ATLAS.SK: Piatok, 31.3.2017
meniny má Benjamín

TEST: Renault Mégane 1,6 dCi 130 - Nielen krásne úsporný

11.3.2016 | Testy

Elegantnejší, modernejší, kvalitnejší a úspornejší. To je v skratke nový Renault Mégane 1,6 dCi. Čím ďalším chce poraziť oponentov?

Konkurencia medzi rodinnými hatchbackmi je jedna z najsilnejších. Mégane tretej generácie si neviedol zle no jeho vek sa aj napriek niekoľkým faceliftom postupne začal prejavovať. Napraviť to má jeho nástupca, Mégane 4. Nová generácia využíva modulárnu platformu CMF-C/D je zdieľanú s Renaultom Kadjar, Espace či Nissanom Pulsar a Qashqai. Požičiavajú si nielen nápravy a motory.

 
 Renault Mégane 1,6 dCi 130


Mégane však vsadil okrem nových technológii aj na dizajn. Naživo vyzerá veľmi pekne, hoci púliace oči okoloidúcich sme nespozorovali. Momentálne však patrí francúzsky hatchback medzi najkrajšie autá v segmente.

Interiér, priestor a výbava

Je to však vnútro auta, kde strávite najviac času. Pozitívom preto je, že kvalita materiálov v interiéri Méganu stúpla. Časť povrchov je opäť mäkká (napríklad horná časť palubnej dosky a dverí). Tlačidlá sú na pocit trvácne a všetky ovládacie prvky pôsobia dostatočne kvalitne.

 
 Renault Mégane 1,6 dCi 130


Možnosti nastavenia polohy za príjemne hrubým vencom dobre tvarovaného (a vyhrievaného) volantu sú ukážkové. Našli sme si aj pre nás ideálnu športovú polohu - sedadlo nízko a volant vysoko. Dokonca sme z nej videli celý displej, čo dnes (bohužiaľ) nie je pravidlom u všetkých áut. Koženkové sedadlá v našej výbave Bose nám prišli pre masívnejšie postavy pohodlnejšie ako u športovejšej verzie Mégane GT. Ich bočné vedenie je však stále postačujúce a masážna funkcia vám pri maximálnej intenzite dokáže poriadne ponaprávať stavce (teda ak chcete). Je to zatiaľ najintenzívnejší systém, aký sme zažili.

 
 Renault Mégane 1,6 dCi 130


Namiesto klasických analógových budíkov mal náš Mégane digitálny displej. Vybrať si môžete zo štyroch rôznych tém budíkov a piatich farieb podsvietenia. Toto nastavenie mení zároveň aj podsvietenie líšt na dverách a je súčasťou systému voliteľných režimov Multisense. Nastaviť si v ňom môžete aj upravenie zvuku motora či tuhosť riadenia, špecifické nastavenie klimatizácie a masážnych sedadiel.

 
 Renault Mégane 1,6 dCi 130


Takmer všetko v aute ovládate pomocou v strede palubnej dosky umiestneného vertikálneho dotykového displeja so systémom R-Link 2 (v závislosti od verzie). Druhou možnosťou je menší horizontálny displej a treťou klasické rádio s malým displejom. Na veľkom displeji sa najlepšie vyníma navigácia. Po ergonomickej stránke je to hlavne o zvyku, systém by však mohol byť o niečo intuitívnejší. Čiastočne za to môže slovenská lokalizácia s preložením „Menu" ako „Ponuka". Rýchlosť systému je dostatočná a po funkčnej stránke nám takmer nič nechýbalo. Hlasované ovládanie však stále nie je dostupné v slovenskom jazyku. Ako je trendom aj u iných výrobcov, najnovšie cez dotykový displej čiastočne ovládate aj kúrenie a klimatizáciu. Do menu sa dostanete buď posunutím tenkého pásiku zo spodnej časti displeja smerom hore alebo ťuknutím na údaje v kúrenia. Pre tento účel by mohol byť pásik venovaný kúreniu hrubší - na hrboľatej ceste sme ho mali problém trafiť. Hoci majú najdôležitejšie funkcie kúrenia klasické tlačidlá, preferujeme staré dobré kolieskové ovládanie. Dotykovému displeju sa totiž musíte počas jazdy venovať viac, ako tlačidlám, ktoré len nahmatáte. Neublížilo by ani väčšie označenie bočných dotykových tlačidiel (hlavne tlačidla „Domov"). Aspoň, že na ovládanie rádia máte stále k dispozícii ovládanie pod volantom. A ak vám nevyhovuje dotykové ovládanie, môžete si vybrať inú verziu infotainment systému.

 
 Renault Mégane 1,6 dCi 130


Stredová konzola medzi prednými sedadlami začína veľkým odkladacím priestorom s dvoma USB konektormi a Aux vstupom. Za radiacou pákou nájdete držiak na dva poháre s posúvateľným stredom. Svoju úlohu držiaky plnili, musíte si však dávať pozor, aby ste pohár či plechovku pri radení neprevrhli. Do priestoru jedného z pohárov zároveň zasahuje lakťová opierka (v polohe najviac vpredu).

Za obeť dizajnu padla časť priestoru na zadných sedadlách, hoci (paradoxne) rázvor stúpol. Približne 180 cm vysoký človek sa za seba posadí len s približne centimetrovou rezervou na nohy. Nepomáha ani málo priestoru pod predným sedadlom a zavadzajúce úchyty koľajníc predného sedadla. Nemáte si tak kam naskladať chodidlá. Samotné sedadlá sú však veľmi pohodlné a hlavu o strop by ste si búchať nemali. Batožinový priestor má objem 386 litrov a pod podlahou, vo veľkorysom priestore nielen pre plnohodnotnú rezervu, nájdete u verzie Bose príplatkový subwoofer.

