ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Renault Mégane GT TCE 205 EDC - Grand univerzál

7.6.2016 | Testy

Sme svedkami vzniku novej triedy hatchbackov. Trafil však Renault s 205 koňovým Mégane GT kliniec po hlavičke alebo je to slepá ulička?

Renault Mégane sme mali v hlave odjakživa zapísaný ako pohodlné auto za rozumnú cenu, a s rozumnou výbavou. Kapitolou samou o sebe je však famózny Mégane RS. Teraz však Renault ponúka auto, ktoré je akousi kombináciou spomínaných dvoch - pohodlie, dobrá výbava a podvozok hodný budúcej ostrej verzie Méganu. Funguje to?

 
 Renault Mégane GT


Podobne ako u Clia GT, ani Mégane GT sa dizajnom exteriéru od „pomalších" verzií Méganu príliš nelíši. Áno, má mierne upravené nárazníky, zadný difúzor a väčšie kolesá, ale inak radikálne rozdiely nenájdete. A pri pohľade na dva zadné „výfuky" zistíte, že jeden je tam len z estetických dôvodov. V tomto však Renault nie je ani zďaleka jediným výrobcom. Ľudia si jednoducho žiadajú dizajn, často na úkor funkcie. Na druhej strane, GT vyzerá veľmi príjemne, no stále nenápadne.

Interiér, priestor a výbava

Kvalita interiéru je oproti predchádzajúcej generácii vyššia. Pribudli nové mäkké materiály a všetko pôsobí o triedu lepšie. Interiér sa od zvyšných výbav líši aj logami GT a špecifickým koženým volantom. Pre túto verziu sú unikátne aj predné sedadlá s lepším bočným vedením. Nastupovanie do nich aj napriek tomu nie je problémom a Mégane GT má asi najlepšiu kombináciu sedadiel a polohy za volantom, akú sme u hatchbacku zažili. Predné sedadlo si viete dať veľmi nízko a volant zas veľmi vysoko. Kiež by sa to dalo u každého auta. Negatívom však je, že si potom zadní cestujúci nevedia napchať nohy pod predné sedadlo. Dá sa však dosiahnuť kompromis. Čo sa batožinového priestoru týka, je priemerný (384 litrov) a prijali by sme o niečo nižšiu nakladaciu hranu.

 
 Renault Mégane GT


Veľkým pozitívom u verzie GT je bohatá štandardná výbava. Ujde sa vám 8,7 palcový dotykový displej, dvojzónová automatická klimatizácia, dažďový a svetlný senzor, systém rozpoznávania dopravných značiek, predné full LED svetlá, automaticky stmavované spätné zrkadlo, systém otáčania zadných kolies či športový podvozok.

Motor, prevodovka a jazda

Podobne ako u Clia GT, aj u Méganu GT existuje len jedna kombinácia výbavy, motorizácie a prevodovky. To znamená 1,6 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 151 kW / 205 k a krútiacim momentom 280 Nm. Kombinovaný je výlučne so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou (so suchými spojkami), pohonom predných kolies a otáčaním zadných kolies 4control.

 
 Renault Mégane GT


Mégane GT tak má byť praktickým, pohodlným aj rýchlym autom. A do veľkej miery sa mu to darí. V meste mu k lepšej obratnosti dopomáha otáčanie zadných kolies (prvý krát použil Renault podobný systém v Lagune). Voľným okom je však takmer nepozorovateľné. Pri jazde do 80 km/h sa zadné kolesá otáčajú opačne ako predné, čo pomáha zvýšiť obratnosť auta v meste, napríklad pri parkovaní. A funguje to. Auto má na pocit menší rázvor a tým aj polomer otáčania. Nad 80 km/h sa však zadné kolesá otáčajú rovnako ako predné, čo pomáha zvýšiť stabilitu pri vyšších rýchlostiach.

Na pohľad sa môže 205 koní viac ako dosť. Kedysi by to bola zrejme najvýkonnejšia verzia Méganu, dnes je však 7,1 sekundy na stovku už skôr vlažných ako bleskových. Pre „gran tourer" to však stačí a výkonuchtiví sa tento rok zrejme dočkajú ostrej verzie RS. Po výkonovej stránke motoru v GT počas bežného jazdenia nemáme príliš čo vytknúť. Snáď len, že sa plne prebúdza k životu až v relatívne vysokých otáčkach a nie vždy v rovnakých (niekedy až okolo 3000 ot./min.). Najviac nás však v niektorých režimoch iritovala dvojspojková prevodovka, resp. jej softvér. Ťažko sa nám učilo plynulé pohnutie sa z križovatky a niektoré situácie boli sprevádzané trhnutím (napríklad pustenie plynu a opätovné stlačenie). Reakcia na kickdown by tiež mohla byť rýchlejšia.

 
 Renault Mégane GT


V športovom režime však prevodovka radí podľa našich predstáv a manuálne radenie v sekvenčnom režime je dostatočne rýchle aj plynulé. Prijali by sme však držanie otáčok na limiteri. Na druhej strane, pre menej skúsených vodičov je toto riešenie lepšie.

Spotrebu by sme vzhľadom na výkon nazvali adekvátnou. V meste pri priemernej rýchlosti 32 km/h sa nám podarilo jazdiť za príjemných 6,7 l/100 km. Na diaľnici pri 110 km/h to bolo 5,8 l/100 km a pri 130 km/h 7,5 l/100 km. Mimo mesto si GT vypýtalo 5,2 l/100 km pri priemernej rýchlosti 70 km/h.

 
 Renault Mégane GT


Najsilnejšou stránkou Méganu GT je však podvozok. Na francúzske pomery je síce o niečo tvrdší, no stále pohodlný. Čo sa týka zvukovej izolácie od karosérie by sme ho označili za priemerný. Ak si však chcete zajazdiť športovejšie, Mégane GT má podvozok ladený divíziou Renault Sport, ktorá (verte nám) vie, čo robí. V nižších rýchlostiach znižuje systém otáčania zadnej nápravy nedotáčavosť a cítiť, akoby znižoval požiadavky na trakciu - kolesá lepšiu opisujú žiadanú trajektóriu. Teoreticky vám tak vydržia dlhšie pneumatiky a limit trakcie akoby sa posúval vyššie. Systém pracuje takmer nepozorovane, no na úvod môže pre niekoho pôsobiť zvláštne. V konečnom dôsledku vám však pomáha nielen ísť rýchlejšie. A nikto iný ho neponúka (snáď okrem Porsche).

 

Záver

Renault Mégane GT je dobrým kompromisom medzi pohodlím a jazdnými vlastnosťami. Otáčanie štyroch kolies je v tejto triede unikátne a skutočne funguje. Výbava verzie GT je nevídane bohatá a za rozumnú cenu. Radenie dvojspojkovej prevodovky nie je vždy ideálne no viete si zvyknúť. Jediné čo by nám teoreticky v GT chýbalo, je možnosť voľby manuálnej prevodovky. Inak má takýto typ auta, benzínové GT s vyšším výkonom a športovým podvozkom, z nášho pohľadu určite potenciál.

 

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1618
Prevodovkadvojspojková sedemstupňová
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)151 kW / 205 k
pri 6 000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)280 Nm
pri 2400 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)230 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h7,1 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

7,8 / 4,9 / 6,0

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadilami) / výška (mm)

4 359 / 2 058 / 1 447

Batožinový priestor (l):384
Objem palivovej nádrže (l):47
Prevádzková hmotnosť (kg)1 467 až 1 538
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

21 990,- €



Základná cena testovanej verzie (2,0 TCe 205 EDC)



21 990,- €



 Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.