ATLAS.SK: Piatok, 31.3.2017
meniny má Benjamín

PRVÁ JAZDA: Ford Ranger je opäť bližšie k osobnému autu

8.4.2016 | Testy

Vyskúšali sme si, ako sa jazdí na vynovenom Forde Ranger. Pribudla mu nielen bezpečnostná výbava z osobných modelov a jazda je opäť o niečo pohodlnejšia.

Úžitkové pickupy s ložnou plochou nemajú práve povesť najpohodlnejších áut. Môžu za to aj listové pružiny zabezpečujúce síce vysokú nosnosť ale nie komfort. Dnes sú však tieto autá úplne inde ako kedysi. A dobrým príkladom je práve nový Ford Ranger, ktorý sme si mali šancu vyskúšať na lesných a okresných cestách, na diaľniciach aj kameňolome.

 
 Ford Ranger


Nový (resp. faceliftnutý) Ford Ranger využíva stále klasickú koncepciu samonosného rámu. Vpredu nájdete dvojité lichobežníkové zavesenie s vinutými pružinami a hrebeňovým riadením s elektrickým posilňovačom riadenia, vzadu zas tuhú nápravu s listovými pružinami s okami typu Berlin.

Ford ponúka tri rôzne typy kabín - Single Cab (dve miesta), Rap Cab, resp. Super (dve plnohodnotné a dve lavicové miesta) a Double Cab (päť plnohodnotných miest). V Rap Cabe je síce miesto vzadu obmedzené ale vydržali by sme tak pokojne takých 50 km. Nastupovanie vám uľahčia zadné dvere s pántom na konci kabíny (na štýl Mazdy RX-8, či Rolls-Royce Phantom). Rázvor (3 220 mm) aj dĺžka (5 362) mm sú rovnaké pre všetky verzie pričom kabína je predĺžená na úkor ložnej plochy. Tá môže mať dĺžku 1549 mm, 1 847 mm alebo 2317 mm. Verzia Limited disponuje pružným prekrytím ložnej plochy s uchytením na suchý zips, Wildtrack zas zasúvateľný plastovým prekrytím so zámkom.

 
 Ford Ranger


Ranger má pre terénne povinnosti svetlú výšku 229 mm (232 mm u verzie Double Cab), brodivosťou 80 cm, nájazdový a odjazdový uhol 28 stupňov. Vpredu využíva Ranger kotúčové a vzadu bubnové brzdy, štandardne aj so stabilizačnou kontrolou, trakčnou kontrolou aj brzdovým asistentom. Elektronika ponúka (v závislosti od verzie) aj funkciu zjazdu z kopca, riadenie kolísania prívesu, adaptívne riadenie nákladu, asistent núdzového brzdenia, svetelnú signalizáciu núdzového brzdenia a predchádzanie prevráteniu.

Na pohon Rangeru slúžia dve naftové motorizácie - štvorvalec s objemom 2,2 litra a päťvalec s objemom 3,2 litra. Menší štvorvalec je dostupný vo dvoch verziách - s turbom s pevnou geometriou lopatiek, s výkonom 96 kW / 130 k a krútiacim momentom 330 Nm alebo s turbom s variabilnou geometriou lopatiek, s výkonom 118 kW / 160 k a krútiacim momentom 385 Nm. Výkonnejší päťvalec má výkon 147 kW / 200 k a krútiaci moment 470 Nm.

 
 Ford Ranger


Najslabšia verzia je dostupná len s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, zvyšné aj so šesťtupňovým automatom s meničom krútiaceho momentu. Všetky verzie je možné objednať s raditeľným pohonom všetkých kolies s redukčnou prevodovkou. Šesťstupňová prevodovka, redukčná prevodovka aj rozvodovka sú súčasťou jednej prevodovej skrine. Prepínanie medzi režimom 2H (zadný náhon, dlhé sprevodovanie), 4H (pohon všetkých kolies, dlhé sprevodovanie) a 4L (pohon všetkých kolies, krátke sprevodovanie) je možné za jazdy až do rýchlosti 120 km/h pomocou elektronického ovládača. Dostupný je aj elektronicky uzamykateľný zadný diferenciál.

