ATLAS.SK: Pondelok, 27.3.2017
meniny má Alena

PRVÁ JAZDA: Opel Astra Sports Tourer 1,6 BiTurbo Diesel - Ťaženie bude pokračovať

24.3.2016 | Testy

Nový Opel Astra od svojho predstavenia žne jeden úspech za druhým. Opel pochopiteľne prichádza s verziou kombi, ktorá je už desiatou generáciou nenápadného vozu pre biznis a rodinu. Kľúče od nového Opel Astra Sports Tourer sme dostali v Portugalskom Porte a prinášame vám prvé dojmy.

Opel Astra žne jeden úspech za druhým. Európske média na jej prítomnosť spokojne prikyvujú hlavou a nenechali na seba čakať ani ocenenia Auto roka. Novej Astre patrí tento titul ako u nás doma, tak aj na európskej úrovni. Za posledných 20 rokov ide o tretí Opel s titulom Európske auto roka po úspechoch Insignie a hybridu Ampera. Čo sa práve darí Astre je niečo, o čo sa automobilky snažia už dlhé roky. Narušenie establišmentu Volkswagenu Golf má automobilový svet na dosah bližšie, než kedykoľvek predtým.


Opel Astra Sports Tourer


Testované motorizácie z hatchbacku 1,6 CDTI, 1,4 Turbo a trojvalec 1,0 Turbo doplnila na prezentácii novinka medzi agregátmi 1,6 BiTurbo Diesel. Tento pohon bol v kombi verzii novej Astry jedinou prístupnou jednotkou, no keďže už všetky vyššie spomenuté motorizácie poznáme, išlo o pochopiteľný ťah. Až na farbu sa flotila testovaných áut nelíšila v žiadnom ohľade. Dostali sme kľúče od auta, systém evidujúci diaľničné poplatky a boli sme vpustení do divočiny portugalských vozoviek.

Vzhľad

Astry boli vždy sympatické a vzhľadom veľmi nevtieravé autá. S vírozom hatchbacku som perfektne spokojný, ako s autom pre široké masy. Nič výstredné, nič príliš nudné, zlatá stredná cesta. Pri kombíku sa dizajnéri pohrali trošku viac. Sports Tourer nie je prvým autom, ktorý sa hrá s pozdĺžnymi líniami, aby skryl dojem praktických rozmerov a vyzdvihol ladné línie pred tými praktickými.

 
Opel Astra Porto


Kovová lišta pozdĺž auta sa snaží budiť dojem nižšej strechy, no pri lepšom pohľade zistíte, že Astra ST je predsa len staré dobré „hranaté" kombi. Avantgardná línia narúša všednosť Astry, čo nemusí vyhovovať každému. Uvidíme až časom, že či sa Oplu oplatilo riskovať a púšťať dizajnérov z reťaze.

Interiér

Dni „o triedu nižšej kvality" interiéru vo vozoch Opel sú (s radosťou konštatujem) nenávratne preč. Plasty pôsobia solídne a palubová doska je skutočne príjemnou masou materiálu, pre ktorou dokážete sedieť spokojne na akokoľvek dlhej ceste. Rozloženie ovládacích prvkov a sme riešili v predchádzajúcich testoch. Nedá mi však opäť nespomenúť nelogický priestor nad radiacou pákou, ktorý má s kovovou lištou ponúkať priestor pre uloženie smartfónu na držiak. Svoj telefón máte týmto pádom duplicitne na očiach (keďže je už s najväčšou pravdepodobnosťou pripojený bluetoothom k infotainmentu), no s výnimkou lakťovej opierky majú úložné priestory v stredovej konzole skutočne skromný charakter.


Opel Astra Sports Tourer


Čo sa týka priestrannosti, vzdušnosť hatchbacku sa preniesla aj do kombi. Čo viac, vysoká línia strechy ponúka priestor na hlavu aj skutočným dlháňom. Čo sa teda priestoru týka, je ho skutočne viac než dosť. Pri výške blížiacej sa k 190 centimetrom je 10 centimetrová rezerva na priestor nad hlavou vcelku obdivuhodná. Samozrejme, pri vystretom posede na zadných sedadlách. Kufor je veľký a už aj do segmentu radových hatchbackov strednej triedy sa dostalo otváranie batožinového priestoru „na kopnutie" pod nárazníkom. Nedávno futuristické hračky a luxusné prvky sú bežným ľuďom bližšie, než kedykoľvek predtým.

Za volantom

Najzaujímavejším prvkom novej Astry Sports Tourer nebola nová línia, priestor, ani kufor. Vyššie spomenutá pohonná jednotka 1,6 BiTurbo Diesel nás viacerých na prezentácii veľmi príjemne prekvapila. Druhé turbo, aleluja! Už nemáte pocit, že nad 3 500 ot./min. aj napriek plnému plynu začínate postupne „cúvať". Mnohé naftové motory s jedným turbom majú veľmi podobnú charakteristiku. Pri rozbiehaní čakáte, kým sa dostanete na 1 250 - 1 500 ot./min., aby ste sa dopracovali k hodnote maximálneho krútiaceho momentu. Po tejto hodnote máte dojem, že rýchlosťou cestujete časom, no po približne 3 000 ot./min. krúťák opäť chabne. V prípade automatickej prevodovky už len čakáte, kedy vám systém zaradí ďalší prevodový stupeň, aby ste mohli naberať akceleráciu.


Opel Astra Sports Tourer


BiTurbo pod kapotou Astry Sports Tourer má jedno turbo s fixnou a druhé s variabilnou geometriou. Na horských cestách v okolí Porta išlo skutočne o zábavnú hračku, ktorá ponúka široké spektrum otáčok a vynikajúci záťah. Prvý dojem bol teda skutočne výborný. Čo sa však spotreby týka, tú si budeme musieť otestovať v našich podmienkach. Nie je momentálne nutné spomínať hodnotu požadovaného paliva, no na vynikajúci výkon a ťah bola prekvapivo dobrá.

Horské cesty boli vynikajúcim testom podvozka. Portugalské cesty nám zuby z ďasien samozrejme nevybili, no Astra sa na nich ukázala ako voz s limitmi bohato prekračujúcimi odvahu bežného psychicky zdravého jedinca. Pískanie gúm nebolo počuť celé dva dni a pohodlnej jazde týmto pádom sekundovala aj schopnosť podvozka byť priľnavým a zábavným v zákrutách. V spojení s motorom ponúkajúcim široké spektrum otáčok a výbornú spotrebu sme sa aj s tak bežným autom akým Opel Astra bezpochyby je a bude, dokázali dva dni veľmi dobre pobaviť.

Zhrnutie prvých dojmov

Tichá fleetová legenda prichádza v desiatej generácii a to vo veľkom štýle. Pokým nie som úplne stotožnený s bočnou líniou kovovej lišty, zvyšok auta je nevtieravý a celkom sympatický. Výborný podvozok a skvelý motor zanechali dobrý dojem a ja nemám dôvod neveriť tomu, že sa Astra s naftovým BiTurbom ukáže v dobrom svetle aj na našich cestách. Viac sa však dozvieme z riadneho redakčného testu.

Autor: Viktor Baláž

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.