 
 Renault Mégane 1,6 dCi 130


Ak máte záujem o asistenčné systémy, Mégane poskytuje okrem iného aj upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, identifikáciu dopravných značiek či parkovancí asistent, ktorý dokáže (takmer) sám zaparkovať. Parkovacie snímače síce merajú aj priestor na boku auta, nie vždy ale fungovali spoľahlivo (frekvencia zvuku sa niekedy menila akoby náhodne).

Údaje ako rýchlosť či kam odbočiť si môžete pozrieť aj na (príplatkovom) head-up displeji. Najväčšie pochvalu si však zaslúži systém automatického aktivovania a deaktivovania diaľkových svetiel. Je zatiaľ prvým, ktorý fungoval stopercentne. Správne identifikoval aj červené svetlá vzdialeného auta pred nami, s čím majú problém oveľa drahšie prémiové autá. Renault, klobúk dole.

Motor, prevodovka a jazda

Testovaný Mégane mal pod kapotou známy 1,6 litrový naftový štvorvalec s výkonom 96 kW / 130 k a krútiacim momentom 320 Nm. Kombinovaný je výlučne s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a pohonom predných kolies.

 
 Renault Mégane 1,6 dCi 130


Prejavom patrí motor k „starej škole". Pri 1800 otáčkach sa dostaví dnes pomaly miznúci „turbo kopanec". Od 2000 do približne 2700 otáčok máte k dispozícii najväčší krútiaci moment. Potom však citeľne klesá, preto musíte motor držať nad 2000 otáčkami. V tom vám pomáha aj dobre zvolené sprevodovanie. „Vyžehliť" priebeh krútiaceho momentu dokáže čiastočne aj Eco režim, ktorý otupí reakciu plynového pedálu. Po stlačení na podlahu však auto akceleruje normálne a dynamika je postačujúca aj na diaľnici. Chvíľu sme si ale zvykali na nízko zaberajúcu spojku a systém štart / stop sa nám pri jednej príležitosti podarilo poriadne „zmagoriť". Vytlačenie spojky počas procesu vypínania motora spôsobilo, že motor zostal vypnutý. Po asi troch sekundách sme skúsili spojku pustiť práve v momente, keď sa systém opäť pokúsil naštartovať motor a celý proces sa opakoval. Tí za nami si tak chvíľu počkali (ale neubudlo z nich). Presnosť radenia šesťstupňového manuálu je dostatočná a chod ľahký, hoci dráhy sú mierne dlhšie. Pri 130 km/h a šiestom prevodovom stupni sa motor otáčal rýchlosťou 2 250 otáčok.

 
 Renault Mégane 1,6 dCi 130


Počas nášho mestského okruhu sme namerali spotrebu 4,7 l/100 km pri priemernej rýchlosti 32 km/h. Pri diaľničných 110 km/h to bolo 4,0 km/h a pri 130 km/h 5,4 l/100 km. Mimo mesto pri priemernej rýchlosti 73 km/h si Mégane vystačil s 3,5 l/100 km. A to malo naše auto najazdených len 2500 km.

Zvukový komfort počas jazdy po diaľnici je na túto triedu veľmi dobrý. Aerodynamický hluk bol minimálny a motor počuť len veľmi tlmene. Kvalita cestovania je aj vďaka relatívne mäkkému podvozku veľmi dobrá a Mégane označíme pokojne za pohodlné auto. Ani pri jazde po nekvalitnej ceste nič nevŕzga a nebúcha. Akusticky sú nápravy od karosérie izolované dostatočne.

 
 Renault Mégane 1,6 dCi 130


Fanúšikovia športovejšej jazdy si užijú výborné držanie na ceste. Mégane sa síce pri rýchlom prejazde zákruty mierne nakloní, no odlepiť ho z kvalitného asfaltu je náročné. Zabavíte sa tak aj bez otáčania kolies zadnej nápravy dostupného výlučne vo verzii Mégane GT. Achillovou pätou sú však niektoré priečne nerovnosti, kde sme cítili zadnú nápravu pár krát „utekať". To je však skôr výnimočná situácia.

 

Záver

Nový Renault Mégane pokračuje v posolstve svojho predchodcu. Hoci nie je bezchybný, ponúka pohodlný podvozok, úsporný motor a zaujímavý dizajn. Priestor vzadu by mohol byť väčší no kvalita interiéru je na veľmi dobrej úrovni. Nechýba množstvo asistenčných systémov, z ktorých niektoré predčia tie v niekoľkonásobne drahších autách.

Nový Mégane by mal byť určite na zozname potenciálnych kandidátov pre rodinný hatchback. My teraz čakáme hlavne na novú verziu RS, ktorá to s plnohodnotným nahradením predchádzajúcej generácie nebude mať ľahké.

Spaľovací motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 598
Prevodovkamanuálna šesťstupňová
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)96 kW / 130 k
pri 4 000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)320 Nm
pri 1750 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)198 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h10,0 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

4,7 / 3,7 / 4,0

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadilami) / výška (mm)

4 359 / 2 058 / 1 447

Batožinový priestor (l):384
Objem palivovej nádrže (l):47
Prevádzková hmotnosť (kg)1 393 až 1 523
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

19 290,- €



Základná cena testovanej verzie (1,6 dCi 130, Bose)



21 190,- €



 Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.