ATLAS.SK: Pondelok, 27.3.2017
meniny má Alena

TEST: Fiat 500 1.2 8v Camouflage – Neo-neo-originál

24.2.2016 | Testy

Trochu iný make-up, vynovená tvár. Asi tak by sa dal nazvať „nový" Fiat 500. Je stále zaujímavý aj tento model bez „Lka" či „Xka"?

Originál, teda nepriama štvrtá generácia, je len jedna. Aj napriek číslovke 500 objavujúcej sa na s originálom súvisiacich autách (napr. Fiat 500 L Living) má toto malé mestské auto stále čo povedať. Dokonca ho už pár rokov oficiálne vyvážajú aj do USA (aj ako Abarth). Najnovšie sa päťstovka dočkala (miernych) úprav vo výbave a dizajne. Spolu sa udialo vraj až 1800 zmien.

 
 Fiat 500 1,2 8V


Aj po 9 rokoch je tento tvar stále dostatočne zaujímavý a štýlový (a možno aj nadčasový). Naživo pôsobí milo a (musíme priznať) trochu žensky. Aspoň to bol môj subjektívny pocit po každom sadnutí si za volant. Naša verzia síce disponovala novou príplatkovou „kamuflážou", no nikto vás zrejme nebude považovať za „drsného chlapa" ak šoférujete čierny Fiat 500 s matnými fľakmi na polke auta. Efekt je to však zaujímavý a možnosti polepov sú veľmi široké.

 
 Fiat 500 1,2 8V


Interiér, priestor a výbava

Zmeny sa týkali aj stále „imidžového" interiéru. U predného sedáku však stále nastavujete len uhol sklonu, nie priamo jeho výšku. Možnosti nastavenia polohy za volantom sú očividne určené pre nižších vodičov (resp. vodičky). Po prvom presadnutí do päťstovky sme mali pocit, že si auto skôr obliekame.

 
 Fiat 500 1,2 8V


Testovaná výbava Pop získala aj nové digitálne budíky. Po dizajnovej stránke sú inšpirované pôvodnými analógovými, no v praxi pôsobia chaotickejšie a menej čitateľne. Potešila nás však možnosť zobrazenia dát navigácie. Tá je nová, spolu s celým infotainment systémom Uconnect. Jeho (nie najväčší) dotykový displej reaguje promptne, niekedy sme si však na reakciu po kliknutí museli chvíľu počkať. Po funkčnej stránke však poskytuje všetko čo sme potrebovali.

Tradičné tlačidlo City pre cielené zvýšenie účinku posilňovača zostalo zachované. A vďaka dĺžke necelých 3,6 metra a rázvoru 2,3 metra je Fiat 500 stále jedným z najobratnejších áut na trhu. Výhľad z auta je dobrý a parkovanie zvládne aj úplný začiatočník. Nielen preto sa v meste cíti Fiat 500 ako doma.

 
 Fiat 500 1,2 8V


Nikto zrejme nečaká od zadných sedadiel v päťstovke zázraky. Napriek tomu sú celkom použiteľné a prekvapivo dobre prístupné. Ak máte do 180 cm, takých 20 až 30, možno aj viac kilometrov by ste tam zrejme vydržali. Nohami sa však už jemne dotýkate sedadla pred vami a vlasmi stropu. Prekvapivý je aj kufor. Hoci objem 185 litrov neznie obrovsky, vzhľadom na rozmery auta je postačujúci a pojme aj rezervu. Napríklad také Mini (ktoré už vôbec nie je mini) má v praxi kufor menší. A videli ste už také zlaté miniplato?

Motor, prevodovka a jazda

Naše auto poháňal 1,2 litrový atmosférický benzínový štvorvalec s výkonom 51 kW / 69 a krútiacim momentom 102 Nm. Napriek dnes už pomaly ojedinelej osemventilovej technike najnovšie spĺňa emisnú normu Euro 6. Kombinovaný je výlučne s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies.

 
 Fiat 500 1,2 8V


Toto je základný motor v ponuke ale podľa mňa zároveň aj najlepší v ponuke. Nemá síce veľa koní, no sedí charakteru auta, je jednoduchý, spotreba rozumná a mal by byť spoľahlivý. Z jeho vytáčania po športovo znejúcu hranicu 6000 otáčok máte radosť a väčšinu času využívate takmer všetok výkon. Ak sa posnažíte, na stovku s ním 500 zrýchli za vlažných 12,9 sekundy. V meste to však stačí. Na diaľnici si ale chvíľu na požadovanú rýchlosť počkáte.

Pozitívom je príjemný päťstupňový manuál. Radí ľahko a dostatočne presne. Čo sa sa sprevodovania týka, pri 90 km/h sa motor otáča rýchlosťou približne 2250 otáčok a pri 130 km/h rýchlosťou okolo 3500 otáčok. Na diaľnici už motor počuť, no vďaka vylepšenému odhlučneniu je celkový hluk v aute na túto triedu nízky.

 
 Fiat 500 1,2 8V


Spotrebu by sme označili za adekvátnu. V meste si auto vypýtalo 5,3 l/100 km pri priemernej rýchlosti 34 km/h. Ak by naše auto disponovalo voliteľným štart / stop systémom, bola by zrejme ešte nižšia. Pri diaľničných 110 km/h to bolo 5,5 l/100 km a pri 130 km/h 7,0 l/100 km. Mimo mesto sme sa zmestili do 4,4 l/100 km pri priemernej rýchlosti 72 km/h.

Šoférovať päťstovku je zábava nielen v meste. Krátkemu rázvoru však niektoré nerovnosti vyhovujú oveľa menej ako väčším autám. Na nekvalitnom prejazde električkovej trate začne takmer skákať. Ak je však cesta rozumne kvalitná, pruženie je dostatočne pohodlné a akustická izolácia podvozka dobrá. Určite sa vyžijete aj pri rýchlejších prejazdoch zákrut - päťstovka neváži skoro nič a je to cítiť. Aj tých málo koní vám dá pocit, že letíte 200. Pokút sa však báť nemusíte, pretože je to skutočne len pocit.

 
 Fiat 500 1,2 8V


 

Záver

Omladený Fiat 500 má stále čo povedať. Nové možnosti prispôsobenia vzhľadu, overený a jednoduchý motor či dobrý dizajn a jazdné vlastnosti. Ak hľadáte malé mestské auto, ktoré je zároveň „fresco", Fiat 500 musí byť aj po rokoch stále jeden z vašich horúcich kandidátov.

A páni, ak by ste skusli jedine Abarth, viete si ho zadovážiť, ale stále len v zahraničí.

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 242
Prevodovkamanuálna päťstupňová
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)51 kW / 69 k
pri 5500 ot./min
Krútiaci moment (Nm)102 Nm
pri 3000 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)160 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h12,9 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

6,2 / 4,2 / 4,9

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadilami) / výška (mm)

3 571 / 1 893 / 1 488

Batožinový priestor (l):185
Objem palivovej nádrže (l):35
Prevádzková hmotnosť (kg)865
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

9 640,- €



Základná cena testovanej verzie (1,2 8V Pop)



11 340,- €



 Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.