vážne vyjadrovať netreba. Pocit spoza volantu je ale rovnako preplnený dojmami, ktoré nemajú v automobilovom svete obdoby. Sedíte nízko, držíte v ruke fantastický volant (ktorý máte v prípade, že ste trochu šialení, chuť zjesť) a obklopuje vás povedomí priestor, ktorý je lepší ako ten, čo je vám už dlho známy. Ako keď sa jedného dňa zobudíte a po 10 rokoch si kompletne prerobíte byt. Je to váš byt, no je o poriadny kus lepší, novší a cítite sa v ňom ešte pohodlnejšie. Pocit spoza volantu však úzko súvisí so šoférovaním a BMW rozhodne vie, ako donútiť majiteľov najazdiť hromadu zbytočných kilometrov, len tak pre zábavu.


BMW i8


Keď si cez noc nabijete batérie, môžete sa plížiť ulicami v absolútnej tichosti. Ľudia čakajú od nízkeho dvojdverového exota poriadny rachot. BMW i8 prejde okolo autobusovej zastávky tak potichu, že ani Clint Eastwood by nestihol vytasiť telefón, za účelom dobrého záberu. Katalógový dojazd sľubuje 37 kilometrov čisto elektrickej jazdy na jedno nabitie, no reálne sa bavíme o vzdialenosti medzi 20 až 30 kilometrov na čisto elektrickom dojazde. To záleží od predvídavosti vodiča a toho, ako úsporne jazdí. Taktiež, systém míňajúcou energiou z batérií, nenápadne zapína spaľovací motor. Prebudenie dravého trojvalca však pri vybití batérií určite zaregistrujete. Je skvele vyvážený a jeho aktivitu síce registrujete jeho miernym zvukom v kabíne, no pocit z plynového pedálu je markantnejší, ako akustický prejav.

Bruce Wayne by nenamietal. Na boj proti zločinu, či na dlhé cesty.

Rozhodne išlo o jedno z najväčších prekvapení. Adaptívne tlmiče dnes robia zázraky s charakterom vozu, no takto rozdielne osobnosti vozu, doslova prekvapia. Človek by čakal, že imidž ho bude stáť vytrasenú dušu z tela, no pravdou je, že som sedel v nepohodlnejších sériových sedanoch, v porovnaní s i8. V pomalých mestských rýchlostiach je podvozok tvrdší aj v komfortnom nastavení, no na cestách prvej triedy a diaľniciach, ide o prekvapivo pohodlný stroj. Podvozok vo vyšších rýchlostiach žehlí nerovnosti a v i8 by aj fajnovejší zadok zvládol vyjazdiť obsah nádrže a batérií, bez väčších prestávok. Ak by ste sa ale rozhodli tráviť väčšinu času v mestskej premávke, i8 s výkonom 362 koní si vypýta len 5,2 l/100 km.


BMW i8


Keď však príde na športový charakter vozu, priam dokonalé rozloženie hmotnosti v pomere 49:51, dokáže prinútiť auto tancovať okolo trupu vodiča. Kombinovaný výkon 266 kW/362 koní dáva vozu adekvátnu šťavu, ktorá dopĺňa každú jednu stránku vozu. Šprint z 0 na 100 km/h vybavíte za 4,4 sekundy a stlačením pedálu na podlahu máte k dispozícii 250 elektrických newton metrov, ktoré od 3 700 ot./min. doplní ďalších 320 Nm z radového trojvalca s twin scroll turbom. Rýchlosť v priamke teda problémom nie je, no i8 nie je žiadna okruhová zbraň. Podvozok je vyvážený a zvládne svižnú jazdu bez reptania. Kľudnejší a pohodlnejší charakter cestovateľa s extrémne tuhou karosériou a užšími prednými pneumatikami 215/45 R20, posúvajú hranicu priľnavosti a obratnosti vozu do nižších rýchlostí. Aby sme si však rozumeli, hovoríme tu o hrane priľnavosti v porovnaní so športovými vozmi ako BMW M2/M3/M4. To znamená, že ak sa rozhodnete naraziť v i8 na akúkoľvek hranicu rýchlosti, či schopností podvozka, sledujte si spätné zrkadlá a pre istotu si pripravte hotovosť.

Pôžitok z virtuálnej reality

Nemáte ani len potuchy, koľko počítačových operácií sa okolo vás deje. Tie však počítajú s tým, že slúžia človeku a ten si chce čas od času vyhodiť z kopýtka. To znamená, že nabrúsený trojvalec je síce fantasticky odizolovaný od kabíny, v športovom režime sa jeho zvuku nevyhnete. Pokiaľ máte radi BMW pre ich fantastický zvuk šesťvalcov, máme dobré správy. Frekvenciou a melódiou zvuku sa prejav jednotky v i8 do veľkej miery podobá na motory s dvojnásobným počtom valcov. Všetko je to o elektronike a musíme uznať, že mechanický rachot motora má obrovskú porciu čara. BMW sa vysporiadalo s budúcnosťou najelegantnejšie, ako len mohlo.

Prečo a pre koho vôbec existuje?

V sekcii noviniek v britskej show Top Gear, bolo i8 predstavené moderátormi ako novodobí rival pre Porsche 911. Číslami možno, no ide o rozdielne autá, aj keď majú mnoho spoločného. BMW i8 má výkon 911-tky, so spotrebou malého rodinného hatchbacku. Má taktiež zadné sedadlá ako Porsche a v závislosti od výbavy, stoja podobné peniaze. Postupom času však posledná generácia 991 spohodlnela a ustúpila športovejšiemu modelu Cayman. Oba vozy sú luxusnými cestovateľmi naprieč kontinentami. Porsche 911 je však diskrétne a elegantné, zatiaľ čo pohľad na i8 zahadzuje do zabudnutia každý jeden sci-fi snímok, ktorý ste kedy videli.


BMW i8


BMW i8 však fušuje do kšeftu trošku drahšiemu Porsche. Člen takzvanej „svätej trojice" s názvom 918 Spyder, ukazuje svetu, že hybrid môže byť extrémne vzrušujúci a môže fungovať lepšie, ako auto s bežným pohonom. Porsche 918 a BMW i8 sú v rámci svojich kategórií, považované za záchrancov rýchlych áut a prípravu automobilového sveta na kopačky všadeprítomnej rope. BMW odvážne preskočilo dizajnérske koľaje o zopár dekád a stvorilo auto, ktoré nie len vyzerá, ale aj je fascinujúcou ukážkou budúcnosti. Tony Stark jazdil v civile s Audi, no Bruce Wayne by mal z tohto BMW skvelý "služobák".

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce3
Zdvihový objem (cm3)1499
Prevodovkaautomatická šesťstupňová
Poháňaná nápravazadná
Elektromotor
Kapacita batérií (kWh)
7 kWh
Prevodovkadvojstupňová automatická
Poháňaná nápravapredná
Výkony: spaľovací motor / elektromotor
Najvyšší výkon (kW/k)170 kW / 231 k pri 5800 ot./min

96 kW / 130 k

Spoločný výkon systému:
266 kW / 362 k
Krútiaci moment (Nm)320 Nm pri 3700 ot./min.
/
250 Nm
Maximálna rýchlosť (km/h)250 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h4,4 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

-,-/ -,- / 2,1

Rozmery
Dĺžka / šírka / výška (mm)4 689 / 1 942 / 1 297
Batožinový priestor (l):154
Objem palivovej nádrže (l):

24

Pohotovostná hmotnosť (kg)1485
Cena


Základná cena modelu v Nemecku  

od 126 000,- €


Autor: Viktor Baláž
Foto: Daniel Krnáč


TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.