Pohotovostná hmotnosť Rangeru sa pohybuje od 1 931 kg do 2 167 kg. Nosnosť zadnej korby závisí od kabíny a prevodu zadného diferenciálu pričom minimum predstavuje 1 033 kg pre Double Cab s prevodom 3,73 a maximum zas 1 269 kg pre Single Cab s prevodom 3,15. Všetky Rangery utiahnu nebrzdený príves s hmotnosťou 750 kg a brzdený buď do hmotnosti 1800 kg s dlhším prevodom diferenciálu alebo 3500 kg s kratším prevodom diferenciálu.

 
 Ford Ranger


Interiér je opäť bližšie osobnému autu. Všetko je po ruke a o vašu bezpečnosť sa starajú nové systémy ako udržiavanie v jazdnom pruhu, upozornenie na potrebu brzdiť či systém rozpoznávanie dopravných značiek. Aj preto zostáva Ford Ranger zatiaľ jediným úžitkovým pickupom, ktorý získal hodnotenie 5 hviezdičiek v crash testoch Euro NCAP. V závislosti od verzie máte k dispozícii aj adaptívny tempomat, infotainment systém Sync 2 s osempalcovým dotykovým displejom, svetelný a dažďový senzor, automatickú klimatizáciu či zliatinové disky. Nechýba ani parkovacia kamera.

Ako to jazdí

Vyskúšali sme si dve verzie Rangeru - kabínu Rap Cab vo verzii Limited s výkonnejším štvorvalcom a manuálnou prevodovkou a kabínu Double Cab vo verzii Wildcat s päťvalcom a automatickou prevodovkou.

 
 Ford Ranger


Rozdiel 40 koní vo výkone nie je pri prázdnom aute takým markantným ako by sa mohlo zdať. Svedčí o tom aj akcelerácia na stovku rozdielna len o 1,2 sekundy. Najrýchlejšia verzia akceleruje na stovku za 10,6 sekundy.

Pohodlie cestovania v Rangeri opäť stúplo. Pre autá s nosným rámom, listovými pružinami a tuhou zadnou nápravou býva typické vlnenie, ktoré sa pri prejazde nerovnosťami prenáša celým autom. Fordu sa však podarilo tento efekt zjemniť a Ranger sa ešte viac komfortom blíži osobnému autu. Neprekáža mu ani rýchlejšia jazda cez zákruty a na diaľnici sme boli prekvapení z výborného odhlučnenia. Najviac si však Ranger vychutnáte na lesnej ceste či poli, kde sa ukážu kvality samonosného rámu.

 
 Ford Ranger


Priemerné spotreby sa podľa výrobcu v závislosti od motora, koncového prevodu a kabíny pohybujú od 6,7 l/100 do 8,9 l/100 km. Nám sa s výkonnejším štvorvalcom podarilo jazdiť približne za 8 l/100 km a s päťvalcom za 12 l/100 km. Nešli sme však ani po rovinke, ani pomaly.

Mnohí zákazníci používajú Ranger aj na aktivity mimo práce a chcú, aby ich auto vyzeralo o niečo lepšie ako bežný obitý pickup. Odpoveďou pre nich je hlavne verzia Wildtrack, ktorá disponuje 18 palcovými zliatinovými diskami či efektným rámom za kabínou. Aj interiér zas pôsobí o niečo športovejšie.

Vynovený Ford Ranger je tak opäť kvalitnejší, pohodlnejší a úspornejší. Váš môže byť od 19 990 eur bez DPH (alebo za 23 988 eur s DPH) za verziu Single Cab so slabším štvorvalcom a pohonom zadných kolies. Za najlacnejšiu štvorkolku si priplatíte 2 000 eur a za najvyšší Wildtrack s automatom si pripravte 34 980 eur bez DPH (alebo 41 976 eur s DPH).

Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.